סימני הסדר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "ברכת המזון " ב־"ברכת המזון ")
שורה 197: שורה 197:
אם במצה המיועדת לאפיקומן אין כשיעור המספיק לכל בני הבית, יקבל כל אחד מבני הבית חתיכה קטנה ממנה, ולחתיכה זו יוסיפו עוד (מהצד) חתיכות מצה כשיעור הנדרש. אין לשהות מתחילת האכילה ועד סופה יותר מהזמן של "אכילת פרס"{{הערה|שיעור זמן אכילת פרס לכתחילה הוא ארבע דקות, ובדיעבד אפילו אם שהה יתר על כן יצא, ועל כל פנים לא יותר משבע דקות}}. אכילת האפיקומן בהסיבה, ויש לסיימו קודם חצות. לפני אכילת האפיקומן יש לשתות באופן שלא יבוא לידי צימאון אחר כך, כי לאחר אכילת האפיקומן אין אוכלים ואין שותים שום דבר{{הערה|חוץ משני הכוסות השלישי והרביעי, כמובן}}. ונזהרים אפילו משתיית מים.  
אם במצה המיועדת לאפיקומן אין כשיעור המספיק לכל בני הבית, יקבל כל אחד מבני הבית חתיכה קטנה ממנה, ולחתיכה זו יוסיפו עוד (מהצד) חתיכות מצה כשיעור הנדרש. אין לשהות מתחילת האכילה ועד סופה יותר מהזמן של "אכילת פרס"{{הערה|שיעור זמן אכילת פרס לכתחילה הוא ארבע דקות, ובדיעבד אפילו אם שהה יתר על כן יצא, ועל כל פנים לא יותר משבע דקות}}. אכילת האפיקומן בהסיבה, ויש לסיימו קודם חצות. לפני אכילת האפיקומן יש לשתות באופן שלא יבוא לידי צימאון אחר כך, כי לאחר אכילת האפיקומן אין אוכלים ואין שותים שום דבר{{הערה|חוץ משני הכוסות השלישי והרביעי, כמובן}}. ונזהרים אפילו משתיית מים.  
   
   
=== ברך - ברכת המזון (וכוס ג', שעליו מברך ברכת המזון) ===  
=== ברך - [[ברכת המזון]] (וכוס ג', שעליו מברך ברכת המזון) ===  
   
   
{{ערך מורחב|כוס של אליהו}}  
{{ערך מורחב|כוס של אליהו}}  
שורה 209: שורה 209:
קרה שרצו להגיש מים אחרונים בכלי של כסף ומיאן הרבי מוהריי"צ.
קרה שרצו להגיש מים אחרונים בכלי של כסף ומיאן הרבי מוהריי"צ.
   
   
מקריא ההגדה הוא שמתכבד בברכת המזון ובזימון על הכוס{{הערה|ומכל מקום, יכול לתת רשות לאחר לברך.}}. בברכת המזון אוחז הכוס - גם כל המסובים, בכף היד, כשהיא מוגבהת והאצבעות זקופות, עד סוף "בונה ברחמיו [[ירושלים]] אמן". אז מעמידו על השולחן. לאחר ברכת המזון חוזר ונוטל את הכוס בכף ידו ומברך "בורא פרי הגפן" בישיבה, ושותה את הכוס כולו ובבת אחת בהסיבה. מוזגים את הכוס הרביעית במלואה. פותחים את הדלת{{הערה|כדי שנזכור שהוא ליל שימורים ואין אנו מפחדים ממאומה, ובזכות אמונה זו יבוא משיח, וישפוך [[הקב"ה]] חמתו על הגויים}}.
מקריא ההגדה הוא שמתכבד ב[[ברכת המזון]] ובזימון על הכוס{{הערה|ומכל מקום, יכול לתת רשות לאחר לברך.}}. ב[[ברכת המזון]] אוחז הכוס - גם כל המסובים, בכף היד, כשהיא מוגבהת והאצבעות זקופות, עד סוף "בונה ברחמיו [[ירושלים]] אמן". אז מעמידו על השולחן. לאחר [[ברכת המזון]] חוזר ונוטל את הכוס בכף ידו ומברך "בורא פרי הגפן" בישיבה, ושותה את הכוס כולו ובבת אחת בהסיבה. מוזגים את הכוס הרביעית במלואה. פותחים את הדלת{{הערה|כדי שנזכור שהוא ליל שימורים ואין אנו מפחדים ממאומה, ובזכות אמונה זו יבוא משיח, וישפוך [[הקב"ה]] חמתו על הגויים}}.


כשליל הסדר חל בחול - לוקחים מהנרות הדולקים לכבוד יום טוב, ופותחים את כל הדלתות שבין החדר שבו עורכים הסדר לרשות הרבים{{הערה|או לחצר}}, ואומרים "שפוך חמתך". [[שליח|השלוחים]] אומרים אותו אצל הדלת. הרבי [[מוהרש"ב]] שוחח פעם עם בנו [[הרבי מוהריי"צ]] על סגולתו הרוחנית של [[ליל הסדר]] ומעלתו, והתבטא: {{ציטוטון|בפרט בעת פתיחת הדלת - אל תבקש [[גשמיות]], בקש רוחניות}}{{הערה|במחשבה.}}.
כשליל הסדר חל בחול - לוקחים מהנרות הדולקים לכבוד יום טוב, ופותחים את כל הדלתות שבין החדר שבו עורכים הסדר לרשות הרבים{{הערה|או לחצר}}, ואומרים "שפוך חמתך". [[שליח|השלוחים]] אומרים אותו אצל הדלת. הרבי [[מוהרש"ב]] שוחח פעם עם בנו [[הרבי מוהריי"צ]] על סגולתו הרוחנית של [[ליל הסדר]] ומעלתו, והתבטא: {{ציטוטון|בפרט בעת פתיחת הדלת - אל תבקש [[גשמיות]], בקש רוחניות}}{{הערה|במחשבה.}}.