נשמות ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (שלום בוט העביר את הדף נשמות ישראל ל־נשמה) |
אין תקציר עריכה |
||
(21 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי=נשמות ישראל באופן כללי|אחר=נפש האלוקית שביהודי|ראו=[[נפש אלוקית]]; אם התכוונתם לחלק הנר"נ הנקרא "נשמה", ראו [[נשמה (חלק הנפש)]]}} | |||
'''נשמות ישראל''' הם ניצוצות אלוקות המחיות את ה[[נפש האלוקית]] של כל אחד מישראל. | '''נשמות ישראל''' הם ניצוצות אלוקות המחיות את ה[[נפש האלוקית]] של כל אחד מישראל. | ||
שורה 5: | שורה 6: | ||
נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת ה[[מלאכים]] אשר נמשכים מחיצוניות העולמות. | נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת ה[[מלאכים]] אשר נמשכים מחיצוניות העולמות. | ||
== | ==עצם הנשמה== | ||
{{ערך מורחב|עצם הנשמה}} | |||
נשמות ישראל מושרשים ב[[עצמותו ומהותו]] יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם [[הוי"ה]], ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים. | נשמות ישראל מושרשים ב[[עצמותו ומהותו]] יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם [[הוי"ה]], ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים. | ||
וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל ה[[עולמות]] אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. וזהו מה שנאמר כי "ישראל עלו במחשבה". | וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל ה[[עולמות]] אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. וזהו מה שנאמר כי "ישראל עלו במחשבה". | ||
שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש ה[[תורה]] בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "[[אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד]]", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו משל הבן שהוא מציאות בפני עצמו, ועל ידיהם דווקא נעשה הענין של [[דירה בתחתונים]]. | שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש ה[[תורה]] בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "[[אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד]]", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו [[משל]] הבן שהוא מציאות בפני עצמו, ועל ידיהם דווקא נעשה הענין של [[דירה בתחתונים]]. | ||
==המשכתם== | ==המשכתם== | ||
אף כי מקורם ושורשם של נשמות ישראל הוא בעצמותו יתברך, הרי שבהמשכתם בעולם הזה נבראים על ידי [[מלכות דאצילות]] הנקראת בשם [[כנסת ישראל]]. שענין כנסת ישראל הוא שהיא בבחינת כינוס לכל נשמות ישראל, שאף שבהמשכת מטה הרי בם בבחינת ברואים פרודים, שנחלק האחד מחבירו, הרי שבמקורם בכנסת ישראל מאוחדים הם באחדות ממש, ולכן נקראים כל ישראל בשם אחים. | אף כי מקורם ושורשם של נשמות ישראל הוא בעצמותו יתברך, הרי שבהמשכתם בעולם הזה נבראים על ידי [[מלכות דאצילות]] הנקראת בשם [[כנסת ישראל]]. שענין כנסת ישראל הוא שהיא בבחינת כינוס לכל נשמות ישראל, שאף שבהמשכת מטה הרי בם בבחינת ברואים פרודים, שנחלק האחד מחבירו, הרי שבמקורם בכנסת ישראל מאוחדים הם באחדות ממש, ולכן נקראים כל ישראל בשם אחים. | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[נפש אלוקית]]}} | |||
בהמשכתם מטה מתחלקת הנפש לכמה מיני דרגות, הכוללים [[נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] ו[[נשמה]], ונקראים יחדיו '''נפש האלוקית''' הוא כינוי כללי לחלק האלקות שב[[יהודי]], הכלולה מעשרה כוחות, ומלובשת בשלושה לבושים. | |||
==תואר אדם לנשמה== | |||
{{ערך מורחב|ערך=[[אדם (בני ישראל)]]}} | |||
נשמת ישראל ביחוד, נקראת בשם "אדם", זאת אומרת ש[[נשמה|נשמת האדם]] מישראל היא במיוחד - האדם שבכל אחד מישראל. | |||
===שתי בחינות שבנשמה=== | |||
וזאת מצד שתי הבחינות שבנשמה: | |||
א) מצד עצם [[נשמה|נשמות]] ישראל שהן "חלק אלקה ממעל" - חלק מעצמותו, ו"התופס בחלק מהעצם כתופס בכולו", ולפיכך נקראים אדם - מלשון "אדמה לעליון". שהרי הם חלק ממנו. נמצא כי השם "אדם" לנשמה, הוא מצד היותה מופשטת מכל ציור - חלק אלקה ממעל ממש. | |||
ב) מצד ה[[נר"ן]] שבנשמה. והיינו מצד היותה מוגדרת ומצוירת בציור כוחות הנפש כמראה אדם הנאמר ביחס ל[[ספירות]] שב[[עולם האצילות]]. | |||
שלמרות ש[[נשמה|נשמות]] ישראל הן חלק מ[[עצמותו]] יתברך, וכמו שכתוב {{ציטוטון|חלק ה' עמו}} - חלק משם [[הויה]] ברוך הוא, כדכתיב {{ציטוטון|ויפח באפיו נשמת חיים}} ואיתא על זה ב[[זוהר]] {{ציטוטון|מאן דנפח מתוכיה נפח}} - מתוכיותו ופנימיותו, מכל מקום, אחר כך כשנזקקה ה[[נשמה]] לרדת ולהתלבש ב[[גוף]] הנברא, ירדה והשתלשלה ב[[סדר השתלשלות]], כדי להברא - ככל [[נברא]] שהוא [[יש מאין]] - על ידי מאמר ה' - "נעשה אדם", ונעשית בבחינת נברא, ואז היא גם מוגדרת ומצויירת - "דמות כמראה אדם", הנאמר גם על הספירות העליונות, וכמו שכתוב: {{ציטוטון|ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם}}. | |||
אמנם כל זה אינו אלא מצד חיצוניות הנשמה - בחינת [[נר"ן]] שבה, הנמשכת ויורדת להיות במדריגת נברא, וכמו שאומרים ב[[ברכת אלקי נשמה]] ביחס לנשמה: "אתה בראת אתה יצרת אתה נפחת בי וכו'", מה שאין כן פנימיות ועצם הנשמה, שאינה בגדר נברא ח"ו אלא "דבר אחד ממש עם אלקותו ית'", עליה נאמר: "נשמה שנתת בי טהורה היא". | |||
יתר על-כן גם ה[[נפש אלוקית|נר"ן]] שנמשכו להיות יש נברא ודבר בפני עצמו, המצויר בציור וגדר אדם שיש בו ראש ורגל, מכל מקום יש בהם בחינת הביטול לקב"ה -גם כן - מצד שרשן, וכמאמר חז"ל: ברא כרעא דאבוה, שאף על פי שהבן נעשה מציאות עצמאית נפרד מאביו - בחינת כרעא בלבד, שהוא החלק התחתון שבאב, מכל מקום הוא כרעא דאבוה, שכוחו ועצמיותו של האב משתקפת בו. וכך גם [[נשמה|נשמות]] ישראל מצד הנר"ן שבהם, גם בהיותם למטה-מלובשים בגוף, הם בבחינת אדם-אדמה לעליון, חלק הוי' עמו יעקב חבל נחלתו. וזאת משום שגם התהוות הנשמות כנבראים, להתלבש בגוף האדם שלמטה, נמשכה מבחינת פנימיות הדיבור של מעלה, ולכן נרגש בהם ה[[ביטול]] - היפך ה[[ישות]] - המאפיינת כל נברא. | |||
==בבחינת קומה== | ==בבחינת קומה== | ||
כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת [[ראש]] ו[[מוח]] ויש נשמות שהם מבחינת ה[[לב]] והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיחא". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות | כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת [[ראש]] ו[[מוח]] ויש נשמות שהם מבחינת ה[[לב]] והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיחא". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות ב[[הקב"ה]] ממש, כמשל הבן הנמשך מן מוח האב, שאף ציפורני רגליו נמשכו מבחינה זו. | ||
==חלוקתם== | ===חלוקתם=== | ||
כיוון שכל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, מובן כי יש חילוקי דרגות בין הנשמות. שאף שבשורשם שווים כל הנשמות בהיותם מושרשים ב[[עצמות]], ובהיותם נמשכים מ[[חכמה עילאה]], הרי שבדרגת הגילוי של הנפש יש חילוקים. מובן כי חילוקים אלו בדרגות ה[[נשמה]] משפיעות על [[עבודת ה'|עבודתם]], שעבודת כל | כיוון שכל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, מובן כי יש חילוקי דרגות בין הנשמות. שאף שבשורשם שווים כל הנשמות בהיותם מושרשים ב[[עצמות]], ובהיותם נמשכים מ[[חכמה עילאה]], הרי שבדרגת הגילוי של הנפש יש חילוקים. מובן כי חילוקים אלו בדרגות ה[[נשמה]] משפיעות על [[עבודת ה'|עבודתם]], שעבודת כל נשמה היא לפי הכחות שניתנו לה על ידי הקב"ה. | ||
חלוקה כללית בין נשמות ישראל הם כדברי הפסוק "וזרעתי את בית ישראל זרע אדם וזרע בהמה". שנשמות [[זרע אדם]] הם נשמות של עולם ה[[אצילות]] כמו [[רבי שמעון בר יוחאי]] וחביריו שהם עצמם מתוקנים, ואין עבודתם אלא בהוספת אורות ב[[עולם האצילות]]. לעומת זאת נשמות [[זרע בהמה]] הם נשמות של [[עולמות בי"ע]], שמקורם הוא בנפילת האורות ב[[שבירת הכלים]] ב[[עולם התוהו]], וצריכים לתקן ב[[עבודת הבירורים]]. | חלוקה כללית בין נשמות ישראל הם כדברי הפסוק "וזרעתי את בית ישראל זרע אדם וזרע בהמה". שנשמות [[זרע אדם]] הם נשמות של עולם ה[[אצילות]] כמו [[רבי שמעון בר יוחאי]] וחביריו שהם עצמם מתוקנים, ואין עבודתם אלא בהוספת אורות ב[[עולם האצילות]]. לעומת זאת נשמות [[זרע בהמה]] הם נשמות של [[עולמות בי"ע]], שמקורם הוא בנפילת האורות ב[[שבירת הכלים]] ב[[עולם התוהו]], וצריכים לתקן ב[[עבודת הבירורים]]. | ||
שורה 26: | שורה 48: | ||
==נשמות ישראל ומלאכים== | ==נשמות ישראל ומלאכים== | ||
נשמות ישראל וה[[מלאכים]] הם שני מינים עיקריים בין הנבראים, ואף כי שניהם עובדים את בוראם, נחלקים הם מצד שורשם ומצד עבודתם. נשמות ישראל נמשכות על ידי [[זיווג גופני]], שהם נמשכים מבחינת פנימיות העולמות. זאת לעומת | נשמות ישראל וה[[מלאכים]] הם שני מינים עיקריים בין הנבראים, ואף כי שניהם עובדים את בוראם, נחלקים הם מצד שורשם ומצד עבודתם. נשמות ישראל נמשכות על ידי [[זיווג גופני]], שהם נמשכים מבחינת פנימיות העולמות. זאת לעומת המלאכים הנמשכים מ[[זיווג נשיקין]] שהם מחיצוניות העולמות. וחלוקה זו מצד שורשם היא גם מצד עבודתם, שעבודת ישראל היא בבחינת פנימיות העולמות, ועבודת המלאכים היא בחיצוניות עולמות שענינם הוא המשכה שפע מן עולם לעולם. | ||
==בעלי תורה ובעלי עסקים== | ==בעלי תורה ובעלי עסקים== | ||
שורה 36: | שורה 58: | ||
*[[תניא - פרק ב'|פרק ב']] בספר ה[[תניא]] | *[[תניא - פרק ב'|פרק ב']] בספר ה[[תניא]] | ||
[[קטגוריה:נפש]] | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5802773/jewish/Soul-Neshamah.htm נשמה - מבט פנימי]''', מתוך הספר 'אנשי המילה' {{בית חבד}} (אנגלית) | |||
*'''[https://drive.google.com/file/d/1R3jM2kaUGgXATt0a8LZJGpPbaXpL9yCm/view הבחינות דנפש אלוקית (נשמה, חיה, יחיד) ויצר טוב (רוח)]''', קובץ 'שלם בתלמודו' גליון כ"ב, י"א ניסן תשפ"ד עמוד 239 | |||
[[קטגוריה:נפש אלוקית]] | |||
[[קטגוריה:בני ישראל]] |
גרסה אחרונה מ־13:49, 21 באוגוסט 2024
נשמות ישראל הם ניצוצות אלוקות המחיות את הנפש האלוקית של כל אחד מישראל.
מבואר כי נשמות ישראל מושרשות בעצמותו ומהותו יתברך, ואף בעולם הזה הגשמי הם מאוחדות עם הקב"ה. שכל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, ומאוחדות בחכמה עילאה שבה שורה אור אין סוף ממש.
נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת המלאכים אשר נמשכים מחיצוניות העולמות.
עצם הנשמהעריכה
ערך מורחב – עצם הנשמה |
נשמות ישראל מושרשים בעצמותו ומהותו יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם הוי"ה, ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים.
וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל העולמות אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. וזהו מה שנאמר כי "ישראל עלו במחשבה".
שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש התורה בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו משל הבן שהוא מציאות בפני עצמו, ועל ידיהם דווקא נעשה הענין של דירה בתחתונים.
המשכתםעריכה
אף כי מקורם ושורשם של נשמות ישראל הוא בעצמותו יתברך, הרי שבהמשכתם בעולם הזה נבראים על ידי מלכות דאצילות הנקראת בשם כנסת ישראל. שענין כנסת ישראל הוא שהיא בבחינת כינוס לכל נשמות ישראל, שאף שבהמשכת מטה הרי בם בבחינת ברואים פרודים, שנחלק האחד מחבירו, הרי שבמקורם בכנסת ישראל מאוחדים הם באחדות ממש, ולכן נקראים כל ישראל בשם אחים.
ערך מורחב – נפש אלוקית |
בהמשכתם מטה מתחלקת הנפש לכמה מיני דרגות, הכוללים נפש רוח ונשמה, ונקראים יחדיו נפש האלוקית הוא כינוי כללי לחלק האלקות שביהודי, הכלולה מעשרה כוחות, ומלובשת בשלושה לבושים.
תואר אדם לנשמהעריכה
ערך מורחב – אדם (בני ישראל) |
נשמת ישראל ביחוד, נקראת בשם "אדם", זאת אומרת שנשמת האדם מישראל היא במיוחד - האדם שבכל אחד מישראל.
שתי בחינות שבנשמהעריכה
וזאת מצד שתי הבחינות שבנשמה:
א) מצד עצם נשמות ישראל שהן "חלק אלקה ממעל" - חלק מעצמותו, ו"התופס בחלק מהעצם כתופס בכולו", ולפיכך נקראים אדם - מלשון "אדמה לעליון". שהרי הם חלק ממנו. נמצא כי השם "אדם" לנשמה, הוא מצד היותה מופשטת מכל ציור - חלק אלקה ממעל ממש.
ב) מצד הנר"ן שבנשמה. והיינו מצד היותה מוגדרת ומצוירת בציור כוחות הנפש כמראה אדם הנאמר ביחס לספירות שבעולם האצילות.
שלמרות שנשמות ישראל הן חלק מעצמותו יתברך, וכמו שכתוב "חלק ה' עמו" - חלק משם הויה ברוך הוא, כדכתיב "ויפח באפיו נשמת חיים" ואיתא על זה בזוהר "מאן דנפח מתוכיה נפח" - מתוכיותו ופנימיותו, מכל מקום, אחר כך כשנזקקה הנשמה לרדת ולהתלבש בגוף הנברא, ירדה והשתלשלה בסדר השתלשלות, כדי להברא - ככל נברא שהוא יש מאין - על ידי מאמר ה' - "נעשה אדם", ונעשית בבחינת נברא, ואז היא גם מוגדרת ומצויירת - "דמות כמראה אדם", הנאמר גם על הספירות העליונות, וכמו שכתוב: "ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם".
אמנם כל זה אינו אלא מצד חיצוניות הנשמה - בחינת נר"ן שבה, הנמשכת ויורדת להיות במדריגת נברא, וכמו שאומרים בברכת אלקי נשמה ביחס לנשמה: "אתה בראת אתה יצרת אתה נפחת בי וכו'", מה שאין כן פנימיות ועצם הנשמה, שאינה בגדר נברא ח"ו אלא "דבר אחד ממש עם אלקותו ית'", עליה נאמר: "נשמה שנתת בי טהורה היא".
יתר על-כן גם הנר"ן שנמשכו להיות יש נברא ודבר בפני עצמו, המצויר בציור וגדר אדם שיש בו ראש ורגל, מכל מקום יש בהם בחינת הביטול לקב"ה -גם כן - מצד שרשן, וכמאמר חז"ל: ברא כרעא דאבוה, שאף על פי שהבן נעשה מציאות עצמאית נפרד מאביו - בחינת כרעא בלבד, שהוא החלק התחתון שבאב, מכל מקום הוא כרעא דאבוה, שכוחו ועצמיותו של האב משתקפת בו. וכך גם נשמות ישראל מצד הנר"ן שבהם, גם בהיותם למטה-מלובשים בגוף, הם בבחינת אדם-אדמה לעליון, חלק הוי' עמו יעקב חבל נחלתו. וזאת משום שגם התהוות הנשמות כנבראים, להתלבש בגוף האדם שלמטה, נמשכה מבחינת פנימיות הדיבור של מעלה, ולכן נרגש בהם הביטול - היפך הישות - המאפיינת כל נברא.
בבחינת קומהעריכה
כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת ראש ומוח ויש נשמות שהם מבחינת הלב והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיחא". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות בהקב"ה ממש, כמשל הבן הנמשך מן מוח האב, שאף ציפורני רגליו נמשכו מבחינה זו.
חלוקתםעריכה
כיוון שכל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, מובן כי יש חילוקי דרגות בין הנשמות. שאף שבשורשם שווים כל הנשמות בהיותם מושרשים בעצמות, ובהיותם נמשכים מחכמה עילאה, הרי שבדרגת הגילוי של הנפש יש חילוקים. מובן כי חילוקים אלו בדרגות הנשמה משפיעות על עבודתם, שעבודת כל נשמה היא לפי הכחות שניתנו לה על ידי הקב"ה.
חלוקה כללית בין נשמות ישראל הם כדברי הפסוק "וזרעתי את בית ישראל זרע אדם וזרע בהמה". שנשמות זרע אדם הם נשמות של עולם האצילות כמו רבי שמעון בר יוחאי וחביריו שהם עצמם מתוקנים, ואין עבודתם אלא בהוספת אורות בעולם האצילות. לעומת זאת נשמות זרע בהמה הם נשמות של עולמות בי"ע, שמקורם הוא בנפילת האורות בשבירת הכלים בעולם התוהו, וצריכים לתקן בעבודת הבירורים.
חלוקה אחרת היא באופן עבודתם בעולם הזה, שמצד זה ישנם שני אופנים בעבודה, שיש עבודה של בעלי עסקים ועבודה של בעלי תורה. שבעלי עסקים הוא הדרגה השניה בנשמות ישראל, אליה שייכים רוב עם ישראל. בניגוד לבעלי תורה שתורתם היא אומנותם, בעלי עסקים ענינם בכללות הוא במצוות וגמילות חסדים.
נשמות ישראל ומלאכיםעריכה
נשמות ישראל והמלאכים הם שני מינים עיקריים בין הנבראים, ואף כי שניהם עובדים את בוראם, נחלקים הם מצד שורשם ומצד עבודתם. נשמות ישראל נמשכות על ידי זיווג גופני, שהם נמשכים מבחינת פנימיות העולמות. זאת לעומת המלאכים הנמשכים מזיווג נשיקין שהם מחיצוניות העולמות. וחלוקה זו מצד שורשם היא גם מצד עבודתם, שעבודת ישראל היא בבחינת פנימיות העולמות, ועבודת המלאכים היא בחיצוניות עולמות שענינם הוא המשכה שפע מן עולם לעולם.
בעלי תורה ובעלי עסקיםעריכה
בעם ישראל קיימת חלוקה כללית:
- בעלי תורה - יהודים יושבי האוהל, אשר תורתם אומנותם. לדרגה זו שייכים מיעוט מנשמות ישראל.
- בעלי עסקים - יהודים בעלי העסקים ענינם (בכללות) הוא העבודה במצוות וגמילות חסדים. לדרגה זו שייכים רוב עם ישראל. מבואר בחסידות שדווקא בעלי העסקים שיש להם טרדות פרנסה יכולים להגיע לדרגות הגבוהות ביותר של תפילה, ש"יתרון האור הוא מתוך החושך דווקא".
להרחבהעריכה
קישורים חיצונייםעריכה
- נשמה - מבט פנימי, מתוך הספר 'אנשי המילה' (אנגלית)
- הבחינות דנפש אלוקית (נשמה, חיה, יחיד) ויצר טוב (רוח), קובץ 'שלם בתלמודו' גליון כ"ב, י"א ניסן תשפ"ד עמוד 239