נשיא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(הוספת מקור)
 
(18 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:רשבג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הפתח העמוק למערת הכוכים בה טמון התנא רבן שמעון בן גמליאל נשיא ישראל מעשרה הרוגי מלכות, הנמצאת בכפר כנה שבגליל, הממוקם למרגלות כפר מאשהאד]]
{{פירוש נוסף|נוכחי=נשיא ישראל|אחר=תואר כבוד|ראו=פרזידנט (תואר כבוד)}}
[[קובץ:רבי יהודה הנשיא.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של התנא רבי יהודה הנשיא]]
[[קובץ:רשבג.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הפתח העמוק למערת הכוכים בה טמון ה[[תנא]] [[רבן שמעון בן גמליאל]] נשיא ישראל מעשרה הרוגי מלכות, הנמצאת בכפר כנה שבגליל, הממוקם למרגלות כפר מאשהאד]]
'''נשיא''' הוא תואר המוזכר בתורה ל[[מלך]], ודיניו בהבאת קרבנותיו שונים מאלו של יהודי רגיל, ומבוארים ב[[פרשת ויקרא]] "אשר נשיא יחטא לאשמת העם".
[[קובץ:רבי יהודה הנשיא.JPG|שמאל|ממוזער|250px|ציונו של התנא [[רבי יהודה הנשיא]]]]
'''נשיא''' הוא תיאור לאדם המנושא על אחרים.
כשמוזכר נשיא סתם בתורה הכוונה לאדם הנושא בתפקיד שררה הגבוה ביותר בעם בתחומו הפרטי, ו"אין על גביו אלא ה' אלוקיו", כגון [[מלך]] שהוא ההנהגה המעשית הגבוהה ביותר. או [[נשיא הסנהדרין]] שהוא ההנהגה התורנית הגבוהה ביותר.{{הערה|1=ראה [[רמב"ן]] על התורה שמות כ"ב, כ"ז בביאור שם נשיא: "ראש השררה על כל ישראל כין שתהי' השררה ההיא בממשלת מלכות בין שתהי' בממשלת התורה כי נשיא הסנהדרין היא במעלה העליונה בשררת התורה". ועל דרך זה ב[[ספר המצוות לרמב"ם]] לא תעשה שטז: "נשיא . . יש לו ממשלה לצוות והוא במעלה העליונה, בין שהיתה שלטונית או תוריית והוא ראש הישיבה". וראה בארוכה [https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=13 הלכתא למשיחא פרק א' ואילך].}}
 
ההבדל הבולט ביותר בין הנשיא לשאר העם הוא שדיניו בהבאת קרבנותיו שונים מאלו של [[יהודי]] רגיל, ומבוארים ב[[פרשת ויקרא]] "אשר נשיא יחטא לאשמת העם".


== נשיא בזמן המשנה ==
== נשיא בזמן המשנה ==


בזמן המשנה נשיא היה תואר שניתן לצאצאי בנותיו של דוד המלך, שכיהנו בתואר הנשואה, שהוא חלק מהמלכות.
בזמן המשנה נשיא היה תואר שניתן לצאצאי בנותיו של [[דוד המלך]] הלא הם הלל וצאצאיו עד רבי יהודה הנשיא ובנו שמילא את מקומו.


בעוד שצאצאיו של בני דוד המלך כיהנו בתפקיד הריש גלותא בארץ ישראל, כיהנו צאצאיו בנותיו של דוד המלך בתפקיד שהוא שררה קטנה יותר{{הערת שוליים|תוספות בסנהדרין דף ה' ע"א בשם הירושלמי}} וזאת על פי הפסוק "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו. שבט מיהודה אלו ריש גלותא שבארץ ישראל הרודים בשבט, ומחוקק מבין רגליו אלו נשיא שבחו"ל.
בתחילה הייתה משרת הנשיא החשובה ביותר בעם גם מצד הוצאת הדין לפועל, אך בתקופת רבי יהודה הנשיא העביר המלכות את כח הוצאת הדין לידי "[[ריש גלותא]]" ומשרת הנשיא נהייתה בגלוי משנית בחשיבותה לתפקיד הריש גלותה שבבבל, ובעוד שצאצאיו של בני דוד המלך כיהנו בתפקיד ה[[ריש גלותא]] ב[[ארץ ישראל]], כיהנו צאצאיו בנותיו של דוד המלך בתפקיד שהוא שררה קטנה יותר{{הערה|תוספות ב[[סנהדרין]] דף ה' ע"א בשם ה[[ירושלמי]].}} וזאת על פי הפסוק "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו. שבט מיהודה אלו ריש גלותא שבארץ ישראל הרודים בשבט, ומחוקק מבין רגליו אלו נשיא שבחו"ל.


על פי ההלכה אין הנשיא נחשב לנשיא שהוא מלך המוזכר בתורה לענין הבאת קרבנות, שכן הגדרה של מלך הוא ש"אין על גביו אלא ה' אלוקיו", ואילו הנשיאים שבארץ ישראל לא היתה להם שררה מוחלטת, מכיון שהיו תלויים בידי הריש גלותא שבבבל{{הערת שוליים|1=[[הוריות]] פרק שלישי.}}
על פי ההלכה אין הנשיא נחשב לנשיא שהוא [[מלך]] המוזכר ב[[תורה]] לענין הבאת [[קרבנות]], שכן הגדרה של מלך הוא ש"אין על גביו אלא ה' אלוקיו", ואילו הנשיאים שבארץ ישראל לא הייתה להם שררה מוחלטת, מכיון שהיו תלויים בידי הריש גלותא שב[[בבל]]{{הערה|[[הוריות]] פרק שלישי.}}.


צאצאיו של הלל הזקן הם אשר כיהנו בתורת הנשיאות בזמן המשנה, עד רבן שמעון בן גמליאל ובנו רבי יהודה הנשיא.
צאצאיו של [[הלל הזקן]] הם אשר כיהנו בתורת הנשיאות בזמן ה[[משנה]], עד [[רבן שמעון בן גמליאל]] ובנו [[רבי יהודה הנשיא]].


מקובל היה שמשרת המנהיג היתה מחולקת בין [[נשיא]] סנהדרין לבין האב"ד, שבעוד שנשיא הסנהדרין היה המנהיג בתחום התורתי והכריע את כל הספקות, היה האב"ד המנהיג בתחומים האחרים של כלל ישראל<REF>ראה עוד בערך [[תנא]].</REF>
מקובל היה שמשרת המנהיג הייתה מחולקת בין [[נשיא]] סנהדרין לבין האב"ד, שבעוד שנשיא הסנהדרין היה המנהיג בתחום התורני והכריע את כל הספקות, היה האב"ד המנהיג בתחומים האחרים של כלל ישראל{{הערה|ראו גם בערך [[תנא]].}}.


== נשיא שבדור ==
== נשיא הדור ==
{{ערך מורחב|ראש בני ישראל}}


על פי החסידות '''נשיא הדור''' כולל את נשמות כל בני ישראל שבדורו, וכל אחד מבני ישראל הוא ניצוץ פרטי ממנו.  
[[תורת החסידות]] גילתה{{הערה|ראה [[תניא]] פרק ב'.}} כי בכל דור ישנו '''נשיא הדור''' הכולל את [[נשמות]] כל בני ישראל שבדורו, כוחו של הנשיא הוא כח רוחני, לקשר בין כל נשמות ישראל לה' על ידי הניצוץ הפרטי שיש לכל אחד מבני ישראל.  


==יחידה הכללית==
== ראו גם ==
בנשמת כל אחד מישראל יש חמשה דרגות, "חמשה שמות נקראו לה". הדרגה החמישית והנעלית ביותר, הניצוץ האלוקי שנמצא בנשמת כל אחד ואחד, נקראת בחינת "[[יחידה]]". נשיא הדור הוא [[ה"יחידה" הכללית]], ובחינת ה"יחידה" שבכל אחד ואחד היא בחינת [[משה רבינו]] שבו.
*[[נשיא הדור]]
 
==ראש בני ישראל==
עם ישראל נמשל לגוף אחד, ונשיא הדור הוא ה[[ראש בני ישראל|ראש]] שבגוף. כשם שהראש הוא מלך האיברים וממנו באה החיות לכל האיברים - כל אבר קשור אל הראש ומקבל ממנו את חיותו הפרטית המתאימה לו - כך גם כל אחד מישראל קשור בנשמתו לנשיא הדור, ומתקשר דרכו לקדוש-ברוך-הוא.
 
==ממוצע המחבר==
הגוף הגשמי וה[[נפש הבהמית]] שבכל יהודי מעלימים על ה[[ניצוץ אלוקי|ניצוץ האלוקי]] שבו, ובכדי להתקשר להקב"ה זקוק היהודי ל"[[ממוצע המחבר]]", הוא נשיא הדור.
 
כמו שכתוב על משה רבינו "אנכי עומד בין ה' וביניכם", ועוד נאמר בו "משה איש האלוקים", ומבארים חכמינו זכרונם לברכה: מחציו ולמטה - "איש", מחציו ולמעלה -"האלוקים". כלומר, שמצד אחד הוא יהודי בשר ודם, אך מצד שני נשמתו נמצאת בגלוי בגלל ביטולו המוחלט לקדוש ברוך הוא, וכתוצאה מכך גופו הגשמי אינו מעלים עליה כלל.


כך אצל נשיא הדור, קיים חיבור של האלקות שלמעלה מהעולם עם גשמיות העולם, בתכלית השלימות, כפי שיהיה [[לעתיד לבוא]] בעולם כולו.
==לקריאה נוספת==
*[https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=13 הלכתא למשיחא] פרקים א'- ח'.


== ראו גם ==
==קישורים חיצוניים==
*ניצוצי רבי, '''[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=13052&CategoryID=2136 על נשיאות חב"ד]''' - לקט התבטאויות של הרבי סביב ענין הנשיאות, בתוך [[שבועון התקשרות]] ערב י' שבט תשע"ז


*[[נשיא הדור - המלך]]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]
 
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:גאולה ומשיח]]

גרסה אחרונה מ־21:56, 21 במאי 2022

הפתח העמוק למערת הכוכים בה טמון התנא רבן שמעון בן גמליאל נשיא ישראל מעשרה הרוגי מלכות, הנמצאת בכפר כנה שבגליל, הממוקם למרגלות כפר מאשהאד
ציונו של התנא רבי יהודה הנשיא

נשיא הוא תיאור לאדם המנושא על אחרים. כשמוזכר נשיא סתם בתורה הכוונה לאדם הנושא בתפקיד שררה הגבוה ביותר בעם בתחומו הפרטי, ו"אין על גביו אלא ה' אלוקיו", כגון מלך שהוא ההנהגה המעשית הגבוהה ביותר. או נשיא הסנהדרין שהוא ההנהגה התורנית הגבוהה ביותר.[1]

ההבדל הבולט ביותר בין הנשיא לשאר העם הוא שדיניו בהבאת קרבנותיו שונים מאלו של יהודי רגיל, ומבוארים בפרשת ויקרא "אשר נשיא יחטא לאשמת העם".

נשיא בזמן המשנה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בזמן המשנה נשיא היה תואר שניתן לצאצאי בנותיו של דוד המלך הלא הם הלל וצאצאיו עד רבי יהודה הנשיא ובנו שמילא את מקומו.

בתחילה הייתה משרת הנשיא החשובה ביותר בעם גם מצד הוצאת הדין לפועל, אך בתקופת רבי יהודה הנשיא העביר המלכות את כח הוצאת הדין לידי "ריש גלותא" ומשרת הנשיא נהייתה בגלוי משנית בחשיבותה לתפקיד הריש גלותה שבבבל, ובעוד שצאצאיו של בני דוד המלך כיהנו בתפקיד הריש גלותא בארץ ישראל, כיהנו צאצאיו בנותיו של דוד המלך בתפקיד שהוא שררה קטנה יותר[2] וזאת על פי הפסוק "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו. שבט מיהודה אלו ריש גלותא שבארץ ישראל הרודים בשבט, ומחוקק מבין רגליו אלו נשיא שבחו"ל.

על פי ההלכה אין הנשיא נחשב לנשיא שהוא מלך המוזכר בתורה לענין הבאת קרבנות, שכן הגדרה של מלך הוא ש"אין על גביו אלא ה' אלוקיו", ואילו הנשיאים שבארץ ישראל לא הייתה להם שררה מוחלטת, מכיון שהיו תלויים בידי הריש גלותא שבבבל[3].

צאצאיו של הלל הזקן הם אשר כיהנו בתורת הנשיאות בזמן המשנה, עד רבן שמעון בן גמליאל ובנו רבי יהודה הנשיא.

מקובל היה שמשרת המנהיג הייתה מחולקת בין נשיא סנהדרין לבין האב"ד, שבעוד שנשיא הסנהדרין היה המנהיג בתחום התורני והכריע את כל הספקות, היה האב"ד המנהיג בתחומים האחרים של כלל ישראל[4].

נשיא הדור[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – ראש בני ישראל

תורת החסידות גילתה[5] כי בכל דור ישנו נשיא הדור הכולל את נשמות כל בני ישראל שבדורו, כוחו של הנשיא הוא כח רוחני, לקשר בין כל נשמות ישראל לה' על ידי הניצוץ הפרטי שיש לכל אחד מבני ישראל.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ראה רמב"ן על התורה שמות כ"ב, כ"ז בביאור שם נשיא: "ראש השררה על כל ישראל כין שתהי' השררה ההיא בממשלת מלכות בין שתהי' בממשלת התורה כי נשיא הסנהדרין היא במעלה העליונה בשררת התורה". ועל דרך זה בספר המצוות לרמב"ם לא תעשה שטז: "נשיא . . יש לו ממשלה לצוות והוא במעלה העליונה, בין שהיתה שלטונית או תוריית והוא ראש הישיבה". וראה בארוכה הלכתא למשיחא פרק א' ואילך.
  2. תוספות בסנהדרין דף ה' ע"א בשם הירושלמי.
  3. הוריות פרק שלישי.
  4. ראו גם בערך תנא.
  5. ראה תניא פרק ב'.