המשכה והאצלה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "הלשונות '''המשכה''' ו'''האצלה''' מבטאות את השוני התהומי שבין הנבראים לעולם האצילות{{הערה|תניא...")
 
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים}}
הלשונות '''המשכה''' ו'''האצלה''' מבטאות את השוני התהומי שבין הנבראים לעולם האצילות{{הערה|תניא, שעהיוה"א, ע"פ ביאורי הרי"כ במאור שבתורה עמ' 358.}}.
הלשונות '''המשכה''' ו'''האצלה''' מבטאות את השוני התהומי שבין הנבראים לעולם האצילות{{הערה|תניא, שעהיוה"א, ע"פ ביאורי הרי"כ במאור שבתורה עמ' 358.}}.


==הקושי בהבנת מציאות הספירות==
==הקושי בהבנת מציאות הספירות==
הנבראים הם "מחודשים" (יש מאין), ולכן מהות מציאותם (גם בשעה שהם קיימים) היא "אין"{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה, פרקים א'-ז'.}} (מאחר והם "עשויים" מ"אין", שהרי הקב"ה לקח "אין ואפס" '''וממנו''' עשה את ה"יש"). אבל חס ושלום לומר דבר כזה על הספירות דאצילות (שהם "אין" או "בטלים במציאות") – שהרי הן אלוקות, וממילא הן מציאות אמיתית '''מצד עצמן''' (ולא כהנבראים – שכל מציאותם היא רק מצד רצון ה').
הנבראים הם "מחודשים" (יש מאין), ולכן מהות מציאותם (גם בשעה שהם קיימים) היא "אין"{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה, פרקים א'-ז'.}} (מאחר והם "עשויים" מ"אין", שהרי הקב"ה לקח "[[אין ואפס]]" '''וממנו''' עשה את ה"יש"). אבל חס ושלום לומר דבר כזה על הספירות דאצילות (שהם "אין" או "בטלים במציאות") – שהרי הן אלוקות, וממילא הן מציאות אמיתית '''מצד עצמן''' (ולא כהנבראים – שכל מציאותם היא רק מצד רצון ה').


וממילא נשאלת שאלה עצומה: כיצד "מסתדרת" העובדה שהספירות הן מציאות עם האמונה שה' הוא אחד הפשוט? אם הוא אחד '''פשוט''' (שאינו מורכב מחלקים ואיברים), מה הפירוש בזה שיש לו רצון וחכמה ובינה וחסד וכו'?
וממילא נשאלת שאלה עצומה: כיצד "מסתדרת" העובדה שהספירות הן מציאות עם האמונה שה' הוא אחד הפשוט? אם הוא אחד '''פשוט''' (שאינו מורכב מחלקים ואיברים), מה הפירוש בזה שיש לו רצון וחכמה ובינה וחסד וכו'?
שורה 8: שורה 10:
==הסבר אדמו"ר הזקן==
==הסבר אדמו"ר הזקן==
ועל זה עונה אדמו"ר הזקן{{הערה|שם, שם פרקים ח'-י'.}} שהספירות הן "המשכה והאצלה", היינו, שאינן מחודשות מאין אלא המשכה והאצלה '''שלו'''{{הערה|המובא כאן הוא בתכלית הקיצור. אדמו"ר הזקן דן בפרקים הנ"ל באריכות בכל התהיות שהסבר זה גופא מעלה, ועונה על כולן אחת לאחת.}}.
ועל זה עונה אדמו"ר הזקן{{הערה|שם, שם פרקים ח'-י'.}} שהספירות הן "המשכה והאצלה", היינו, שאינן מחודשות מאין אלא המשכה והאצלה '''שלו'''{{הערה|המובא כאן הוא בתכלית הקיצור. אדמו"ר הזקן דן בפרקים הנ"ל באריכות בכל התהיות שהסבר זה גופא מעלה, ועונה על כולן אחת לאחת.}}.
==ראה גם==
[[עולם האצילות]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]

גרסה אחרונה מ־02:14, 10 בדצמבר 2023

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הלשונות המשכה והאצלה מבטאות את השוני התהומי שבין הנבראים לעולם האצילות[1].

הקושי בהבנת מציאות הספירות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הנבראים הם "מחודשים" (יש מאין), ולכן מהות מציאותם (גם בשעה שהם קיימים) היא "אין"[2] (מאחר והם "עשויים" מ"אין", שהרי הקב"ה לקח "אין ואפס" וממנו עשה את ה"יש"). אבל חס ושלום לומר דבר כזה על הספירות דאצילות (שהם "אין" או "בטלים במציאות") – שהרי הן אלוקות, וממילא הן מציאות אמיתית מצד עצמן (ולא כהנבראים – שכל מציאותם היא רק מצד רצון ה').

וממילא נשאלת שאלה עצומה: כיצד "מסתדרת" העובדה שהספירות הן מציאות עם האמונה שה' הוא אחד הפשוט? אם הוא אחד פשוט (שאינו מורכב מחלקים ואיברים), מה הפירוש בזה שיש לו רצון וחכמה ובינה וחסד וכו'?

הסבר אדמו"ר הזקן[עריכה | עריכת קוד מקור]

ועל זה עונה אדמו"ר הזקן[3] שהספירות הן "המשכה והאצלה", היינו, שאינן מחודשות מאין אלא המשכה והאצלה שלו[4].

ראה גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

עולם האצילות

הערות שוליים

  1. תניא, שעהיוה"א, ע"פ ביאורי הרי"כ במאור שבתורה עמ' 358.
  2. תניא, שער היחוד והאמונה, פרקים א'-ז'.
  3. שם, שם פרקים ח'-י'.
  4. המובא כאן הוא בתכלית הקיצור. אדמו"ר הזקן דן בפרקים הנ"ל באריכות בכל התהיות שהסבר זה גופא מעלה, ועונה על כולן אחת לאחת.