משתמש:חב"דד/זקני החסידים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(8 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{חשיבות}}  
 
 
{{טיוטה פרטית}}  
== דור קדום ==
== דור קדום ==


זקני החסידים ברחבי תבל, שחוללו את המהפכה החב"דית המתוארת בספר זה, יצגו זן חסידי נדיר. אישיותם הנעלית, עוצבה על ידי רבותינו נשיאנו ובחירי המשפיעים בדורות הקודמים. המשפיע הרה"ח ר' חיים שאול  
זקני החסידים ברחבי ''תבל'', שחוללו את המהפכה ה[[חב"ד]]ית, יצגו זן חסידי נדיר. אישיותם הנעלית, עוצבה על ידי רבותינו נשיאנו ובחירי המשפיעים בדורות הקודמים. ה[[משפיע]] הרה"ח ר' חיים שאול  
ברוק ע"ה המחיש ייחודיתים:
ברוק ע"ה המחיש ייחודיתים:


"צדקתו של מתושלח נבעה '''מראייתו''' את אדם הראשון, בניגוד לבני דורו '''ששמעו''' אודותיו בלבד. זהו אף ההבדל בין חסיד מבוגר לבין חסיד צעיר: החסיד המבוגר '''ראה''' חסידים אמיתים, ובעוד החסיד הצעיר '''שמע''' אודותים בלבד ".
"צדקתו של מתושלח נבעה '''מראייתו''' את אדם הראשון, בניגוד לבני דורו '''ששמעו''' אודותיו בלבד. זהו אף ההבדל בין חסיד מבוגר לבין חסיד צעיר: החסיד המבוגר '''ראה''' חסידים אמיתים, ובעוד ה[[חסיד]] הצעיר '''שמע''' אודותים בלבד ".


== ללא ציור ==
== ללא ציור ==
שורה 11: שורה 13:
הרה"ח ר' אלימלך שיחי' צוויבל ממחיש את אישיותם של זקני החסידים, תלמידי הישיבה בליובאוויטש:
הרה"ח ר' אלימלך שיחי' צוויבל ממחיש את אישיותם של זקני החסידים, תלמידי הישיבה בליובאוויטש:


"המשפיע הרה"ח ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה הסביר, כי חסידיו של [[אדמו"ר הזקן]] היוו "ציור" בפני עצמם, והצטרפו עם "ציורם" לחסידות חב"ד. התמימים מליובאוויטש, לעומת זאת, לא נשאו "ציור" עצמי, אלא אישיותם הסתכמה במה שקיבלו בליובאוויטש".
"המשפיע הרה"ח ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה הסביר, כי חסידיו של [[אדמו"ר הזקן]] היוו "ציור" בפני עצמם, והצטרפו עם "ציורם" לחסידות חב"ד. התמימים [[מליובאוויטש]], לעומת זאת, לא נשאו "ציור" עצמי, אלא אישיותם הסתכמה במה שקיבלו בליובאוויטש".


ומוסיף הרב צוויבל:
ומוסיף הרב צוויבל:


הרה"ח ר' בערקה חן ע"ה סיפר, שהרבי הרי"ץ אמר, בשמחת תורה באחת השנים, כי בכוחה של הישיבה בליובאוויטש להשפיע על תלמידה '''בתוך יום אחד''', אולם עליהם לחוש ש"פה נולדנו ופה ניקבר". תלמידים שאינם חשים זאת, אינם מושפעים מן הישיבה במאומה".
הרה"ח ר' בערקה חן ע"ה סיפר, שהרבי הרי"ץ אמר, ב[[שמחת תורה]] באחת השנים, כי בכוחה של ה[[ישיבה]] ב[[ליובאוויטש]] להשפיע על תלמידה '''בתוך יום אחד''', אולם עליהם לחוש ש"פה נולדנו ופה ניקבר". תלמידים שאינם חשים זאת, אינם מושפעים מן הישיבה במאומה".


דבריו של הרב צוויבל, מתחברים לסיפור של הרבי הריי"ץ, אודות מעלתם של '''התמימים''' על '''החסידים''':  
דבריו של הרב צוויבל, מתחברים לסיפור של הרבי הריי"ץ, אודות מעלתם של '''התמימים''' על '''החסידים''':  
שורה 25: שורה 27:
== מסירות מושלמת ==
== מסירות מושלמת ==


הרב צוויבל מוסיף, מה ששמע מזקני החסידים:
הרב צוויבל מוסיף, מה ששמע מ[[זקני החסידים]]:


הרה"ח ר' יעקב מרדכי בזפלוב ע"ה שיגר בתחילה את בניו לישיבות שאינם חב"דיות, '''ולאחר מכן''' העבירם לליובאוויטש שכן, לדבריו, ראשית עליהם להעשות "בני אדם", טרם תבוטל אישיותם בתומכי-תמימים. אולם, חסידים סברו להפך,  ושיגרו את בניהם לליובאוויטש ללא כל "ציור".
הרה"ח ר' יעקב מרדכי בזפלוב ע"ה שיגר בתחילה את בניו לישיבות שאינם חב"דיות, '''ולאחר מכן''' העבירם לליובאוויטש שכן, לדבריו, ראשית עליהם להעשות "בני אדם", טרם תבוטל אישיותם בתומכי-תמימים. אולם, חסידים סברו להפך,  ושיגרו את בניהם לליובאוויטש ללא כל "ציור".
שורה 31: שורה 33:
ומציין הרב צוויבל:
ומציין הרב צוויבל:


"הרבי הרש"ב זימן פעם אסיפה של גבירים, והרה"ח ר' שמואל גוראריה ע"ה איחר והאזין מבחוץ. הוא קלט, כי הרבי ביקש סכום רב, אך מתנדבים אין. הרב גוראריה תחב מיד פתק מתחת לדלת החדר, וביקש להעבירו לרבי הרי"ץ, שנכח במקום, במכתבו הודיע, כי ישלם את הסכום במלואו, אולם מבקש להסתיר זאת מהרבי הרש"ב. שכן, הרבי מודע למצבו הדחוק בימים אלה, ותרומתו תצערו!!"
"הרבי הרש"ב זימן פעם אסיפה של גבירים, והרה"ח ר' שמואל גוראריה ע"ה איחר והאזין מבחוץ. הוא קלט, כי הרבי ביקש סכום רב, אך מתנדבים אין. הרב גוראריה תחב מיד פתק מתחת לדלת החדר, וביקש להעבירו ל[[רבי הריי]], שנכח במקום, במכתבו הודיע, כי ישלם את הסכום במלואו, אולם מבקש להסתיר זאת מהרבי הרש"ב. שכן, הרבי מודע למצבו הדחוק בימים אלה, ותרומתו תצערו!!"


סיפור זה, מגלם מסירות '''מוחלטת''' אל הרבי,ללא כל "ציור". מימשוה בשלמות.
סיפור זה, מגלם מסירות '''מוחלטת''' אל הרבי,ללא כל "ציור". מימשוה בשלמות.
שורה 40: שורה 42:


ואכן, מידת האמת של זקני החסידים, עיצבה את מסירות נפשם ברוסיה הסוביטית, ואת דבקותם בשליחויותיהם של רבותינו נשיאנו ברחבי תבל.
ואכן, מידת האמת של זקני החסידים, עיצבה את מסירות נפשם ברוסיה הסוביטית, ואת דבקותם בשליחויותיהם של רבותינו נשיאנו ברחבי תבל.
המשפיע הרה"ח ר' מנחם מענדל פוטרפס ע"ה המחיש את הדברים. היה זה כאשר הובעה בפניו תמיהה על החלטתה של הישיבה בכפר חב"ד, להתיר את יציאתם של התמימים למבצעים -מחוץ לשעות הסדרים בלבד. ההוראה איימה על כמה משיעורי התורה, שמסרו התלמידים בישיבות ששכנו במקומות מרוחקים מכפר חב"ד, ועבורם נדרשו לצאת מהישיבה בשעות אחר הצהרים.
ר' מענדל סירב להתרגש מהזדעזעותם של התלמידים, והבהיר: "ר' מוטל קוזלינר ימלא את מקומם של התמימים, שנסיעתם תימנע מעתה". "אולם הוא בקושי מדבר עברית?!" תמה אחד מתלמידיו של ר' מענדל, בציינו אף את מראהו החסידי "מדי" של ר' מוטל. השיב ר' מענדל: "ר' מוטל קוזלינר עם מידת האמת שבו, יפעל הרבה יותר מתלמיג אחר, שלשונו מצוחצחת ולבושיו מסודרים!"

גרסה אחרונה מ־16:39, 23 ביולי 2017


דור קדום[עריכה | עריכת קוד מקור]

זקני החסידים ברחבי תבל, שחוללו את המהפכה החב"דית, יצגו זן חסידי נדיר. אישיותם הנעלית, עוצבה על ידי רבותינו נשיאנו ובחירי המשפיעים בדורות הקודמים. המשפיע הרה"ח ר' חיים שאול ברוק ע"ה המחיש ייחודיתים:

"צדקתו של מתושלח נבעה מראייתו את אדם הראשון, בניגוד לבני דורו ששמעו אודותיו בלבד. זהו אף ההבדל בין חסיד מבוגר לבין חסיד צעיר: החסיד המבוגר ראה חסידים אמיתים, ובעוד החסיד הצעיר שמע אודותים בלבד ".

ללא ציור[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרה"ח ר' אלימלך שיחי' צוויבל ממחיש את אישיותם של זקני החסידים, תלמידי הישיבה בליובאוויטש:

"המשפיע הרה"ח ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה הסביר, כי חסידיו של אדמו"ר הזקן היוו "ציור" בפני עצמם, והצטרפו עם "ציורם" לחסידות חב"ד. התמימים מליובאוויטש, לעומת זאת, לא נשאו "ציור" עצמי, אלא אישיותם הסתכמה במה שקיבלו בליובאוויטש".

ומוסיף הרב צוויבל:

הרה"ח ר' בערקה חן ע"ה סיפר, שהרבי הרי"ץ אמר, בשמחת תורה באחת השנים, כי בכוחה של הישיבה בליובאוויטש להשפיע על תלמידה בתוך יום אחד, אולם עליהם לחוש ש"פה נולדנו ופה ניקבר". תלמידים שאינם חשים זאת, אינם מושפעים מן הישיבה במאומה".

דבריו של הרב צוויבל, מתחברים לסיפור של הרבי הריי"ץ, אודות מעלתם של התמימים על החסידים:

"קיסר גרמניה, וילהלם, שאל את הצאר ניקואלי : "כיצד "מיצרים" הינכם את הקוזקים?" הוא ענה: "קוזקים אין מיצרים. הם נולדים!"

זקני החסידים היוו תמימים אמיתים, והולדתם הרוחנית הייתה בליובאוויטש. תומכי-תמימים היוותה ביתם הנצחי והבלעדי, ואישיותם ההסתכמה במילוי תביעותיה. לא פלא, שהשפיעו רבות על תלמידהם.

מסירות מושלמת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרב צוויבל מוסיף, מה ששמע מזקני החסידים:

הרה"ח ר' יעקב מרדכי בזפלוב ע"ה שיגר בתחילה את בניו לישיבות שאינם חב"דיות, ולאחר מכן העבירם לליובאוויטש שכן, לדבריו, ראשית עליהם להעשות "בני אדם", טרם תבוטל אישיותם בתומכי-תמימים. אולם, חסידים סברו להפך, ושיגרו את בניהם לליובאוויטש ללא כל "ציור".

ומציין הרב צוויבל:

"הרבי הרש"ב זימן פעם אסיפה של גבירים, והרה"ח ר' שמואל גוראריה ע"ה איחר והאזין מבחוץ. הוא קלט, כי הרבי ביקש סכום רב, אך מתנדבים אין. הרב גוראריה תחב מיד פתק מתחת לדלת החדר, וביקש להעבירו לרבי הריי"ץ, שנכח במקום, במכתבו הודיע, כי ישלם את הסכום במלואו, אולם מבקש להסתיר זאת מהרבי הרש"ב. שכן, הרבי מודע למצבו הדחוק בימים אלה, ותרומתו תצערו!!"

סיפור זה, מגלם מסירות מוחלטת אל הרבי,ללא כל "ציור". מימשוה בשלמות.


אמת חסידית[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרה"ח ר' חיים מרדכי הכהן פרלוב ע"ה, ציטט את דברי הרבי הרש"ב לכ"ק אדמור הריי"ץ, בעת שמינוהו על תורת הכלל: "על העסקן בענייני הכלל לדעת שלושה דברים: א. אין להתפעל מהנאמר אודתיו. ב. אין לזרוק כל הזמן את הגט (להתפטר מתפקידו). ג. לפעול מתוך אמת".

ואכן, מידת האמת של זקני החסידים, עיצבה את מסירות נפשם ברוסיה הסוביטית, ואת דבקותם בשליחויותיהם של רבותינו נשיאנו ברחבי תבל.

המשפיע הרה"ח ר' מנחם מענדל פוטרפס ע"ה המחיש את הדברים. היה זה כאשר הובעה בפניו תמיהה על החלטתה של הישיבה בכפר חב"ד, להתיר את יציאתם של התמימים למבצעים -מחוץ לשעות הסדרים בלבד. ההוראה איימה על כמה משיעורי התורה, שמסרו התלמידים בישיבות ששכנו במקומות מרוחקים מכפר חב"ד, ועבורם נדרשו לצאת מהישיבה בשעות אחר הצהרים.

ר' מענדל סירב להתרגש מהזדעזעותם של התלמידים, והבהיר: "ר' מוטל קוזלינר ימלא את מקומם של התמימים, שנסיעתם תימנע מעתה". "אולם הוא בקושי מדבר עברית?!" תמה אחד מתלמידיו של ר' מענדל, בציינו אף את מראהו החסידי "מדי" של ר' מוטל. השיב ר' מענדל: "ר' מוטל קוזלינר עם מידת האמת שבו, יפעל הרבה יותר מתלמיג אחר, שלשונו מצוחצחת ולבושיו מסודרים!"