מתנה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==המתנה בהלכה==
==המתנה בהלכה==
[[קובץ:שונא מתנות יחיה.jpg|ממוזער|במענה לחסיד ששאל את הרבי מדוע מסרב לקבל מתנה בנימוק הלכתי של 'שונא מתנות יחיה' בעוד שאצל רבותינו נשיאינו בדורות קודמים ראינו לכאורה שכן הסכימו לקבל, השיב הרבי:{{ש}} '''האומנם מצד הבנה {{קו תחתון|בתורה}} שואל? כשהוא נותן הרי זה בוודאות {{קו תחתון|גמורה}} אצלו: א) שהוא הנותן ואני המקבל. וזהו המצב לצמיתות. ב) תיכף ומיד {{קו תחתון|נחלט}} אצלו - כמה מופתים {{קו תחתון|מוכרח}} אני לעשות בעניניו {{קו תחתון|הפרטיים הגשמיים}} - שהרי קבלתי ממנו הנזכר לעיל!{{ש}}ופשוט שאיני גורס כהנ"ל!{{ש}}ולא שיערתי שזהו עד כדי כך שמדמה בנפשו שחס ושלום גם חסידי אדמו"ר הזקן היו כיוצא בזה.{{ש}}גם להבא נא שלא יתן לי ויאמר שכוונתו אחרת וכו'. {{קו תחתון|וקל להבין}}. ופשוט שלא אקבל'''.]]
*'''שונא מתנות יחיה''' - מקור הביטוי הוא בספר משלי{{הערה|טז, כז.}}, ואף חכמים הוסיפו והדגישו כי "משרבו מקבלי מתנות, נתמעטו הימים ונתקצרו השנים"{{הערה|סוטה מז, ב.}}, וכך נפסק גם להלכה{{הערה|חושן משפט סימן רמט, ה: "מדת חסידות שלא לקבל מתנה, אלא לבטוח בהשם שיתן לו די מחסורו, שנאמר: שונא מתנות יחיה".}}, שעל האדם להתרחק מקבלת מתנת חינם, והוא צריך לעמול ולהתייגע.
*'''שונא מתנות יחיה''' - מקור הביטוי הוא בספר משלי{{הערה|טז, כז.}}, ואף חכמים הוסיפו והדגישו כי "משרבו מקבלי מתנות, נתמעטו הימים ונתקצרו השנים"{{הערה|סוטה מז, ב.}}, וכך נפסק גם להלכה{{הערה|חושן משפט סימן רמט, ה: "מדת חסידות שלא לקבל מתנה, אלא לבטוח בהשם שיתן לו די מחסורו, שנאמר: שונא מתנות יחיה".}}, שעל האדם להתרחק מקבלת מתנת חינם, והוא צריך לעמול ולהתייגע.
*'''מתנה על מנת להחזיר''' - אדם הנותן לחברו מתנה בתנאי שיחזיר לו אותה, נחשבת המתנה כמתנה גמורה, ועד שיחזיר לו אותה - נחשב החפץ כשלו באופן מוחלט. השימוש הנפוץ בצורת מתנה זו הוא ב[[חג הסוכות]], בו אנו מחוייבים במצוות [[ארבעת המינים]] ביום הראשון של החג שיהיו שייכים באופן אישי לאדם המקיים את המצווה, וכאשר חסידים יוצאים ל[[מבצע לולב]] הם מזכים עוברים ושבים בנטילת לולב ומעניקים להם אותו ב'מתנה על מנת להחזיר'. כמו כן החסידים שזוכים לשהות בחצר הרבי ולברך על ארבעת המינים שלו, מקבלים זאת מהרבי במתנה על מנת להחזיר.
*'''מתנה על מנת להחזיר''' - אדם הנותן לחברו מתנה בתנאי שיחזיר לו אותה, נחשבת המתנה כמתנה גמורה, ועד שיחזיר לו אותה - נחשב החפץ כשלו באופן מוחלט. השימוש הנפוץ בצורת מתנה זו הוא ב[[חג הסוכות]], בו אנו מחוייבים במצוות [[ארבעת המינים]] ביום הראשון של החג שיהיו שייכים באופן אישי לאדם המקיים את המצווה, וכאשר חסידים יוצאים ל[[מבצע לולב]] הם מזכים עוברים ושבים בנטילת לולב ומעניקים להם אותו ב'מתנה על מנת להחזיר'. כמו כן החסידים שזוכים לשהות בחצר הרבי ולברך על ארבעת המינים שלו, מקבלים זאת מהרבי במתנה על מנת להחזיר.