אבן מקיר תזעק: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
{{ציטוט|תוכן=כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה.|מקור=חבקוק ב', י"א|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה.|מקור=חבקוק ב', י"א|מרכאות=כן}}


ודורשת על כך הגמרא{{הערה|תענית יא,א}}: לעתיד לבוא אבני ביתו של אדם וקורות ביתו מעידים בו שנאמר "כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה".
ודורשת על כך הגמרא{{הערה|תענית יא,א}}: לעתיד לבוא אבני ביתו של אדם וקורות ביתו מעידים בו שנאמר "כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". וכך מובא גם במדרש תהילים{{הערה|סוף פרק עג}} "לעתיד אדם הולך ללקוט תאנה בשבת היא צווחה ואמרה שבת היא... לעתיד אדם רוצה לילך לאשתו נדה האבן צועק ואומר שבת היום".


פירוש היעוד הוא שהאבנים בביתו של האדם שהינם עדים הרואים גם את מעשיו הלא טובים של האדם, יזעקו. זו גם הסיבה שעל המצורע לנתוץ את אבני קירות ביתו במקרה שהנגע הופיע בקירות ביתו מכיוון שגם אם הנגע עבר אבל האבנים הללו עדים למעשיו.
פירוש היעוד הוא שהאבנים בביתו של האדם שהינם עדים הרואים גם את מעשיו הלא טובים של האדם, יזעקו. אולם זעקה זו לא תהיה רק בדברים השליליים אלא בעיקר בתוכן הפנימי שמציאותה תגלה אלקות - יתגלה כח הפועל בנפעל. ואחד החידושים שבזה הוא שהגילוי אלוקות שיפעל המשיח הוא גם בדרגה הנמוכה דרגת ה[[דומם]].{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ב דיבור המתחיל ונחה עליו תשכה ובהערה 7 (עמוד מה).}}


וכן מובא בספר [[היום יום]]{{הערה|יום ט"ו אדר א'}}:
וכן מובא בספר [[היום יום]]{{הערה|יום ט"ו אדר א'}}:

גרסה מ־23:41, 15 באוגוסט 2015

קריקטורה של היעוד. ציור: יחיאל אופנר

אבן מקיר תזעק הינו אחד היעודים שיתרחשו בגאולה שהדומם ידבר.

המקור ליעוד:

כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעַק, וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה.

חבקוק ב', י"א

ודורשת על כך הגמרא[1]: לעתיד לבוא אבני ביתו של אדם וקורות ביתו מעידים בו שנאמר "כי אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". וכך מובא גם במדרש תהילים[2] "לעתיד אדם הולך ללקוט תאנה בשבת היא צווחה ואמרה שבת היא... לעתיד אדם רוצה לילך לאשתו נדה האבן צועק ואומר שבת היום".

פירוש היעוד הוא שהאבנים בביתו של האדם שהינם עדים הרואים גם את מעשיו הלא טובים של האדם, יזעקו. אולם זעקה זו לא תהיה רק בדברים השליליים אלא בעיקר בתוכן הפנימי שמציאותה תגלה אלקות - יתגלה כח הפועל בנפעל. ואחד החידושים שבזה הוא שהגילוי אלוקות שיפעל המשיח הוא גם בדרגה הנמוכה דרגת הדומם.[3]

וכן מובא בספר היום יום[4]:

על לעתיד לבוא כתוב: "אבן מקיר תזעק וכפיס מעץ יעננה". עכשיו שותק הדומם, דורכים עליו והוא שותק. אבל יבוא זמן בגילוי של לעתיד, שהדומם יתחיל לדבר, לספר, והוא ידרוש, באם בעת ההליכה לא חשבו או דיברו דברי תורה, למה דרכו עליו.

האדמה שדורכים עליה, שאלפי שנים, מששת ימי בראשית, דרכו עליה בינתיים כמה ברואים בעלי חיים כו', עד שידרוך עליו יהודי, שני יהודים, וידברו דבר תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה כמו בהמה!

הערות שוליים

  1. תענית יא,א
  2. סוף פרק עג
  3. ספר המאמרים מלוקט ב דיבור המתחיל ונחה עליו תשכה ובהערה 7 (עמוד מה).
  4. יום ט"ו אדר א'