משתמש:שמואל חיים/יעקב אבינו לא מת: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
(יצירה)
 
 
שורה 1: שורה 1:
'''יעקב אבינו לא מת''' הוא משפט מהגמרא הקובע ש[[יעקב אבינו]] לא מת, המשפט עורר פולמוס נרחב אודות משמעותו.
'''יעקב אבינו לא מת''' הוא משפט מהגמרא הקובע ש[[יעקב אבינו]] לא מת, המשפט עורר פולמוס נרחב אודות משמעותו.
==מקורו==
==מקורו==
בגמרא{{הערה|[[מסכת תענית]], דף ה', ע"ב.}} מובא ש[[רב נחמן]] ו[[רב יצחק]] ישבו לסעודה בתחילת הסעודה פנה רב נחמן לרב יצחק וביקש ממנו שיגיד דבר הלכה, והוא בתגובה ציטט לו את מאמרו של [[רבי יוחנן]]ש:"אין מסיחין בשעת הסעודה שמא יקדים קנה לושת ויבוא לידי סכנה", בסוף הסעודה רב יצחק אמר מימרא נוספת בשם רבי יוחנן ש"יעקב אבינו לא מת", רב נחמן הגיב על כך בפליאה ושאל:"וכי בחינם ספדו הסופדים, חנטו החונטים וקברו הקוברים?!", בתגובה מצטט רב יצחק את הפסוק ב[[ספר ירמיהו]] :"ואתה אל תירא עבדי יעקב נאום ה’ ואל תחת ישראל, כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים" ומסביר שההיקש בין יעקב לזרעיו מלמד ש"מה זרעו בחיים אף הוא בחיים".
בגמרא{{הערה|[[מסכת תענית]], דף ה', ע"ב.}} מובא ש[[רב נחמן]] ו[[רב יצחק]] ישבו לסעודה בתחילת הסעודה פנה רב נחמן לרב יצחק וביקש ממנו שיגיד דבר הלכה, והוא בתגובה ציטט לו את מאמרו של [[רבי יוחנן]] ש:"אין מסיחין בשעת הסעודה שמא יקדים קנה לושת ויבוא לידי סכנה", בסוף הסעודה רב יצחק אמר מימרא נוספת בשם רבי יוחנן ש"יעקב אבינו לא מת", רב נחמן הגיב על כך בפליאה ושאל:"וכי בחינם ספדו הסופדים, חנטו החונטים וקברו הקוברים?!", בתגובה מצטט רב יצחק את הפסוק ב[[ספר ירמיהו]] :"ואתה אל תירא עבדי יעקב נאום ה’ ואל תחת ישראל, כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים" ומסביר שההיקש בין יעקב לזרעיו מלמד ש"מה זרעו בחיים אף הוא בחיים".


אימרה דומה מופיעה ב[[זוהר]] שם נכתב שיעקב אבינו לא מת, ו[[הקב"ה]] מושיב אותו לפני [[כסא הכבוד]] שיהיה עד לבני ישראל האומרים כל יום "[[שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד]]"{{הערה|ספר הזוהר, [[מגילת רות]].}}.
אימרה דומה מופיעה ב[[זוהר]] שם נכתב שיעקב אבינו לא מת, ו[[הקב"ה]] מושיב אותו לפני [[כסא הכבוד]] שיהיה עד לבני ישראל האומרים כל יום "[[שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד]]"{{הערה|ספר הזוהר, [[מגילת רות]].}}.
==הפולמוס==
==הפולמוס==


3,078

עריכות