יקב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 6: שורה 6:
'''כל''' בור חצוב נקרא יקב: ש"כל יקב שבמקרא לשון בור הוא" (כמו לדוגמא "עד יקבי המלך"{{הערה|שם=זכריה|זכריה יד י׳.}} שתרגם יונתן "עד שיחיא דמלכא", והכוונה לעומק האוקינוס){{הערה|שם= ישעיהו|רש"י" על ישעיהו ה' ב'.}}.  
'''כל''' בור חצוב נקרא יקב: ש"כל יקב שבמקרא לשון בור הוא" (כמו לדוגמא "עד יקבי המלך"{{הערה|שם=זכריה|זכריה יד י׳.}} שתרגם יונתן "עד שיחיא דמלכא", והכוונה לעומק האוקינוס){{הערה|שם= ישעיהו|רש"י" על ישעיהו ה' ב'.}}.  


אלא שהבור החצוב העיקרי הם השיתין תחת המזבח שבמקדש - כמו שנאמר "וגם יקב חצב בו"{{הערה|שם=ישעיהו}}. ולמדו חז"ל{{הערה|סוכה מט ע"א.}} מהפסוק "חמוקי ירכיך כמו חלאים מעשה ידי אמן"{{הערה|שיה"ש ז ב.}}, שהשיתין נבראו ע"י הקדוש ברוך הוא בבריאת העולם - מוכנים למלא את תפקידם ביום שיבנה מעליהם המזבח (לקבל את הנסכים).
אלא שהבור החצוב העיקרי הם השיתין תחת המזבח שב[[בית המקדש|מקדש]] - כמו שנאמר "וגם יקב חצב בו"{{הערה|שם=ישעיהו}}. ולמדו חז"ל{{הערה|סוכה מט ע"א.}} מהפסוק "חמוקי ירכיך כמו חלאים מעשה ידי אמן"{{הערה|שיה"ש ז ב.}}, שהשיתין נבראו ע"י [[הקדוש ברוך הוא]] בבריאת העולם - מוכנים למלא את תפקידם ביום שיבנה מעליהם המזבח (לקבל את הנסכים).


==יק"ב = יחוד, קדושה, ברכה==
==יק"ב = יחוד, קדושה, ברכה==
בחסידות מובא פעמים רבות מאמר הזוהר{{הערה|רע"מ משפטים קט"ז סע"א.}} שיק"ב הוא ראשי תיבות "יחוד קדושה ברכה". העניין הכללי בזה הוא המשכת העליון אל מקום התחתון (על דרך שהיין יורד מהגת אל היקב), אלא שבפרטות יש בזה כמה הסברים.
ב[[חסידות]] מובא פעמים רבות מאמר [[הזוהר]]{{הערה|רע"מ משפטים קט"ז סע"א.}} שיק"ב הוא ראשי תיבות "יחוד קדושה ברכה". העניין הכללי בזה הוא המשכת העליון אל מקום התחתון (על דרך שהיין יורד מהגת אל היקב), אלא שבפרטות יש בזה כמה הסברים.


===דרגתם בעולמות===
===דרגתם בעולמות===
כתב הרב משה זכות על הזוהר{{הערה|בפרשת עקב.}}, שקדושה היא בחכמה, ברכה בבינה ויחוד הוא קו האמצעי. וכותב על זה הרבי הצ"צ{{הערה|אוה"ת דרושים לסוכות א'תשז, על פי הרמ"ז פ' תצא על דף רע"ז ע"א בד"ה 'ומברך בה'.}}, שיש לומר שיחוד הוא בחינת יחיד, קדושה היא סובב כל עלמין, וברכה ממלא כל עלמין. היינו – ששלושת הדרגות (העניינים) דיחיד, סובב כל עלמין וממלא כל עלמין אינן אלא דבר אחד.
כתב הרב [[משה זכות]] על הזוהר{{הערה|בפרשת עקב.}}, שקדושה היא בחכמה, ברכה בבינה ויחוד הוא קו האמצעי. וכותב על זה [[הרבי הצ"צ]]{{הערה|אוה"ת דרושים לסוכות א'תשז, על פי הרמ"ז פ' תצא על דף רע"ז ע"א בד"ה 'ומברך בה'.}}, שיש לומר שיחוד הוא בחינת יחיד, קדושה היא [[סובב כל עלמין]], וברכה [[ממלא כל עלמין]]. היינו – ששלושת הדרגות (העניינים) דיחיד, סובב כל עלמין וממלא כל עלמין אינן אלא דבר אחד.


===יחוד הוי' ואלוקים===
===יחוד הוי' ואלוקים===

גרסה אחרונה מ־13:20, 12 באוקטובר 2023

יקב הוא הבור שלפני הגת. הגת היא בור שטוח בו דורכים את הענבים, והיקב הוא הבור העמוק התחתון אליו זב היין ומתקבץ בו.

(הערה: שלושת העניינים יחוד ברכה וקדושה מופיעים בקבלה ובחסידות בשלושה אופנים שונים: יק"ב, יב"ק, בק"י. ערך זה עוסק בעניין היקב בלבד, להסבר כללי על שני האחרים ראה מעבר יבוק, בקי וחריף).

השיתין שבבית המקדש קרויים יקב[עריכה | עריכת קוד מקור]

כל בור חצוב נקרא יקב: ש"כל יקב שבמקרא לשון בור הוא" (כמו לדוגמא "עד יקבי המלך"[1] שתרגם יונתן "עד שיחיא דמלכא", והכוונה לעומק האוקינוס)[2].

אלא שהבור החצוב העיקרי הם השיתין תחת המזבח שבמקדש - כמו שנאמר "וגם יקב חצב בו"[2]. ולמדו חז"ל[3] מהפסוק "חמוקי ירכיך כמו חלאים מעשה ידי אמן"[4], שהשיתין נבראו ע"י הקדוש ברוך הוא בבריאת העולם - מוכנים למלא את תפקידם ביום שיבנה מעליהם המזבח (לקבל את הנסכים).

יק"ב = יחוד, קדושה, ברכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחסידות מובא פעמים רבות מאמר הזוהר[5] שיק"ב הוא ראשי תיבות "יחוד קדושה ברכה". העניין הכללי בזה הוא המשכת העליון אל מקום התחתון (על דרך שהיין יורד מהגת אל היקב), אלא שבפרטות יש בזה כמה הסברים.

דרגתם בעולמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

כתב הרב משה זכות על הזוהר[6], שקדושה היא בחכמה, ברכה בבינה ויחוד הוא קו האמצעי. וכותב על זה הרבי הצ"צ[7], שיש לומר שיחוד הוא בחינת יחיד, קדושה היא סובב כל עלמין, וברכה ממלא כל עלמין. היינו – ששלושת הדרגות (העניינים) דיחיד, סובב כל עלמין וממלא כל עלמין אינן אלא דבר אחד.

יחוד הוי' ואלוקים[עריכה | עריכת קוד מקור]

להסבר זה עניין היקב הוא "תירושי" המשמח אלוקים[8]: תירושי הוא שם ה', והוא משמח את "אלוקים" (מדת הצמצום). הגבורות דקדושה (אלוקים) חפצן ותשוקתן להתמתק ע"י גילוי מדת החסד והרחמים, כי אינן דינים גמורים כמו גבורות שלמטה[9], ועל כן הן "שמחות" כאשר יורד ומתגלה בהן מדת החסד (שהיא שם ה'[10].

ע"י יחוד וקדושה נמשכת הברכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי הצ"צ מסביר[11] שהראשי תיבות של יק"ב 'יחוד קדושה ברכה' רומזים גם ליחוד שבקריאת שמע וקיום המצוות:

יחוד קדושה הוא קריאת שמע (יחוד) הממשיך את ה'קדושה'.

ברכה הוא שע"י קבלת עול מלכות שמים ומצות ממשיכים הברכה.

וכן ישנו הסבר קרוב לזה, שצדיק באמונתו יחיה: מי שמקיים מצוות נקרא 'צדיק', וע"י קיום המצוות נמשכת חיות באמונה[12].

ראה גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. זכריה יד י׳.
  2. 2.0 2.1 רש"י" על ישעיהו ה' ב'.
  3. סוכה מט ע"א.
  4. שיה"ש ז ב.
  5. רע"מ משפטים קט"ז סע"א.
  6. בפרשת עקב.
  7. אוה"ת דרושים לסוכות א'תשז, על פי הרמ"ז פ' תצא על דף רע"ז ע"א בד"ה 'ומברך בה'.
  8. ספר שופטים ט' יג.
  9. אוה"ת נ"ך קמ"ז.
  10. ראה לדוגמא שעהיוה"א פרק ד', דמאחר ושם הוי' הוא בחינת משפיע לכן עניינו הכללי חסד.
  11. אוה"ת בראשית ג תקנט.
  12. אוה"ת ד"ה וידעת היום