נחום אברהם יעקובוביץ': הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב|שפה לא אנציקלופדית}}
{{לשכתב|שפה לא אנציקלופדית}}
הרב '''נחום אברהם יעקובוביץ''' , הוא חסיד חב''ד ליובאוויטש וגר בעיר אנטוורפן בבלגיה, נולד בהונגריה ביום ט' תמוז ה'תרפ"ו בשם נחום אברהם אוהר, להוריו הרב '''שמעון יעקב''' ומרת '''בריינדל''' (לבית יעקובוביץ) אוהר, בהיותו כבן שנה, עברו הוריו עם הילדים לעיר אנטוורפן בבלגיה.
הרב '''נחום אברהם יעקובוביץ''' , הוא חסיד חב"ד ליובאוויטש וגר בעיר אנטוורפן בבלגיה, נולד בהונגריה ביום ט' תמוז ה'תרפ"ו בשם נחום אברהם אוהר, להוריו הרב '''שמעון יעקב''' ומרת '''בריינדל''' (לבית יעקובוביץ) אוהר, בהיותו כבן שנה, עברו הוריו עם הילדים לעיר אנטוורפן בבלגיה.


במשך 8 שנים שקד על תלמודו בביה"ס המקומי 'יסודי התורה'. בשלהי שנת תרצ"ט פרצה מלחמת העולם השניה, ובמהלך שנת ה'ת"ש הגיעו הכוחות הגרמניים לשערי בלגיה. רבים מיהודי העיר ברחו מבעוד מועד לכיוון צרפת שעוד היתה אז נקייה מהכיבוש הגרמני. גם משפחת אוהר נדדה לצרפת. היה זה בתחילת הקיץ, ונער הבר מצווה נחום אברהם לקח עמו מחזור תפילה לחג השבועות וחומש במדבר, זאת משום שהסברא היתה שתיכף יובסו הגרמנים בידי הצרפתים ויהיה אפשר לחזור הביתה לאנטוורפן. לפועל, נדדו בני המשפחה ממחנה פליטים אחד למשנהו וגם צרפת נכנסה למערבולת המלחמה.
במשך 8 שנים שקד על תלמודו בביה"ס המקומי 'יסודי התורה'. בשלהי שנת תרצ"ט פרצה מלחמת העולם השניה, ובמהלך שנת ה'ת"ש הגיעו הכוחות הגרמניים לשערי בלגיה. רבים מיהודי העיר ברחו מבעוד מועד לכיוון צרפת שעוד היתה אז נקייה מהכיבוש הגרמני. גם משפחת אוהר נדדה לצרפת. היה זה בתחילת הקיץ, ונער הבר מצווה נחום אברהם לקח עמו מחזור תפילה לחג השבועות וחומש במדבר, זאת משום שהסברא היתה שתיכף יובסו הגרמנים בידי הצרפתים ויהיה אפשר לחזור הביתה לאנטוורפן. לפועל, נדדו בני המשפחה ממחנה פליטים אחד למשנהו וגם צרפת נכנסה למערבולת המלחמה.
שורה 18: שורה 18:


בפאריז התוודע גם לדמויות ההוד של חסידי חב"ד שיצאו מרוסיה בשנת ה'תש"ו, ובהם הרב החסיד המופלא '''ניסן נמענוב''', הרב החסיד '''ישראל נוח בלניצקי''' ובנו הרב החסיד '''אהרון יוסף''', הרב החסיד '''בצלאל וילשאנסקי''', ועוד. קניינים רבים בנפשו נותרו מאותה תקופה, בה התחמם לאורם של מי שראה בהם התגלמות כל מה שלמד עד אז, על עבודת המידות, עבודת הביטול, מידת האמת, למדנות חסידית, ידיעה מקיפה בדא"ח. דמות ה'בינוני' מספר התניא כמו קמה וניצבה למול עיניו. גם ברבות השנים, היה מטריח עצמו ונוסע שעות ארוכות מבלגיה לצרפת על מנת להשתתף בהתוודעויות של חסידים אלו. באותה תקופה בשנים תש"ה - תש"ו החלו להגיע מארה"ב קונטרסים של מאמרים מהרבי מוהריי"צ, והרב נחום אברהם יעקובוביץ', מיטיב לתאר איך שהרגיש שהמאמרים הללו דיברו ממש אל הנפש שלו, על לבטיה ותכונותיה. בניגוד לספרים אחרים מחוגים אחרים, הייתה ההרגשה שזו היא התורה המיועדת לבני הדור הזה. וכן, שזוהי טעימה מתורתו של משיח קודם ביאת המשיח.
בפאריז התוודע גם לדמויות ההוד של חסידי חב"ד שיצאו מרוסיה בשנת ה'תש"ו, ובהם הרב החסיד המופלא '''ניסן נמענוב''', הרב החסיד '''ישראל נוח בלניצקי''' ובנו הרב החסיד '''אהרון יוסף''', הרב החסיד '''בצלאל וילשאנסקי''', ועוד. קניינים רבים בנפשו נותרו מאותה תקופה, בה התחמם לאורם של מי שראה בהם התגלמות כל מה שלמד עד אז, על עבודת המידות, עבודת הביטול, מידת האמת, למדנות חסידית, ידיעה מקיפה בדא"ח. דמות ה'בינוני' מספר התניא כמו קמה וניצבה למול עיניו. גם ברבות השנים, היה מטריח עצמו ונוסע שעות ארוכות מבלגיה לצרפת על מנת להשתתף בהתוודעויות של חסידים אלו. באותה תקופה בשנים תש"ה - תש"ו החלו להגיע מארה"ב קונטרסים של מאמרים מהרבי מוהריי"צ, והרב נחום אברהם יעקובוביץ', מיטיב לתאר איך שהרגיש שהמאמרים הללו דיברו ממש אל הנפש שלו, על לבטיה ותכונותיה. בניגוד לספרים אחרים מחוגים אחרים, הייתה ההרגשה שזו היא התורה המיועדת לבני הדור הזה. וכן, שזוהי טעימה מתורתו של משיח קודם ביאת המשיח.


== במחיצת הרבי ==
== במחיצת הרבי ==


אך ללא כל ספק, גולת הכותרת של תקופה זו בחייו, הם החודשים בהם זכה להיות בד' אמותיו הקדושות של הרבי בשנת ה'תש"ז. כשבני משפחתו ושומעי לקחו מבקשים ממנו לספר את קורות הימים ההם, פעמים שהוא נותר בדומיה גמורה באומרו "אי אפשרי לתאר את עוצם קדושתו של הרבי". אך בעת רצון נעתר, וחוזר לאותם רגעים מיוחדים בהם זכה לראות במו עיניו את הליכותיו של הרבי.  
אך ללא כל ספק, גולת הכותרת של תקופה זו בחייו, הם החודשים בהם זכה להיות בד' אמותיו הקדושות של הרבי בשנת ה'תש"ז. כשבני משפחתו ושומעי לקחו מבקשים ממנו לספר את קורות הימים ההם, פעמים שהוא נותר בדומיה גמורה באומרו "אי אפשרי לתאר את עוצם קדושתו של הרבי". אך בעת רצון נעתר, וחוזר לאותם רגעים מיוחדים בהם זכה לראות במו עיניו את הליכותיו של הרבי.  
שורה 32: שורה 30:


עוד אמר לימים, כי באותה תקופה הונח אצלו לראשונה הענין של "שכינה מדברת מתוך גרונו" בפשטות. כאשר זכה לראות ולשמוע, איך שהרבי יושב ושופע מתורת הנגלה והחסידות, דרוש וקבלה, ממש כמעיין הנובע מכל חלקי פרד"ס התורה. פנים אל פנים זכה לפגוש דמות של "צדיק נשגב". יהודי שכל מהותו אומרת וזועקת "אני לא נבראתי אלא לשמש את קוני".
עוד אמר לימים, כי באותה תקופה הונח אצלו לראשונה הענין של "שכינה מדברת מתוך גרונו" בפשטות. כאשר זכה לראות ולשמוע, איך שהרבי יושב ושופע מתורת הנגלה והחסידות, דרוש וקבלה, ממש כמעיין הנובע מכל חלקי פרד"ס התורה. פנים אל פנים זכה לפגוש דמות של "צדיק נשגב". יהודי שכל מהותו אומרת וזועקת "אני לא נבראתי אלא לשמש את קוני".


== התיישבות באנטוורפן ==
== התיישבות באנטוורפן ==


עם סיומה של המלחמה האיומה והשואה הנוראה, עזבו רבים רבים את אדמת אירופה הספוגה בדם יהודי, לארץ ישראל או לארצות הברית וארצות אחרות. הרנ"א שהתאחד מחדש עם אמו שם פעמיו בעקבותיה לביתם באנטוורפן שם התיישבו מחדש.
עם סיומה של המלחמה האיומה והשואה הנוראה, עזבו רבים רבים את אדמת אירופה הספוגה בדם יהודי, לארץ ישראל או לארצות הברית וארצות אחרות. הרנ"א שהתאחד מחדש עם אמו שם פעמיו בעקבותיה לביתם באנטוורפן שם התיישבו מחדש.