משתמש:שמואל חיים/שלום בית: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "{{בעריכה}} " ב־"")
 
(17 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעריכה}}
'''שלום בית''' הוא יחסים שבין בני זוג [[נישואים|נשואים]] , בלי חיכוכים ומריבות. שלום בית חיוני לצורך תפקוד נכון של ה[[משק בית|בית]], ולצורך [[חינוך]] ה[[ילדות|ילדים]] באווירה נעימה ושלווה ע"פ דרך התורה והחסידות.  
'''שלום בית''' הוא יחסים שבין בני זוג [[נישואים|נשואים]] המתקיימים בהרמוניה, בלי חיכוכים ומריבות. שלום בית חיוני לצורך תפקוד נכון של ה[[משק בית|בית]], ולצורך [[חינוך]] ה[[ילדות|ילדים]] באווירה נעימה ושלווה ונטולת קונפליקטים. כדי להגיע למצב כזה נדרשת עבודה עצמית של בני הזוג, והרבה [[הנעה|מוטיבציה]] מצד שניהם.


מושג זה עולה פעמים רבות במשפטי [[גירושים]], כאשר אחד מבני הזוג מבקש להתגרש, ואילו האחר דורש שלום בית, כלומר חזרה לחיי נישואים הרמוניים.
==בתלמוד ובמקרא==
בתורה{{הערה|חמוש במדבר}} מובא עניין שלום בית, ומבאר [[רש"י]], עד כמה חשוב ל[[הקב"ה]] שלום הבית, עד כדי כך שהוא מוכן למחוק את שמו תמורת שלום בית. (ראה בהרחבה בחומש במדבר).
בגמרא{{הערה| מסכת שבת כג ע"ב }} כתוב: "נר ביתו עדיף משום '''שלום ביתו.'''.


המושג '''שלום ביתו''' מופיע ב[[תלמוד]]{{הערה|[[מסכת שבת]] [[s:שבת כג ב|כג ב]]: נר ביתו עדיף משום '''שלום ביתו'''.}} לעניין שלום בבית בכלל (לא דווקא לעניין שלום שבין בני זוג). בתקופה המודרנית, משתמשים במושג זה בעיקר לעניין שלום שבין בני זוג.
==ייחס רבותינו נשיאינו בנוגע לשלום  בית==
ישנו מכתב של הרבי הריי"צ בנוגע לשלום בית:
{{ציטוט|תוכן="לפני נסיעתי מריגא, בקשתי כמה פעמים לטלפן אליך, אך את לא היית בבית. אחר כך הייתי עסוק מאד, ופשוט היה בלתי אפשרי מצידי להקדיש את הזמן הדרוש, לדבר איתך על מה שרציתי לומר לך.במלים קצרות אומר לך, שחיי המשפחה דורשים מהאיש, ועוד יותר מהאשה, יתר שימת לב ויחסים כנים של מסירות ועדינות, שזה חייב לעלות בהרבה זמן ואנרגיה.על פי תורתנו הקדושה ועל פי שכל הבריא אין בחיים האנושיים כחיי התורה האמיתיים, היפים והסוציאליים, שאפילו מצות כיבוד אב ואם, מפנה את מקומה אצל האדם במדה מסוימת, עבור המצוה של חיי המשפחה.חיי משפחה נכונים על פי התורה דורשים הבנה, מאמץ, מסירות, סבלנות, טוב לב, נקיון, נינוחות, הופעה מסודרת, מצב רוח שמח, הסברת פנים והנהגה ידידותית.כך צריכים לנהוג שניהם, הבעל והאשה. אך לרוב זה תלוי באשה, כפי שכתוב חכמות נשים בנתה ביתה- את הבית בונה האשה.השם בית, אינו מתיחס לבנין או מקום מגורים, אלא כוונתו למושב האדם באופן כללי, כמו שכתוב "כתפארת אדם לשבת בית". זאת אומרת, לא רק הדירה הגשמית כפשוטה אלא גם הדרגא הרוחנית והמוסרית של הדירה, ועל דירה זו נאמר- חכמות נשים בנתה ביתה.ודאי חייב כל אחד ואחד לקחת חלק בחיי הדת הקהילתיים, ומה שהאדם, ברוך ה', במצב טוב יותר צריך הוא להתמסר לכך יותר, אך ראשית הכל הוא- "בנתה ביתה"- לבנות את הבית הפרטי.חייב אני לומר דבר שכואב לי מאד לאמרו: היה לי צער גדול מאד ולעת עתה, בנושא זה לא הוטב לי, ואל תתרעמו עלי על התבטאותי הישירה- מן הקלות בה אתם מעריכים את חיי המשפחה.אתם עדין צעירים ולא מנוסים מדי, וודאי חסר לכם גם את הידע התורני הנדרש, וההסברים הדרושים, לדעת את החשיבות העליונה ביותר בחיים, של חיי משפחה, בחיי האדם ותולדותיו לדורי דורות.הכל ללא יוצא מן הכלל, תורה ומצוות, בריאות, ילדים, פרנסה, לגרום נחת להורים ולידידים טובים, ולהיות אהוב ונחמד על הבריות- כמאמר "כל שרוח הבריות נוחה הימנו- רוח המקום נוחה הימנו" הכל תלוי בחיי משפחה נכונים.הנני מברך אתכם שהשם יתברך יאיר אצלכם את ההבנה, ויעיר את לבבכם, להבין כל מה שדיברתי אליכם. כל זאת תחדירו היטב במוחכם ולבכם, על מנת לקיים זאת בהצלחה.והשם יתברך יחזק את בריאותה ובריאות ידידי הנעלה בעלה שיחי' וישמח את לבבם בזרעא חיא וקיימא ויתן לכם פרנסתכם בהרחבה גדולה בגשמיות וברוחניות,המברכה. "|מרכאות=לא}}
===ביקורי בית===
מסופר{{מקור}} שהרבי והרבנית היו מגיעים לביתם של זוגות אשר היה חסר ביניהם שלום בית בחסיות מוחלטת, בלי שידעו הזוג מי האנשים העומדים בפניהם.


ישנו מענה של הרבי בנוגע לטיפול בבעיות בשלום בית:
[[קובץ:04-01-2016-12-51-42-AjqR5E2iH7x4CfOklTqe26u rj11UOY7RXw-1Jwzgezj-758x398.jpg|ממוזער|מענה של הרבי בענייני שלום בית]]
{{ציטוט|תוכן=
הפליגו חז״ל בתורת אמת בגודל הענין דנישואין וקיומן,


https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3039832
בכל הענינים התלויים בתעלומות הנפש קורה שמבלי כוונה ולפעמים אפילו מבלי פעולה ניכרית – חל שינוי ובמילא בטל המעצור (BLOCK) וכו' –


https://abc770.org/article_node_6134/
ולכן עליהם לעשות בכיון שראו בו תועלת והצלחה (עכ״פ למשך תקופה) היינו ביקור אצל פסיכולוג וכו׳ וביקור בזמן החופש  באהקת״ו. ועוד ועיקר למעט בדאגה ע״ד הנ״ל ולהסיח דעת ככל האפשרי מכהנ״ל, וה׳ יצליחם ויבש"ט [=ויבשרו טוב].
 
קבלה [על התרומה].
 
אזכיר עה״צ [על הציון]|מרכאות=לא}}
 
==ארגוני שלום בית==
ישנם מטפלים וארגונים רבים אשר מטפלים בנושא המורכב, בינהם  ר' זאב קרומבי , ר' מנחם זיגלבויים  וגם  הארגון החב"די  [[מכון דרך הבית]].
 
==קישורים חיצוניים==
*[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3039832 כתבה באתר בית חב"ד ]
 
*[https://abc770.org/article_node_6134/ כתבה באתר חב"ד אור אין סוף ]
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־11:21, 13 ביולי 2021

שלום בית הוא יחסים שבין בני זוג נשואים , בלי חיכוכים ומריבות. שלום בית חיוני לצורך תפקוד נכון של הבית, ולצורך חינוך הילדים באווירה נעימה ושלווה ע"פ דרך התורה והחסידות.

בתלמוד ובמקרא[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתורה[1] מובא עניין שלום בית, ומבאר רש"י, עד כמה חשוב להקב"ה שלום הבית, עד כדי כך שהוא מוכן למחוק את שמו תמורת שלום בית. (ראה בהרחבה בחומש במדבר). בגמרא[2] כתוב: "נר ביתו עדיף משום שלום ביתו..

ייחס רבותינו נשיאינו בנוגע לשלום בית[עריכה | עריכת קוד מקור]

ישנו מכתב של הרבי הריי"צ בנוגע לשלום בית:

"לפני נסיעתי מריגא, בקשתי כמה פעמים לטלפן אליך, אך את לא היית בבית. אחר כך הייתי עסוק מאד, ופשוט היה בלתי אפשרי מצידי להקדיש את הזמן הדרוש, לדבר איתך על מה שרציתי לומר לך.במלים קצרות אומר לך, שחיי המשפחה דורשים מהאיש, ועוד יותר מהאשה, יתר שימת לב ויחסים כנים של מסירות ועדינות, שזה חייב לעלות בהרבה זמן ואנרגיה.על פי תורתנו הקדושה ועל פי שכל הבריא אין בחיים האנושיים כחיי התורה האמיתיים, היפים והסוציאליים, שאפילו מצות כיבוד אב ואם, מפנה את מקומה אצל האדם במדה מסוימת, עבור המצוה של חיי המשפחה.חיי משפחה נכונים על פי התורה דורשים הבנה, מאמץ, מסירות, סבלנות, טוב לב, נקיון, נינוחות, הופעה מסודרת, מצב רוח שמח, הסברת פנים והנהגה ידידותית.כך צריכים לנהוג שניהם, הבעל והאשה. אך לרוב זה תלוי באשה, כפי שכתוב חכמות נשים בנתה ביתה- את הבית בונה האשה.השם בית, אינו מתיחס לבנין או מקום מגורים, אלא כוונתו למושב האדם באופן כללי, כמו שכתוב "כתפארת אדם לשבת בית". זאת אומרת, לא רק הדירה הגשמית כפשוטה אלא גם הדרגא הרוחנית והמוסרית של הדירה, ועל דירה זו נאמר- חכמות נשים בנתה ביתה.ודאי חייב כל אחד ואחד לקחת חלק בחיי הדת הקהילתיים, ומה שהאדם, ברוך ה', במצב טוב יותר צריך הוא להתמסר לכך יותר, אך ראשית הכל הוא- "בנתה ביתה"- לבנות את הבית הפרטי.חייב אני לומר דבר שכואב לי מאד לאמרו: היה לי צער גדול מאד ולעת עתה, בנושא זה לא הוטב לי, ואל תתרעמו עלי על התבטאותי הישירה- מן הקלות בה אתם מעריכים את חיי המשפחה.אתם עדין צעירים ולא מנוסים מדי, וודאי חסר לכם גם את הידע התורני הנדרש, וההסברים הדרושים, לדעת את החשיבות העליונה ביותר בחיים, של חיי משפחה, בחיי האדם ותולדותיו לדורי דורות.הכל ללא יוצא מן הכלל, תורה ומצוות, בריאות, ילדים, פרנסה, לגרום נחת להורים ולידידים טובים, ולהיות אהוב ונחמד על הבריות- כמאמר "כל שרוח הבריות נוחה הימנו- רוח המקום נוחה הימנו" הכל תלוי בחיי משפחה נכונים.הנני מברך אתכם שהשם יתברך יאיר אצלכם את ההבנה, ויעיר את לבבכם, להבין כל מה שדיברתי אליכם. כל זאת תחדירו היטב במוחכם ולבכם, על מנת לקיים זאת בהצלחה.והשם יתברך יחזק את בריאותה ובריאות ידידי הנעלה בעלה שיחי' וישמח את לבבם בזרעא חיא וקיימא ויתן לכם פרנסתכם בהרחבה גדולה בגשמיות וברוחניות,המברכה. "

ביקורי בית[עריכה | עריכת קוד מקור]

מסופר[דרוש מקור] שהרבי והרבנית היו מגיעים לביתם של זוגות אשר היה חסר ביניהם שלום בית בחסיות מוחלטת, בלי שידעו הזוג מי האנשים העומדים בפניהם.

ישנו מענה של הרבי בנוגע לטיפול בבעיות בשלום בית:

מענה של הרבי בענייני שלום בית

הפליגו חז״ל בתורת אמת בגודל הענין דנישואין וקיומן,

בכל הענינים התלויים בתעלומות הנפש קורה שמבלי כוונה ולפעמים אפילו מבלי פעולה ניכרית – חל שינוי ובמילא בטל המעצור (BLOCK) וכו' –

ולכן עליהם לעשות בכיון שראו בו תועלת והצלחה (עכ״פ למשך תקופה) היינו ביקור אצל פסיכולוג וכו׳ וביקור בזמן החופש באהקת״ו. ועוד ועיקר למעט בדאגה ע״ד הנ״ל ולהסיח דעת ככל האפשרי מכהנ״ל, וה׳ יצליחם ויבש"ט [=ויבשרו טוב].

קבלה [על התרומה].

אזכיר עה״צ [על הציון]

ארגוני שלום בית[עריכה | עריכת קוד מקור]

ישנם מטפלים וארגונים רבים אשר מטפלים בנושא המורכב, בינהם ר' זאב קרומבי , ר' מנחם זיגלבויים וגם הארגון החב"די מכון דרך הבית.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. חמוש במדבר
  2. מסכת שבת כג ע"ב