ביקורת: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(קידוד קישורים)
 
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
דרכו של הבעל שם טוב לא הייתה נוחה מדרך זה משני טעמים: הראשונה היא מפני שהדרך העיקרית לקרב יהודים היא על ידי הדגשת גודל התענוג והשמחה בעבודת השם, כדרך שמדברים לבן מלך בשפת בני מלכים. השניה היא מפני שמוכיחים אלו עוררו קטרוגים רבים בהזכירם את עוונות בני ישראל.
דרכו של הבעל שם טוב לא הייתה נוחה מדרך זה משני טעמים: הראשונה היא מפני שהדרך העיקרית לקרב יהודים היא על ידי הדגשת גודל התענוג והשמחה בעבודת השם, כדרך שמדברים לבן מלך בשפת בני מלכים. השניה היא מפני שמוכיחים אלו עוררו קטרוגים רבים בהזכירם את עוונות בני ישראל.


אצל חסידים הזמן העיקרי בו מוכיחים החסידים זה את זה בעבודת השם, היא בשעת ה[[התוועדות]] לאחר אמירת '[[לחיים]]', בשעה שיש קירוב הלבבות{{הערה|היום יום כ"ד תשרי. שיחת שמחת בית השואבה תשח"י.}}.
אצל חסידים הזמן העיקרי בו מוכיחים החסידים זה את זה בעבודת השם, היא בשעת ה[[התוועדות]] לאחר אמירת '[[לחיים]]', בשעה שיש קירוב הלבבות{{הערה|[[היום יום כ"ד תשרי]]. שיחת שמחת בית השואבה תשח"י.}}.


שיוכיחו על פי תורה באהבה


==קבלת ביקורת==
==קבלת ביקורת==
שורה 20: שורה 19:
הרבי הזכיר כי היו מגדולי ישראל שמינו לעצמם 'מוכיח' מיוחד שיעורר אותם על דברים בעבודת השם שלהם הדורשים תיקון ושיפור, וכן קרא בשנת [[תשמ"ז]] שכהכנה ל[[קבלת הנשיאות|י' שבט]] ילכו להיבחן אצל ה[[עשה לך רב]] על עבודת השם שלהם, ויקבלו ממנו הוראות כיצד עליהם להשתפר.
הרבי הזכיר כי היו מגדולי ישראל שמינו לעצמם 'מוכיח' מיוחד שיעורר אותם על דברים בעבודת השם שלהם הדורשים תיקון ושיפור, וכן קרא בשנת [[תשמ"ז]] שכהכנה ל[[קבלת הנשיאות|י' שבט]] ילכו להיבחן אצל ה[[עשה לך רב]] על עבודת השם שלהם, ויקבלו ממנו הוראות כיצד עליהם להשתפר.


[[אדמו"ר הרש"ב]] ניסח זאת במשפט המפורסם: "אהוב את הביקורת - כי היא תעמידך על הגובה האמיתי".
[[אדמו"ר הרש"ב]] ניסח זאת במשפט המפורסם: "אהוב את הביקורת - כי היא תעמידך על הגובה האמיתי"{{הערה|[[היום יום י"ב סיוון]].}}.


רעיון זה מופיע כבר בפסוק במשלי: "אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך"{{הערה|ט, ח. ראו גם במפרשים על הפסוק ובפירוש הגמרא ביבמות סה, ב.}}, וכן בדברי חז"ל ב[[פרקי אבות]] שאחד מקניני התורה הוא "אוהב את התוכחה"{{הערה|פרק ו' משנה ה'.}}.
רעיון זה מופיע כבר בפסוק במשלי: "אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך"{{הערה|ט, ח. ראו גם במפרשים על הפסוק ובפירוש הגמרא ביבמות סה, ב.}}, וכן בדברי חז"ל ב[[פרקי אבות]] שאחד מקניני התורה הוא "אוהב את התוכחה"{{הערה|פרק ו' משנה ה'.}}.
שורה 28: שורה 27:
הרבי עצמו התבטא שהיישר כח הגדול ביותר שמחבר יכול לקבל עבור ספרו, הוא ביקורת והערות על הנכתב בספר, דבר המהווה הוכחה שמקבל הספר הקדיש זמן לעיין בספר ולהעניק לו את היחס הראוי{{מקור}}, וכך גם נהג הרבי בעצמו, כאשר באגרות קודש פזורים מאות מכתבים בהם ציין הרבי הערות והארות לספרים שקיבל.
הרבי עצמו התבטא שהיישר כח הגדול ביותר שמחבר יכול לקבל עבור ספרו, הוא ביקורת והערות על הנכתב בספר, דבר המהווה הוכחה שמקבל הספר הקדיש זמן לעיין בספר ולהעניק לו את היחס הראוי{{מקור}}, וכך גם נהג הרבי בעצמו, כאשר באגרות קודש פזורים מאות מכתבים בהם ציין הרבי הערות והארות לספרים שקיבל.


בנוגע לפרסום טורי ביקורת בעיתונים, ממכתבי הרבי ניתן ללמוד כי אין דעתו נוחה מנתינת במה לספרים שאינם ראויים באמצעות טורי ביקורת, אף כאשר מדובר בביקורת שלילית, היות ועצם החשיפה לספרים והביקורת עליהם, עלולה לגרום לאנשים ליחס להם חשיבות ולרצות לקרוא בהם, על מנת להתרשם מהם באופן בלתי-אמצעי{{מקור}}.
בנוגע לפרסום טורי ביקורת בעיתונים, ממכתבי הרבי ניתן ללמוד כי אין דעתו נוחה מנתינת במה לספרים שאינם ראויים באמצעות טורי ביקורת, אף כאשר מדובר בביקורת שלילית, היות ועצם החשיפה לספרים והביקורת עליהם, עלולה לגרום לאנשים ליחס להם חשיבות ולרצות לקרוא בהם, על מנת להתרשם מהם באופן בלתי-אמצעי{{הערה|ממכתב הרבי, שבועון כפר חב"ד 1923 עמוד 13 (מתורגם מאנגלית).}}.


בשנים עברו, הוקדש מדור מיוחד בשבועון כפר חב"ד, בו פירסם הרב [[טוביה בלוי]] טורי ביקורת על ספרים שונים שיצאו לאור, תחת שם העט 'ט. מעלעל'.
בשנים עברו, הוקדש מדור מיוחד בשבועון כפר חב"ד, בו פירסם הרב [[טוביה בלוי]] טורי ביקורת על ספרים שונים שיצאו לאור, תחת שם העט 'ט. מעלעל'.