יחידה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עריכה, זקוק לעוד הרבה)
(עריכה)
שורה 3: שורה 3:


==ענינה==
==ענינה==
היחידה היא הגבוהה מבין חמשת שמות הנשמה המופיעים במדרש{{הערה|בראשית רבה יד, ט. דברים רבה ב, לז.}}: "חמשה שמות נקראו לה, נפש רוח נשמה חיה יחידה".
שרשה של בחינת היחידה מבואר בספר [[עץ חיים]]{{הערה|שער דרושי אבי"ע פרק א.}}: "יש ניצוץ קטן מאד שהוא בחי' אלהות נמשך ממדרגה האחרונה שבבורא, וזהו הניצוץ מתלבשת בכח ניצוץ אחד נברא . . הנקרא יחידה". כלומר, שבחינת היחידה היא ניצוץ הנברא המחובר לחלוטין עם ניצוץ הבורא (שהוא [[עצם הנשמה]], פנימיותה של הנשמה{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/admur/tm/8/4/9.htm מאמר ויהי אומן תשי"ג].}}).
שרשה של בחינת היחידה מבואר בספר [[עץ חיים]]{{הערה|שער דרושי אבי"ע פרק א.}}: "יש ניצוץ קטן מאד שהוא בחי' אלהות נמשך ממדרגה האחרונה שבבורא, וזהו הניצוץ מתלבשת בכח ניצוץ אחד נברא . . הנקרא יחידה". כלומר, שבחינת היחידה היא ניצוץ הנברא המחובר לחלוטין עם ניצוץ הבורא (שהוא [[עצם הנשמה]], פנימיותה של הנשמה{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/admur/tm/8/4/9.htm מאמר ויהי אומן תשי"ג].}}).


שורה 17: שורה 19:


היחידה שבנפש היא שורש התענוג האלוקי המתגלה בנפש היהודי, שכן התענוג האלוקי היא החיות האלוקית היורדת מדרגה לדרגה משורש ה[[נשמה]] עד להרגשת קרבת אלוקים בפועל.
היחידה שבנפש היא שורש התענוג האלוקי המתגלה בנפש היהודי, שכן התענוג האלוקי היא החיות האלוקית היורדת מדרגה לדרגה משורש ה[[נשמה]] עד להרגשת קרבת אלוקים בפועל.
==היחידה והכוחות הפנימיים==
היחידה שבנפש אינה פרט מסויים בנשמה (כמו שאר דרגות הנשמה שהם כוחותיה הפנימיים), אלא היא העצם שלמעלה מהפרטים. ואף שכולם משתלשלים ממנה, אין זה באופן שהיא מקור אליהם, אלא שהם נמצאים ממנה{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/admur/inyono/5.htm#_ftnref_38 קונטרס ענינה של תורת החסידות, סעיף ה'].}}. יחד עם זאת, היחידה אינה שוללת את הפרטים, שהרי היא העצם שלהם, אלא אדרבה - היא מוסיפה בהם חיות{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/admur/inyono/18.htm קונטרס הנ"ל, סעיף י"ז].}}.
==היחידה ועצם הנשמה==
אף שבמקורות רבים מתייחסים ליחידה כאל [[עצם הנשמה]], כיון שהם מאוחדים (כנ"ל) - בכל זאת, בפרטיות יותר, גם היחידה היא רק שם לעצם הנשמה. וכלשון המדרש: "חמשה שמות נקראו '''לה'''" - כלומר, שהנשמה עצמה היא למעלה גם מיחידה{{הערה|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31698&st=&pgnum=61&hilite= ספר המאמרים [[תרצ"ו]] ע' 56], ובמקורות שנסמנו שם. ועוד.}}.
מההבדלים שבין התקשרות היחידה לקב"ה, ובין התקשרות עצם הנשמה לקב"ה: בבחינת היחידה, עדיין מורגש שהאדם הוא מציאות נפרדת מהקב"ה, ולכן עליו לעשות תנועה כלשהיא ולפעול על עצמו '''להתבטל''' לקב"ה. לעומת זאת בעצם הנשמה מורגש שאין לאדם כל מציאות, ולכן הוא מאוחד עם הקב"ה בתכלית, גם מבלי שיעשה כל פעולה{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16011&st=&pgnum=313&hilite= שיחת ש"פ נצבים וילך תשמ"ט סעיף ד']. דבר מלכות ש"פ תולדות תשנ"ב (הב') סעיפים ז'-ח'.}}.


==כריתת ברית==
==כריתת ברית==