ילד מיוחד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הסרת קישורים עודפים, קו מפריד בטווח מספרים, הגהה)
שורה 2: שורה 2:


==עיקרי השיטה==
==עיקרי השיטה==
במכתב תשובה{{הערה|1=https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2404965}} לד"ר ברוברט ווילקס, מבתי רפואה קוני איילנד בתשל"ט הנחה הרבי שש נקודות יסודות בטיפול בתופעה:
במכתב תשובה{{הערה|1=[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2404965 עצתו של הרבי: היחס לילדים מיוחדים].}} לד"ר ברוברט וילקס מבית רפואה בקוני איילנד בשנת [[תשל]] הנחה הרבי שש נקודות יסודיות בטיפול בתופעה:


1. על העובד הסוציאלי או המורה, וכן כל מי שעוסק עם ילדים הלוקים בפיגור, לצאת מהנחת היסוד שהפיגור הינו, בכל אחד מהמקרים, נכות ארעית בלבד, ושבמשך הזמן בוודאי יתכנו שיפורים ואף משמעותיים למדי. צריך לנקוט בגישה זו מבלי להתחשב בהצהרות ובתחזיות של מומחים בתחום.
1. על העובד הסוציאלי או המורה, וכן כל מי שעוסק עם ילדים הלוקים בפיגור, לצאת מהנחת היסוד שהפיגור הינו, בכל אחד מהמקרים, נכות ארעית בלבד, ושבמשך הזמן בוודאי יתכנו שיפורים ואף משמעותיים למדי. צריך לנקוט בגישה זו מבלי להתחשב בהצהרות ובתחזיות של מומחים בתחום.
שורה 18: שורה 18:
6. לבטח אין צורך להדגיש באריכות, שכמו בכל מקרה הקשור עם יהודים, יש לקחת בחשבון את צרכי היהדות הספציפיים שלהם. הדבר אמור במיוחד לגבי ילדים יהודיים הלוקים בפיגור, אך לעיתים קרובות מדי, אין שימת לב לכך.
6. לבטח אין צורך להדגיש באריכות, שכמו בכל מקרה הקשור עם יהודים, יש לקחת בחשבון את צרכי היהדות הספציפיים שלהם. הדבר אמור במיוחד לגבי ילדים יהודיים הלוקים בפיגור, אך לעיתים קרובות מדי, אין שימת לב לכך.


==ישום השיטה==
==יישום השיטה==


אחד הרופאים המפרוסמים שהניהגו שיטה על יסוד דברי הרבי הוא פרופסור [[ראובן פוירשטיין]] שאמר שאין לראות בפסיכולוגיה "מדע מדויק" שניתן למדוד באמצעותו תכונות נפשיות "כפי שמודדים אורך של שולחן", ולפיכך הוא גורס, לדוגמה, שלבחינות הפסיכומטריות ודומותיהן אין שום משמעות.  
אחד הרופאים המפרוסמים שהנהיגו שיטה על יסוד דברי הרבי הוא פרופסור [[ראובן פוירשטיין]] שאמר שאין לראות בפסיכולוגיה "מדע מדויק" שניתן למדוד באמצעותו תכונות נפשיות "כפי שמודדים אורך של שולחן", ולפיכך הוא גורס, לדוגמה, שלבחינות הפסיכומטריות ודומותיהן אין שום משמעות.


"האדם אינו 'יחידה בעלת נתונים קבועים בלתי-משתנים' שניתנים למדידה", אומר פוירשטיין, "אלא יחידה בת-שינוי לחיוב ולשלילה כאחת. "התכונה המהותית הבלתי-משתנה היחידה באדם - ובפרט באדם היהודי - היא אותו גרעין חבוי המצוי בו, שהוא חלק אלוקה ממעל ממש.  
"האדם אינו 'יחידה בעלת נתונים קבועים בלתי-משתנים' שניתנים למדידה", אומר פוירשטיין, "אלא יחידה בת-שינוי לחיוב ולשלילה כאחת". התכונה המהותית הבלתי-משתנה היחידה באדם - ובפרט באדם היהודי - היא אותו גרעין חבוי המצוי בו, שהוא חלק אלוקה ממעל ממש.


"תכונות אלה של האדם - היותו בר-שינוי והיותו נושא גרעין של אלוקות - מטילות על האדם חופש בחירה גדול ורב-אחריות: הן מחייבות אותו לעמוד בפרץ פן ישתנה לרעה, ובה-במידה לקוות שישתנה לטובה".
"תכונות אלה של האדם - היותו בר-שינוי והיותו נושא גרעין של אלוקות - מטילות על האדם חופש בחירה גדול ורב-אחריות: הן מחייבות אותו לעמוד בפרץ פן ישתנה לרעה, ובה-במידה לקוות שישתנה לטובה".
שורה 30: שורה 30:
בדברים המודפסים על עטיפת הכרך האחרון של ספרו האחרון, מציג פוירשטיין את תפיסתו כולה במשפט אחד: "אל תקבלוני כמו שאני - תשנו אותי". בספר זה הוא מביא את סיפוריהם של אנשים רבים ששיקומם התאפשר בזכות התאוריה שלו - אחד מהם הוא דמות שהרבי היה מעורב בכל שלבי ריפויה ושיקומה.
בדברים המודפסים על עטיפת הכרך האחרון של ספרו האחרון, מציג פוירשטיין את תפיסתו כולה במשפט אחד: "אל תקבלוני כמו שאני - תשנו אותי". בספר זה הוא מביא את סיפוריהם של אנשים רבים ששיקומם התאפשר בזכות התאוריה שלו - אחד מהם הוא דמות שהרבי היה מעורב בכל שלבי ריפויה ושיקומה.


==הרבי בהוראות לילדים מיוחד==
==הרבי בהוראות לילדים מיוחדים==
כאשר בכלל מקובל בעולם שילדים בעלי מוגבלות לפטור אותם מחיי תורה ומצוות, הרבי מנחה, שאדרבה קיום תורה ומצוות יכול לעזור לילדים אלו מבחינה טיפולית בהזדהות עם הזהות שלהם. ולכן לא רק שלא צריך למנוע מהם לקיים תורה ומצוות, אדרבה, יש להשתדל לעזור להם לקיים מצוות כפי האפשר.{{הערה|1=ראה המכתב  באנגלית בעמודים 32-33 http://www.beismoshiach.org/_pdf/760.pdf}}
בעוד מקובל בעולם שילדים בעלי מוגבלות יכולים לפטור עצמם מחיי תורה ומצוות, הרבי מנחה, שאדרבה קיום תורה ומצוות יכול לעזור לילדים אלו מבחינה טיפולית בהזדהות עם הזהות שלהם. ולכן לא רק שלא צריך למנוע מהם לקיים תורה ומצוות, אדרבה, יש להשתדל לעזור להם לקיים מצוות כפי האפשר{{הערה|[http://www.beismoshiach.org/_pdf/760.pdf ראה המכתב  באנגלית בעמודים 32–33].}}.
===קרוב יותר אל ה'===
===קרוב יותר אל ה'===
לחזן ר' [[יוסף מלובני]] יש ילד מיוחד בשם זאבי, שנולד עם אוטיזם חמור.
לחזן ר' [[יוסף מלובני]] יש ילד מיוחד בשם זאבי, שנולד עם אוטיזם חמור.
שורה 48: שורה 48:


בשמעו את הבשורה הזו, העניק לנו הרבי דולר נוסף, באומרו, "שלחו את הדולר הזה להנהלת המוסד שלו, ובקשו מהם שישימו את זה בקופת הצדקה שבחדרו".
בשמעו את הבשורה הזו, העניק לנו הרבי דולר נוסף, באומרו, "שלחו את הדולר הזה להנהלת המוסד שלו, ובקשו מהם שישימו את זה בקופת הצדקה שבחדרו".
===הקפדה על כשרות ותפלין===
===הקפדה על כשרות ותפילין===
למשפחת ק. מקראון הייטס, הורה הרבי שיש להקפיד שהילד המיוחד שלהם יאכת רק כשרות וכן שיניחו איתו תפלין בכל יום חול.
למשפחה מקראון הייטס, הורה הרבי שיש להקפיד שהילד המיוחד שלהם יאכל רק אוכל כשר וכן שיניחו איתו תפילין בכל יום חול.


==יד לילד המיוחד==
==יד לילד המיוחד==
שורה 59: שורה 59:


הארגון מארגן אירועים ופעלויות לילדים מיוחדים, ולמשפחותיהם. לארגון יש קשר לקהלים שונים מגוונים ברחבי הארץ, והפעילות סביב הילדים המיוחדים מביאה אנשים שונים ורחוקים בדעות ובהתנהגות להתאחדות למען ילדים אלו.
הארגון מארגן אירועים ופעלויות לילדים מיוחדים, ולמשפחותיהם. לארגון יש קשר לקהלים שונים מגוונים ברחבי הארץ, והפעילות סביב הילדים המיוחדים מביאה אנשים שונים ורחוקים בדעות ובהתנהגות להתאחדות למען ילדים אלו.
יום יום נמצאים חברי ההנהלה, הצוות והמתנדבים בשטח בכדי להעניק לכל ילד מיוחד את כל הדרוש להצלחתו, ולמשפחתו את הגב שיבטיח את זה.
יום יום נמצאים חברי ההנהלה, הצוות והמתנדבים בשטח בכדי להעניק לכל ילד מיוחד את כל הדרוש להצלחתו, ולמשפחתו את הגב שיבטיח את זה.


שורה 64: שורה 65:
*[https://www.chabad.org/therebbe/letters/default_cdo/aid/1275/jewish/On-Judaism-and-People-With-Disabilities.htm ההתכתבות באנגלית של הרבי עם ד"ר רוברט ווילקס, על הדרך לטפל בילדים מיוחדים]
*[https://www.chabad.org/therebbe/letters/default_cdo/aid/1275/jewish/On-Judaism-and-People-With-Disabilities.htm ההתכתבות באנגלית של הרבי עם ד"ר רוברט ווילקס, על הדרך לטפל בילדים מיוחדים]
*[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=67307 "תשורה מיוחדת": מבטו של הרבי לילדים המיוחדים] {{שטורעם}}
*[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=67307 "תשורה מיוחדת": מבטו של הרבי לילדים המיוחדים] {{שטורעם}}
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2572500 פרופסור [[ראובן פוירשטיין]] על השיטה של הרבי לילדים מיוחדים] באתר {{בית חב"ד}}
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2572500 פרופסור ראובן פוירשטיין על השיטה של הרבי לילדים מיוחדים] באתר {{בית חב"ד}}
*[http://myencounterblog.com/wp-content/uploads/2020/06/261.-Behaaloscha-5780.pdf חזן [[יוסף מלובני]] "הרבי תובנה מדהימה ביחס לילדים אוטיסטים.] באתר {{בית חב"ד}}
*[http://myencounterblog.com/wp-content/uploads/2020/06/261.-Behaaloscha-5780.pdf חזן יוסף מלובני "הרבי תובנה מדהימה ביחס לילדים אוטיסטים.] באתר {{בית חב"ד}}
*[https://col.org.il/news/84566 בחלוקת דולרים: חזן [[יוסף מלובני]] מספר על בנו המיוחד ● צפו בוידאו] באתר {{חב"ד און ליין|}}
*[https://col.org.il/news/84566 בחלוקת דולרים: חזן יוסף מלובני מספר על בנו המיוחד ● צפו בוידאו] באתר {{חב"ד און ליין|}}
*[https://col.org.il/news/125257 יעקב רנד, הידוע בעבודתו עם 'ילדים מיוחדים' עובר בחלוקת דולרים]
*[https://col.org.il/news/125257 יעקב רנד, הידוע בעבודתו עם 'ילדים מיוחדים' עובר בחלוקת דולרים]
*[סיפור על מטבע שהרבי נתן לילד מיוחד https://www.kikar.co.il/324805.html]
*[https://www.kikar.co.il/324805.html סיפור על מטבע שהרבי נתן לילד מיוחד]
*[special.org.il אתר הבית של ארגון "יד לילד המיוחד"].
*[http://www.beismoshiach.org/_pdf/760.pdf כתבה בבית משיח באנגלית על התמודדיות של משפחות עם ילדים מיוחדים]
*[http://www.beismoshiach.org/_pdf/760.pdf כתבה בבית משיח באנגלית על התמודדיות של משפחות עם ילדים מיוחדים]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*[[אליהו וולף]], '''מבט מיוחד''', בהוצאת "לדורות" [[תשע"ד]].
*[[אליהו וולף]], '''מבט מיוחד''', בהוצאת "לדורות" [[תשע"ד]].
*בספר [[הסיפור שלי]] חלק 1, הוצאת {{JEM}}
*בספר [[הסיפור שלי]] חלק 1, הוצאת JEM
 
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}