מסכת ראש השנה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=9&daf=2&format=pdf מסכת ראש השנה] יש 4 פרקים ו33.5 דפים. במסכת מובא הענין של חייב אדם ל…)
(אין הבדלים)

גרסה מ־01:28, 22 ביוני 2010

במסכת ראש השנה יש 4 פרקים ו33.5 דפים.

במסכת מובא הענין של חייב אדם לטהר עצמו ברגל. בפרש״י פרשת שמיני מובא: - ״זהו שאמרו חייב אדם לטהר עצמו ברגל״. דמקורו בר״ה טז, ב: ״אמר ר׳ יצחק חייב אדם לטהר את עצמו ברגל שנאמר ובגבלתם לא תגעו״, שע״ז מביא הש״ם הברייתא שהובאה בפרש״י ד״ובנבלתם לא תגעו״ קאי ״ברגל״.

הרבי מקשה, הרי אין ענינו של רש״י בפירושו עה״ת לבאר ולפרש מאמרי רז״ל בש"ס.

קושיא נוספת מקשה הרבי, שבגמ׳ שם משמע שהם שני ענינים: א) אזהרה על נגיעת נבילה ברגל, ב) חיוב לטהר עצמו ברגל, שזהו מאמרו של רבי יצחק, ש״חייב אדם לטהר את עצמו ברגל״ וזה דיוק וחידוש בהילפותא מקרא (לא רק שלילת נגיעה, אלא גם חיוב לטהר, שזה לא משתמע מהברייתא: והראיה שהגמ׳ מביאה מהברייתא היא (לכאורה) רק שהכתוב ״ובנבלתם לא תגעו״ איירי ברגל״, ולא על עצם - חידושו של ר״י ש״חייב אדם כו׳״. אבל מלשון רש״י ״זהו שאמרו חייב אדם לטהר עצמו ברגל״ משמע, שהוא אותו הענין והלימוד״.

בזה בא רש״י להוכיח שני הוכחות: א. שענין זה הוא בכל הזמנים ולא רק בזמן הבית, שהרי ״זהו שאמרו״ הוא - סתם. ועוד שמאמר רז״ל זה ע״י ר׳ יצחק) נאמר לאחרי החורבן.

ב. בזה מדגיש שהזהירות מטומאה והחיוב לטהר - ענינם אחד: את״ל שהאזהרה ״ובנבלתם לא תגעו״ היא מפני הכניסה למקדש והקרבת קרבנות, היה מקום לומר דהוי שני ענינים שונים, כנ״ל, דמפני החיוב לעלות לרגל ולהקריב קרבנות ה"ה מוזהר שלא לטמא את עצמו, אבל אין זה מכריחו לטהר עצמו אם כבר נטמא, דמאחר שהוא טמא י״ל דפקע ממנו היוב העליה לרגל, והבאת קרבנות (אלא שר״י מוסיף לחדש שמ"ובנבלתם לא תגעו" ברגל ילפינן דין שני, שחייב אדם לא רק להזהר מטומאה אלא גם לטהר עצמו ברגל.

אבל לפרש״י שהחיוב הוא לא מפני הכניסה למקדש והבאת קרבנות אלא שמפני הרגל הוא מוזהר שלא לטמא א״ע (וגם בזמן הזה״ כנ"ל) - הרי מובן, שהאזהרה ב״לא תגעו״ אינו רק עגין שלילי, אלא שהדגל מחייבו שיהי׳ במצב של טהרה ולכן גם באם נטמא - עליו לטהר עצמו.

ולכן מדייק רש״י ״זהו שאמרו חייב -אדם לטהר עצמו ברגל״ - כי תוכן אזהרה זו ״ובנבלתם לא תגעו - ברגל״, הוא(גם) החיוב לטהר עצמו ברגל.

שיטת רש"י זו, היא לשיטתו בש"ס. בגמ׳״ איתא ״אשתו ארוסה לא אונן ולא מטמא לה וכן היא לא אוננת ולא מטמאת לו״. ופירש"י ״ולא מיטמאת, אינה צריכה להתעסק בו כו׳ כד שמעתי ולי נראה ולא מיטמאה כגון ברגל שישראלים מוזהרים על הטומאה מובנבלתם לא תגעו״, שמזה מובן שהזהירות מטומאה ברגל אינה משום הכניסה למקדש ועלי׳ לרגל ו הבאת עולת ראיה - שהרי נשים אינן מחוייבות בכ״ז, דהוי מ״ע שהזמ״ג: ועוד: זה שהארוסה ״לא מטמאת לו״ הוא בפשטות שוה ל״ולא מטמא״ שעל הארוס הכהן, והרי אזהרת טומאת מת שעל הכהן היא לא רק בארץ כ״א גם בהו״ל ואף שלא בזמן הבית. וא״כ מובן שגם זה שהארוסה ״לא מטמאת לו״(מצד החיוב לטהר עצמו ברגל) היא גם בחו״ל ואף שלא בזמן הבית״.

נושא המסכת הוא בעניני ראש השנה והנושאים המסתעפים - קידוש החודש, ותקיעת שופר.

ביאורי נשיאי חב"ד

צמח צדק עמ' עד (עמ' 155)