קוצי דשערי - ת"י נימין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
המושג '''קוצי דשערי''' והמושג '''ת"י נימין''' לקוחים מתורת הקבלה, ומשמעותם היא נתינת כח במידות דקדושה לעמוד כנגד קליפת [[עמלק]]. עמלק הוא עקשות – מנגד לקדושה בלי טעם ודעת וכנגד השכל ("יודע את ריבונו ומכוון למרוד בו"), ולכן גם הכח לעמוד כנגדו צריך לבוא ממקום שלמעלה מהשכל – למעלה מטעם ודעת{{הערה|דרך מצוותיך, איסור אכילת גיד הנשה.}}.


ב[[עץ חיים]] נאמר כי '''חד קוצי דשערי''' של [[אריך אנפין]] מכה את עורף [[זעיר אנפין]], ועל ידי זה [[ספירת הדעת|הדעת]] דזעיר אנפין מחלק לחסד וגבורה. ומבואר כי ענין זה הוא ענין של [[ציצית]]. ש[[טלית]] הוא [[אור מקיף]] הגדול המקיף לזעיר אנפין מראשו ועד סופו, ו[[ציצית]] הוא בחינת [[מקיף החוזר]] שהוא בבחינת [[שערות]] הנמשך להאיר בזעיר אנפין בבחינת אור פנימי בג' ראשונות שלו.
==המושגים בקבלה==
מקור המושג "'קוצי דשערי'" ב[[זוהר]]{{הערה|אדרא רבא, נשא קלב}}, והיא ההשפעה שמ[[אריך אנפין]] ("פנים ארוכות" – המידות שבחיצוניות הכתר) ל[[זעיר אנפין]] ("פנים קטנות" - המידות שבאצילות). מספר ה"קוצים" (שערות) שבהשפעה זו הוא 31, ונרמז בכך שמקורה הוא השם הראשון שבי"ג מדות הרחמים - שם א"ל, שמספרו בגימטירה 31.


==אופן ההמשכה==
בפרטיות יותר, "קוצי דשערי" הן משערות '''הזקן''' (ולא משערות הראש) של אריך אנפין. בכללות יש בשערות הזקן 13 קבוצות (הנקראות [[י"ג תיקוני דיקנא]]) - ו"קוצי דשערי" היא קבוצת השערות היוצאת מתיקון "א-ל" (שהוא התיקון הראשון). בקבוצה זו יש 31{{הערה|כהגימטריה של א-ל.}} קבוצות כלליות של שערות, אך בפרטיות יותר מספר זה הוא מכל צד של הפנים (סה"כ 62), שכל אחת מהן כלולה מכולן (סה"כ 1962). כל אחת מקבוצות פרטיות אלו היא עצמה כלולה בפרטיות יותר מ190 קבוצות (כמספר שמי"ם), וכן הלאה.
בכדי להמשיך את הארת קוצי דשערי לזעיר אנפין, נצרכים מספר המשכות ועבודות, שהרי זעיר אנפין מלביש את אבא ואמא מספירת התפארת שבהם ולמטה, ואבא ואמא מלבישים את אריך אנפין מהתרין כתפין דאריך אנפין שעד שם מגיעה הארת קוצי דשערי.  


1. ומכיון שכך נמצא כי בראשונה צריך להמשיך את התרין כתפין דאריך אנפין - שהם בעצם העטרין של החסדים והגבורות של זעיר אנפין, על ראשו של זעיר אנפין. פעולה זו נעשית על ידי [[קריאת שמע]] של שחרית, שבקריאת הפסוק שמע ישראל ממשיכים את התרין כתפין של אריך אנפין בבחינת [[אור פנימי]] שלהם עד למטה על רישא דזעיר אנפין, ואז נעשה בזעיר אנפין התרין עטרין מכח התרין כתפין של אריך אנפין.
'''ת"י נימין''': אמנם עצם ההשפעה היא מאריך אנפין לזעיר אנפין (היינו, מהמידות שב[[כתר]] למידות ד[[אצילות]]), אבל בפועל היא נמשכת דרך ה[[מוחין]] וע"י ה[[דעת]]. על פי הקדמה זו יובן, שהמספר 31 הוא ההשפעה הכללית שמצד אריך אנפין. אבל אחרי מעבר המוחין, ההשפעה שנמשכת בפועל מהמוחין למדות (ע"י הדעת) היא על ידי '''ת"י (410) נימין''' (שערות דקות){{הערה|מאמרים תקס"ה, עמ' רפא.}}. הרמז להשפעה זו הוא בסדר הקדושה (שאומרים ישראל והמלאכים "קדוש קדוש קדוש"): קדוש בגימטריה 410, ושלוש פעמים קדוש הם המשכת הקדושה של אריך אנפין במידות של שלושת ה[[עולמות]] [[בריאה]], [[יצירה]] ו[[עשיה]]. היינו: א"ל הוי' – בבריאה, א"ל שד"י – ביצירה, א"ל אדנ"י – בעשיה{{הערה|תו"א משפטים עו ג', מאמרים תקס"ט עמ' רי"ב (בהוצאה הישנה עמ' קצה), ילקוט לוי"צ על התורה בכמה מקומות ועוד.}}.


2. ועדיין האור מקיף של התרין עטרין משאר למעלה, ועמה אותה הנימא דקוצי דשערי דרישא דאריך אנפין. ולכן בברכת אבות נצרכת יחוד של אבא ואמא בבחינת אור מקיף שלהם, ואז יורד גם האור מקיף של אותם שני רישי כתפין דאריך אנפין למטה ברישא דזעיר אנפין, ואז נמשך גם הקוצא דשערי דרישא דאריך אנפין מאחוריו עד למטה בחצי התפארת שבו שמקומו כנגד אחורי ראש זעיר אנפין במקום ה[[עורף]] שבו, ועל ידי הכאה הקוצא דשערי במקום זה מאיר הארת השערות בתוך ראש ז"א ויוצאים בחינת התפילין המקיפים על ראשו{{הערה|שער הכונות ענין ראש השנה ע' רמה}}.
==ראו גם==
*[[קוצין נימין שערות]]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אריך אנפין]]
[[קטגוריה:אריך אנפין]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]]

גרסה אחרונה מ־09:49, 8 בדצמבר 2024

המושג קוצי דשערי והמושג ת"י נימין לקוחים מתורת הקבלה, ומשמעותם היא נתינת כח במידות דקדושה לעמוד כנגד קליפת עמלק. עמלק הוא עקשות – מנגד לקדושה בלי טעם ודעת וכנגד השכל ("יודע את ריבונו ומכוון למרוד בו"), ולכן גם הכח לעמוד כנגדו צריך לבוא ממקום שלמעלה מהשכל – למעלה מטעם ודעת[1].

המושגים בקבלה[עריכה | עריכת קוד מקור]

מקור המושג "'קוצי דשערי'" בזוהר[2], והיא ההשפעה שמאריך אנפין ("פנים ארוכות" – המידות שבחיצוניות הכתר) לזעיר אנפין ("פנים קטנות" - המידות שבאצילות). מספר ה"קוצים" (שערות) שבהשפעה זו הוא 31, ונרמז בכך שמקורה הוא השם הראשון שבי"ג מדות הרחמים - שם א"ל, שמספרו בגימטירה 31.

בפרטיות יותר, "קוצי דשערי" הן משערות הזקן (ולא משערות הראש) של אריך אנפין. בכללות יש בשערות הזקן 13 קבוצות (הנקראות י"ג תיקוני דיקנא) - ו"קוצי דשערי" היא קבוצת השערות היוצאת מתיקון "א-ל" (שהוא התיקון הראשון). בקבוצה זו יש 31[3] קבוצות כלליות של שערות, אך בפרטיות יותר מספר זה הוא מכל צד של הפנים (סה"כ 62), שכל אחת מהן כלולה מכולן (סה"כ 1962). כל אחת מקבוצות פרטיות אלו היא עצמה כלולה בפרטיות יותר מ190 קבוצות (כמספר שמי"ם), וכן הלאה.

ת"י נימין: אמנם עצם ההשפעה היא מאריך אנפין לזעיר אנפין (היינו, מהמידות שבכתר למידות דאצילות), אבל בפועל היא נמשכת דרך המוחין וע"י הדעת. על פי הקדמה זו יובן, שהמספר 31 הוא ההשפעה הכללית שמצד אריך אנפין. אבל אחרי מעבר המוחין, ההשפעה שנמשכת בפועל מהמוחין למדות (ע"י הדעת) היא על ידי ת"י (410) נימין (שערות דקות)[4]. הרמז להשפעה זו הוא בסדר הקדושה (שאומרים ישראל והמלאכים "קדוש קדוש קדוש"): קדוש בגימטריה 410, ושלוש פעמים קדוש הם המשכת הקדושה של אריך אנפין במידות של שלושת העולמות בריאה, יצירה ועשיה. היינו: א"ל הוי' – בבריאה, א"ל שד"י – ביצירה, א"ל אדנ"י – בעשיה[5].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. דרך מצוותיך, איסור אכילת גיד הנשה.
  2. אדרא רבא, נשא קלב
  3. כהגימטריה של א-ל.
  4. מאמרים תקס"ה, עמ' רפא.
  5. תו"א משפטים עו ג', מאמרים תקס"ט עמ' רי"ב (בהוצאה הישנה עמ' קצה), ילקוט לוי"צ על התורה בכמה מקומות ועוד.