חיים שמריהו גוראריה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " צדקה " ב־" צדקה ")
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר הריי"צ " ב־"אדמו"ר הריי"צ ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
שורה 30: שורה 30:
ר' שמערל המשיך במסורת העסקים המשפחתית, והחל לשלוח ידו בעסקים שונים כדי להתפרנס בכבוד. למרות זאת, לא תמיד צלחה מלאכתו בידו, והמשפחה הקטנה, שהתרחבה לאחר לידת הבת חנה תחי' (אייכנשטיין) נאבקה על הקיום הכלכלי שלה.
ר' שמערל המשיך במסורת העסקים המשפחתית, והחל לשלוח ידו בעסקים שונים כדי להתפרנס בכבוד. למרות זאת, לא תמיד צלחה מלאכתו בידו, והמשפחה הקטנה, שהתרחבה לאחר לידת הבת חנה תחי' (אייכנשטיין) נאבקה על הקיום הכלכלי שלה.


בין כה וכה עבר אדמו"ר הריי"צ להתגורר בריגא, והוא לקח את ר' חיים שמריהו לשמש כמזכירו. במשך תקופה מסוימת דאג להכניס את האנשים ל[[יחידות]], לקבל מכתבים, ולדאוג לשאר ענייני בית רבי.  
בין כה וכה עבר [[אדמו"ר הריי"צ]] להתגורר בריגא, והוא לקח את ר' חיים שמריהו לשמש כמזכירו. במשך תקופה מסוימת דאג להכניס את האנשים ל[[יחידות]], לקבל מכתבים, ולדאוג לשאר ענייני בית רבי.  


==מאסרו ושחרורו==
==מאסרו ושחרורו==
שורה 42: שורה 42:
במשך ימים אחדים שהו החסידים במעצר, ולאחר מכן שוחררו בערבות כספית. לפניהם הוצבה ברירה בין מאסר ממושך, לבין עזיבת לטביה לצמיתות, כאשר רכושם נשאר מאחור. מצבם היה עדין, שכן הם נחשבו לנתינים זרים השוהים במדינה, ולא אזרחים מן השורה. בשלב מסוים נוצר סיכוי לשלם כסף רב כקנס במקום הגירוש.  
במשך ימים אחדים שהו החסידים במעצר, ולאחר מכן שוחררו בערבות כספית. לפניהם הוצבה ברירה בין מאסר ממושך, לבין עזיבת לטביה לצמיתות, כאשר רכושם נשאר מאחור. מצבם היה עדין, שכן הם נחשבו לנתינים זרים השוהים במדינה, ולא אזרחים מן השורה. בשלב מסוים נוצר סיכוי לשלם כסף רב כקנס במקום הגירוש.  


ר' שמערל גוראריה שאל את אדמו"ר הריי"צ מה עליהם לעשות במצב שנוצר? הרבי הורה להם באופן מפתיע שלא לעשות דבר כדי למנוע את הגירוש - וכי עליהם לעזוב את ריגא ולנסוע לארץ הקודש.  
ר' שמערל גוראריה שאל את [[אדמו"ר הריי"צ]] מה עליהם לעשות במצב שנוצר? הרבי הורה להם באופן מפתיע שלא לעשות דבר כדי למנוע את הגירוש - וכי עליהם לעזוב את ריגא ולנסוע לארץ הקודש.  


==בארץ הקודש==
==בארץ הקודש==
שורה 77: שורה 77:
לאחר [[הסתלקות|הסתלקותו]] של אדמו"ר הריי"צ, הוא היה שבור ורצוץ, אולם כבר בי"א שבט בערב, כאשר התאספו אנ"ש בבית כנסת 'נחלת בנימין', היה ברור לשלושת הגיסים: ר' שמער'ל אחיו ר' משה וגיסם הרב [[אליעזר קרסיק]] כי "הרמ"ש" הוא הרבי. מאז שקיבל עליו [[הרבי]] את נזר הנשיאות של ה[[דור השביעי]], ביטל ר' שמריהו עצמו בביטול פנימי מוחלט לרבי.  
לאחר [[הסתלקות|הסתלקותו]] של אדמו"ר הריי"צ, הוא היה שבור ורצוץ, אולם כבר בי"א שבט בערב, כאשר התאספו אנ"ש בבית כנסת 'נחלת בנימין', היה ברור לשלושת הגיסים: ר' שמער'ל אחיו ר' משה וגיסם הרב [[אליעזר קרסיק]] כי "הרמ"ש" הוא הרבי. מאז שקיבל עליו [[הרבי]] את נזר הנשיאות של ה[[דור השביעי]], ביטל ר' שמריהו עצמו בביטול פנימי מוחלט לרבי.  


בשנת [[תשכ"ב]], נשא בזיווג שני את מרת רבקה, אלמנת הרב [[נפתלי דוליצקי]], מחסידי כ"ק אדמו"ר הריי"צ והרבי מלך המשיח.
בשנת [[תשכ"ב]], נשא בזיווג שני את מרת רבקה, אלמנת הרב [[נפתלי דוליצקי]], מחסידי כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] והרבי מלך המשיח.


קודם כשנישא בשנית, התנה עם רעייתו לעתיד, כי יוכל לנסוע לחגים מידי שנה. רעייתו שהייתה אשה חסידית, הבינה לרוחו, והסכימה לכך בחפץ לב. מאז נסע ר' חיים שמריהו לרבי מידי שנה, לקראת חודש תשרי, כאשר לעתים הייתה זוגתו מצטרפת אליו. בשנים הללו, הנסיעה לרבי לא הייתה דבר מובן מאליו, והוא היה אחד הראשונים שנסעו כל שנה.  
קודם כשנישא בשנית, התנה עם רעייתו לעתיד, כי יוכל לנסוע לחגים מידי שנה. רעייתו שהייתה אשה חסידית, הבינה לרוחו, והסכימה לכך בחפץ לב. מאז נסע ר' חיים שמריהו לרבי מידי שנה, לקראת חודש תשרי, כאשר לעתים הייתה זוגתו מצטרפת אליו. בשנים הללו, הנסיעה לרבי לא הייתה דבר מובן מאליו, והוא היה אחד הראשונים שנסעו כל שנה.