רבי שמעון בר יוחאי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(←‏תפילתו: אין צורך להעתיק פה את כל הבריך שמיה. זה לא סידור תפילות אלא אנציקלופדיה. ציינתי מראה מקום לנוסח חב"ד של בריך שמיה בסידור ודי בכך)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 74: שורה 74:
תפילתו של הרשב"י הנהוגה בכל בתי כנסיות של בני ישראל בכל מקומות מושבותיהם היא תפילת '''בריך שמיה'''.
תפילתו של הרשב"י הנהוגה בכל בתי כנסיות של בני ישראל בכל מקומות מושבותיהם היא תפילת '''בריך שמיה'''.


התפילה מופיעה בספר הזוהר על פרשת ויקהל (חלק ב' דף ר"ו, עמוד א'). הזוהר מביא את התפילה לאחר שהוא מצטט את הוראתו של [[רבי שמעון בר יוחאי]] להגיד אותה בזמן [[הוצאת ספר תורה]]: {{ציטוט|אמר רבי שמעון: כד מפקין ספר תורה בצבורא למקרא ביה, מתפתחן תרעי שמייא דרחמין, ומעוררין את האהבה לעילא, ואבעי ליה לבר נש למימר הכי: בריך שמיה...
התפילה מופיעה בספר הזוהר על פרשת ויקהל (חלק ב' דף ר"ו, עמוד א'). הזוהר מביא את התפילה לאחר שהוא מצטט את הוראתו של [[רבי שמעון בר יוחאי]] להגיד אותה בזמן [[הוצאת ספר תורה]]: {{ציטוט|אמר רבי שמעון: כד מפקין ספר תורה בצבורא למקרא ביה, מתפתחן תרעי שמייא דרחמין, ומעוררין את האהבה לעילא, ואבעי ליה לבר נש למימר הכי: בריך שמיה דמרא עלמא... (וכו')


תרגום: כאשר מוציאים ספר תורה בציבור לקרוא בו, נפתחים שערי הרחמים של השמיים, ומעוררים את האהבה למעלה, וצריך האדם לומר כך: ברוך שמו...}}
תרגום: כאשר מוציאים ספר תורה בציבור לקרוא בו, נפתחים שערי הרחמים של השמיים, ומעוררים את האהבה למעלה, וצריך האדם לומר כך: ברוך שמו של ריבון העולמים... (וכו')}}


'''בְּרִיךְ שְׁמֵהּ דְּמָארֵי עָלְמָא, בְּרִיךְ כִּתְרָךְ וְאַתְרָךְ'''. '''יְהֵא רְעוּתָךְ עִם עַמָּךְ יִשְׂרָאֵל לְעָלַם וּפוּרְקַן יְמִינָךְ, אַחְזֵי לְעַמָּךְ בְּבֵית מִקְדָּשָׁךְ, לְאַמְטוּיֵי לָנָא מִטּוּב נְהוֹרָךְ, וּלְקַבְּלָא צְלוֹתָנָא בְּרַחֲמֵי (נוסח אחר: בְּרַחֲמִין)'''.  
מאמר הזוהר והסברו לעיתוי התפילה הוא שבשעה שהציבור פותחים את ארון הקודש ומתכוונים להוציא את ספר התורה, נפתחים במקביל שערי השמיים.


{{ש}}'''יְהֵא רַעֲוָא קֳדָמָךְ דְּתוֹרִיךְ לָן חַיִּין בְּטִיבוּ, וְלֶהֱוֵי אֲנָא עַבְדָּךְ פְּקִידָא בְּגוֹ צַדִּיקַיָּא, לְמִרְחַם עָלַי וּלְמִנְטַר יָתִי, וְיַת כֹּל דִּי לִי, וְדִי לְעַמָּךְ יִשְׂרָאֵל'''.  
תפילת "בריך שמיה" נאמרת בפתיחת ארון הקודש לפני הוצאת ספר התורה (ראו את התפילה בסידור "תהילת ה'", עמ' לה - 69).  


{{ש}}'''אַנְתְּ הוּא זָן לְכֹלָא וּמְפַרְנֵס לְכֹלָא. אַנְתְּ הוּא דְשַׁלִּיט עַל כֹּלָא, אַנְתְּ הוּא דְשַׁלִּיט עַל מַלְכַיָּא, וּמַלְכוּתָא דִילָךְ הִיא'''. '''אֲנָא עַבְדָּא דְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דְסָגִידְנָא קַמֵּהּ מִקַמֵּי דִּיקַר אוֹרַיְתֵהּ בְּכֹל עִידָּן וְעִידָּן. לָא עַל אֱנָשׁ רָחִיצְנָא, וְלָא עַל בַּר אֱלָהִין סְמִיכְנָא, אֶלָּא בְּאלָהָא דִשְׁמַיָּא, דְּהוּא אֱלָהָא דִקְשׁוֹט, וְאוֹרַיְתֵיהּ קְשׁוֹט, וּנְבִיאוֹהִי קְשׁוֹט, וּמַסְגֵּי לְמֶעְבַּד טַבְוָן וּקְשׁוֹט, בֵּהּ אֲנָא רַחִיץ וְלִשְׁמֵיהּ יַקִּירָא קַדִּישָׁא אֲנָא אֵמַר תֻּשְׁבְּחָן'''.
(לדברי רבותינו אודות הסגולות באמירת "בריך שמיה" ומעלתה ראו בערך "פתיחת הארון").
 
{{ש}}'''יְהֵא רַעֲוָא קֳדָמָךְ דְּתִפְתַּח לִבִּי בְּאוֹרַיְתָךְ, (נוסח אחר להוסיף; וְתִיהַב לִי בְּנִין דִּכְרִין דְּעַבְדִּין רְעוּתָךְ) וְתַשְׁלִים מִשְׁאֲלִין דְּלִבָּאי וְלִבָּא דְּכֹל עַמָּךְ יִשְׂרָאֵל לְטַב וּלְחַיִּין וְלִשְׁלָם אָמֵן וְאָמֵן סְלָה''':
 
תרגום התפילה ללשון הקודש;
 
'''בָּרוּךְ שְׁמוֹ שֶׁל אָדוֹן הָעוֹלָם, בָּרוּךְ כִּתְרְךָ וּמְקוֹמְךָ'''. '''יְהִי רְצוֹנְךָ עִם עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָם, וְיֶשַׁע וּפִדְיוֹן יְמִינְךָ הַרְאֶה לְעַמְּךָ בְּבֵית מִקְדָּשְׁךָ, וּלְהַשְׁפִּיעַ לָנוּ מִטוֹב אוֹרְךָ, וּלְקַבֵּל תְּפִלּוֹתֵינוּ בְּרַחֲמִים'''.
 
'''יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתַּאֲרִיךְ לָנוּ חַיִּים בְּחֶסֶד, וְאֶהְיֶה אֲנִי נִמְנֶה בֵּין הַצַּדִּיקִים, לְרַחֵם עָלַי וְלִשְׁמֹר אוֹתִי, וְאֶת כֹּל אֲשֶׁר לִי וַאֲשֶׁר לְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל'''. '''אַתָּה הוּא זַן לְכָל וּמְפַרְנֵס לְכָל, אַתָּה הוּא שַׁלִּיט עַל הַכֹּל'''.
 
'''אַתָּה הוּא הַשַּׁלִּיט עַל כֹּל הַמְּלָכִים, וְהַמַּלְכוּת שֶׁלְּךָ הִיא'''. '''אֲנִי עַבְדּוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וּמִשְׁתַּחֲוֶה אֲנִי לְפָנָיו וּמִלִּפְנֵי כְּבוֹד תּוֹרָתוֹ בְּכָל עֵת וְעֵת'''. '''לֹא עַל אָדָם אֲנִי בּוֹטֵחַ וָלֹא עַל בֶּן אֱלֹהִים אֲנִי סוֹמֵךְ, אֶלָּא בֶּאֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, שֶׁהוּא אֱלֹהִים אֱמֶת, וּנְבִיאָיו אֱמֶת, וְרָב חֶסֶד וֶאֱמֶת'''. '''בּוֹ אֲנִי בּוֹטֵחַ, וְלִשְׁמוֹ הַנִּכְבָּד וְהַקָּדוֹשׁ אֲנִי אוֹמֵר תִּשְׁבָּחוֹת'''.
 
'''מִלְּפָנֶיךָ יְהִי רָצוֹן, שֶׁתִּפְתַּח לִבִּי בַּתּוֹרָה וּתְמַלֵּא מִשְׁאָלוֹת לִבִּי וְלֵב כָּל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל (וְתִתֵּן לִי בָּנִים זֶכַרִים שֶׁיַּעֲשׂוּ רְצוֹנְךָ) לְטוֹבָה לְחָיַיִם וּלְשָׁלוֹם אַמֶּן'''.
 
מאמר הזוהר והסברו לעיתוי התפילה הוא שבשעה שהציבור פותחים את ארון הקודש ומתכוונים להוציא את ספר התורה, נפתחים במקביל שערי השמיים.


==בנו וממשיך דרכו רבי אלעזר בן רבי שמעון==
==בנו וממשיך דרכו רבי אלעזר בן רבי שמעון==