הבדלים בין גרסאות בדף "מסכת קידושין"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 22: שורה 22:
  
 
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
 
יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.
 
 
  
 
=== ביאורי הרבי ===
 
=== ביאורי הרבי ===
 
*'''יז א.''' אף כל שישנן בכלל ברכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=103 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 87 (עמ' 103)]
 
*'''יז א.''' אף כל שישנן בכלל ברכה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=103 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 87 (עמ' 103)]
 +
 
*'''כט א.''' האב חייב על בנו למולו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)]
 
*'''כט א.''' האב חייב על בנו למולו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)]
 +
 
*'''כט א.''' האב חייב על בנו למולו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חי"א עמ' 42 (עמ' 50)]
 
*'''כט א.''' האב חייב על בנו למולו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חי"א עמ' 42 (עמ' 50)]
 +
 
*'''ל ב.''' עם האשה זו תורה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=276 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 266 (עמ' 276)]
 
*'''ל ב.''' עם האשה זו תורה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=276 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 266 (עמ' 276)]
 +
 
*'''לט ב'''. מעשה חזא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4614&st=%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%97+%D7%94%D7%A7%D7%9F&pgnum=605&hilite=0b989b8b-d64c-4ec9-8260-2f2370072cbb שיחות קודש תשל"ו ח"ב עמ' ח (605)] '''[[שילוח הקן|לסיכום השיחה]]'''.
 
*'''לט ב'''. מעשה חזא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4614&st=%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%97+%D7%94%D7%A7%D7%9F&pgnum=605&hilite=0b989b8b-d64c-4ec9-8260-2f2370072cbb שיחות קודש תשל"ו ח"ב עמ' ח (605)] '''[[שילוח הקן|לסיכום השיחה]]'''.
 +
 
*'''מ א.''' מצווה בו יותר מבשלוחו.[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)]
 
*'''מ א.''' מצווה בו יותר מבשלוחו.[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)]
 +
 
*'''מח ב.''' המקדש את האשה על מנת שאני עני ונמצא עשיר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a התוועדויות תשמ"ה ח"א עמ' 200 (עמ' 207)]
 
*'''מח ב.''' המקדש את האשה על מנת שאני עני ונמצא עשיר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a התוועדויות תשמ"ה ח"א עמ' 200 (עמ' 207)]
 +
 
*'''מח ב.''' על מנת שאני צדיק גמור. [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/34/maftechot/mi/21/13&search=%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%97+%D7%94%D7%A7%D7%9F מכתב תשכ"ה]
 
*'''מח ב.''' על מנת שאני צדיק גמור. [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/lkus/34/maftechot/mi/21/13&search=%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%97+%D7%94%D7%A7%D7%9F מכתב תשכ"ה]
 +
 
*'''נד ב.''' הואיל ותנן בבחירתא כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש תש"מ ח"א עמ' יז (עמ' 60)]
 
*'''נד ב.''' הואיל ותנן בבחירתא כוותיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94 שיחות קודש תש"מ ח"א עמ' יז (עמ' 60)]
 +
 
*'''סה ב.''' הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106 (עמ' 118
 
*'''סה ב.''' הודאת בעל דין (רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות). [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=118 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 106 (עמ' 118
 +
 
*'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש תש"מ ח"א עמ' י"ח (עמ' 61)]
 
*'''עא א.''' שאין [[אליהו הנביא]] בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4623&hilite=c9b6e6c5-c620-444c-9da6-678a72e94685&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA+%D7%97%D7%9C%D7%94&pgnum=61 שיחות קודש תש"מ ח"א עמ' י"ח (עמ' 61)]
 +
 
*'''סיום המסכת.''' שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)]
 
*'''סיום המסכת.''' שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות עמ' 107 (עמ' 121)]
 +
 
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חי"א עמ' 42 (עמ' 50)]
 
*'''ירושלמי. פ"א ה"ז.''' חיוב האב למול את בנו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=66 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 53 (עמ' 65)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14936&st=&pgnum=50&hilite= לקוטי שיחות חי"א עמ' 42 (עמ' 50)]
 +
 +
== לקריאה נוספת ==
 +
 
*[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין]]
 
*[[לקט מביאורי רבותינו נשיאנו - על מסכת קידושין]]
  
 
=== ביאורי אדמו"ר הצמח צדק ===
 
=== ביאורי אדמו"ר הצמח צדק ===
  
ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=265 פרק ראשון], ו[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=265 פרק שני].
+
ביאורי [[אדמו"ר הצמח צדק]] בספרו, הינם על [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=265 פרק ראשון], ו[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16092&hilite=2f212835-3822-4ae9-9985-7a5a288a8524&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=265 פרק שני].
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:ש"ס]]
 
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה מ־02:23, 16 ביוני 2010

במסכת קדושין יש 4 פרקים, ו81 דפים.

המסכת עוסקת בדיני קדושין, ויוחסין.

יסודות בהבנת המסכת

קידושין הינו קנין אישות, בה האשה נקנית לבעלה לכל עניני האישות.

קידושי ספק

כאשר אדם מקדש חמש נשים, באופן שאומר - אחת מכם תהיה מקודשת לי, הרי כולם ספק מקודשות מכיון שאין ידוע איזה מהם קידש.

בדין זה אפשר ללמוד שני אופנים:

א. שיש ספק במציאות, כי אכן רק אחת מהם מקודשת והשניה אינה מקודשת כלל.

ב. שחל דין וחלות ספק על כל אחת מהם, שכל אחת מהם יש לה דיני ספק קידושין.[1]

מסתבר יותר ללמוד כצד השני, כי הרי מכיון שלא כיון בקידושיו על אף אחת מהם, איזו סברא תהיה לומר שדווקא אחת מהם מקודשת והשניה לא?

אם כי אדמו"ר הצמח צדק[2] מסופק בזה, מכיון שישנן ראיות שונות כצד הראשון.[3]

יתכן - אומר אדמו"ר הצמח צדק, כי תלוי הדבר: באופן שקידש אחת מחמש נשים, שישנה אפשרות שיחולו הקידושין על כל אחת מהם, אז אכן חלים קידושי ספק על כולן, אך באופן שקידש אחת משתי אחיות, שאין אפשרות שיחולו קידושין על כולן, אז אכן חלין קידושין רק על אחת מהם.

ביאורי הרבי

לקריאה נוספת

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק

ביאורי אדמו"ר הצמח צדק בספרו, הינם על פרק ראשון, ופרק שני.

הערות שוליים

  1. כן מוכיח הצ"צ מדברי הריטב"א והפני יהושע. ויש לציין שכן היא גם דעת הגאון רבי שמעון יהודה שקאפ זצ"ל.
  2. צמח צדק על מסכת יבמות, עמ' 170
  3. מכיון שבגמרא יבמות כתוב שמי שקידש אחת משתי אחיות, אם קדם וכנס אין מוציאין מידם, כי אנו אומרים: שמא הזדמן לו שלו, ואם תאמר שחל על כל אחת קידושי ספק, אם כן איך אנו אומרים שהזדמן שלו?