שינוי המציאות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
 
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת)
שורה 2: שורה 2:


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
באופן כללי, שינוי זה מגדיר כל ענין שמשנה את צורת הדבר, או מביא אותו מההעלם אל הגילוי ולא עושה בו שינוי מהותי, וכולל את כל [[סדר ההשתלשלות]] של החיות האלוקית שמשתלשל באופן של שינוי המציאות, כך שכל דרגא עליונה משתנה ומתמעטת עד שנעשית למציאות של דרגא נמוכה יותר.
באופן כללי, שינוי זה מגדיר כל ענין שמשנה את צורת הדבר, או מביא אותו [[גילוי ההעלם|מההעלם אל הגילוי]] ולא עושה בו שינוי מהותי, וכולל את כל [[סדר ההשתלשלות]] של החיות האלוקית שמשתלשל באופן של שינוי המציאות, כך שכל דרגא עליונה משתנה ומתמעטת עד שנעשית למציאות של דרגא נמוכה יותר.


אחד המשלים המובאים על כך בחסידות{{הערה|ספר המאמרים תרס"ג חלק ב' עמוד קכג.}} הוא משלג שנמס ונעשה מים, שהשינוי מהשלג למים אינו שינוי המהות, אלא שינוי המציאות בלבד{{הערה|ראו גם [[ספר המאמרים קונטרסים]] חלק ג' עמוד לח.}}.
אחד המשלים המובאים על כך בחסידות{{הערה|ספר המאמרים תרס"ג חלק ב' עמוד קכג.}} הוא משלג שנמס ונהייה מים, שהשינוי מהשלג למים אינו שינוי המהות, אלא שינוי המציאות בלבד{{הערה|ראו גם [[ספר המאמרים קונטרסים]] חלק ג' עמוד לח.}}.


גם בנוגע לשינוי זה עצמו, מופיע בחסידות{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ו' עמוד לו (קונטרס י"ט כסלו וקונטרס חג החנוכה תשנ"ב).}} שישנם ב' אופנים: א) שינוי שמגיע בצורה חיצונית, ורק כופה שינוי במציאות{{הערה|כמו שאדם מכופף חפץ מסויים, היפך טבעו של החפץ עצמו, שהשינוי הוא חיצוני בלבד.}}. ב) שינוי שמגיע בצורה פנימית ומשנה את המציאות עצמה.
גם בנוגע לשינוי זה עצמו, מופיע בחסידות{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק ו' עמוד לו (קונטרס י"ט כסלו וקונטרס חג החנוכה תשנ"ב).}} שישנם ב' אופנים: א) שינוי שמגיע בצורה חיצונית, ורק כופה שינוי במציאות{{הערה|כמו שאדם מכופף חפץ מסויים, היפך טבעו של החפץ עצמו, שהשינוי הוא חיצוני בלבד.}}. ב) שינוי שמגיע בצורה פנימית ומשנה את המציאות עצמה.

גרסה אחרונה מ־13:52, 9 באוקטובר 2023

שינוי המציאות הוא מונח בחסידות המגדיר שינוי שהוא חיצוני בלבד (לעומת שינוי המהות, המגדיר שינוי עמוק יותר).

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

באופן כללי, שינוי זה מגדיר כל ענין שמשנה את צורת הדבר, או מביא אותו מההעלם אל הגילוי ולא עושה בו שינוי מהותי, וכולל את כל סדר ההשתלשלות של החיות האלוקית שמשתלשל באופן של שינוי המציאות, כך שכל דרגא עליונה משתנה ומתמעטת עד שנעשית למציאות של דרגא נמוכה יותר.

אחד המשלים המובאים על כך בחסידות[1] הוא משלג שנמס ונהייה מים, שהשינוי מהשלג למים אינו שינוי המהות, אלא שינוי המציאות בלבד[2].

גם בנוגע לשינוי זה עצמו, מופיע בחסידות[3] שישנם ב' אופנים: א) שינוי שמגיע בצורה חיצונית, ורק כופה שינוי במציאות[4]. ב) שינוי שמגיע בצורה פנימית ומשנה את המציאות עצמה.

בעבודת השם[עריכה | עריכת קוד מקור]

בעבודת השם, קשור ענין זה עם עבודה שמצד הרצון הגורמת לשינוי המציאות[5], ועם ענין לימוד התורה, שבכח התורה לשנות את מציאות העולם.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ספר המאמרים תרס"ג חלק ב' עמוד קכג.
  2. ראו גם ספר המאמרים קונטרסים חלק ג' עמוד לח.
  3. ספר המאמרים מלוקט חלק ו' עמוד לו (קונטרס י"ט כסלו וקונטרס חג החנוכה תשנ"ב).
  4. כמו שאדם מכופף חפץ מסויים, היפך טבעו של החפץ עצמו, שהשינוי הוא חיצוני בלבד.
  5. שיחות קודש תש"ל חלק ב' עמוד 498.