משתמש:שיע.ק/פולמוס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "http://chabad.info/images/notimage" ב־"http://old2.ih.chabad.info/images/notimage")
שורה 41: שורה 41:
לאחר שנפטר, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי גם לאחר פטירתו עדיין לגיטימית. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] פרסם לאחר פטירת הרבי מודעה בעיתון [[ג'ואיש פרס]]: "בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי"{{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089 צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס] - אתר חב"ד אינפו}}. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים{{הערה|‫{{הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009}}‬}}, פטירתו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה{{הערה|{{רמב"ם|שופטים|מלכים ומלחמות|יא|ט}}. סעיף זה נפגע מ[[צנזורה על ספרים עבריים]] והושמט מרוב הדפוסים.}}".
לאחר שנפטר, היו רבנים שהצהירו שהאמונה במשיחיותו של הרבי גם לאחר פטירתו עדיין לגיטימית. הרב [[אהרן סולובייצ'יק]] פרסם לאחר פטירת הרבי מודעה בעיתון [[ג'ואיש פרס]]: "בקשר לאמונה של רבים מחסידי חב”ד... שהרבי יכול עדיין להיות משיח - לאור הגמרא בסנהדרין, הזוהר, האברבנאל, כתבי האריז”ל, השדי חמד ועוד מקורות - אני לא יכול לומר שהאמונה הזאת היא דבר שמחוץ לזרם האורתודוקסי"{{הערה|1=ראו לדוגמה [http://www.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46089 צילום ממכתב שפורסם בעיתון ג'ואיש פרס] - אתר חב"ד אינפו}}. לעומת זאת, לדעת רבנים אחרים{{הערה|‫{{הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, תשובה באתר ynet, 16 בפברואר 2009}}‬}}, פטירתו של הרבי היוותה הוכחה וודאית לכך שהרבי אינו המשיח. כראיה לדבריהם הם הביאו, בין השאר, את דברי הרמב"ם, שכתב שאם יעמוד מלך מבית דוד, והוא 'בחזקת משיח', כלומר, בעל פוטנציאל להיות משיח, "אם לא הצליח עד כה או נהרג - בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה{{הערה|{{רמב"ם|שופטים|מלכים ומלחמות|יא|ט}}. סעיף זה נפגע מ[[צנזורה על ספרים עבריים]] והושמט מרוב הדפוסים.}}".


בשנת תשנ"ח, יזמו חסידים מהזרם המשיחיסטי כתיבת פסק הלכתי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני [[מדינה|מדינות]] ו[[עיר|ערים]], ו[[דיין (הלכה)|דיינים]]{{הערה|[http://chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.
בשנת תשנ"ח, יזמו חסידים מהזרם המשיחיסטי כתיבת פסק הלכתי הקובע שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח, ושיש לו "דין [[נביא]]". על הפסק חתמו למעלה משלוש מאות רבנים, בין החותמים אישים רבים מחוץ לחסידות חב"ד, ובהם: [[אדמו"ר]]ים מנהיגי חסידויות, רבני [[מדינה|מדינות]] ו[[עיר|ערים]], ו[[דיין (הלכה)|דיינים]]{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf 'העובדות שמאחורי הפסק'] -אתר חב"ד אינפו {{PDF}}]}}.


==היסטוריה==
==היסטוריה==
הרבי החל לשמש כאדמו"ר בשנת [[תשי"א]] ([[1951]]). בדרשת ההכתרה שלו, "מאמר באתי לגני", (שיחה שקיבלה מעמד של שיחת־יסוד בחסידות), התייחס הרבי לכך שהוא האדמו"ר השביעי בשושלת אדמור"י חב"ד. לדבריו, נגזר על הדור השביעי, שהוא כנגד [[ספירה (קבלה)#מלכות|ספירת המלכות]], שבימיו יבוא המשיח{{הערה|[http://chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר באתי לגני (בתוספת ביאורים)] {{PDF}}}}{{הערה|תומר פרסיקו, המשיח האבוד של חב"ד, תכלת, קיץ תשס"ט, עמ' 68 והלאה}}.  
הרבי החל לשמש כאדמו"ר בשנת [[תשי"א]] ([[1951]]). בדרשת ההכתרה שלו, "מאמר באתי לגני", (שיחה שקיבלה מעמד של שיחת־יסוד בחסידות), התייחס הרבי לכך שהוא האדמו"ר השביעי בשושלת אדמור"י חב"ד. לדבריו, נגזר על הדור השביעי, שהוא כנגד [[ספירה (קבלה)#מלכות|ספירת המלכות]], שבימיו יבוא המשיח{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר באתי לגני (בתוספת ביאורים)] {{PDF}}}}{{הערה|תומר פרסיקו, המשיח האבוד של חב"ד, תכלת, קיץ תשס"ט, עמ' 68 והלאה}}.  


במשך השנים האמינו חלק מהחסידים שהרבי הוא המשיח. בדרך כלל האדמו"ר התנגד (לעתים באופן חריף) לעיסוק פומבי במשיחיותו, והורה לגנוז פרסומים מסוג זה, כמפורט להלן. למרות זאת המשיכו חלק מן החסידים להחזיק באמונה זו<ref>
במשך השנים האמינו חלק מהחסידים שהרבי הוא המשיח. בדרך כלל האדמו"ר התנגד (לעתים באופן חריף) לעיסוק פומבי במשיחיותו, והורה לגנוז פרסומים מסוג זה, כמפורט להלן. למרות זאת המשיכו חלק מן החסידים להחזיק באמונה זו<ref>
שורה 71: שורה 71:


====שנת 1991====
====שנת 1991====
בכ"ח ניסן, נשא הרבי שיחה שבה הטיל הרבי את האחריות להבאת הגאולה על החסידים. בסיום השיחה אמר הרבי: "אני את שלי עשיתי, ומכאן ולהבא עשו כל אשר ביכולתכם להביא בפועל את משיח צדקנו"{{הערה|[http://torah4blind.org/hebrew/dm54.pdf שיחת ליל כ"ח בניסן ה'תנש"א – ספר-השיחות תנש"א כרך ב עמ' 474]{{PDF}}}}{{הערה|1=[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=867"מחזה מאוים, מבהיל ומפחיד"] וידאו ויומן - אתר חב"ד אינפו}}. הדברים חוללו סערה בקרב החסידים ויצרו גל של יוזמות שנועדו לסייע להבאת המשיח{{הערה|{{חוקר החסידות ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע מכונן בכ"ז ניסן תשנ"א ynet 06.07.08}}}}. אחת מהן הייתה החתמת חסידי חב"ד ואחרים על טופס "קבלת מלכותו" כ[[מלך המשיח]], יוזמה שקיבלה את עידודו של הרבי. הטופס הראשון הוגש לרבי ב[[אייר]] [[תשנ"א]] ([[1991]]) ועליו 250 חתימות. בין היתר נאמר בו שהנאספים מקבלים עליהם את מלכותו של הרבי מלך המשיח. בתגובה כתב הרבי, תשובה חיובית שגרתית "נתקבל ותשואות חן".<ref>[http://chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf חוברת העובדות שמאחורי הפסק. צילום פתק התגובה של הרבי בעמוד 14 {{PDF}}]</ref>
בכ"ח ניסן, נשא הרבי שיחה שבה הטיל הרבי את האחריות להבאת הגאולה על החסידים. בסיום השיחה אמר הרבי: "אני את שלי עשיתי, ומכאן ולהבא עשו כל אשר ביכולתכם להביא בפועל את משיח צדקנו"{{הערה|[http://torah4blind.org/hebrew/dm54.pdf שיחת ליל כ"ח בניסן ה'תנש"א – ספר-השיחות תנש"א כרך ב עמ' 474]{{PDF}}}}{{הערה|1=[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=867"מחזה מאוים, מבהיל ומפחיד"] וידאו ויומן - אתר חב"ד אינפו}}. הדברים חוללו סערה בקרב החסידים ויצרו גל של יוזמות שנועדו לסייע להבאת המשיח{{הערה|{{חוקר החסידות ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע מכונן בכ"ז ניסן תשנ"א ynet 06.07.08}}}}. אחת מהן הייתה החתמת חסידי חב"ד ואחרים על טופס "קבלת מלכותו" כ[[מלך המשיח]], יוזמה שקיבלה את עידודו של הרבי. הטופס הראשון הוגש לרבי ב[[אייר]] [[תשנ"א]] ([[1991]]) ועליו 250 חתימות. בין היתר נאמר בו שהנאספים מקבלים עליהם את מלכותו של הרבי מלך המשיח. בתגובה כתב הרבי, תשובה חיובית שגרתית "נתקבל ותשואות חן".<ref>[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/45333_he_1.pdf חוברת העובדות שמאחורי הפסק. צילום פתק התגובה של הרבי בעמוד 14 {{PDF}}]</ref>
במהלך השנה, התיר הרבי לרב וולפא להדפיס את הספר "יחי המלך" העוסק בגאולה, ספר שהרבי אסר להדפיס כמה שנים קודם לכן. הרבי התנה זאת בכך ש"ידידים מבינים" ישמיטו ממנו דברים שעלולים להרחיק יהודים מלימוד חסידות. כך יצא הספר לאור ללא רמזים לזהותו של המשיח.  
במהלך השנה, התיר הרבי לרב וולפא להדפיס את הספר "יחי המלך" העוסק בגאולה, ספר שהרבי אסר להדפיס כמה שנים קודם לכן. הרבי התנה זאת בכך ש"ידידים מבינים" ישמיטו ממנו דברים שעלולים להרחיק יהודים מלימוד חסידות. כך יצא הספר לאור ללא רמזים לזהותו של המשיח.  


שורה 100: שורה 100:


לקראת י' בשבט ה'תשנ"ג, יזמו חסידי חב"ד כינוס שמטרתו 'קבלת מלכותו' של הרבי כמשיח. התקשורת פרסמה שב-[[מרכז חב"ד העולמי - 770|770]] עומד להתקיים מעמד הכתרה של הרבי כ"מלך המשיח" וחלק מרבני חב"ד פרסמו הודעה ששללה את הרעיון<ref>נוסח המודעה: אזהרה נוראה: היות שנתפרסם אודות עניין הכינוס ט' שבט אור ליום יו"ד שבט וכו' עניינים בלתי רצויים שעלולים ח"ו להביא לידי חלול שם ליובאוויטש, מצאנו לנכון להזהיר, א) לא לעשות ח"ו טעלוויזשאן, וראדיא לחוץ. ב) עניין ההכתרה מושלל. ג) כל עניין השידור רק אם הוא עבור אנ"ש שי' ולא לחוץ מאנ"ש כי זה עשוי לקלקל יותר מן התקון. כל העניין הוא רק עבור אנ"ש ולא חוצה. עה"ח: ב"ד דשכונה כאן צוה ה' את הברכה. ועד הרבנים הכלליים וועד רבני אנ"ש דאה"ק.</ref>. במקביל פרסמו חלק מרבני חב"ד קריאה רשמית לחסידי חב"ד להשתתף במעמד ו"לקבל את מלכותו של הרבי מלך המשיח"<ref>
לקראת י' בשבט ה'תשנ"ג, יזמו חסידי חב"ד כינוס שמטרתו 'קבלת מלכותו' של הרבי כמשיח. התקשורת פרסמה שב-[[מרכז חב"ד העולמי - 770|770]] עומד להתקיים מעמד הכתרה של הרבי כ"מלך המשיח" וחלק מרבני חב"ד פרסמו הודעה ששללה את הרעיון<ref>נוסח המודעה: אזהרה נוראה: היות שנתפרסם אודות עניין הכינוס ט' שבט אור ליום יו"ד שבט וכו' עניינים בלתי רצויים שעלולים ח"ו להביא לידי חלול שם ליובאוויטש, מצאנו לנכון להזהיר, א) לא לעשות ח"ו טעלוויזשאן, וראדיא לחוץ. ב) עניין ההכתרה מושלל. ג) כל עניין השידור רק אם הוא עבור אנ"ש שי' ולא לחוץ מאנ"ש כי זה עשוי לקלקל יותר מן התקון. כל העניין הוא רק עבור אנ"ש ולא חוצה. עה"ח: ב"ד דשכונה כאן צוה ה' את הברכה. ועד הרבנים הכלליים וועד רבני אנ"ש דאה"ק.</ref>. במקביל פרסמו חלק מרבני חב"ד קריאה רשמית לחסידי חב"ד להשתתף במעמד ו"לקבל את מלכותו של הרבי מלך המשיח"<ref>
צילום ה'קריאה' מובא בקובץ [http://chabad.info/images/notimage/55589_he_1.pdf העובדות שמאחורי הסאטלייט] גרסת המשיחיסטים להשתלשלות האירוע בי' שבט תשנ"ג</ref>.
צילום ה'קריאה' מובא בקובץ [http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/55589_he_1.pdf העובדות שמאחורי הסאטלייט] גרסת המשיחיסטים להשתלשלות האירוע בי' שבט תשנ"ג</ref>.


לאורך כל תקופת המחלה היו רבים ששאלו את חסידי חב"ד מה תהיה תגובתם אם הרבי ח"ו ימות. התגובה שניתנה ברוב המקרים הייתה שדבר כזה בלתי אפשרי. רובם ככולם של חסידי חב"ד היו משוכנעים שהרבי יקום ממיטת חוליו ויתגלה כמלך המשיח <ref>בעקבות דברים שאמר הרבי לפני מחלתו שנשיא הדור צריך להיות בגשמיות, וכן משום שהיה ברור שלרבי, שהיה חשוך ילדים, לא ימונה יורש. וכן כי הרבי אמר שאנחנו זה הדור השביעי והאחרון</ref>. באותה תקופה תמכו בעמדה זו רוב רבני התנועה והחסידים וכן העיתון המרכזי של חב"ד (דאז), "[[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]]".
לאורך כל תקופת המחלה היו רבים ששאלו את חסידי חב"ד מה תהיה תגובתם אם הרבי ח"ו ימות. התגובה שניתנה ברוב המקרים הייתה שדבר כזה בלתי אפשרי. רובם ככולם של חסידי חב"ד היו משוכנעים שהרבי יקום ממיטת חוליו ויתגלה כמלך המשיח <ref>בעקבות דברים שאמר הרבי לפני מחלתו שנשיא הדור צריך להיות בגשמיות, וכן משום שהיה ברור שלרבי, שהיה חשוך ילדים, לא ימונה יורש. וכן כי הרבי אמר שאנחנו זה הדור השביעי והאחרון</ref>. באותה תקופה תמכו בעמדה זו רוב רבני התנועה והחסידים וכן העיתון המרכזי של חב"ד (דאז), "[[כפר חב"ד (שבועון)|כפר חב"ד]]".
שורה 113: שורה 113:


===רקע רעיוני===
===רקע רעיוני===
במשך השנים, האפשרות שהרבי ימות נחשבה על ידי חסידיו כבלתי אפשרית. אמונה זו התבססה על הצהרתו של הרבי עם תחילת כהונתו כי דורו - הדור השביעי בחסידות, הוא הדור האחרון בשושלת אדמו"רי החסידות ותפקידו להביא את הגאולה{{הערה|[http://chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר "באתי לגני" ה’תשי”א]}}. במשך השנים חזר הרבי על הצהרה זו תוך הדגשה ש"דורנו הוא הדור האחרון לגלות והוא הדור הראשון לגאולה"<ref>לדוגמה: דורנו זה הוא דור האחרון של הגלות שיזכה להיות דור הראשון של הגאולה, 'תורת-מנחם - התוועדויות' ה'תשמ"ח, כרך ג, עמ' 493-498</ref>. כתוצאה מכך האמינו החסידים שהרבי יחיה עד בוא הגאולה ולאחריה (ב[[חיי נצח|חיים הנצחיים]] שבגאולה). גם בתקופת מחלתו המשיכו החסידים להביע בפומבי את ביטחונם שהוא יחיה{{הערה|שם=מייקל|מייקל ספקטר [michaelspecter.com/1992/03/the-oracle-of-crown-heights/ The Oracle of Crown Heights] ניו יורק טיימס, 15 מרץ, 1992}}. גם לאחר מותו מרבית החסידים משני הזרמים ממשיכים להאמין או לפחות לקוות שהרבי יתגלה כמשיח.
במשך השנים, האפשרות שהרבי ימות נחשבה על ידי חסידיו כבלתי אפשרית. אמונה זו התבססה על הצהרתו של הרבי עם תחילת כהונתו כי דורו - הדור השביעי בחסידות, הוא הדור האחרון בשושלת אדמו"רי החסידות ותפקידו להביא את הגאולה{{הערה|[http://old2.ih.chabad.info/images/notimage/59058_he_1.pdf מאמר "באתי לגני" ה’תשי”א]}}. במשך השנים חזר הרבי על הצהרה זו תוך הדגשה ש"דורנו הוא הדור האחרון לגלות והוא הדור הראשון לגאולה"<ref>לדוגמה: דורנו זה הוא דור האחרון של הגלות שיזכה להיות דור הראשון של הגאולה, 'תורת-מנחם - התוועדויות' ה'תשמ"ח, כרך ג, עמ' 493-498</ref>. כתוצאה מכך האמינו החסידים שהרבי יחיה עד בוא הגאולה ולאחריה (ב[[חיי נצח|חיים הנצחיים]] שבגאולה). גם בתקופת מחלתו המשיכו החסידים להביע בפומבי את ביטחונם שהוא יחיה{{הערה|שם=מייקל|מייקל ספקטר [michaelspecter.com/1992/03/the-oracle-of-crown-heights/ The Oracle of Crown Heights] ניו יורק טיימס, 15 מרץ, 1992}}. גם לאחר מותו מרבית החסידים משני הזרמים ממשיכים להאמין או לפחות לקוות שהרבי יתגלה כמשיח.


בהשקפת העולם החב"דית מיוחסת חשיבות רבה לאדמו"רי חב"ד כ"נשיאי הדור". הרבי עצמו אמר: {{ציטוטון|מוכרח להיות משה בכל דור ודור, שבו תתלבש נשמת משה}}{{הערה|1=לקוטי שיחות - שמות א [http://www.otzar770.com/cgi-bin/imgserv.exe/convert?ilFN=f:\web\otzar770\ocr_files\main\sihot\26\B0007.tif&ilIF=G&ilSC=30 השיחה המקורית ביידיש],[http://www.old.hageula.com/pdf/moshelomet.pdf השיחה בתרגום לעברית]}}. כלומר, נשמתו של [[משה רבנו]] התלבשה בכל אחד מאדמו"רי חב"ד (בהסתמך על דברי התלמוד "[[משה]] לא מת"<ref>כך בדברי הרבי, לעומת לשון הגמרא "לא מת משה" ב{{בבלי|סוטה|יג|ב}}</ref>).
בהשקפת העולם החב"דית מיוחסת חשיבות רבה לאדמו"רי חב"ד כ"נשיאי הדור". הרבי עצמו אמר: {{ציטוטון|מוכרח להיות משה בכל דור ודור, שבו תתלבש נשמת משה}}{{הערה|1=לקוטי שיחות - שמות א [http://www.otzar770.com/cgi-bin/imgserv.exe/convert?ilFN=f:\web\otzar770\ocr_files\main\sihot\26\B0007.tif&ilIF=G&ilSC=30 השיחה המקורית ביידיש],[http://www.old.hageula.com/pdf/moshelomet.pdf השיחה בתרגום לעברית]}}. כלומר, נשמתו של [[משה רבנו]] התלבשה בכל אחד מאדמו"רי חב"ד (בהסתמך על דברי התלמוד "[[משה]] לא מת"<ref>כך בדברי הרבי, לעומת לשון הגמרא "לא מת משה" ב{{בבלי|סוטה|יג|ב}}</ref>).