ניצוץ משיח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (←‏העבודה: הגהה)
שורה 9: שורה 9:
==עניינו==
==עניינו==
===העבודה===
===העבודה===
ניצוץ משיח הוא הוא דרגת היחידה שבנשמתו{{הערה|שם=תו"מ|תורת מנחם התוועדויות - תשמ"ו עמוד 343 ואילך, לקוטי שיחות חלק כט עמוד 358 ואילך.}} ועניינה עצם התקשרותו של היהודי עם הקב"ה שלמעלה מטעם ודעת. שזה עניינו של משיח שבביאתו יתגלה האלקות שלמעלה מטעם ודעת, שזה גם הכוונה במאמר חז"ל{{מקור}} אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת" לפי שעניינו הוא הקשר לאלקות שלמעלה מהשכל. ובזמן הגלות כח זה הוא בהעלם ולפעמים בגלות ממש כאשר אדם מקשר את כוחותיו בענייני עולם הזה בהתקשרות חזקה בלי טעם וממילא ניצוץ המשיח שבו הוא בהעלם ובגלות.
ניצוץ משיח הוא דרגת ה[[יחידה]] שבנשמה{{הערה|שם=תו"מ|תורת מנחם התוועדויות - תשמ"ו עמוד 343 ואילך, לקוטי שיחות חלק כט עמוד 358 ואילך.}} ועניינו הוא כעניינו של משיח הכללי שבביאתו יתגלה האלקות שלמעלה מטעם ודעת, שזהו הכוונה במאמר חז"ל{{הערה|סנהדרין צ"ז, א.}}: שמשיח בא "בהיסח הדעת" לפי שעניינו הוא הקשר לאלקות שלמעלה מהשכל והדעת. וכך הוא גם בניצוץ משיח הפרטי שהוא עצם התקשרותו של היהודי עם הקב"ה באופן למעלה מטעם ודעת. אולם בזמן הגלות כח זה הוא נעלם ולפעמים הכח הינו בגלות ממש בתוך ה[[נפש הבהמית]] והוא כאשר האדם מקשר ומשקיע את עצמו בענייני עולם הזה בהתקשרות חזקה בלי טעם וממילא הקשר העצמי לקדושה ואלוקות מתעלם ונמצא בגלות.


ועבודתו של יהודי הוא לגלות את הניצוץ הפרטי שבו על ידי עבודת התפילה מעומק הלב שאז מתגלה נקודה הפנימית שבו שלמעלה מהדעת וכן על ידי נתינה לצדקה מכסף שעמל בו בעסק משא ומתן והשקיע בו עומק נפשו שעל יד זה מעלה את כל התורה ומצוות שלו שיהיו מתוך נקודת הלב שעניינה גילוי המשיח.{{הערה|ראה בכל זה בתניא אגרת הקודש סימן ד ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 692 בהערה שמציין להנ"ל.}}
ועבודתו של יהודי הוא לגלות את ניצוץ זה. והוא על ידי עבודת התפילה מעומק הלב שאז מתגלה נקודה הפנימית שבו שלמעלה מהדעת. כן על ידי נתינת [[צדקה]] מכסף שעמל בו בעסק משא ומתן. לפי שבעסק האדם משקיע את עומק נפשו ועל ידי שנותן הכסף לצדקה הרי הוא נותן את עומק נפשו ונקודת ליבו לאלקות. ועל יד זה מעלה האדם את כל התורה ומצוות שלו שיהיו חדורים עם הקשר האלוקי שבנקודת הלב. עבודה זו היא גילוי המשיח בנפש האדם.{{הערה|ראה בכל זה בתניא אגרת הקודש סימן ד ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 692 בהערה שמציין להנ"ל.}}


ומכיוון שנשיא הדור הוא [[מלך המשיח#משיח שבכל דור|משיח שבדור]]{{הערה|שנשיא ישראל הוא התפשטות של [[משה רבינו]] שמשה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון לכן כל נשיא ישראל עניינו הוא משיח.}} לכן גילוי ניצוץ משיח תלוי בעבודה בקיום הוראותיו. ועל ידי ההתקשרות אליו נקל יותר להביא לגלוי הניצוץ. ובפרט על ידי קיום השליחות שלו שמתגלה בשליח ה'כמותו' של המשלח - "שלוחו של אדם כמותו" - עניין המשיח שבמשלח. וזה נרמז בזה שהגימטריה של 'שליח' יחד עם  י' כוחות הנפש (שבהם חדר הניצוץ משיח) הוא 'משיח'.{{הערה|שם=תו"מ}}
ומכיוון שנשיא הדור הוא [[מלך המשיח#משיח שבכל דור|משיח שבדור]]{{הערה|שנשיא ישראל הוא התפשטות של [[משה רבינו]] שמשה הוא גואל ראשון הוא גואל אחרון לכן כל נשיא ישראל עניינו הוא משיח.(התוועדויות תשמ"ו שם לקוטי שיחות חלק כט שם) גם נשיא הדור הוא נשמה כללית לכן הוא כולל את כל ניצוצי משיח שבדור ולכן הוא המשיח הכללי([[קונטרס בית רבינו שבבל]] הערה 53 - התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 420).}} לכן גילוי ניצוץ משיח תלוי בעבודה בקיום הוראותיו. ועל ידי ההתקשרות אליו נקל יותר להביא לגלוי הניצוץ הפרטי. ובפרט על ידי קיום השליחות שלו שמתגלה בשליח ה'כמותו' של המשלח - "שלוחו של אדם כמותו" - עניין המשיח שבמשלח. וזה נרמז בזה שהגימטריה של 'שליח' יחד עם  י' כוחות הנפש (שבהם חדר הניצוץ משיח) הוא 'משיח'.{{הערה|שם=תו"מ}}


===פעולתו===
===פעולתו===