עבודת הבירורים: הבדלים בין גרסאות בדף

 
(22 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''עבודת הבירורים''' היא העבודה של בירור ה[[רפ"ח ניצוצים|ניצוצות הקדושים]] שנפלו לבין ה[[קליפות]]. עבודה זו היתה מוטלת על בני ישראל במשך כל הדורות בגלות{{הערת שוליים|בשנת [[תשנ"ב]] הכריז הרבי שלאחרי כל העבודה בגלות, ובמיוחד על ידי עבודתם של [[רבותינו נשיאנו]] שגילו את [[תורת החסידות]] - כעת כבר "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", והעבודה בזמננו הינה עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם, ולפקוח את העיניים ולראות את הגאולה (על פי שיחות ה[[דבר מלכות]] - שבת פרשת ויצא, וישלח, וישב תשנ"ב. ועוד).}}, ומוזכרת רבבות פעמים בתורת החסידות.
'''עבודת הבירורים''' היא העבודה של בירור ה[[רפ"ח ניצוצים|ניצוצות הקדושים]] שנפלו לבין ה[[קליפות]]. עבודה זו הייתה מוטלת על בני ישראל במשך כל הדורות בגלות{{הערה|בשנת [[תשנ"ב]] הכריז הרבי שלאחרי כל העבודה בגלות, ובמיוחד על ידי עבודתם של [[רבותינו נשיאנו]] שגילו את [[תורת החסידות]] - כעת כבר "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", והעבודה בזמננו הינה עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם, ולפקוח את העיניים ולראות את הגאולה (על פי שיחות ה[[דבר מלכות]] - שבת פרשת ויצא, וישלח, וישב תשנ"ב. ועוד).}}, ומוזכרת רבבות פעמים בתורת החסידות.


==תוכן העבודה==
==תוכן העבודה==
שורה 11: שורה 11:


==אופני הבירור==
==אופני הבירור==
ישנם שני אופנים של בירור הקליפות, התלוי בסוגיהם:  
ישנם שני אופנים של בירור הקליפות, התלוי בסוגיהם:


'''[[קליפת נגה]]''' (שהיא הקליפה העדינה יותר) - ניתנת ל"בירור", כאשר משתמשים בדבר המסויים בצורה נכונה, למטרות קדושות.
'''[[קליפת נגה]]''' (שהיא הקליפה העדינה יותר) - ניתנת ל"בירור", כאשר משתמשים בדבר המסויים בצורה נכונה, למטרות קדושות.
שורה 17: שורה 17:
'''[[ג' קליפות הטמאות]]''' (שהם קליפות טמאות יותר, ובהם נכללים הדברים האסורים באכילה או בהנאה, בעלי חיים טמאים, מעשים שנגד רצון ה' וכדומה) - הניצוץ האלוקי הטמון בקליפה זו "קשור" בהם בקשר חזק, ו"אסור" (מלשון אסיר) בתוכם, ועל כן אינו ניתן להעלאה ו"בירור" אלא רק על ידי דחייתו והתרחקות ממנו.
'''[[ג' קליפות הטמאות]]''' (שהם קליפות טמאות יותר, ובהם נכללים הדברים האסורים באכילה או בהנאה, בעלי חיים טמאים, מעשים שנגד רצון ה' וכדומה) - הניצוץ האלוקי הטמון בקליפה זו "קשור" בהם בקשר חזק, ו"אסור" (מלשון אסיר) בתוכם, ועל כן אינו ניתן להעלאה ו"בירור" אלא רק על ידי דחייתו והתרחקות ממנו.


רק במקרים שיהודי השתמש כבר, בדיעבד בלבד, ב"קליפה" הטמאה (לדוגמא: אכל מאכל שאינו כשר) - הרי אז יכול הוא להעלותו לקדושה על ידי [[תשובה]] עמוקה מאוד, הנובעת מתוך אהבת השם, שהיא תשובה ההופכת את הזדונות לזכויות. אולם, זו תשובה שלא כל אחד מסוגל להגיע אליה ונדרש לעמוד במדריגה גבוהה מאוד על מנת לשוב בתשובה זו.  
רק במקרים שיהודי השתמש כבר, בדיעבד בלבד, ב"קליפה" הטמאה (לדוגמא: אכל מאכל שאינו כשר) - הרי אז יכול הוא להעלותו לקדושה על ידי [[תשובה]] עמוקה מאוד, הנובעת מתוך אהבת השם, שהיא תשובה ההופכת את הזדונות לזכויות. אולם, זו תשובה שלא כל אחד מסוגל להגיע אליה ונדרש לעמוד במדריגה גבוהה מאוד על מנת לשוב בתשובה זו.


רק בגאולה העתידה, כאשר יתקיימו דברי הנבואה "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" - יעלו לקדושה גם הניצוצות האלוקיים הטמונים בקליפות הטמאות.
רק בגאולה העתידה, כאשר יתקיימו דברי הנבואה "[[ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ]]" - יעלו לקדושה גם הניצוצות האלוקיים הטמונים בקליפות הטמאות.


==עליית הבירורים==
==עליית הבירורים==
אופן עליית הבירורים הוא שמן עבודת האדם ב[[עולם העשיה]] נעשה הבירור בעשיה והמובחר שבזה עולה ל[[עולם היצירה]], ועל ידי הבירור שב[[עולם היצירה]] הנה המובחר שבזה נעשה [[עולם הבריאה]], ועל ידי הבירור שב[[עולם הבריאה]] הנה המובחר שבזה עולה בבחינת [[מלכות דאצילות]].
אופן עליית הבירורים הוא שמן עבודת האדם ב[[עולם העשייה]] נעשה הבירור בעשיה והמובחר שבזה עולה ל[[עולם היצירה]], ועל ידי הבירור שבעולם היצירה הנה המובחר שבזה נעשה [[עולם הבריאה]], ועל ידי הבירור שבעולם הבריאה הנה המובחר שבזה עולה בבחינת [[מלכות דאצילות]].


==שני שלבים בבירור==
==שני שלבים בבירור==
ישנם שני שלבים בבירור: השלב הראשון הוא בירור בדרך מלמטה למעלה - ביטול היש - הנקרא "בירור דב"ן", ואחריו השלב השני הוא בירור בדרך מלמעלה למטה - התכללותו של התחתון באלוקות - הנקרא "בירור דמ"ה"{{הערה|ראה [[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' מאמר ד"ה ויגש אליו תשל"ו, ושם נסמן. ולהעיר משני השלבים בבירור העולם - שהתחתון מקבל מהעליון ה[[משפיע]] עליו, או שהוא נעשה כמו העליון - ב[[דבר מלכות]] ש"פ וישלח וש"פ וישב תשנ"ב.}}.
ישנם שני שלבים בבירור: בירור בדרך מלמטה למעלה, בירור התחתון; ובירור בדרך מלמעלה למטה, התכללותו של התחתון באלוקות.
 
השלב הראשון הוא בירור - ביטול היש - הנקרא "בירור דב"ן", ואחריו השלב השני הוא - הנקרא "בירור דמ"ה".
 
השלב הראשון ענינו הוא [[העלאת מיין נוקבין]], מלמטה למעלה: בירור [[ניצוצות הקדושה]] מה[[ישות]] שנגרמת על ידי הנבראים שמלובשים בהם ניצוצות קדושה. בירור זה נעשה על ידי [[ספירת המלכות]] שבה מלובש [[שם ב"ן]], שהיא הפועלת בהם [[ביטול היש]] לאין.
 
אמנם, בירור זה התחתון אינו שלימות ההעלאה, ולכן ישנו שלב נוסף בבירור - [[המשכת מיין דוכרין]], מלמעלה למטה: המשכת אור עליון ההופך את הניצוצות שנתבררו וכולל אותם באלוקות ממש. בירור זה נעשה על ידי [[ספירת החכמה]] שבה מלובש [[שם מ]], שבכוחה לגלות בנבראים את ההתאחדות המוחלטת לאלוקות. על בירור זה (שע"י החכמה) נאמר פתגם הזוהר{{הערה|ראה זח"ב רנד סע"ב. הערות כ"ק אדמו"ר זי"ע סה"מ תש"א ע' 79. תש"ח ע' 206. ביאורי הזהר לרבי האמצעי תשא קיג א (ועייג"ב להלן שם). נשא קפד סע"א ואילך. ואתחנן רמב ב-ג. מאמרי אדה"ז תקס"ג ח"א ע' קפה ואילך. אמרי בינה שער התפילין פקמ"ג. אוה"ת במדבר ח"ד ע' אצב. המשך תרס"ו ע' תקכב-תקכג ובהערות 83-85 (וראה לעיל שם בארוכה). הנסמן במאמרי אדהאמ"צ דברים ח"א עמ' רצה.}} "[[בחכמה אתברירו]]", היינו, '''שהוא''' הבירור האמיתי ועיקר תכלית הבירור.
 
החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון, הוא החילוק בין עבודת ה[[שבטים]] לעבודת [[יוסף הצדיק]]. ולמרות שעבודתו של יוסף הצדיק שייכת בעיקרה לבירור העליון, בכל זאת בהיות יוסף הצדיק מלובש בגוף, היה עליו לתקן גם את הבירור התחתון, הראשון{{הערה|תורה אור וישב, כח, ב. וראה [[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' מאמר ד"ה ויגש אליו תשל"ו, ושם נסמן.
{{ש}}ולהעיר משני השלבים בבירור העולם - שהתחתון מקבל מהעליון ה[[משפיע]] עליו, או שהוא נעשה כמו העליון - ב[[דבר מלכות]] ש"פ וישלח וש"פ וישב תשנ"ב.}}.
 
{{ערך מורחב|ערך=בחכמה אתברירו}}
 
===מעלת בירור התחתון דוקא===


זאת מכיון שתפקידנו לעשות לקב"ה [[דירה בתחתונים]], באופן שגם התחתון יתאחד ויזדהה עם הגילוי האלקי זאת הכוונה '''בירור התחתון'''.
===דוגמאות===
לדוגמה: בני ישראל יצאו ממצרים בכח ה[[אמונה]]. האמונה מגיעה מהצד העליון שבאדם, [[נפש אלוקית|נפשו האלקית]]. אך לפני שנכנסו לארץ שלח משה [[מרגלים]] שיראום את פרי הארץ, בכדי שיראו בעיניהם הגשמיות את טובת הארץ, וכך גם שכלם הגשמי והתחתון יקבל את דבר ה' "ארץ זבת [[חלב]] ודבש".
לדוגמה: בני ישראל יצאו ממצרים בכח ה[[אמונה]]. האמונה מגיעה מהצד העליון שבאדם, [[נפש אלוקית|נפשו האלקית]]. אך לפני שנכנסו לארץ שלח משה [[מרגלים]] שיראום את פרי הארץ, בכדי שיראו בעיניהם הגשמיות את טובת הארץ, וכך גם שכלם הגשמי והתחתון יקבל את דבר ה' "ארץ זבת [[חלב]] ודבש".


דוגמה נוספת: בעת היציאה ממצרים, נעשה נס מיוחד שהמצרים השאילו לישראל מרצונם הטוב כלי [[כסף (מתכת)|כסף]] וכלי זהב. למרות שאם ישראל היו מבקשים זאת מהם, המצרים לא היו מסוגלים לסרב. אך היה ענין מיוחד בכך שהמצרים מרצונם יתנו את הכלים, בכדי לפעול את בירור התחתון.
דוגמה נוספת: בעת היציאה ממצרים, נעשה נס מיוחד שהמצרים השאילו לישראל מרצונם הטוב כלי [[כסף (מתכת)|כסף]] וכלי זהב. למרות שאם ישראל היו מבקשים זאת מהם, המצרים לא היו מסוגלים לסרב. אך היה ענין מיוחד בכך שהמצרים מרצונם יתנו את הכלים, בכדי לפעול את בירור התחתון.
===החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון===
החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון מוסבר בדבריו של [[אדמו"ר הזקן]], כשני שלבים ב[[העלאת ניצוצות הקדושה]]: השלב הראשון נקרא העלאת [[מין נוקבין]], וענינו בירור [[ניצוצות קדושה]] שנפלו משם [[ב"ן]], שענינם הוא ה[[ישות]] שגורם לנבראים שמלובשים בהם ניצוצות קדושה, להיות במצב של [[שבירת הכלים|שבירה]], שהרי כל ישות היא פירוד מאלקות, והיא הגורמת להם להתרחק מאלקות, ונמצא כי תיקונם הוא על ידי גילוי הביטול שבהם, ביטול היש לאין.


למרות זאת בירור זה התחתון אינו שלימות ההעלאה, אלא נצרכת שלב נוסף בבירור שהוא המשכת [[מין דוכרין]], שהוא המשכת [[שם מ"ה]] שהוא ההופך את הבירורים לאלקות ממש, שבירור זה הוא כח [[ספירת החכמה]] שבכוחה לכלול בתוכה את התחתונים ולכוללם באלקות.
== לעתיד לבוא ==
בזמן הגאולה גם יהיה בירור בעולם הנקרא "בירור שני"{{הערה|1=ראה בהרחבה [http://torasmoshiach.com/יא-ואכלתם-אכול-ושבוע-מוצאי-ש״פ-צו-ט״ז-א/ מאמר ד"ה "ואכלתם אכול" תשל"ח].}}. שלא כקודמו, מטרת בירור זה אינה כדי לברר את הרע מתוך הטוב, אלא כחלק מסדר [[השפעה]] נעלית יותר ([[עולם העקודים]], [[פנימיות הכתר]]) שתתגלה אז, שצריכה לקרות כתוצאה מ[[רצוא]].


החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון, הוא החילוק בין עבודת ה[[שבטים]] לעבודת [[יוסף הצדיק]]. ולמרות שעבודתו של יוסף הצדיק שייכת בעיקרה לבירור העליון, בכל זאת בהיות יוסף הצדיק מלובש בגוף, היה עליו לתקן גם את הבירור התחתון, הראשון{{הערה|תורה אור וישב, כח, ב}}.
אמנם, בירור זה אינו ייעשה על ידי עבודת האדם, אלא יבוא מלמעלה (ובלשון החסידות: "בירור ד[[מיין דוכרין]]") כתוצאה בלתי ישירה{{הערה|כמו שבזריעת '''גרעין''', מצמיחה '''האדמה''' פרי כדוגמתו.}} מעבודת בני ישראל במשך הגלות{{הערה|1=ראה בהרחבה [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/1/3c.htm תורה אור פ' בראשית ג,ג]}}.


== לעתיד לבוא ==
==עבודה זו כיום==
בלקוטי תורה פרשת צו, במאמר ואכלתם אכול ושבוע מסביר איך יהיה בירור אחר בירור לעתיד לבוא וזה לשונו שם (ח. א): "מה שעתה הוא בחינת [[נשמה|נשמות]] גבוהות מאד וכבר נתקנו ונתבררו בתכלית עד שהם בחינת מבררים ומעלים הניצוצות כו', עם כל זה לגבי ה[[נשמה|נשמות]] שיתגלו לעתיד מבחינת סובב כולהו עלמין נקראו בשם בהמות עד שצריכין העלאה". עיין שם באריכות.
בשיחת שבת [[דבר מלכות וישלח|פרשת וישלח ה'תשנ"ב]], הכריז [[הרבי]] כי "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", וכעת העבודה '''אינה''' עבודת הבירורים - אלא "עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם". בהמשך השיחה{{הערה|הערה 112.}} הוסיף הרבי ש"לא זו בלבד שנשלמה העבודה וצריכים לפעול הגילוי בעולם, אלא יתירה מזה, שכבר ישנו בפועל ובגלוי, וצריכים רק לפתוח את העינים".


==עבודה זו כיום==
גם בשיחה שנאמרה ב[[דבר מלכות כי תשא|פרשת כי תשא ה'תשנ"ב]]{{הערה|1=[http://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/555091/jewish/16-Adar-I-5752-Sicha.htm להאזנה לשיחה] מליל שישי [[ט"ז אדר]] הכלולה בשיחה ה[[מוגה]]ית.}} והוגהה ופורסמה לאחר מכן, דיבר הרבי בהרחבה על עבודת הבירורים כשלב בהכנת העולם לגאולה, והבהיר כי בזמננו העבודה הושלמה: "ועל-אחת-כמה-וכמה בדורנו זה – הדור האחרון בגלות והדור הראשון דהגאולה – לאחרי שישנו כבר הריבוי הכי גדול ד"מעשינו ועבודתינו" דבני-ישראל במשך כל הדורות והשנים שלפני זה, וכעת סיימו גם את הבירורים האחרונים – הרי כעת ההדגשה בעיקר ולכל לראש על סיום ושלימות וגמר העבודה – להביא את הגימ"ל דגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש!"...
בשיחת שבת פרשת וישלח ה'תשנ"ב, הכריז [[הרבי]] כי "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", וכעת העבודה '''אינה''' עבודת הבירורים - אלא "עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם". בהמשך השיחה{{הערה|הערה 112.}} הוסיף הרבי ש"לא זו בלבד שנשלמה העבודה וצריכים לפעול הגילוי בעולם, אלא יתירה מזה, שכבר ישנו בפועל ובגלוי, וצריכים רק לפתוח את העינים".


אבל בשיחת אור ל[[שושן פורים]] קטן [[תשנ"ב]]{{הערה|1=[http://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/555091/jewish/16-Adar-I-5752-Sicha.htm להאזנה לשיחה].}} הרבי דיבר על עבודת הבירורים בהקשר לשלושה דברים, שמזה הבינו רבים שעדיין ישנה עבודת הבירורים, אבל היא צריכה להיות חדורה ברוח הדברים שהכול כבר מוכן, וגם בגלוי, ומה שנשאר זה רק לפתוח את העיניים. (ביותר הרחבה ראה שיחה).
==קישורים חיצוניים==
{{*}}  הערת הרב [[הוד דוד אריה]] בגליון הערות [[ישיבה גדולה ליובאוויטש בית שמש]] [https://chabad.info/wp-content/uploads/2020/04/28-04-2020-15-46-33-הערות-וביאורים-א.pdf קובץ א' עמ' 26]


ברבות משיחות אותה התקופה דרש הרבי להכיר בכך שהעולם בזמננו מוכן לגאולה, ואפילו [[אומות העולם]] דורשים מיהודי להיות במצב של גאולה{{הערה|ראה שיחות ה[[דבר מלכות]] - שבת פרשת ויגש, בא, משפטים תשנ"ב.}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
413

עריכות