עולם העשייה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(3 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מפנה|עשיה|לבוש השלישי של הנפש - לבוש העשיה|מעשה}}
{{מפנה|עשיה|לבוש השלישי של הנפש - לבוש העשיה|מעשה}}
{{עולמות אבי"ע}}
{{עולמות אבי"ע}}
'''עולם העשיה''' הוא ה[[עולם]] התחתון ביותר, "תחתון שאין למטה הימנו" מבין ארבעת העולמות [[אבי"ע]]: [[אצילות]], [[בריאה]], [[יצירה]] ועשיה.
'''עולם העשייה''' הוא ה[[עולם]] התחתון ביותר, "תחתון שאין למטה הימנו" מבין ארבעת העולמות [[אבי"ע]]: [[אצילות]], [[בריאה]], [[יצירה]] ועשיה.


על עולם העשיה בכללותו נאמר כי "[[אופן בעשיה]]", וכן נקרא הוא בכללותו "[[עולם הגלגלים]]", שעולם זה כולו קשור בהנהגה בפועל של עולם הזה.
על עולם העשייה בכללותו נאמר כי "[[אופן בעשיה]]", וכן נקרא הוא בכללותו "[[עולם הגלגלים]]", שעולם זה כולו קשור בהנהגה בפועל של עולם הזה.


==ענינו==
==ענינו==
עולם העשיה הוא העולם הנמוך יותר מבין ארבעת עולמות [[אבי"ע]]. שמן [[עולם האצילות]] שבו שוכן [[אור אין סוף]] ממש, נתעלם האור על ידי [[פרסא]] על מנת שיהיה התהוות של [[עולם הבריאה]], ומן עולם הבריאה משתלשל האור ומצטצמם אל עולם היצירה ומשם מצטמצם עוד יותר בירידתו לעולם העשיה. נמצא שעולם העשיה הוא הנמוך יותר בארבעה עולמות אבי"ע. ומובן שעולם זה נמוך יותר מן העולמות שלפני עולם האצילות, שהוא העולם האחרון והנמוך ביותר ב[[סדר ההשתלשלות]].
עולם העשייה הוא העולם הנמוך יותר מבין ארבעת עולמות [[אבי"ע]]. שמן [[עולם האצילות]] שבו שוכן [[אור אין סוף]] ממש, נתעלם האור על ידי [[פרסא]] על מנת שיהיה התהוות של [[עולם הבריאה]], ומן עולם הבריאה משתלשל האור ומצטצמם אל עולם היצירה ומשם מצטמצם עוד יותר בירידתו לעולם העשייה. נמצא שעולם העשייה הוא הנמוך יותר בארבעה עולמות אבי"ע. ומובן שעולם זה נמוך יותר מן העולמות שלפני עולם האצילות, שהוא העולם האחרון והנמוך ביותר ב[[סדר ההשתלשלות]].


מבואר כי ההפרש שבין [[עולם היצירה]] לעולם העשיה הוא הפרש באופן של ריחוק. שעולם הבריאה הוא כנגד [[מחשבה]] ועולם היצירה כנגד [[דיבור]], ויש ערך ביניהם, שמה שאדם חושב הוא מדבר. מה שאין כן בעולם העשיה שהוא כנגד מעשה, שהוא רחוק מן ה[[מחשבה]] וה[[דיבור]]. ולכן נאמר "אף עשיתיו", שעולם העשיה הוא בבחינת ריחוק.
מבואר כי ההפרש שבין [[עולם היצירה]] לעולם העשייה הוא הפרש באופן של ריחוק. שעולם הבריאה הוא כנגד [[מחשבה]] ועולם היצירה כנגד [[דיבור]], ויש ערך ביניהם, שמה שאדם חושב הוא מדבר. מה שאין כן בעולם העשייה שהוא כנגד מעשה, שהוא רחוק מן ה[[מחשבה]] וה[[דיבור]]. ולכן נאמר "אף עשיתיו", שעולם העשייה הוא בבחינת ריחוק.


==התהוות עולם העשיה==
==התהוות עולם העשייה==
בדרך פרט התהוות עולם העשיה היא על ידי [[מלכות דמלכות]] של עולם ה[[יצירה]], שיורדת ונעשית [[כתר]] ו[[עתיק יומין]] לעולם העשיה, וזהו מה שנאמר "כל אשר חפץ ה' עשה".
בדרך פרט התהוות עולם העשייה היא על ידי [[מלכות דמלכות]] של עולם ה[[יצירה]], שיורדת ונעשית [[כתר]] ו[[עתיק יומין]] לעולם העשייה, וזהו מה שנאמר "כל אשר חפץ ה' עשה".


בדרך כלל יותר של התגלות [[עשר הספירות]] של [[עולם האצילות]] בעולמות [[אבי"ע]], נאמר כי "[[אופן בעשיה]]" ש[[מלכות דאצילות]] שורה בעולם העשיה.
בדרך כלל יותר של התגלות [[עשר הספירות]] של [[עולם האצילות]] בעולמות [[אבי"ע]], נאמר כי "[[אופן בעשיה]]" ש[[מלכות דאצילות]] שורה בעולם העשייה.


בדרך כללות נקרא עולם העשיה "[[עולם הגלגלים]]", לעומת עולם היצירה שנקרא בשם "[[עולם המלאכים]]", ועולם הבריאה שנקרא "[[עולם הנשמות]]".
בדרך כללות נקרא עולם העשייה "[[עולם הגלגלים]]", לעומת עולם היצירה שנקרא בשם "[[עולם המלאכים]]", ועולם הבריאה שנקרא "[[עולם הנשמות]]".


==עולם העשיה הרוחני ועולם העשיה הגשמי==
==עולם העשייה הרוחני ועולם העשייה הגשמי==
בדרך כלל מתחלק עולם העשיה לשני חלקים, [[עולם העשיה הרוחני]] ו[[עולם העשיה הגשמי]]. [[עולם העשיה הרוחני]] כולל את [[עשר הספירות]] של עולם העשיה, מהם מתהווים ה[[נשמות]], ה[[מלאכים]] שנקראים [[אופנים]] ועוד. גם ה[[קליפות]]: [[קליפת נוגה]] שממנה יונקים ה[[ג' קליפות הטמאות]] והקליפות האלה ממלאים את העולם הזה הגשמי.
בדרך כלל מתחלק עולם העשייה לשני חלקים, [[עולם העשייה הרוחני]] ו[[עולם העשייה הגשמי]]. [[עולם העשייה הרוחני]] כולל את [[עשר הספירות]] של עולם העשייה, מהם מתהוות ה[[נשמות]], ה[[מלאכים]] שנקראים [[אופנים]] ועוד. גם ה[[קליפות]]: [[קליפת נוגה]] שממנה יונקים ה[[ג' קליפות הטמאות]] והקליפות האלה ממלאים את העולם הזה הגשמי.


[[עולם העשיה הגשמי]] הוא החלק התחתון בעולם העשיה, והוא עולם הזה הגשמי. התהוות של עולם זה היא לא באופן של עילה ועילול אלא בכח האין סוף. העולם הזה הוא העולם "התחתון שאין תחתון למטה הימנו" והוא "מלא [[קליפות]] ו[[סטרא אחרא]] שהן נגד הוי' ממש".
[[עולם העשייה הגשמי]] הוא החלק התחתון בעולם העשייה, והוא עולם הזה הגשמי. התהוות של עולם זה היא לא באופן של עילה ועילול אלא בכח האין סוף. העולם הזה הוא העולם "התחתון שאין תחתון למטה הימנו" והוא "מלא [[קליפות]] ו[[סטרא אחרא]] שהן נגד הוי' ממש".


בדרך פרט התהוות של עולם הזה הגשמי היא שמ[[מלכות דמלכות]] ה[[עשר ספירות]] של עולם העשיה נמשך ל[[אופנים]]. מ[[שמרי האופנים]], שהוא החלק החיצוני של ה[[אופנים]] והפסולת שבהם, נמשך ל[[ע' שרים]]. מ[[ע' שרים]] נמשכת ההשפעה ל[[גלגל המזלות]]. השפעת המזלות על עולם הזה היא כמאמר "אין לך עשב שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו גדל".
בדרך פרט התהוות של עולם הזה הגשמי היא שמ[[מלכות דמלכות]] ה[[עשר ספירות]] של עולם העשייה נמשך ל[[אופנים]]. מ[[שמרי האופנים]], שהוא החלק החיצוני של ה[[אופנים]] והפסולת שבהם, נמשך ל[[ע' שרים]]. מ[[ע' שרים]] נמשכת ההשפעה ל[[גלגל המזלות]]. השפעת המזלות על עולם הזה היא כמאמר "אין לך עשב שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו גדל".


==קליפות עולם העשיה==
==קליפות עולם העשייה==
[[קליפת נוגה]] בעולם העשיה היא רובו ככולו רע, רק מעט טוב מעורב בתוכה. עולם העשיה קרוב למדור הקליפות והחיצונים, ולכן הנפש של עולם העשיה יכולה לעשות רע גמור.
[[קליפת נוגה]] בעולם העשייה היא רובו ככולו רע, רק מעט טוב מעורב בתוכה. עולם העשייה קרוב למדור הקליפות והחיצונים, ולכן הנפש של עולם העשייה יכולה לעשות רע גמור.


==התהוות הקליפות==
==התהוות הקליפות==
[[פרסא|הפרסות]] (מסכים) של עולמות [[אצילות]], [[בריאה]] ו[[יצירה]], כולם הם בקדושה, אלא שהם מבדילים בין קדושה יתירה, בין העולם העליון לתחתון. אבל בעולם העשיה שהוא עולם השפל שאין למטה הימנו במדרגה, שהוא תכלית המדריגות של הקדושה של סדרי ההשתלשלות כולן, לכך ה[[פרסא]] שבו היא להבדיל בין הקדש ובין החול, בין עשר ספירות של הקדושה של עולם העשיה ובין עשר ספירות שבנוגה של עולם העשיה (שהסתעפות [[קליפת נוגה]] היא מעולם העשיה).
[[פרסא|הפרסות]] (מסכים) של עולמות [[אצילות]], [[בריאה]] ו[[יצירה]], כולם הם בקדושה, אלא שהם מבדילים בין קדושה יתירה, בין העולם העליון לתחתון. אבל בעולם העשייה שהוא עולם השפל שאין למטה הימנו במדרגה, שהוא תכלית המדריגות של הקדושה של סדרי ההשתלשלות כולן, לכך ה[[פרסא]] שבו היא להבדיל בין הקדש ובין החול, בין עשר ספירות של הקדושה של עולם העשייה ובין עשר ספירות שבנוגה של עולם העשייה (שהסתעפות [[קליפת נוגה]] היא מעולם העשייה).


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 35: שורה 35:


[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־22:28, 13 באוקטובר 2022

המונח "עשיה" מפנה לכאן. לערך העוסק בלבוש השלישי של הנפש - לבוש העשיה, ראו מעשה.

עולמות אבי"ע
עולם האצילות
כתר עליון · עתיק יומין · אריך אנפין · אבא עילאה מקנן באצילות · אבא עילאה · אמא עילאה · זעיר אנפין · מלכות דאצילות · אדם העליון · חשמל · פרסא
עולם הבריאה
אמא עילאה מקננא בבריאה · שרפים · מט"ט · י"ב בקר · מרכבה
עולם היצירה
מלאכים · חיות הקודש · סנד"ל
עולם העשייה
עולם העשייה הרוחני · אופנים · גלגלים · עולם העשייה הגשמי

עולם העשייה הוא העולם התחתון ביותר, "תחתון שאין למטה הימנו" מבין ארבעת העולמות אבי"ע: אצילות, בריאה, יצירה ועשיה.

על עולם העשייה בכללותו נאמר כי "אופן בעשיה", וכן נקרא הוא בכללותו "עולם הגלגלים", שעולם זה כולו קשור בהנהגה בפועל של עולם הזה.

ענינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

עולם העשייה הוא העולם הנמוך יותר מבין ארבעת עולמות אבי"ע. שמן עולם האצילות שבו שוכן אור אין סוף ממש, נתעלם האור על ידי פרסא על מנת שיהיה התהוות של עולם הבריאה, ומן עולם הבריאה משתלשל האור ומצטצמם אל עולם היצירה ומשם מצטמצם עוד יותר בירידתו לעולם העשייה. נמצא שעולם העשייה הוא הנמוך יותר בארבעה עולמות אבי"ע. ומובן שעולם זה נמוך יותר מן העולמות שלפני עולם האצילות, שהוא העולם האחרון והנמוך ביותר בסדר ההשתלשלות.

מבואר כי ההפרש שבין עולם היצירה לעולם העשייה הוא הפרש באופן של ריחוק. שעולם הבריאה הוא כנגד מחשבה ועולם היצירה כנגד דיבור, ויש ערך ביניהם, שמה שאדם חושב הוא מדבר. מה שאין כן בעולם העשייה שהוא כנגד מעשה, שהוא רחוק מן המחשבה והדיבור. ולכן נאמר "אף עשיתיו", שעולם העשייה הוא בבחינת ריחוק.

התהוות עולם העשייה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בדרך פרט התהוות עולם העשייה היא על ידי מלכות דמלכות של עולם היצירה, שיורדת ונעשית כתר ועתיק יומין לעולם העשייה, וזהו מה שנאמר "כל אשר חפץ ה' עשה".

בדרך כלל יותר של התגלות עשר הספירות של עולם האצילות בעולמות אבי"ע, נאמר כי "אופן בעשיה" שמלכות דאצילות שורה בעולם העשייה.

בדרך כללות נקרא עולם העשייה "עולם הגלגלים", לעומת עולם היצירה שנקרא בשם "עולם המלאכים", ועולם הבריאה שנקרא "עולם הנשמות".

עולם העשייה הרוחני ועולם העשייה הגשמי[עריכה | עריכת קוד מקור]

בדרך כלל מתחלק עולם העשייה לשני חלקים, עולם העשייה הרוחני ועולם העשייה הגשמי. עולם העשייה הרוחני כולל את עשר הספירות של עולם העשייה, מהם מתהוות הנשמות, המלאכים שנקראים אופנים ועוד. גם הקליפות: קליפת נוגה שממנה יונקים הג' קליפות הטמאות והקליפות האלה ממלאים את העולם הזה הגשמי.

עולם העשייה הגשמי הוא החלק התחתון בעולם העשייה, והוא עולם הזה הגשמי. התהוות של עולם זה היא לא באופן של עילה ועילול אלא בכח האין סוף. העולם הזה הוא העולם "התחתון שאין תחתון למטה הימנו" והוא "מלא קליפות וסטרא אחרא שהן נגד הוי' ממש".

בדרך פרט התהוות של עולם הזה הגשמי היא שממלכות דמלכות העשר ספירות של עולם העשייה נמשך לאופנים. משמרי האופנים, שהוא החלק החיצוני של האופנים והפסולת שבהם, נמשך לע' שרים. מע' שרים נמשכת ההשפעה לגלגל המזלות. השפעת המזלות על עולם הזה היא כמאמר "אין לך עשב שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו גדל".

קליפות עולם העשייה[עריכה | עריכת קוד מקור]

קליפת נוגה בעולם העשייה היא רובו ככולו רע, רק מעט טוב מעורב בתוכה. עולם העשייה קרוב למדור הקליפות והחיצונים, ולכן הנפש של עולם העשייה יכולה לעשות רע גמור.

התהוות הקליפות[עריכה | עריכת קוד מקור]

הפרסות (מסכים) של עולמות אצילות, בריאה ויצירה, כולם הם בקדושה, אלא שהם מבדילים בין קדושה יתירה, בין העולם העליון לתחתון. אבל בעולם העשייה שהוא עולם השפל שאין למטה הימנו במדרגה, שהוא תכלית המדריגות של הקדושה של סדרי ההשתלשלות כולן, לכך הפרסא שבו היא להבדיל בין הקדש ובין החול, בין עשר ספירות של הקדושה של עולם העשייה ובין עשר ספירות שבנוגה של עולם העשייה (שהסתעפות קליפת נוגה היא מעולם העשייה).

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]