שיחה:י"ח בטבת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "{{שכח|אנונימי}}" ב־"{{אנונימי}}")
 
(31 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
== אזכור אישים מסוימים בערכי הימים והשנים ==
האם מישהו כמו שלמה קרליבך שהרבי סבר שהוא אדם פסול - יש לציין את יום הולדתו? ומה עם ראשי ממשלות ישראל. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י' באב ה'תשע"ג, למניינם 18:20, 17 ביולי 2013 (UTC)
האם מישהו כמו שלמה קרליבך שהרבי סבר שהוא אדם פסול - יש לציין את יום הולדתו? ומה עם ראשי ממשלות ישראל. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י' באב ה'תשע"ג, למניינם 18:20, 17 ביולי 2013 (UTC)
:לענ"ד לא צריך להזכיר את שמו וכנ"ל את שמות ראשי ממשלות ישראל, בכלל לא היה רע לו הייתה מדניות ברורה בנושא. [[משתמש:ר'ובן|ר'ובן]] - [[שיחת משתמש:ר'ובן|שיחה]] 18:26, 17 ביולי 2013 (UTC)
:לענ"ד לא צריך להזכיר את שמו וכנ"ל את שמות ראשי ממשלות ישראל, בכלל לא היה רע לו הייתה מדניות ברורה בנושא. [[משתמש:ר'ובן|ר'ובן]] - [[שיחת משתמש:ר'ובן|שיחה]] 18:26, 17 ביולי 2013 (UTC)
שורה 5: שורה 6:
::::איש לא אמר שעליו להמחק מההיסטוריה, השאלה היא האם הוא ראוי להכנס או לא. אגב, מהו חסיד מוערך? [[משתמש:ר'ובן|ר'ובן]] - [[שיחת משתמש:ר'ובן|שיחה]] 18:38, 17 ביולי 2013 (UTC)
::::איש לא אמר שעליו להמחק מההיסטוריה, השאלה היא האם הוא ראוי להכנס או לא. אגב, מהו חסיד מוערך? [[משתמש:ר'ובן|ר'ובן]] - [[שיחת משתמש:ר'ובן|שיחה]] 18:38, 17 ביולי 2013 (UTC)
:::::עשית השוואה מאוד מצחיקה בין ראשי ממשלות ישראל שמנהיגים מדיניות הפוכה מכל מה שקשור לתורה ומצוות,לבין יהודי שאמנם לא פעל בדרך רבותינו נשיאינו, ובמקרים מסויימים גם חרג מכללי ההלכה, אבל כוונתו היתה טהורה, לכשעצמו היה ירא שמים מרבים, ורבים השיב מעוון כפשוטו ממש. אתה מכיר את המכתב של אדמו"ר הריי"צ (נדפס בהוספות לספר התולדות ולא מופיע באג"ק) אודות הרש"ר הירש שממש לא היה רחוק מדרכו של קרליבך? גם אותו היית מוחק אם הוא היה מופיע?  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י' באב ה'תשע"ג  •  18:46, 17 ביולי 2013 (UTC)
:::::עשית השוואה מאוד מצחיקה בין ראשי ממשלות ישראל שמנהיגים מדיניות הפוכה מכל מה שקשור לתורה ומצוות,לבין יהודי שאמנם לא פעל בדרך רבותינו נשיאינו, ובמקרים מסויימים גם חרג מכללי ההלכה, אבל כוונתו היתה טהורה, לכשעצמו היה ירא שמים מרבים, ורבים השיב מעוון כפשוטו ממש. אתה מכיר את המכתב של אדמו"ר הריי"צ (נדפס בהוספות לספר התולדות ולא מופיע באג"ק) אודות הרש"ר הירש שממש לא היה רחוק מדרכו של קרליבך? גם אותו היית מוחק אם הוא היה מופיע?  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י' באב ה'תשע"ג  •  18:46, 17 ביולי 2013 (UTC)
::::אין להשוות כלל וכלל בין הרש"ר הירש לשלמה קרליבך. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י' באב ה'תשע"ג, למניינם 18:48, 17 ביולי 2013 (UTC)
::::::אין להשוות כלל וכלל בין הרש"ר הירש לשלמה קרליבך. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י' באב ה'תשע"ג, למניינם 18:48, 17 ביולי 2013 (UTC)
:::::פשוט ההבדל בין פגם בהשקפה לבין פגם א) בהשקפה ב) בהתקשרות. ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - י' באב ה'תשע"ג -  19:47, 17 ביולי 2013 (UTC)
:::::::פשוט ההבדל בין פגם בהשקפה לבין פגם (א) בהשקפה. '''(ב) בהלכה'''. (ג) בהתקשרות. ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - י' באב ה'תשע"ג -  19:47, 17 ביולי 2013 (UTC)
::::::::מה מפריע לכם יום הולדתם של יהודים, מה הקשר בין פעולותיהם האנטיות לבין יום הולדתם העברי? אפשר וצריך לציין את פעולותיהם באור התורה, (או חושך הגלות), אבל מה הקשר ליום הולדתם? מה קורה לכם, אנשים? • [[משתמש:שנוזל|שנוזעל]] - [[שיחת משתמש:שנוזל|שיחה]] • י' באב ה'תשע"ג 21:10, 17 ביולי 2013 (UTC)
:::::::::::כשיהיה כאן יום הולדת של אהרונוב או קרינסקי, אני אסכים גם לקרליבך. בנתים זה אמור להיות, למיטב ידיעתי, של גדולי  ישראל. '''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י"א באב ה'תשע"ג, למניינם 03:29, 18 ביולי 2013 (UTC)
:::::::::אף אחד לא אמר שהוא היה חסיד, ואני לא מבין למה אי אפשר להשוות בינו לבין הרש"ר הירש. שתיהם עשו את זה לצורך קירוב, ושתיהם טעו. למיטב ידיעתי גם הרש"ר פרץ במקרים רבים את גדרי ההלכה.  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י' באב ה'תשע"ג  •  22:44, 17 ביולי 2013 (UTC)
::::::::::::ואתה טועה כמובן. '''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י"א באב ה'תשע"ג, למניינם 03:24, 18 ביולי 2013 (UTC)
:::::::::::::סליחה על הבורות, אך מי היה הרש"ר הירש? [[משתמש:ר'ובן|ר'ובן]] - [[שיחת משתמש:ר'ובן|שיחה]] 09:17, 18 ביולי 2013 (UTC)
::::::::::::::ובכן, לו ידעתי, הייתי מציין את תאריך הולדתם של שני אלה. • [[משתמש:שנוזל|שנוזעל]] - [[שיחת משתמש:שנוזל|שיחה]] • י"א באב ה'תשע"ג 20:51, 18 ביולי 2013 (UTC)
:::::::::::::::הרש"ר הירש היה אחד מגדולי הרבנים בגרמניא בתקופה בה פרחה ההשכלה, ובשביל לחזק את יסודות היהדות הוא עשה כמה דברים לחיזוק היהדות, כמו פירוש בלשני על התורה ועוד כמה דברים, אשר עוררו עליו את קפידתם של חלק מגדולי ישראל. על אף שאת עצם פועלו (חיזוק היהדות) לא ביקרו, אבל אמרו שצריך להיות באופן הנכון... {{אנונימי}}
::::::::::::::::אודה ואתוודה שלא קראתי יותר מידי על פועלו, אבל מהמכתב של אדמו"ר הריי"צ משמע שפרץ את גדרי ההלכה.  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"א באב ה'תשע"ג  •  23:08, 18 ביולי 2013 (UTC)
 
'''סליחה:''' אולי רק עכשיו הבנתי על מה הויכוח, אני חוזר בי!
 
עד לרגע זה חשבתי שהויכוח נסב האם לציין את הולדתם ופטירתם של נשואי הערכים בגוף הערכים עצמם. ועל זה דעתי איתנה שצריך לציין. אם הויכוח נסוב האם לציין את התאריכים, כאן, בערכי הימים והשנים, אכן מן הראוי להשמיט, על כל פנים את חלקם. '''Sorry''' • [[משתמש:שנוזל|שנוזעל]] - [[שיחת משתמש:שנוזל|שיחה]] • י"א באב ה'תשע"ג 20:54, 18 ביולי 2013 (UTC)
 
=== סיכום ===
ובכן, בשונה ממנהגנו, ננסה להגיע למסקנה סופית:
 
*2 {{נגד}} (שלום, ר'ובן)
*1 {{לא יודע}} (שנוזל)
*1 {{בעד}} לציין כל אחד שיש עליו ערך בחב"דפדיה {{כתב קטן|(  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"ב באב ה'תשע"ג  •  17:18, 19 ביולי 2013 (UTC))}}
 
• [[משתמש:שנוזל|שנוזעל]] - [[שיחת משתמש:שנוזל|שיחה]] • י"ב באב ה'תשע"ג 16:56, 19 ביולי 2013 (UTC)
 
:ובכן, שלום כבר ביצע את ההחלטה.. • [[משתמש:שנוזל|שנוזעל]] - [[שיחת משתמש:שנוזל|שיחה]] • י"ב באב ה'תשע"ג 16:57, 19 ביולי 2013 (UTC)
::לאחר "רוב מוחלט" של שתיים מול אחד וחצי... {{קריצה}}  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"ב באב ה'תשע"ג  •  17:18, 19 ביולי 2013 (UTC)
 
{{כתב קטן|הדיון הועתק לאולם הדיונים}}. • [[משתמש:שנוזל|שנוזעל]] - [[שיחת משתמש:שנוזל|שיחה]] • י"ד באב ה'תשע"ג 17:50, 21 ביולי 2013 (UTC)
 
== ומה דעתכם על שמעון פרס?! ==
 
{{קריצה}}{{כתב קטן|נתקלתי ב'דילמה' הזו במהלך העבודה על עדכון ימי חב"ד...}}{{קריצה}}  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"ב באב ה'תשע"ג  •  20:54, 19 ביולי 2013 (UTC)
:מה עם העוכר ישראל הלזה? הוא תינוק שנשבה אמיתי. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 22:13, 21 ביולי 2013 (UTC)
::סתם, יום הולדתו היהודי חל בשבת קודש החותמת את השבוע הנוכחי...  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"ד באב ה'תשע"ג  •  22:27, 21 ביולי 2013 (UTC)
::::לא חגגו לו יום הולדת לא מזמן? --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 22:28, 21 ביולי 2013 (UTC)
:::::חגגו לו את הלועזי. ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - י"ד באב ה'תשע"ג -  22:30, 21 ביולי 2013 (UTC)
::::::איזו בקיאות...  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"ד באב ה'תשע"ג  •  22:33, 21 ביולי 2013 (UTC)
:::::::טוב, זה אחרי שהרימו אותו 91 פעמים. כזה מעמד קשה לשכוח. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 22:34, 21 ביולי 2013 (UTC)
::::::::מי הרים אותו, המאבטחים? {{קריצה}}  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"ד באב ה'תשע"ג  •  23:03, 21 ביולי 2013 (UTC)
 
== הרש"ר הירש ==
 
ובכן, המכתב לפני והוא בלול מביטויי שבח והערכה, לצד ביטויים קשים כגידים על השיטה (נכון, לא על האיש, על השיטה){{הערה|נדפס בספר התולדות אדמו"ר הריי"צ חלק ג' עמוד 290. מכתב משנת תרפ"ג.}}.
 
להלן ציטוטים נבחרים:
 
{{ציטוטון|כוכב רב הופיע בשמי אשכנז, הוא משה מדעסוי ימח-שמו-וזכרו, איש תורני המלך אשכולות מרירות למו, וילש בצק בלולה כפירה ותורה . . ובזמן קצר הנה מדינת אשכנז הורעלה כי הממה מנדלסון וחבריו, וכלפיד אש בעמיר כן אכלו ברבני אשכנז על ימין ועל שמאל . . וירץ גולגלת ישראל וירטש עוללי יעקב, ויבקע אלופי היהודים וישימם בכיור אש להב המדעים . . עד שקם (בשנת תקצ"ג בערך) הרב הירש ז"ל, וילט פניו באגרתו - אגרת צפון - ויעמוד בין המתים ובין החיים, להציל שארית הפלטה משחת הרעפארם; בכוחו האדיר נטה קו, ובמחוגת חכמת קדם תארם, ויעשם כתבנית איש מאמין באלוקי ישראל, ויתנם במשבצות מעגלי יושר, ויחזקם במסמרי מדע...}}.
 
{{ציטוטון|אנא חכמי אשכנז ועסקני הציבור העומדים על רצפת בהט אשר יסד הרב ר' הירש ז"ל והאוחזים דגל הדרך המשובצה החכמה מסודרה}}.
 
{{ציטוטון|התודה אשר יהודי אשכנז מחוייבים למורם מאורם ומגינם הרב הירש ז"ל אין על עפר משלו, כי הכל הבל הוא לעומת ההצלה ממש אשר פעל ועשה הרב הירש ז"ל ליהדות אשכנז}}.
 
ויחד עם זאת, ישנם גם ביטויים חריפים לצד השני:
 
{{ציטוטון|מיד מי יצא השגגה לא אדע, אבל שגגה היא ותתן כתם לשיטת הרב הירש ז"ל אשר אליו קיוה המחולל והמייסד הרב הירש ז"ל, וכעבור חצי יובל . . וילידי אשכנז שכחו את העבר עליהם . . ונדמה להם אשר כן היה בישראל מיום היותו לעם, אשר בצאתו מבטן אמו יקראוהו בשם אבראם מאזעס יאקאב פיליפ מארקוס או מאריץ . . ומלתם על לשונם, '''"היהדות אינה מגבלת את החיים ואיננה מפריעה" "היהדות והחיים הולכי שלובי זרוע"''' . . ועוד מעט ויהיה משל בפי כל, היה יהודי אשכנז - והכל יהיה מותר לך, כי לכל דבר המגביל את היהודי ומבדילו מן העמים כבר מצאו חכמי אשכנז היתר מראש...}}.
 
{{ציטוטון|'''אבן מקיר תזעק!''' . . חכמי אשכנז, עד מתי לא תוכלו הנקה ממי המרים המאררים, שיטת תורה ודרך ארץ...}}.
 
ואסתפק בזה. אתם מוזמנים לדייק בדברי הקודש...  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"ד באב ה'תשע"ג  •  23:02, 21 ביולי 2013 (UTC)
:אם תשים לב, השבחים  (המיוחדים במיניהם) הם על הרש"ר זצ"ל (שכבודו מבלי משים לב לא נזהר מלפגוע בכבודו, למרות היותו גדול מוערך על כל גדולי ישראל בכל הדורות שאחריו, מכל הזרמים, אפילו על הגר"ח זוננפלד ועל הרב"ב בעל הברכת שמואל) והביקורת הם על אלו שמנסים לתלות הכל בשיטת הרב הירש. '''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 23:19, 21 ביולי 2013 (UTC)
::אני עדיין עומד בדעתי שההבדל בינו לבין שלמה קרליבך אינו כזה מהותי כמו שאתם מנסים לומר, ואני לא חושב שזו פגיעה בכבודו, ואדרבה.  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  י"ד באב ה'תשע"ג  •  23:23, 21 ביולי 2013 (UTC)
:::עיי' מה שכתבתי ב[[שיחה:רש"ר הירש]]. ---[[משיח]] נאו! '''[[משתמש:חסיד|חסיד חב"ד]] - [[שיחת משתמש:חסיד|שיחה]]''' - ט"ו באב ה'תשע"ג -  09:59, 22 ביולי 2013 (UTC)
::::קראתי בהנאה, אם כי עדיין לא השתכנעתי. "עם קשה עורף"...  •  '''[[משתמש:זוננשיין|זוננשיין]] - [[שיחת משתמש:זוננשיין|תמיד בשמחה]]'''  •  ט"ו באב ה'תשע"ג  •  14:04, 22 ביולי 2013 (UTC)
::::::הויכוח ביני וידידי החסיד לבן זוננשיין הוא בהשקפה אישית, עד כמה חמורים מעשיו של קרליבך נגד ההלכה וגם מעט מידע אודות התקופה שבה פע הרב הירש, ורבבות יהודים אותם הציל מהרפורמה, ולכן היא לעולם לא תבוא לידי נקודה אחת. נשאר בשלנו ואתה בשלך. --'''[[משתמש:שלום|שָׁלוֹם]] - [[שיחת משתמש:שלום|יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים]]''' ט"ו באב ה'תשע"ג, למניינם 14:31, 22 ביולי 2013 (UTC)
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־17:00, 14 בינואר 2021

אזכור אישים מסוימים בערכי הימים והשנים[עריכת קוד מקור]

האם מישהו כמו שלמה קרליבך שהרבי סבר שהוא אדם פסול - יש לציין את יום הולדתו? ומה עם ראשי ממשלות ישראל. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י' באב ה'תשע"ג, למניינם 18:20, 17 ביולי 2013 (UTC)

לענ"ד לא צריך להזכיר את שמו וכנ"ל את שמות ראשי ממשלות ישראל, בכלל לא היה רע לו הייתה מדניות ברורה בנושא. ר'ובן - שיחה 18:26, 17 ביולי 2013 (UTC)
א. בא ונדייק, הרבי לא אומר שהאדם פסול חס ושלום, ואם כבר, אז מעשיו פסולים. ב. חוץ מזה שעדיין לא ראיתי ביטוי חריף כמו שאתה כותב. יש גם אנשים בתוך חב"ד שהיו עליהם ביטויים חריפים מאוד, וזו לא סיבה למחוק אותם מההיסטוריה. • זוננשיין - תמיד בשמחה • י' באב ה'תשע"ג • 18:28, 17 ביולי 2013 (UTC)
הכוונה בעיקר שהאדם לא היה דוגמא לשבח, ואינו ראוי להמנות בשורה אחת יחד עם גדולי ישראל ביום ההולדת או יום הפטירה, שמזכירים אצלינו רק גדולי ישראל או חסידים מוערכים. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י' באב ה'תשע"ג, למניינם 18:34, 17 ביולי 2013 (UTC)
איש לא אמר שעליו להמחק מההיסטוריה, השאלה היא האם הוא ראוי להכנס או לא. אגב, מהו חסיד מוערך? ר'ובן - שיחה 18:38, 17 ביולי 2013 (UTC)
עשית השוואה מאוד מצחיקה בין ראשי ממשלות ישראל שמנהיגים מדיניות הפוכה מכל מה שקשור לתורה ומצוות,לבין יהודי שאמנם לא פעל בדרך רבותינו נשיאינו, ובמקרים מסויימים גם חרג מכללי ההלכה, אבל כוונתו היתה טהורה, לכשעצמו היה ירא שמים מרבים, ורבים השיב מעוון כפשוטו ממש. אתה מכיר את המכתב של אדמו"ר הריי"צ (נדפס בהוספות לספר התולדות ולא מופיע באג"ק) אודות הרש"ר הירש שממש לא היה רחוק מדרכו של קרליבך? גם אותו היית מוחק אם הוא היה מופיע? • זוננשיין - תמיד בשמחה • י' באב ה'תשע"ג • 18:46, 17 ביולי 2013 (UTC)
אין להשוות כלל וכלל בין הרש"ר הירש לשלמה קרליבך. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י' באב ה'תשע"ג, למניינם 18:48, 17 ביולי 2013 (UTC)
פשוט ההבדל בין פגם בהשקפה לבין פגם (א) בהשקפה. (ב) בהלכה. (ג) בהתקשרות. ---משיח נאו! חסיד חב"ד - שיחה - י' באב ה'תשע"ג - 19:47, 17 ביולי 2013 (UTC)
מה מפריע לכם יום הולדתם של יהודים, מה הקשר בין פעולותיהם האנטיות לבין יום הולדתם העברי? אפשר וצריך לציין את פעולותיהם באור התורה, (או חושך הגלות), אבל מה הקשר ליום הולדתם? מה קורה לכם, אנשים? • שנוזעל - שיחה • י' באב ה'תשע"ג 21:10, 17 ביולי 2013 (UTC)
כשיהיה כאן יום הולדת של אהרונוב או קרינסקי, אני אסכים גם לקרליבך. בנתים זה אמור להיות, למיטב ידיעתי, של גדולי ישראל. שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"א באב ה'תשע"ג, למניינם 03:29, 18 ביולי 2013 (UTC)
אף אחד לא אמר שהוא היה חסיד, ואני לא מבין למה אי אפשר להשוות בינו לבין הרש"ר הירש. שתיהם עשו את זה לצורך קירוב, ושתיהם טעו. למיטב ידיעתי גם הרש"ר פרץ במקרים רבים את גדרי ההלכה. • זוננשיין - תמיד בשמחה • י' באב ה'תשע"ג • 22:44, 17 ביולי 2013 (UTC)
ואתה טועה כמובן. שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"א באב ה'תשע"ג, למניינם 03:24, 18 ביולי 2013 (UTC)
סליחה על הבורות, אך מי היה הרש"ר הירש? ר'ובן - שיחה 09:17, 18 ביולי 2013 (UTC)
ובכן, לו ידעתי, הייתי מציין את תאריך הולדתם של שני אלה. • שנוזעל - שיחה • י"א באב ה'תשע"ג 20:51, 18 ביולי 2013 (UTC)
הרש"ר הירש היה אחד מגדולי הרבנים בגרמניא בתקופה בה פרחה ההשכלה, ובשביל לחזק את יסודות היהדות הוא עשה כמה דברים לחיזוק היהדות, כמו פירוש בלשני על התורה ועוד כמה דברים, אשר עוררו עליו את קפידתם של חלק מגדולי ישראל. על אף שאת עצם פועלו (חיזוק היהדות) לא ביקרו, אבל אמרו שצריך להיות באופן הנכון... -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
אודה ואתוודה שלא קראתי יותר מידי על פועלו, אבל מהמכתב של אדמו"ר הריי"צ משמע שפרץ את גדרי ההלכה. • זוננשיין - תמיד בשמחה • י"א באב ה'תשע"ג • 23:08, 18 ביולי 2013 (UTC)

סליחה: אולי רק עכשיו הבנתי על מה הויכוח, אני חוזר בי!

עד לרגע זה חשבתי שהויכוח נסב האם לציין את הולדתם ופטירתם של נשואי הערכים בגוף הערכים עצמם. ועל זה דעתי איתנה שצריך לציין. אם הויכוח נסוב האם לציין את התאריכים, כאן, בערכי הימים והשנים, אכן מן הראוי להשמיט, על כל פנים את חלקם. Sorryשנוזעל - שיחה • י"א באב ה'תשע"ג 20:54, 18 ביולי 2013 (UTC)

סיכום[עריכת קוד מקור]

ובכן, בשונה ממנהגנו, ננסה להגיע למסקנה סופית:

שנוזעל - שיחה • י"ב באב ה'תשע"ג 16:56, 19 ביולי 2013 (UTC)

ובכן, שלום כבר ביצע את ההחלטה.. • שנוזעל - שיחה • י"ב באב ה'תשע"ג 16:57, 19 ביולי 2013 (UTC)
לאחר "רוב מוחלט" של שתיים מול אחד וחצי... זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ב באב ה'תשע"ג • 17:18, 19 ביולי 2013 (UTC)

הדיון הועתק לאולם הדיונים. • שנוזעל - שיחה • י"ד באב ה'תשע"ג 17:50, 21 ביולי 2013 (UTC)

ומה דעתכם על שמעון פרס?![עריכת קוד מקור]

נתקלתי ב'דילמה' הזו במהלך העבודה על עדכון ימי חב"ד... זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ב באב ה'תשע"ג • 20:54, 19 ביולי 2013 (UTC)

מה עם העוכר ישראל הלזה? הוא תינוק שנשבה אמיתי. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 22:13, 21 ביולי 2013 (UTC)
סתם, יום הולדתו היהודי חל בשבת קודש החותמת את השבוע הנוכחי... • זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ד באב ה'תשע"ג • 22:27, 21 ביולי 2013 (UTC)
לא חגגו לו יום הולדת לא מזמן? --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 22:28, 21 ביולי 2013 (UTC)
חגגו לו את הלועזי. ---משיח נאו! חסיד חב"ד - שיחה - י"ד באב ה'תשע"ג - 22:30, 21 ביולי 2013 (UTC)
איזו בקיאות... • זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ד באב ה'תשע"ג • 22:33, 21 ביולי 2013 (UTC)
טוב, זה אחרי שהרימו אותו 91 פעמים. כזה מעמד קשה לשכוח. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 22:34, 21 ביולי 2013 (UTC)
מי הרים אותו, המאבטחים? זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ד באב ה'תשע"ג • 23:03, 21 ביולי 2013 (UTC)

הרש"ר הירש[עריכת קוד מקור]

ובכן, המכתב לפני והוא בלול מביטויי שבח והערכה, לצד ביטויים קשים כגידים על השיטה (נכון, לא על האיש, על השיטה)[1].

להלן ציטוטים נבחרים:

"כוכב רב הופיע בשמי אשכנז, הוא משה מדעסוי ימח-שמו-וזכרו, איש תורני המלך אשכולות מרירות למו, וילש בצק בלולה כפירה ותורה . . ובזמן קצר הנה מדינת אשכנז הורעלה כי הממה מנדלסון וחבריו, וכלפיד אש בעמיר כן אכלו ברבני אשכנז על ימין ועל שמאל . . וירץ גולגלת ישראל וירטש עוללי יעקב, ויבקע אלופי היהודים וישימם בכיור אש להב המדעים . . עד שקם (בשנת תקצ"ג בערך) הרב הירש ז"ל, וילט פניו באגרתו - אגרת צפון - ויעמוד בין המתים ובין החיים, להציל שארית הפלטה משחת הרעפארם; בכוחו האדיר נטה קו, ובמחוגת חכמת קדם תארם, ויעשם כתבנית איש מאמין באלוקי ישראל, ויתנם במשבצות מעגלי יושר, ויחזקם במסמרי מדע...".

"אנא חכמי אשכנז ועסקני הציבור העומדים על רצפת בהט אשר יסד הרב ר' הירש ז"ל והאוחזים דגל הדרך המשובצה החכמה מסודרה".

"התודה אשר יהודי אשכנז מחוייבים למורם מאורם ומגינם הרב הירש ז"ל אין על עפר משלו, כי הכל הבל הוא לעומת ההצלה ממש אשר פעל ועשה הרב הירש ז"ל ליהדות אשכנז".

ויחד עם זאת, ישנם גם ביטויים חריפים לצד השני:

"מיד מי יצא השגגה לא אדע, אבל שגגה היא ותתן כתם לשיטת הרב הירש ז"ל אשר אליו קיוה המחולל והמייסד הרב הירש ז"ל, וכעבור חצי יובל . . וילידי אשכנז שכחו את העבר עליהם . . ונדמה להם אשר כן היה בישראל מיום היותו לעם, אשר בצאתו מבטן אמו יקראוהו בשם אבראם מאזעס יאקאב פיליפ מארקוס או מאריץ . . ומלתם על לשונם, "היהדות אינה מגבלת את החיים ואיננה מפריעה" "היהדות והחיים הולכי שלובי זרוע" . . ועוד מעט ויהיה משל בפי כל, היה יהודי אשכנז - והכל יהיה מותר לך, כי לכל דבר המגביל את היהודי ומבדילו מן העמים כבר מצאו חכמי אשכנז היתר מראש...".

"אבן מקיר תזעק! . . חכמי אשכנז, עד מתי לא תוכלו הנקה ממי המרים המאררים, שיטת תורה ודרך ארץ...".

ואסתפק בזה. אתם מוזמנים לדייק בדברי הקודש... • זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ד באב ה'תשע"ג • 23:02, 21 ביולי 2013 (UTC)

אם תשים לב, השבחים (המיוחדים במיניהם) הם על הרש"ר זצ"ל (שכבודו מבלי משים לב לא נזהר מלפגוע בכבודו, למרות היותו גדול מוערך על כל גדולי ישראל בכל הדורות שאחריו, מכל הזרמים, אפילו על הגר"ח זוננפלד ועל הרב"ב בעל הברכת שמואל) והביקורת הם על אלו שמנסים לתלות הכל בשיטת הרב הירש. שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים י"ד באב ה'תשע"ג, למניינם 23:19, 21 ביולי 2013 (UTC)
אני עדיין עומד בדעתי שההבדל בינו לבין שלמה קרליבך אינו כזה מהותי כמו שאתם מנסים לומר, ואני לא חושב שזו פגיעה בכבודו, ואדרבה. • זוננשיין - תמיד בשמחה • י"ד באב ה'תשע"ג • 23:23, 21 ביולי 2013 (UTC)
עיי' מה שכתבתי בשיחה:רש"ר הירש. ---משיח נאו! חסיד חב"ד - שיחה - ט"ו באב ה'תשע"ג - 09:59, 22 ביולי 2013 (UTC)
קראתי בהנאה, אם כי עדיין לא השתכנעתי. "עם קשה עורף"... • זוננשיין - תמיד בשמחה • ט"ו באב ה'תשע"ג • 14:04, 22 ביולי 2013 (UTC)
הויכוח ביני וידידי החסיד לבן זוננשיין הוא בהשקפה אישית, עד כמה חמורים מעשיו של קרליבך נגד ההלכה וגם מעט מידע אודות התקופה שבה פע הרב הירש, ורבבות יהודים אותם הציל מהרפורמה, ולכן היא לעולם לא תבוא לידי נקודה אחת. נשאר בשלנו ואתה בשלך. --שָׁלוֹם - יְהוּדִים מְשׂוֹחֲחִים ט"ו באב ה'תשע"ג, למניינם 14:31, 22 ביולי 2013 (UTC)

הערות שוליים

  1. נדפס בספר התולדות אדמו"ר הריי"צ חלק ג' עמוד 290. מכתב משנת תרפ"ג.