מיכל אפאצ'קער: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: החסיד ר׳ מיכעלע אפאצ׳קער (״אפאצ׳ק״ שעל שמה נקרא ר׳ מיכעלע — הוא שמה של קדעצ׳מע, ולא זו היא העיר אפאצ׳ק)…)
 
 
(31 גרסאות ביניים של 15 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
החסיד ר׳ מיכעלע אפאצ׳קער (״אפאצ׳ק״ שעל שמה נקרא ר׳ מיכעלע — הוא שמה של קדעצ׳מע, ולא זו היא העיר אפאצ׳ק).
{{מקורות}}
החסיד רבי '''מיכל (מיכעלע) אפאצ'קער''' היה חסיד של [[אדמו"ר הזקן]], [[אדמו"ר האמצעי]] ואדמו"ר ה[[צמח צדק]].


ר׳ מיכעלע היה מהחסידים הראשונים של אדמו״ר הזקן.
==עם אדמו"ר הזקן==


פעמים אחדים היה אצל אדמו״ר האמצעי, ופעם א׳ אצל הצמח־צדק. ואמר, שעם אדמו״ר האמצעי אינו יכול להיות מתחת לקורת גג אחת, הגם שבתוך ד׳ אמותיו יכול להיות, אבל לא כשהוא מקורה. ועם הצמח־צדק אינו יכול להיות בארבע אמותיו.
ר' מיכעלע היה מהחסידים הראשונים של [[אדמו"ר הזקן]].


היה מתענה משבת לשבת. והיה דר בעליית בית התבן. פעם כשנכנס אליו רשב"ץ, מצאהו יושב בטלית ותפילין, נשמע קול דברים, אבל לא נראה איש.
אביו ר' מאיר זלמן היה מה[[צדיק נסתר|צדיקים הנסתרים]] בתקופה שלפני התגלות ה[[בעש"ט]], והתברך מפי הבעש"ט לאריכות ימים.  


הוא היה רבו של [[הרשב"ץ]], ולמד עמו [[נגלה]] ו[[דא"ח]].  
בהיות אביו בן תשעים אמר לו הבעש"ט: "בן תשעים לשוח{{הערה|פרקי אבות פרק חמישי משנה אחרונה.}}, אתם יודעים מה לדבר ובכל זאת שותקים" בנכם מיכל ידבר גם עבורכם".


היה מגדולי הלמדנים באותה תקופה, בקיא ב[[בבלי]] ו[[ירושלמי]] עם המפרשים וכן [[תורת הקבלה|בספרי קבלה]],
הגיע ל[[אדמו"ר הזקן]] בפעם הראשונה בהיותו בן שלושים וחמש.


== מקורות ==
אדמו"ר הזקן התבטא עליו "אני נותן שבח והודיה לה' עבור כל אחד ההולך בדרכי החסידות, ועבור ר' מיכל אני נותן תודה מיוחדת לה', ר' מיכל הוא למטה בעולם בדוגמא ללמעלה".


[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16020&hilite=2fc677d6-8fdc-49b7-9f8a-46aa5a22a507&st=%D7%A2%D7%A7%D7%99%D7%91%D7%90+%D7%90%D7%99%D7%92%D7%A8&pgnum=90 רשימות]
קיבל [[ברכה]] מאדמו"ר הזקן לאריכות ימים.
 
==עם אדמו"ר האמצעי==
 
כאשר בא [[אדמו"ר האמצעי]] ל[[ליובאויטש]] הגיע ר' מיכל ושהה אצל אדמו"ר האמצעי במשך חמש שנים, באותו זמן היה לו קביעות בלימוד עם ה[[צמח צדק]] חמש שעות ביום.
 
לאחר פטירת אדמו"ר האמצעי עזב את ליובאוויטש וחזר לביתו ממורמר ושבור ושקע בהתבודדות חזקה והתבטא "[[בית המקדש]] הרוחני שלי נחרב"
 
ר' מיכל התבטא פעם באוזני תלמידו [[רשב"ץ]]: שעם אדמו"ר האמצעי אינו יכול להיות מתחת לקורת גג אחת, הגם שבתוך ד' אמותיו יכול להיות, אבל לא כשהוא מקורה. ועם הצמח צדק אינו יכול להיות בארבע אמותיו.
 
==עם הצמח צדק==
 
ר' מיכל נסע פעם אחת ל[[צמח צדק]].
 
ה[[צמח צדק]] אמר עליו: "מיכל אפאצקער היה בבחינת [[תוהו]], וביגיעה גדולה ובהדרכת הסבא ([[אדמו"ר הזקן]]) נהפך לבחינת [[תיקון]]"
 
כאשר ביקר אצלו תלמידו ה[[רשב"ץ]] הורה לו לנסוע לצמח צדק ואמר לו "עד היום מאיר אצלי אור ה[[תורה]] ואני מרגיש בנועם המתיקות ב[[לימוד התורה]] שהיה לי כאשר למדנו יחדיו אני והצמח צדק.
 
באותו הזדמנות שלח פתק על ידי הרשב"ץ עבור ה[[צמח צדק]], כאשר הגיע הרשב"ץ לליובאויטש נכנס לבית הכנסת ומיד יצא הגבאי מחדרו של הרבי ואמר שהרבי ביקש לחפש את האורח שהביא פתק מר' מיכל.
 
הרבי הצמח צדק התבטא עליו: "מסביב לר' מיכל רוקדים [[מלאכים]] ותמיד מוכן לו [[מלאך]] למלא את שליחותו".
 
היה מתענה משבת לשבת. והיה דר בעליית בית התבן. פעם כשנכנס אליו [[רשב"ץ]], מצאהו יושב ב[[טלית]] ו[[תפילין]], נשמע קול דברים, אבל לא נראה איש.
 
מספר הרבי [[הריי"צ]] מיכעלע אָפאָצ׳קער ("אפאָצ׳ק" שעל שמה נקרא ר׳ מיכעלע - הוא שמה של קרעצ׳מע, ולא זו היא העיר אָפאָצ׳ק), - ר׳ מיכעלע הי׳ מהחסידים הראשונים של אדמו״ר הזקן. פעמים אחדים הי׳ אצל אדמו״ר האמצעי, ופעם א׳ אצל הצמח־צדק. ואמר", שעם אדמו״ר האמצעי אינו יכול להיות אונטער איֵין דאַך. - בתוך ד׳ אמותיו יכול להיות, אבל לא כשהוא מקורה. ועם הצמח־צדק אינו יכול להיות אין זיַינע ד׳ אמות (עיין רשימותי כסלו תרצ״ג ריגא). הי׳ מתענה משבת לשבת. והי׳ דר בעליית בית התבן.
 
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל: אפאצ'קער מיכעלע}}
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הזקן]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הצמח צדק]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר הצמח צדק]]

גרסה אחרונה מ־21:21, 14 באפריל 2024

החסיד רבי מיכל (מיכעלע) אפאצ'קער היה חסיד של אדמו"ר הזקן, אדמו"ר האמצעי ואדמו"ר הצמח צדק.

עם אדמו"ר הזקן[עריכה | עריכת קוד מקור]

ר' מיכעלע היה מהחסידים הראשונים של אדמו"ר הזקן.

אביו ר' מאיר זלמן היה מהצדיקים הנסתרים בתקופה שלפני התגלות הבעש"ט, והתברך מפי הבעש"ט לאריכות ימים.

בהיות אביו בן תשעים אמר לו הבעש"ט: "בן תשעים לשוח[1], אתם יודעים מה לדבר ובכל זאת שותקים" בנכם מיכל ידבר גם עבורכם".

היה מגדולי הלמדנים באותה תקופה, בקיא בבבלי וירושלמי עם המפרשים וכן בספרי קבלה, הגיע לאדמו"ר הזקן בפעם הראשונה בהיותו בן שלושים וחמש.

אדמו"ר הזקן התבטא עליו "אני נותן שבח והודיה לה' עבור כל אחד ההולך בדרכי החסידות, ועבור ר' מיכל אני נותן תודה מיוחדת לה', ר' מיכל הוא למטה בעולם בדוגמא ללמעלה".

קיבל ברכה מאדמו"ר הזקן לאריכות ימים.

עם אדמו"ר האמצעי[עריכה | עריכת קוד מקור]

כאשר בא אדמו"ר האמצעי לליובאויטש הגיע ר' מיכל ושהה אצל אדמו"ר האמצעי במשך חמש שנים, באותו זמן היה לו קביעות בלימוד עם הצמח צדק חמש שעות ביום.

לאחר פטירת אדמו"ר האמצעי עזב את ליובאוויטש וחזר לביתו ממורמר ושבור ושקע בהתבודדות חזקה והתבטא "בית המקדש הרוחני שלי נחרב"

ר' מיכל התבטא פעם באוזני תלמידו רשב"ץ: שעם אדמו"ר האמצעי אינו יכול להיות מתחת לקורת גג אחת, הגם שבתוך ד' אמותיו יכול להיות, אבל לא כשהוא מקורה. ועם הצמח צדק אינו יכול להיות בארבע אמותיו.

עם הצמח צדק[עריכה | עריכת קוד מקור]

ר' מיכל נסע פעם אחת לצמח צדק.

הצמח צדק אמר עליו: "מיכל אפאצקער היה בבחינת תוהו, וביגיעה גדולה ובהדרכת הסבא (אדמו"ר הזקן) נהפך לבחינת תיקון"

כאשר ביקר אצלו תלמידו הרשב"ץ הורה לו לנסוע לצמח צדק ואמר לו "עד היום מאיר אצלי אור התורה ואני מרגיש בנועם המתיקות בלימוד התורה שהיה לי כאשר למדנו יחדיו אני והצמח צדק.

באותו הזדמנות שלח פתק על ידי הרשב"ץ עבור הצמח צדק, כאשר הגיע הרשב"ץ לליובאויטש נכנס לבית הכנסת ומיד יצא הגבאי מחדרו של הרבי ואמר שהרבי ביקש לחפש את האורח שהביא פתק מר' מיכל.

הרבי הצמח צדק התבטא עליו: "מסביב לר' מיכל רוקדים מלאכים ותמיד מוכן לו מלאך למלא את שליחותו".

היה מתענה משבת לשבת. והיה דר בעליית בית התבן. פעם כשנכנס אליו רשב"ץ, מצאהו יושב בטלית ותפילין, נשמע קול דברים, אבל לא נראה איש.

מספר הרבי הריי"צ מיכעלע אָפאָצ׳קער ("אפאָצ׳ק" שעל שמה נקרא ר׳ מיכעלע - הוא שמה של קרעצ׳מע, ולא זו היא העיר אָפאָצ׳ק), - ר׳ מיכעלע הי׳ מהחסידים הראשונים של אדמו״ר הזקן. פעמים אחדים הי׳ אצל אדמו״ר האמצעי, ופעם א׳ אצל הצמח־צדק. ואמר", שעם אדמו״ר האמצעי אינו יכול להיות אונטער איֵין דאַך. - בתוך ד׳ אמותיו יכול להיות, אבל לא כשהוא מקורה. ועם הצמח־צדק אינו יכול להיות אין זיַינע ד׳ אמות (עיין רשימותי כסלו תרצ״ג ריגא). הי׳ מתענה משבת לשבת. והי׳ דר בעליית בית התבן.

הערות שוליים

  1. פרקי אבות פרק חמישי משנה אחרונה.