מ החלפת טקסט – "וכיו(ב'|"ב)" ב־"וכיוצא בזה"
מ. רובין (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
(23 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ה'''דיבור''' הוא אחד מלבושי הנפש, המשמש לתיקשור עם אנשים אחרים. בעולמות העליונים הדיבור מכנה המשכה וגילוי מדרגה אחת לדרגה נמוכה יותר.
'''דיבור''' הוא אחד מלבושי הנפש, המשמש לתיקשור עם אנשים אחרים. בעולמות העליונים הדיבור מכנה המשכה וגילוי מדרגה אחת לדרגה נמוכה יותר.
 
אך למרות שהוא רק [[לבושי הנפש|לבוש]], עקב מעלתו המיוחדת{{הערה|ספר הערכים בערך אדם, אות ו' (גוף ונפש שבו, שחלוק משאר הנבראים) - בסופו.}} נקרא מין האדם דווקא על שמו - [[דומם צומח חי מדבר|"מין המדבר"]].


==כוח הגילוי==
==כוח הגילוי==
שורה 23: שורה 25:
אופן ההמשכה מהשכל למידות מבואר בעץ חיים, ש"בחינת נוקבא דז"א מתחיל מחזה דז"א". דהיינו, ש"ז"א" זה המידות [[ספירת החסד|חסד]] וגבורה. ומהמוח יוצאת המשכה דרך ה[[גידים]] ללב שהוא מקום המדות. ומן הלב הצמוד לריאה מתחיל להיות הדיבור – שהבל יוצא מהריאה ונעשה קול. ונמצא שהתלבשות החיות מהחכמה בדיבור נעשית על ידי המידות שבלב, על ידי צמצומים, דרך נקבים וחלונות{{הערה|תורה אור מגילת אסתר צג, ב.}}.
אופן ההמשכה מהשכל למידות מבואר בעץ חיים, ש"בחינת נוקבא דז"א מתחיל מחזה דז"א". דהיינו, ש"ז"א" זה המידות [[ספירת החסד|חסד]] וגבורה. ומהמוח יוצאת המשכה דרך ה[[גידים]] ללב שהוא מקום המדות. ומן הלב הצמוד לריאה מתחיל להיות הדיבור – שהבל יוצא מהריאה ונעשה קול. ונמצא שהתלבשות החיות מהחכמה בדיבור נעשית על ידי המידות שבלב, על ידי צמצומים, דרך נקבים וחלונות{{הערה|תורה אור מגילת אסתר צג, ב.}}.


כל זה הוא לגבי '''תוכן''' הדיבורים, אבל שורש האותיות שבהם מדבר הוא מ"קדמות השכל ורצון הנפש"{{הערה|[[אגרת הקודש - פרק ה']].}}.
כל זה הוא לגבי '''תוכן''' הדיבורים, אבל שורש האותיות שבהם מדבר הוא מ"קדמות השכל ורצון הנפש"{{הערה|[[אגרת הקודש - סימן ה']].}}.


==ספירת המלכות==
==ספירת המלכות==
שורה 44: שורה 46:
זאת מכיוון שהשכל המגיע באופן רגיל מכח המשכיל אל המוח הוא רק מהחיצוניות שבו, אך על ידי הדיבור, כשמגיעה התעוררות מלמטה, אזי ה"אור חוזר" הינו יותר נעלה, ולכן אף שהשכל הינו מוגבל בעצמו; אך כאשר הוא מגיע לדיבור, אזי [[אותיות]] הדיבור מכריחות אותו להתגלות יותר ממה שהוא בעצמו.
זאת מכיוון שהשכל המגיע באופן רגיל מכח המשכיל אל המוח הוא רק מהחיצוניות שבו, אך על ידי הדיבור, כשמגיעה התעוררות מלמטה, אזי ה"אור חוזר" הינו יותר נעלה, ולכן אף שהשכל הינו מוגבל בעצמו; אך כאשר הוא מגיע לדיבור, אזי [[אותיות]] הדיבור מכריחות אותו להתגלות יותר ממה שהוא בעצמו.


במידות – גם במידות שבאדם מתוסף אור מהנפש כאשר האדם מדבר אודותם. וכמו שכאשר אדם מדבר על אהבה, ה[[אהבה]] מתחזקת אצלו, וכן בשנאה וכו'. בגלל זה אמרו חכמינו שכאשר אדם כועס, שישתוק, וכך יעבור הזעם; כיוון שאם לא ישתוק, [[כעס]]ו רק יגבר.
במידות – גם במידות שבאדם מתוסף אור מהנפש כאשר האדם מדבר אודותם. וכמו שכאשר אדם מדבר על אהבה, ה[[אהבה]] מתחזקת אצלו, וכן בשנאה וכו'. בגלל זה אמרו חכמינו שכאשר אדם כועס, שישתוק, וכך יעבור הזעם; כיוון שאם לא ישתוק, [[כעס]]ו רק יגבר{{הערה|ד"ה יו"ט של ר"ה תרנ"ט.}}.
ראה {{ערך מורחב|ערך=[[לשון נקיה]]}}
 
===דיבורים בטלים===
במספר מקומות בחסידות מבואר{{הערה|לדוגמא, תו"א בראשית ד"ה הן האדם היה כאחד ממנו, וספר המאמרים תש"ד עמ' 92.}} שהדיבורים בטלים וכל הדיבורים של הלעומת זה הם 'עיקר הקליפה, והם אלו שמביאים על האדם את כל ה[[מחשבות זרות]] והרהורים רעים.
 
==לשון אהבה==
ראה {{ערך מורחב|ערך=[[דביקה חשיקה וחפיצה]]}}


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*ד"ה יו"ט של ראש השנה [[תרנ"ט]].
*ד"ה יו"ט של ראש השנה [[תרנ"ט]].


==קישורים חיצוניים==
*שניאור אשכנזי, '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3292955 ההשפעה העוצמתית שיש למילים על חיינו]''' {{וידאו}}{{בית חבד}}
*יואב אקריש, '''[https://ch10.co.il/news/814189/#.ZFOYWXZBzIW את זה חייבים לדעת: כך הדיבור שלנו משנה את המציאות]''' {{וידאו}}
*'''[https://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/5801485/jewish/Speech-Dibbur.htm דיבור - מבט פנימי]''', מתוך הספר 'אנשי המילה' {{בית חבד}} (אנגלית)
{{דיבור}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:האדם וגופו]]
[[קטגוריה:האדם וגופו]]
[[קטגוריה:דיבור|*]]
[[en:Dibbur]]