אבימלך (מלך פלשתים): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
 
(13 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אבימלך מלך פלישתים''' היה בתקופת [[אברהם אבינו]] ו[[יצחק אבינו]].
'''אבימלך''' הוא שמו של מלך [[פלשתים]]{{הערה|ראה [[רמב"ן]] בראשית כו.}} אודותיו מסופר בתנ"ך בימי [[אברהם אבינו]] ו[[יצחק אבינו]] ובימי [[דוד המלך]].


שרשו ברוחניות היה מ[[חסד דקליפה]].
שרשו ברוחניות היה מ[[חסד]] ד[[קליפה]].


ענינו [[קליפה|בקליפות]] ו[[סט]] - הוללות וליצנות: כל אומה ולשון מ[[אומות העולם]] שרשה מקליפה רוחנית מסוימת. כך גם פלישתים, מלשון 'פלשת', כמו מבוי מפולש הפתוח ומפולש מכל צד - מעבר לעבר, כך גם ענין ההוללות והליצנות שאינו בא אלא רק - מצד פתיחות ה[[לב]] ביותר, בלי שום סיבה מהותית חיובית ל[[שמחה]], ולכן היא מ[[יסוד הרוח]] בקליפת ה[[נפש הבהמית]].
==מלך פלשתים==
{{ערך מורחב|פלשתים}}
אמרו חז"ל{{הערה|מסכת עבודה זרה יט, א.}} "פלשתים [[ליצנות|ליצנים]] היו" גם שמם מלשון 'פלשת', כמו מבוי מפולש הפתוח ומפולש מכל צד זה הוא עניין ההוללות וה[[ליצנות]] שאינו בא אלא רק - מצד פתיחות הלב ביותר.


כמו כל קליפה מ[[סטרא אחרא]], גם קליפה זו משתלשלת ונופלת ממקור מסוים ב[[קדושה]]: מדת ה[[חסד]] וה[[אהבה]] של אברהם אבינו, שהיא [[אהבה רבה]] להשם בשמחה ו[[תענוג]]ים ב[[[[אלקות]]]], אך בריבוי [[השתלשלות]] והדרדרות בא לידי נפילה גמורה בהוללות וליצנות, שהוא ההיפך ממש מאהבה רבה ודביקות באלקות.
ושרשה במדת ה[[חסד]] וה[[אהבה]] של [[אברהם אבינו]], שהיא מידת [[אהבה רבה]], אך בריבוי [[השתלשלות]] בא לידי נפילה גמורה בהוללות וליצנות, שהוא מנגד לאהבה רבה לאלקות. לעומת מידתו של [[יצחק אבינו]] - מדת ה[[גבורה]] שאין ביכולתם לקבל ממנה יניקה. זו הסיבה שה[[באר מים|בארות]] שחפר אברהם סתמום פלישתים שלעבות ה' של אברהם ביכולתם לנגד. אמנם יצחק חזר וחפר אותם שכנגדו אין בכוחם לנגד.


לעומת זאת יצחק אבינו שהוא ממדת ה[[גבורה]], ענינו לעצור בעד הפתיחות וההשתוללות הבלתי מבוקרת של קליפת פלשת.
==לקריאה נוספת==
* הרבי - [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16037&st=&pgnum=131 לקוטי שיחות - חלק טו עמוד 118 ואילך] - קליפת פלשתים כנגד מידת אברהם ויצחק.


לכן כל ה[[באר מים|בארות]] - מקור מים חיים - אשר חפר אברהם וסתמום פלישתים ומלאום עפר (שהיא החומריות והגסות הסותמת ומכסה על גילוי אלקות), הנה, יצחק חוזר וחופר אותם ומתמודד עם קליפת פלישתים ואבימלך בראשם - ומנצחם.
{{הערות שוליים}}
 
{{סגל}}
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
[[קטגוריה:קליפות]]
[[קטגוריה:קליפות]]
[[קטגוריה:ספירות]]

גרסה אחרונה מ־21:51, 22 באוגוסט 2020

אבימלך הוא שמו של מלך פלשתים[1] אודותיו מסופר בתנ"ך בימי אברהם אבינו ויצחק אבינו ובימי דוד המלך.

שרשו ברוחניות היה מחסד דקליפה.

מלך פלשתים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – פלשתים

אמרו חז"ל[2] "פלשתים ליצנים היו" גם שמם מלשון 'פלשת', כמו מבוי מפולש הפתוח ומפולש מכל צד זה הוא עניין ההוללות והליצנות שאינו בא אלא רק - מצד פתיחות הלב ביותר.

ושרשה במדת החסד והאהבה של אברהם אבינו, שהיא מידת אהבה רבה, אך בריבוי השתלשלות בא לידי נפילה גמורה בהוללות וליצנות, שהוא מנגד לאהבה רבה לאלקות. לעומת מידתו של יצחק אבינו - מדת הגבורה שאין ביכולתם לקבל ממנה יניקה. זו הסיבה שהבארות שחפר אברהם סתמום פלישתים שלעבות ה' של אברהם ביכולתם לנגד. אמנם יצחק חזר וחפר אותם שכנגדו אין בכוחם לנגד.

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ראה רמב"ן בראשית כו.
  2. מסכת עבודה זרה יט, א.