עולם הבריאה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
(באמצע עריכה)
שורה 5: שורה 5:


==ענינו==
==ענינו==
[[עולם הבריאה]] הוא שלב נוסף בירידת העולמות מ[[עולם האצילות]] אל [[עולם העשיה]]. מצד אחד עולם זה הוא ראשון העולמות הנפרדים, עולמות [[בי"ע]], ונחשב הוא כ[[יש מאין]] ביחס ל[[עולם האצילות]]. ומן הצד השני, עולם זה עדיין מרגיש את מקורו, [[עולם האצילות]], ונקרא הוא בשם [[עולם הכסא]], ביחס לגילוי של [[עולם האצילות]]
[[עולם הבריאה]] הוא השלב הראשון בירידת העולמות מ[[עולם האצילות]] בו שוכן [[אור אין סוף]] ונמצא הוא ב[[ביטול]] גמור, אל [[עולם העשיה]] שהוא העולם הנפרד ביותר, מדור ה[[חיצונים והקליפות]]. ככל שהעולמות יורדים כן מצטמצם האור האלוקי שבהם, ונעשים הם בבחינת [[ישות]].
 
בפרטות, הירידה מן עולם ה[[אצילות]] ל[[עולם הבריאה]] הוא צמצום גדול בדרך של [[אין ערוך]] שכן הירידה של האור מעולם האצילות ל[[עולם הבריאה]] היא באמצעות [[פרסא]], כלומר, וילון.
 
מצד אחד עולם זה הוא ראשון העולמות הנפרדים, עולמות [[בי"ע]], ונחשב הוא כ[[יש מאין]] ביחס ל[[עולם האצילות]]. ומן הצד השני, עולם זה עדיין מרגיש את מקורו, [[עולם האצילות]], ונקרא הוא בשם [[עולם הכסא]], ביחס לגילוי של [[עולם האצילות]]


==ראשית הפירוד==
==ראשית הפירוד==
עולם הבריאה הוא העולם הראשון ב[[סדר ההשתלשלות]] בו נוצרים ברואים נפרדים. זהו ענינו של הפסוק, "ונהר יוצא מעדן", כלומר, [[ספירת הבינה]] הנקראת [[נהר]] יוצאת מ[[ספירת החכמה]] הנקראת בשם [[עדן]], "להשקות את הגן" כלומר את [[מלכות דאצילות]], "ומשם יפרד לארבעה ראשים
עולם הבריאה הוא העולם הראשון ב[[סדר ההשתלשלות]] בו נוצרים ברואים נפרדים. זהו ענינו של הפסוק, "ונהר יוצא מעדן", כלומר, [[ספירת הבינה]] הנקראת [[נהר]] יוצאת מ[[ספירת החכמה]] הנקראת בשם [[עדן]], "להשקות את הגן" כלומר את [[מלכות דאצילות]], "ומשם יפרד לארבעה ראשים" שהחל מ[[עולם הבריאה]], ישנו התחלקות ופירוד.
 
==הספירות בעולם זה==
עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות כ[[כלים]], היות שהוא בא לאחר [[עולם האצילות]], בו עשר הספירות הם רק [[אורות]] ולא כלים.


==יצירי עולם זה==
==יצירי עולם זה==
בעולם הבריאה ישנם [[עשר ספירות]] מהם נבראו ה[[שרפים]].
בעולם הבריאה ישנם [[עשר ספירות]] מהם נבראו ה[[שרפים]].
עולם זה הוא הראשון בו מתגלות עשר הספירות כ[[כלים]], היות שהוא בא לאחר [[עולם האצילות]], בו עשר הספירות הם רק [[אורות]] ולא כלים.


עולם זה הוא כנגד ספירת ה[[בינה]] ב[[סדר ההשתלשלות הכללי]], מפני שבעולם זה ה[[אור]] האלוקי מתפשט לפרטים, באופן של בינה.
עולם זה הוא כנגד ספירת ה[[בינה]] ב[[סדר ההשתלשלות הכללי]], מפני שבעולם זה ה[[אור]] האלוקי מתפשט לפרטים, באופן של בינה.


==הופעת הקליפות==
מדור נשמות הצדיקים הוא בעולם הבריאה. כתוב ב[[תיקוני הזוהר|תיקונים]] ש"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם בדחילו ורחימו, שנמשכות מן הבינה ודעת של גדולת אין סוף ברוך הוא.
בעולם זה [[קליפת נוגה]] היא רובה טוב ומיעוטה רע. ביחס ל[[עולם האצילות]] עולם זה מהווה תחילת מדור ה[[קליפות]], שכן ב[[עולם האצילות]] [[קליפת הנוגה]] כולה טוב, ואין בה מציאות של רע. אף על פי כן, כיוון שרובו של [[קליפת הנוגה]] הוא טוב, ורק מיעוטה רע, והרי המיעוט בטל לרוב, הרי שעולם זה הוא עדיין בבחינת טוב לעומת [[עולם היצירה]] ו[[עולם העשיה]], שם הרע שולט בפועל.


==בבחינת יחודא תתאה==
עולם הבריאה הוא בחינת [[יחודא תתאה]], שהוא בבחינת הבריאה שבטלה לקדוש ברוך הוא, כפי שמתוארת בתפילה - "וצבא השמים לך משתחוים". ביטול והשתחוואה זו של צבא השמיים לקדוש ברוך הוא הם בצורה ממנה משתמע כי "[[יש מי שבטל]]".
עולם הבריאה הוא בחינת [[יחודא תתאה]], שהוא בבחינת הבריאה שבטלה לקדוש ברוך הוא, כפי שמתוארת בתפילה - "וצבא השמים לך משתחוים". ביטול והשתחוואה זו של צבא השמיים לקדוש ברוך הוא הם בצורה ממנה משתמע כי "[[יש מי שבטל]]".


גם המלאכים של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרד מאלקות, ואף על פי שהם בטלים ומשתחוים כלפיו - מכל מקום מהותם ועצמותם של המלאכים הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם, שהוא אין עוד מלבדו ממש, בבחינת [[יחודא עילאה]].
גם המלאכים של עולם הבריאה הם בבחינת מהות ומציאות נפרד מאלקות, ואף על פי שהם בטלים ומשתחוים כלפיו - מכל מקום מהותם ועצמותם של המלאכים הוא בבחינת כיסוי והסתר לאלופו של עולם, שהוא אין עוד מלבדו ממש, בבחינת [[יחודא עילאה]].


==מדור נשמות הצדיקים==
==הופעת הקליפות==
מדור נשמות הצדיקים הוא בעולם הבריאה.
בעולם זה [[קליפת נוגה]] היא רובה טוב ומיעוטה רע. ביחס ל[[עולם האצילות]] עולם זה מהווה תחילת מדור ה[[קליפות]], שכן ב[[עולם האצילות]] [[קליפת הנוגה]] כולה טוב, ואין בה מציאות של רע. אף על פי כן, כיוון שרובו של [[קליפת הנוגה]] הוא טוב, ורק מיעוטה רע, והרי המיעוט בטל לרוב, הרי שעולם זה הוא עדיין בבחינת טוב לעומת [[עולם היצירה]] ו[[עולם העשיה]], שם הרע שולט בפועל.


כתוב ב[[תיקוני הזוהר|תיקונים]] ש"אימא עילאה מקננא בתלת ספירן בכרסיא" שהוא עולם הבריאה, ולכן הוא מדור נשמות הצדיקים עובדי השם בדחילו ורחימו, שנמשכות מן הבינה ודעת של גדולת אין סוף ברוך הוא.


{{לימוד}}
{{לימוד}}