|
|
(18 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות) |
שורה 1: |
שורה 1: |
| '''הפצת המעיינות''' הינו מושג בסיסי בתנועת ה[[חסידות]]. פרוש המילה מעיינות הוא [[תורת החסידות]] ובהפצתה תלוי ביאת ה[[גאולה]].
| | #הפניה [[הפצת המעיינות חוצה]] |
| מקורה בסיפור עליית ה[[נשמה]] של ה[[בעש"ט]].
| |
| | |
| ==המקור==
| |
| | |
| ב[[ראש השנה]] שנת [[תק"ז]] עשה ה[[בעל שם טוב]] עליית [[נשמה]] והגיע עד להיכלו של מלך ה[[משיח]]. שאל ה[[בעל שם טוב]] את [[מלך המשיח]]: "אימתי קאתי מר" (מארמית: מתי בא אדון) ענה לו המשיח: "לכשיפוצו מעיינותיך חוצה",{{הערה|[[כתר שם טוב]] בתחילתו.}} כשכוונתו על מעיינות תורת ה[[חסידות]], אותה גילה ולימד ה[[בעל שם טוב]] וכאשר תורתו תתפרסם ותופץ, תבוא ה[[גאולה]].
| |
| | |
| מאז, במשך כל הדורות עסקו [[רבותינו נשיאינו|נשיאי]] [[חסידות חב"ד]] בלהט להפיץ את ה[[חסידות]] לכל אחד ואחד עד הקטן שבקטנים, דבר שלפני התגלות ה[[בעש"ט]] לא היה מצוי כלל ורק ה[[צדיק]]ים הגדולים שהיו אז נסתרים היו לומדים את סודות ה[[תורה]] בחלק הפנימי של ה[[תורה]].
| |
| | |
| ==חשיבות המעיינות חסידות==
| |
| ידועה השאלה למה דווקא בדורות האחרונים זקוקים לתורת החסידות הרי אלפי שנים עם ישראל "הסתדר" ללא החסידות?
| |
| | |
| והתשובה לכך הוסברה על ידי [[אדמו"ר הזקן]],{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"ץ חלק ג עמ' שכו}} כאשר ניגש אליו הרב [[פנחס מקוריץ]] שמצא כתבי חסידות מתגלגלים ברחובות ולא היתה דעתו נוחה מכך ו[[אדמו"ר הזקן]] הסביר לו על ידי [[משל]] מבן ה[[מלך]] שנחלה במחלה קשה ולא נמצא מרפא עד שרופא ה[[מלך]] מצא תרופה אך צריך בשבילה את היהלום הכי יקר הנמצא בכתרו של המלך וכמובן שהמלך מוכן לוותר על היהלום ושישחקו ויכתשו אותו ובלבד שבנו יבריא. כך [[הקב"ה]] מוכן לוותר על הסודות שעד אז היו שמורים למעלה רק לצדיקים בשביל לרפאות את העולם מהחושך העמוק שאליו נכנס בזמן של הדורות האחרונים אף שזה כרוך בכך שכתבי חסידות יתגלגלו ברחובות.
| |
| | |
| ובכך בעצם ביטל [[אדמו"ר הזקן]] קיטרוג שהיה כבר בזמן המגיד.{{הערה|לקוטי שיחות חלק ל' שיחה לי"ט כסלו.}}
| |
| | |
| ==הקטרוג על ההפצה==
| |
| | |
| בשנת [[תקל"ט]] [[אדמו"ר הזקן]] נכנס למאסר על ידי השלטונות הרוסיים עקב ההלשנה מצד ה[[מתנגדים]] אך הסיבה ההאמיתית למאסרו הוא כתוצאה מהפצת המעיינות-חסידות שעשה, שגרם לקיטרוג גדול (יותר מהקיטרוג שהיה בזמן [[המגיד]] ואותו ביטל [[אדמו"ר הזקן]] באמצעות נתינת המשל הנ"ל) בשמים על כך שהוא מגלה את הסודות והנסתרות עד כדי כך שנגזר עליו מלמעלה גזר דין מוות, אך לבסוף השתחרר וקיבל הסכמה ברורה מפי רבותיו [[המגיד ממעזריטש]] ו[[הבעש"ט]] בעצמם שהתגלו אליו בעת מאסרו והורו לו שבצאתו ימשיך ביתר שאת ועוז בלימוד והפצת תורת ה[[חסידות]].
| |
| | |
| ==ההפצה בדור השביעי==
| |
| | |
| ב[[דור השביעי]] [[הרבי]] הפך את המושג הפצת המעיינות לעבודת [[הדור השביעי]] ובעיקר דגש על המילה "חוצה" שגם במקום שהוא הכי "חוץ" ומנותק כביכול מ[[חסידות]] גם שם יופץ ויחדור ה[[חסידות]] ולצורך כך הקים [[הרבי]] את מפעל השלוחים העצום ותיקן את עשרת המבצעים ושלח שלוחים לכל חור שיפיצו יהדות וחסידות על מנת לזרז את ה[[גאולה]] שכאמור תלויה בהפצת המעינות.
| |
| | |
| ב[[שבת]] פרשת חיי שרה [[תשנ"ב]] הודיע [[הרבי]] שהסתיימה עבדות הפצת המעיינות ואין כבר עוד מעכב לבוא ה[[גאולה]] וצריך רק להכין את אנשי הדור ואת העולם לקבל את [[משיח]].
| |
| | |
| {{הערות שוליים}}
| |
| | |
| [[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
| |
| [[קטגוריה:הפצת המעיינות|*]]
| |