סלמנדרא: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:סלמנדרא כתומה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הסלמנדרה הכתומה, יש מזהים אותה עם הסלמנדרא המופיע בגמרא.]]'''סלמנדרא'''{{הערת שוליים|סיום מסכת [[חגיגה]], [[מסכת חולין]] קכ"ז.}} היא [[שרץ]] טמא{{הערת שוליים|[[רש"י]] במסכ' חגיגה}}, אחד משמונה השרצים הטמאים{{הערת שוליים|[[תוספות]] חגיגה, וייתכן שגם רש"י סובר כמותם ([[הרבי]]). וראה [[רש"י]] בחולין.}}. יש{{הערת שוליים|ראה ויקיפדיה}} המזהים אותה עם ה[[חיה|חי']] 'Salamandra salamandra'{{הערת שוליים|'סלמנדרא כתומה'.}}. | [[קובץ:סלמנדרא כתומה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הסלמנדרה הכתומה, יש מזהים אותה עם הסלמנדרא המופיע בגמרא.]]'''סלמנדרא'''{{הערת שוליים|סיום מסכת [[חגיגה]], [[מסכת חולין]] קכ"ז.}} היא [[שרץ]] טמא{{הערת שוליים|[[רש"י]] במסכ' חגיגה}}, אחד משמונה השרצים הטמאים{{הערת שוליים|[[תוספות]] חגיגה, וייתכן שגם רש"י סובר כמותם (דברי [[הרבי]] [נדפסו ב[[הנחה]] הלא-מוגית].). וראה [[רש"י]] בחולין.}}. יש{{הערת שוליים|ראה ויקיפדיה}} המזהים אותה עם ה[[חיה|חי']] 'Salamandra salamandra'{{הערת שוליים|'סלמנדרא כתומה'.}}. | ||
סלמנדרא היא שרץ שנוצר על-ידי בעירת ה[[אש]] במשך שבע שנים{{הערת שוליים|רש"י שם}}, (במקום אחר מובא שהיא נוצרת מבעירה של [[הדס]] דווקא{{הערת שוליים|רש"י ב[[מסכת חולין]]}}, ועל-כן היא [[תולדה]] של ה[[אש]] בלבד{{הערת שוליים|דברי [[הרבי]].}}. | סלמנדרא היא שרץ שנוצר על-ידי בעירת ה[[אש]] במשך שבע שנים{{הערת שוליים|רש"י שם}}, (במקום אחר מובא שהיא נוצרת מבעירה של [[הדס]] דווקא{{הערת שוליים|רש"י ב[[מסכת חולין]]}}, ועל-כן היא [[תולדה]] של ה[[אש]] בלבד{{הערת שוליים|דברי [[הרבי]].}}. |
גרסה מ־21:42, 8 ביוני 2010
סלמנדרא[1] היא שרץ טמא[2], אחד משמונה השרצים הטמאים[3]. יש[4] המזהים אותה עם החי' 'Salamandra salamandra'[5].
סלמנדרא היא שרץ שנוצר על-ידי בעירת האש במשך שבע שנים[6], (במקום אחר מובא שהיא נוצרת מבעירה של הדס דווקא[7], ועל-כן היא תולדה של האש בלבד[8].
מי שמושח את גופו בדם סלמנדרא, אין האש מזיקה לו, כיוון שהסלמנדרא - שהיא תולדת האש, מגינה עליו[9] על חזקיהו המלך מסופר[10] מסופר שהי' 'חסין אש' כיוון שאימו משחתו בדם סלמנדרא.
טמא מאש
הסלמנדרא היא שרץ טמא, אך הוא מגיע מהאש, שהיא טהורה, ולא עוד אלא היא משמשת כמקום טבילה (מקווה), יותר נעלית מאשר מקווה של מים, עד שהקדוש ברוך הוא טובל ומיטהר דווקא במקווה של אש ('נורא')[11].
אמנם, כאשר היא באה במגע עם האש, אזי אין האש שולטת בה, שכן למרות שהיא טמאה - במהותה היא עדיין אש[12].
כךגגם תלמידי חכמים, כיוון שהם מציאות אחת עם התורה, גם אם הם הופכים ל'שרץ', מהותם האמיתית היא תורה, והם תמיד יכולים להשיל מעליהם את טומאתם ולחזור אלי'.
מקור
- 'ליקוט' מהשיחה - לקוטי שיחות חט"ז עמ' 464.
הערות שוליים
- ↑ סיום מסכת חגיגה, מסכת חולין קכ"ז.
- ↑ רש"י במסכ' חגיגה
- ↑ תוספות חגיגה, וייתכן שגם רש"י סובר כמותם (דברי הרבי [נדפסו בהנחה הלא-מוגית].). וראה רש"י בחולין.
- ↑ ראה ויקיפדיה
- ↑ 'סלמנדרא כתומה'.
- ↑ רש"י שם
- ↑ רש"י במסכת חולין
- ↑ דברי הרבי.
- ↑ כך תלמידי חכמים "אין אש של גיהנום שלוטת בהם", כיוון שהם מציאות אחת עם התורה שנמשלה לאש. (מסכת חגיגה).
- ↑ מסכת סנהדרין ס"ג:.
- ↑ מסכת סנהדרין ל"ט, סע"א.
- ↑ טהורה.