אין עוד מלבדו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
   
   
"אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו" {{הערה|1=ואתחנן ד' ל"ה}}
"אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו" {{הערה|1=ואתחנן ד' ל"ה}}
ותירגם הבעש"ט: דו האסט זיך באוויזן אז מען זאל דיר וויסן.
והוא כמו שפירש [[אדמו"ר הזקן|רבינו נ״ע]] אחה הראת לדעת, אתה - דו, היינו עצמות א״ס, נש״י זאגן צו עצמות א״ס אתה דו לנוכח, כמו שהבן אומר לאביו אתה לנוכח מפני שהוא אביו היחידי, הראת האסט זיך באוויזן, לדעת אז מען זאל דיר וויסן. והידיעה היא כי הוי׳ הוא האלקים, ואין עוד מלבדו.
כלומר, שהקב"ה הראה ליהודים את עצמו עד שיכולים לומר לו "אתה" - לנוכח (כמי שעומד מולנו). והראה לנו את עצמו עד שידענוהו, וזאת בשני פרטים: שהוי' הוא האלקים. ושאין עוד מלבדו.


בחסידות מתעכבים רבות על החלק האחרון "אין עוד מלבדו" ונותנים הסבר מיוחד שמקורו הוא מהבעש"ט {{הערה|ספר כתר שם טוב ע' שסב}} וז"ל : "וע״פ עומק יסוד הבעש״ט בזה״ק יתפרש עוד ענין זה ביותר הפלא ופלא בביאור ענין היחוד.. שאין עוד ממש אפי׳ בנבראים ור״ל שע״פ האמת אין הנבראים בחי׳ יש ודבר כמו שנראי׳ אנחנו בעינינו כי זהו אצלינו לפי שאיננו רואים חיות האלקות, אבל לגבי חיות אלקות המחי׳ אותנו אנחנו בטלים ממציאות.. וזהו אמיתית החסידות  
בחסידות מתעכבים רבות על החלק האחרון "אין עוד מלבדו" ונותנים הסבר מיוחד שמקורו הוא מהבעש"ט {{הערה|ספר כתר שם טוב ע' שסב}} וז"ל : "וע״פ עומק יסוד הבעש״ט בזה״ק יתפרש עוד ענין זה ביותר הפלא ופלא בביאור ענין היחוד.. שאין עוד ממש אפי׳ בנבראים ור״ל שע״פ האמת אין הנבראים בחי׳ יש ודבר כמו שנראי׳ אנחנו בעינינו כי זהו אצלינו לפי שאיננו רואים חיות האלקות, אבל לגבי חיות אלקות המחי׳ אותנו אנחנו בטלים ממציאות.. וזהו אמיתית החסידות  
שורה 6: שורה 12:
והובא בתניא בחלק שער היחוד והאמונה ושם מבאר אדמו"ר הזקן בצורה שכלית את אימרתו של הבעש"ט. שהאמונה באחדות ה' אין פירושה רק שלילת אלוה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא שהקדוש ברוך הוא הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו שאין שום מציאות - "אין עוד מלבדו". כל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית. הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים לאין ואפס כמו לפני הבריאה.
והובא בתניא בחלק שער היחוד והאמונה ושם מבאר אדמו"ר הזקן בצורה שכלית את אימרתו של הבעש"ט. שהאמונה באחדות ה' אין פירושה רק שלילת אלוה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא שהקדוש ברוך הוא הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו שאין שום מציאות - "אין עוד מלבדו". כל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית. הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים לאין ואפס כמו לפני הבריאה.


פעם אחת התבטא הרבי: דער בעש״ט האט מגלה ומדגיש געווען דעם פנימיות ואמיתית ענין פון ״אין עוד מלבדו״ - אז
ונקודת כל הביאור היא: שאפילו שלאחר בריאת העולם שהיו [[צמצום|צמצומים]] והעלמות, ועד שיש נתינת מקום למנגדים (וכמאמר הגמרא (חולין ז, ב) אין עוד מלבדו - ואפילו כשפים, כלומר שאפילו כשפים המנגדים למציאותו (רח"ל)) מכל מקום כל זה כלא נמצא ואין מציאות נפרדת ממנו.
ס׳איז ניטא קיין מציאות זולתו ית׳.{{הערה|לקוטי שיחות חכ״ד ע׳ 181}}
 
פעם אחת התבטא הרבי: דער בעש״ט האט מגלה ומדגיש געווען דעם פנימיות ואמיתית ענין פון ״אין עוד מלבדו״ - אז ס׳איז ניטא קיין מציאות זולתו ית׳.{{הערה|לקוטי שיחות חכ״ד ע׳ 181}}
 
==ראה גם==
*[[הוי' הוא האלקים]]





גרסה מ־21:55, 30 במרץ 2013

"אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו" [1]

ותירגם הבעש"ט: דו האסט זיך באוויזן אז מען זאל דיר וויסן.

והוא כמו שפירש רבינו נ״ע אחה הראת לדעת, אתה - דו, היינו עצמות א״ס, נש״י זאגן צו עצמות א״ס אתה דו לנוכח, כמו שהבן אומר לאביו אתה לנוכח מפני שהוא אביו היחידי, הראת האסט זיך באוויזן, לדעת אז מען זאל דיר וויסן. והידיעה היא כי הוי׳ הוא האלקים, ואין עוד מלבדו.

כלומר, שהקב"ה הראה ליהודים את עצמו עד שיכולים לומר לו "אתה" - לנוכח (כמי שעומד מולנו). והראה לנו את עצמו עד שידענוהו, וזאת בשני פרטים: שהוי' הוא האלקים. ושאין עוד מלבדו.

בחסידות מתעכבים רבות על החלק האחרון "אין עוד מלבדו" ונותנים הסבר מיוחד שמקורו הוא מהבעש"ט [2] וז"ל : "וע״פ עומק יסוד הבעש״ט בזה״ק יתפרש עוד ענין זה ביותר הפלא ופלא בביאור ענין היחוד.. שאין עוד ממש אפי׳ בנבראים ור״ל שע״פ האמת אין הנבראים בחי׳ יש ודבר כמו שנראי׳ אנחנו בעינינו כי זהו אצלינו לפי שאיננו רואים חיות האלקות, אבל לגבי חיות אלקות המחי׳ אותנו אנחנו בטלים ממציאות.. וזהו אמיתית החסידות

והובא בתניא בחלק שער היחוד והאמונה ושם מבאר אדמו"ר הזקן בצורה שכלית את אימרתו של הבעש"ט. שהאמונה באחדות ה' אין פירושה רק שלילת אלוה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא שהקדוש ברוך הוא הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו שאין שום מציאות - "אין עוד מלבדו". כל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית. הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים לאין ואפס כמו לפני הבריאה.

ונקודת כל הביאור היא: שאפילו שלאחר בריאת העולם שהיו צמצומים והעלמות, ועד שיש נתינת מקום למנגדים (וכמאמר הגמרא (חולין ז, ב) אין עוד מלבדו - ואפילו כשפים, כלומר שאפילו כשפים המנגדים למציאותו (רח"ל)) מכל מקום כל זה כלא נמצא ואין מציאות נפרדת ממנו.

פעם אחת התבטא הרבי: דער בעש״ט האט מגלה ומדגיש געווען דעם פנימיות ואמיתית ענין פון ״אין עוד מלבדו״ - אז ס׳איז ניטא קיין מציאות זולתו ית׳.[3]

ראה גם


הערות שוליים

  1. ואתחנן ד' ל"ה
  2. ספר כתר שם טוב ע' שסב
  3. לקוטי שיחות חכ״ד ע׳ 181