דביקות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הוספתי ענין)
שורה 12: שורה 12:


הדביקות והאמונה - חד הם. כגודל אמונתו של האדם, כך הוא דבוק בהקדוש ברוך הוא. לכן גם כל עוד האדם מאמין ודבק בקב"ה, לא ייתכן שיקרה לו דבר רע. וכמאמרו של התולדות יעקב יוסף על הפסוק "עד אנה ינאצוני ועד אנה לא יאמינו בי" שנאמר לאחר שבני ישראל ביקשו לרגום את משה רבינו באבנים, כי עד עכשיו אף שנאצו אותי כמה פעמים אין מקום לעונש לחול עליהם, מה שאין כן עתה עד אנה לא יאמינו בי דייקא, ועל פי מאמרו של הבעל שם טוב כי האמונה היא דביקות{{הערה|כתר שם טוב ח"ב ע' רסז}}.
הדביקות והאמונה - חד הם. כגודל אמונתו של האדם, כך הוא דבוק בהקדוש ברוך הוא. לכן גם כל עוד האדם מאמין ודבק בקב"ה, לא ייתכן שיקרה לו דבר רע. וכמאמרו של התולדות יעקב יוסף על הפסוק "עד אנה ינאצוני ועד אנה לא יאמינו בי" שנאמר לאחר שבני ישראל ביקשו לרגום את משה רבינו באבנים, כי עד עכשיו אף שנאצו אותי כמה פעמים אין מקום לעונש לחול עליהם, מה שאין כן עתה עד אנה לא יאמינו בי דייקא, ועל פי מאמרו של הבעל שם טוב כי האמונה היא דביקות{{הערה|כתר שם טוב ח"ב ע' רסז}}.
==דביקות והתקשרות==
דביקות היא בחיצוניות, כמו שכתוב "כאשר ידבק האזור אל מתני איש{{הערה|ירמיה י"ג י"א}}", שהאזור דבוק לחיצוניות האדם. לעומת זאת התקשרות היא קשר פנימי בין שני דברים{{הערה|[[ביאורי הזהר (אדמו"ר האמצעי)|ביאורי הזהר]] ל[[אדמו"ר האמצעי]] תרומה מ"ט, א. ד"ה פתח רבי שמעון תשל"ד}}.
ענין הדביקות בעבודה היא עבודה ב[[חיצוניות הלב]], שהיא עבודה על פי טעם ודעת. אבל התקשרות היא עבודה ב[[פנימיות הלב]] שלמעלה מטעם ודעת.
החילוק בין דביקות להתקשרות הוא גם בהמשכה [[מלמעלה למטה]], והוא - בכללות - החילוק בין ההמשכה שעל ידי [[קיום המצוות]] להמשכה שעל ידי [[לימוד התורה]]. על ידי ה[[מצוות]] ממשיכים [[אור אין סוף]] בבחינת [[מקיף]] - חיצוניות, שהוא בחינת דביקות, ועל ידי [[לימוד התורה]] ממשיכים [[אור אין סוף]] בפנימיות{{הערה|אך בפרטיות יותר, על פי המבואר לקמן על שני המדריגות בדביקות, גם בקשר שעל ידי ה[[תורה]] עצמה יש דביקות (שהיא הקשר עם [[גליא שבתורה|חיצוניות התורה]] כפי שנמשכה ב[[השתלשלות]]), והתקשרות (שהיא הקשר עם עצם התורה שלמעלה מ[[השתלשלות]]) - ד"ה פתח רבי שמעון הנ"ל}}.
בדביקות עצמה יש שתי מדריגות - שהדבר הוא מציאות לעצמו אלא שדבוק לדבר השני (על דרך הדביקות של ה[[כלים]]), ויש דביקות ששני הדברים מיוחדים ביחוד עצמי (על דרך הדביקות של ה[[אורות]], ומכיון שהאור הוא התפשטות וגילוי שמחוץ ל[[עצמות|עצם]], גם היחוד שלו נקרא דביקות){{הערה|ד"ה פתח רבי שמעון הנ"ל, ע"פ ד"ה אדם כי יקריב [[המשך יום טוב של ראש השנה תרס"ו|תרס"ו]]}}.


==דביקות בשעת התפילה==
==דביקות בשעת התפילה==