אגרת הקודש - סימן כ"ו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק כ"ו''' של [[אגרת הקודש]] מבאר כי
'''פרק כ"ו''' של [[אגרת הקודש]] מבאר את היחס הפנימי לדיני איסור והיתר וטומאה וטהרה בזמן הגלות - שביכולת האדם להעלות ולברר את דברי התורה על ידי שעובד את ה' מתוך [[אתכפייא]], ולעתיד לבוא - שאז הלימוד יהיה רק כדי להמשיך אורות נעלים, על פי דיוק ודיון בדברי [[ספר הזוהר]].


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
בהמשך לירידת והתלבשות השכינה בקליפות (שבאגרת הקודמת) מוסיפה אגרת זו, שיחד עם השכינה '''ירדה גם התורה לקליפות''', והן מעלימות ומסתירות על התורה. בהמשך הפרק מוסבר תוכן העניין בעבודת האדם: לכוף את יצרו, ולהתייגע בתורה, ולהסיר העלם זה.
בהמשך לירידת ו[[התלבשות]] ה[[שכינה]] ב[[קליפות]] (שב[[אגרת הקודש - פרק כ"ה|אגרת הקודמת]]) מוסיפה אגרת זו, שיחד עם השכינה '''ירדה גם ה[[תורה]] לקליפות''', והן מעלימות ומסתירות על התורה. בהמשך הפרק מוסבר תוכן העניין בעבודת האדם: [[אתכפיא|לכוף את יצרו]] ו[[יגיעה בתורה|להתייגע בתורה]], ולהסיר העלם זה.
 
 
האגרת נחלקת לארבעה פרקים:
 
פרק ראשון: ציטוט דברי הזהר הקדוש, הקורא ללימוד תורת הסוד '''עץ חיים''' ולענייני איסור והיתר '''עץ הדעת טוב ורע'''.
 
פרק שני: מקשה כמה קושיות עצומות על דברי הזהר הנ"ל.
 
פרק שלישי: מסביר שקושיות אלו באות רק מלימוד שיטחי של "חסירי{{הערה|חסדי בדל"ת הוא טעות הדפוס, וצריך להיות חסירי ברי"ש}} מדע", ומתרץ תירוץ פשוט לכל השאלות. נקודת הביאור: עץ הדעת טוב ורע הוא '''גוף''' הדברים הגשמיים (שיונקים חיותם מהקליפות), '''ולא ההלכות''' (והברייתות והמשניות) העוסקות '''ביחס''' לדברים אלו על פי התורה (מתי הם מותרים ומתי אסורים וכו').
 
פרק רביעי: מסביר, שמצד ירידת המשנה {{הערה|משורשה ב"מלכות דאצילות" להתלבש בעולם היצירה}} נבלעו בקליפות חלק מהלכות התורה. לעיתים "נעלמה" ההלכה עצמה, ולעיתים ההלכה עצמה ידועה וגלויה, אך הטעם שלה נעלם. לאחר מכן מוסיף, שרק התחתונים{{הערה|משום שמחלישים את הקליפה על ידי עבודתם להתגבר על התאוות}} יכולים לברר ולהוציא את ההלכות מהעלם הקליפות - ולא העליונים. ומסיים, שלעתיד לבוא {{הערה|שאז לא יהיה עוד צורך בעבודת הבירורים, ילמדו הלכות רק בשביל לדעת את המעשה אשר יעשון}} יהיה כל עיקר עסק התורה רק ליחד יחודים עליונים יותר, להמשיך אורות עליונים יותר, ולקיים המצות בכוונות עליונות כו'.


האגרת נחלקת לארבעה חלקים:
*'''פרק ראשון:''' מביא ציטוט מדברי ה[[זוהר הקדוש]], המכנה את לימוד [[פנימיות התורה|תורת הסוד]] '''עץ חיים''' ולימוד דינים וענייני איסור והיתר '''עץ הדעת טוב ורע'''.
*'''פרק שני:''' מקשה כמה קושיות עצומות על דברי הזהר האמורים.
*'''פרק שלישי:''' מסביר שקושיות אלו באות רק מלימוד שטחי של "חסירי{{הערה|מה שנדפס בגוף התניא "'''חסידי'' מדע" בדל"ת הוא טעות הדפוס, וצריך להיות '''חסירי''' ברי"ש.}} מדע", ומתרץ תירוץ פשוט לכל השאלות. נקודת הביאור: עץ הדעת טוב ורע הוא '''גוף''' הדברים הגשמיים (שיונקים חיותם מהקליפות), '''ולא ההלכות''' (והברייתות והמשניות) העוסקות '''ביחס''' לדברים אלו על פי התורה (מתי הם מותרים ומתי אסורים וכו').
*'''פרק רביעי:''' מסביר, שמצד ירידת ה[[משנה]]{{הערה|משורשה ב[[מלכות דאצילות]] להתלבש ב[[עולם היצירה]].}} נבלעו בקליפות חלק מהלכות התורה. לעיתים "נעלמה" ההלכה עצמה, ולעיתים ההלכה עצמה ידועה וגלויה, אך הטעם שלה נעלם. לאחר מכן מוסיף, שרק הנבראים התחתונים{{הערה|משום שמחלישים את הקליפה על ידי [[אתכפיא|עבודתם להתגבר על התאוות]].}} יכולים לברר ולהוציא את ההלכות מהעלם הקליפות - דבר שאין באפשרותם של הנבראים העליונים. ומסיים, ש[[לעתיד לבוא]]{{הערה|שאז לא יהיה עוד צורך ב[[עבודת הבירורים]], ולימוד הלכות יהיה רק בשביל לדעת את המעשה אשר יעשון.}} יהיה כל עיקר עסק התורה רק ליחד [[ייחודים]] עליונים יותר, להמשיך אורות עליונים יותר, ולקיים המצות בכוונות עליונות.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 21: שורה 15:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
מצד ירידת השכינה (מלכות דאצילות) להתלבש בעולמות, ירדה גם התורה והתלבשה בקליפה. עקב כך נעלמו בקליפה הלכות רבות. רק עבודת האדם (ביגיעתו בשני הקוים: שבירת התאוות ולימוד התורה) יכולה לברר את ניצוצות הקדושה מהקליפה.
מצד ירידת השכינה ([[מלכות דאצילות]]) להתלבש בעולמות, ירדה גם התורה והתלבשה בקליפה. עקב כך נעלמו בקליפה הלכות רבות. רק עבודת האדם (ביגיעתו בשני הקוים: שבירת התאוות ולימוד התורה) יכולה לברר את ניצוצות הקדושה מהקליפה.


כשתגמר העבודה להוציא מהקליפות את הניצוצות שבלעו - תבוא הגאולה. כשתבוא הגאולה יהיה כל עיקר עסק התורה רק בפנימיות המצוות וטעמיהם הנסתרים.
כשתגמר העבודה להוציא מהקליפות את ה[[ניצוצות]] שנבלעו בהם - תבוא ה[[גאולה]]. כשתבוא הגאולה יהיה כל עיקר עסק התורה רק בפנימיות המצוות וטעמיהם הנסתרים.