2,085
עריכות
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
מענדל סופר (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(12 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי=אור אין סוף|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}} | {{פירוש נוסף|נוכחי=אור אין סוף|אחר=פירושים נוספים באור|ראו=[[אור (פירושונים)]]}} | ||
{{סדר ההשתלשלות | {{סדר ההשתלשלות}} | ||
'''אור אין סוף''' נקרא ההתגלות והתפשטות מ[[עצמות ומהות|עצמותו יתברך]] כפי שהוא לפני ה[[צמצום]]. התגלות זו מכונה [[אור]] | '''אור אין סוף''' נקרא ההתגלות והתפשטות מ[[עצמות ומהות|עצמותו יתברך]] כפי שהוא לפני ה[[צמצום]]. התגלות זו מכונה [[אור]], משום שהאור (אור השמש) ממחיש לנו את כללות שלושת ה"גדרים" של "אור אין סוף": א. אינו חלק מעצם גוף המאור אלא רק זיו והארה ממנו, ב. דבוק למאור, ג. מעיין המאור (היינו, דלא זו בלבד שאין אור בלי מאור, אלא שכל גדר מציאות האור הוא התגלות '''המאור'''. אין זה שהמאור "עושה" משהו "אחר" שאינו מאור, אלא האור הוא התגלות המאור עצמו). והנמשל: אור אין סוף הוא התגלות העצמות, והתגלות זו עם שהיא בריחוק מהעצמות - להיותה "אור" הרי היא דבוקה (וכלולה בו) ודומה לו (דכשם שהעצמות הוא אין סוף גם האור הוא בבחינת אין סוף). '''עניינו ומטרתו''' של אור אין סוף הוא ראשית נתינת מקום לבריאת העולם שלהיותו אור והתפשטות בלבד ישנה האפשרות שממנו ועל ידו יתהווה העולם. אולם עדיין אור זה כפי שהוא לפני הצמצום הוא נעלה באין ערוך מהעולם ולפיכך הוצרך להיות באור זה צמצום. | ||
במקומות רבים בחסידות גם האור '''שאחרי''' הצמצום נקרא "אור אין סוף"{{הערה|כי '''לגבי העולמות''' הוא אכן אין סוף הן בנוגע ל"התפשטותו" והן בנוגע למהותו (היינו, שהוא אור פשוט ואינו מוגדר בציור פרטי).}}, אך בערך זה מדובר רק על הפירוש הפשוט יותר - שאור אין סוף הוא האור שלפני הצמצום{{הערה|היינו, א. משום שהוא אין סוף "ממש" (ולא רק בערך לעולמות), ב. מה שגם אחרי הצמצום האור דבוק במאור אין זה באותו אופן שלפני הצמצום, שהרי הוא מציאות '''שמחוץ''' לעצם, ג. הפשיטות שבאור אחרי הצמצום אינה פשיטות בתכלית (אלא רק ביחס לעולמות), וממילא אינה ממש "כעין המאור".}} | |||
==תכונות== | ==תכונות== | ||
===אור=== | ===אור=== | ||
{{ערך מורחב|אור}} | {{ערך מורחב|אור}} | ||
ההתגלות מהעצמות מכונה ב[[תורת החסידות]] 'אור (אין סוף)', בשונה | ההתגלות מהעצמות מכונה ב[[תורת החסידות]] 'אור (אין סוף)', בשונה מ[[שיטת החקירה|חוקרים]] שהגדירו זאת כ'שפע'. מטעמים רבים כינו המקובלים את התגלות זו בשם אור כיון שה'אור' מתייחד בתכונות רבים המהווים [[משל]] להתגלות האלוקית: | ||
אחדים מהתכונות של אור באים להגדיר את היחס שבין האור למאור שמחד ישנו קירוב גדול בין האור למאור (שלעומת זאת ב[[שפע]] הוא אינו) שהאור דבוק ומחובר תמיד למקורו, הוא דומה למקורו, ומאיר בדרך ממילא (ובהכרח). ומאידך ישנו 'ריחוק והבדלה' בין האור למאור שהוא רק התפשטות ואינו מציאות: | אחדים מהתכונות של אור באים להגדיר את היחס שבין האור למאור שמחד ישנו קירוב גדול בין האור למאור (שלעומת זאת ב[[שפע]] הוא אינו) שהאור דבוק ומחובר תמיד למקורו, הוא דומה למקורו, ומאיר בדרך ממילא (ובהכרח). ומאידך ישנו 'ריחוק והבדלה' בין האור למאור שהוא רק התפשטות ואינו מציאות: | ||
שורה 122: | שורה 120: | ||
==מלכות דאור אין סוף== | ==מלכות דאור אין סוף== | ||
'''מלכות דאור אין סוף''' היא הבחינה האחרונה של אור אין סוף שלפני ה[[צמצום]] וזהו הנקרא [[ | '''מלכות דאור אין סוף''' היא הבחינה האחרונה של אור אין סוף שלפני ה[[צמצום]] וזהו הנקרא [[עשר ספירות הגנוזות]] שב[[טהירו עילאה]]. על ידי הצמצום נמשך מלכות דאור אין סוף להיות בבחינת [[עתיק יומין]] ל[[אדם קדמון]]. | ||
== | ==למעלה מעלה עד אין סוף ולמטה מטה עד אין תכלית== | ||
"למעלה מעלה עד אין קץ ולמטה מטה עד אין תכלית" שהוא לשון ה[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תקוני זוהר, סוף תיקון נ"ז}} וה[[זוהר]]{{הערה|זוהר חדש, יתרו לד סע"ג}} המובא ב[[חסידות]] המתאר את התפשטות של [[אור אין סוף]] בכל ה[[עולמות]]{{הערה|ענין ה'מעלה' ו'מטה' שבאור אין סוף נתבאר בד"ה ויולך הוי' ובד"ה אדם כי יקריב שבהמשך תרס"ו. כפל הלשון - "למעלה מעלה" ו"למטה מטה" - נתבאר בד"ה ונחה תשי"ד (הוגה ונדפס בסה"מ מלוקט ח"ב)}}. | "למעלה מעלה עד אין קץ ולמטה מטה עד אין תכלית" שהוא לשון ה[[תיקוני זוהר]]{{הערה|תקוני זוהר, סוף תיקון נ"ז}} וה[[זוהר]]{{הערה|זוהר חדש, יתרו לד סע"ג}} המובא ב[[חסידות]] המתאר את התפשטות של [[אור אין סוף]] בכל ה[[עולמות]]{{הערה|ענין ה'מעלה' ו'מטה' שבאור אין סוף נתבאר בד"ה ויולך הוי' ובד"ה אדם כי יקריב שבהמשך תרס"ו. כפל הלשון - "למעלה מעלה" ו"למטה מטה" - נתבאר בד"ה ונחה תשי"ד (הוגה ונדפס בסה"מ מלוקט ח"ב)}}. | ||
בכללות, הביאורים מתחלקים לב' ביאורים כללים: | בכללות, הביאורים מתחלקים לב' ביאורים כללים: | ||
א. ה"מעלה" ו"מטה" מדבר על האור - שיש בו תנועה של מעלה" - עליה והתעלמות, ו"מטה" - ירידה והתפשטות. | א. ה"מעלה" ו"מטה" מדבר על האור - שיש בו תנועה של מעלה" - עליה והתעלמות, ו"מטה" - ירידה והתפשטות. | ||
ב. ה"מעלה" ו"מטה" מדבר על העולמות - והאמרה באה לבטא את העילוי והשלימות של אוא"ס, שגם העולמות העליונים הם לא חשובים לגביו, ושהוא מתפשט גם בעולמות תחתונים. | ב. ה"מעלה" ו"מטה" מדבר על העולמות - והאמרה באה לבטא את העילוי והשלימות של אוא"ס, שגם העולמות העליונים הם לא חשובים לגביו, ושהוא מתפשט גם בעולמות תחתונים. | ||
== ראו גם == | |||
* [[אור העצם וכח העצם]] | |||
* [[אור הסובב כל עלמין]] | |||
* [[אור הממלא כל עלמין]] | |||
* [[אור חדש]] | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
שורה 134: | שורה 139: | ||
* [[הצמח צדק]] - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32911&st=&pgnum=430 מאמר דיבור המתחיל להבין עניין אור אין סוף]''' ביאור הצמח צדק על מאמר [[אדמו"ר הזקן]] הנ"ל בספר המאמרים תקס"ז בהוספות. {{הב}} | * [[הצמח צדק]] - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32911&st=&pgnum=430 מאמר דיבור המתחיל להבין עניין אור אין סוף]''' ביאור הצמח צדק על מאמר [[אדמו"ר הזקן]] הנ"ל בספר המאמרים תקס"ז בהוספות. {{הב}} | ||
* הרב [[יואל כהן]] '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30575&st=&pgnum=22 ספר הערכים ערך אוא"ס]''' - סיכום לפרטי פרטים של ערך זה אור אין סוף. {{הב}} | * הרב [[יואל כהן]] '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30575&st=&pgnum=22 ספר הערכים ערך אוא"ס]''' - סיכום לפרטי פרטים של ערך זה אור אין סוף. {{הב}} | ||
{{אור}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אורות וכלים]] | [[קטגוריה:אורות וכלים]] | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | [[קטגוריה:תורת החסידות]] |
עריכות