מלכות בית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

מאין תקציר עריכה
 
(33 גרסאות ביניים של 14 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''מלכות בית דוד''' - הינו כינוי לכל [[מלך|המלכים]] שבאים מבית דוד, ומלך המשיח נמנה על צאצאי [[דוד המלך]]<REF>כמובא ב[[רמב"ם]] סוף הלכות מלכים.</REF> ו[[שלמה]] בנו.<REF>ראה בארוכה בערך [[יעמוד מלך מבית דוד]].</REF>
{{לעריכה|1.סידור 2.להוסיף העיקרים והדיונים על פי [[נגלה]] (יש בשיחות הרבי ריבוי נפלא בזה) 3.על פי חסידות.}}
'''מלכות בית דוד''' - הינו כינוי לכל [[מלך|המלכים]] שבאים מבית דוד, ו[[מלך המשיח]] נמנה על צאצאי [[דוד המלך]]{{הערה|1=כמובא ב[[רמב"ם]] סוף הלכות מלכים.}} ו[[שלמה]] בנו.{{הערה|1=ראה בארוכה בערך [[יעמוד מלך מבית דוד]].}}


ספר החינוך כותב שהמלכות בבית דוד עוברת בירושה, ואילו במלכות שמלך מישראל נמשך למלך יש צורך במשיחת בשמן וכו',<REF>וכמובא בסוף [[מסכת הוריות]].</REF> כמו שהיה בירבעם נבט שמלך על מלכות ישראל בזמן בית ראשון.
== מלכות בית דוד ==
 
[[ספר החינוך]] כותב שהמלכות בבית דוד עוברת ב[[ירושה]], ואילו במלך שמלך מישראל יש צורך במשיחה בשמן וכו',{{הערה|1=וכמובא בסוף [[מסכת הוריות]].}} כמו שהיה בירבעם בן נבט שמלך על מלכות ישראל בזמן [[בית ראשון]].


אחד מהדברים שיחזיר [[מלך המשיח]] ליושנם, הוא מלכות בית דוד, שיהיה מלך על ישראל מזרע דוד המלך.
אחד מהדברים שיחזיר [[מלך המשיח]] ליושנם, הוא מלכות בית דוד, שיהיה מלך על ישראל מזרע דוד המלך.


מסופר בגמרא<REF>[[יבמות]].</REF> שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה ל[[משה]] מסיני כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות.
מסופר בגמרא{{הערה|1=[[יבמות]].}} שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה ל[[משה]] מ[[סיני]] כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות.
 
== כתר מלכות ==
[[הרמב"ם]] כותב{{הערה|הלכות מלכים פ"א ה"ז}} "כיון שנמשך דוד זכה בכתר מלכות, והרי המלכות לו ולבניו הזכרים עד עולם", ומבאר הרבי{{הערה|לקו"ש ח"ל חיי שרה ג}} בעניין הכתר מלכות, שבמלוכה ישנם שני ענינים א. הנהגת העם בפועל ב. הרוממות והתנשאות העצמית על העם, שזה עניין כתר מלכות שאותו קיבל דוד. ולכן ג"כ לא שייך במלכות דוד הפסק, כי הפסק שייך כאשר מילוי התפקיד הוא מחוץ, ודבר נוסף על מציאות האדם, אך כאשר זו היא כל מהותו שהוא מרומם ונעלה משאר העם באופן עצמי, בזה לא שייך הפסק וזה עובר ממילא מאב לבנו.
 
==מבית דוד או זרע שלמה==
יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות גם מזרע [[שלמה המלך]]. יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב [[הרמב"ם]] בהקדמתו לפרק חלק וז"ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' יתברך ובדברי נביאיו.
 
אולם על גדרי מלכותו של ה[[משיח]] כתב ה[[רמב"ם]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/dtrambam.aspx?&hilite=e7fe650a-0b11-4bdd-a658-c27f73937913 הלכות מלכים פי"א הלכה ד']}}: "ואם יעמוד מלך '''מבית דוד''', עוסק בתורה כדוד אביו" ולא כתב כלל מזרע שלמה.
 
אך יש אומרים כי על פי ההלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה, מ[[רבי יהודה הנשיא]] שנאמר עליו{{הערה|1=[[סנהדרין]] צח ב.}} בחייו כי ראוי הוא למלוך על כס [[מלך המשיח]] ולגאול את עם ישראל, וכלשון הגמרא {{ציטוטון|אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא}}. ופירש [[רש"י]] {{ציטוטון|אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא.}} עכ"ל [[רש"י]]. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש. והוא לא היה בן אחר בן.
 
והמעתיק את פירוש [[הרמב"ם]] למשנה כתב{{הערה|1=בהקדמתו לפירוש [[הרמב"ם]] לסדר נשים}} בזה"ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד '''לא מזרע שלמה''' כדאיתא בכתובות{{הערה|1=ס"ב:}} רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע"כ. ומכאן לכאורה נראה, שהמלך המשיח אינו צריך להיות מזרעו של שלמה המלך, שאם כן, איך היה יכול להיות רבי יהודה הנשיא משיח, שהרי לא היה מזרע שלמה.
 
ואכן שאלה זו נידונת באחרונים{{הערה|1=דברי תורה חלק ד' אות ו'.}}, איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה. על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי{{הערה|1=בכתובות פי"ב ה"ג וכלאים פ"ט ה"ג.}} ומובא בתוס'{{הערה|1=סנהדרין ה. ד"ה דהכא שבט והתם מחוקק}} דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם, אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות. הקושיא היא רק על המלוכה, שהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב"ם{{הערה|1=הלכות מלכים פ"א ה"ט.}} דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.
 
== הירושה בן אחר בו==
הפוסקים מסתפקים, האם כדי להיות ממלכי בית דוד צריך להיות דווקא בן אחר בן או לא.
 
ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.
 
א) מבואר בפוסקים{{הערה|1=שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.}} דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני [[ירושה]] גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע{{הערה|1=מלכים-א, א' ל"א.}} לדוד יחי המלך לעולם{{הערה|1=וכמבואר בחידושי הגרי"ז.}}
 
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם{{הערה|1=מלכים-א' י"ד י.}}, בעשא{{הערה|1=מלכים-א' ט"ז ז.}} ואחאב{{הערה|1=מלכים-ב' ט ח.}} נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל{{הערה|1=מלכים א' י"ד י.}} דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן אחר בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?
 
ואכן עתליה בת אחאב{{הערה|1=מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.}} הייתה אשת יהורם מלך יהודה{{הערה|1=מלכים-ב, ח י"ח.}} והיא אם אחזיהו מלך יהודה{{הערה|1=מלכים-ב, ח' כ"ז.}} ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג{{הערה|1=מלכים ב' י"א ט"ו.}} מלך יואש בן אחזיהו{{הערה|1=מלכים-ב' י"ב ב.}} וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב{{הערה|1מלכים-ב' ט, ח.}} ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט{{הערה|1=מלכים-ב, ט ט.}} אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,{{הערה|1=מלכים-א' יד, י.}} ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.{{הערה|1=הרב מיכאל ידווני, [ מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]}}
 
ג) וכן משמע במנחת חינוך{{הערה|1=סוף מצווה צ"ז.}} שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות [[ירושה]] לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".
 
==מלך מבית דוד בזמן הגלות==
ברמב"ם בהלכות מלכים נפסק: "כיון שנמשח דוד זכה בכתר מלכות, והרי
המלכות לו ולבניו הזכרים עד עולם, שנאמר כסאך יהיה נכון עד עולם{{הערה|1=שמואל ב ז טז}}".
 
ומאז, דור אחר דור עמד לישראל מלך מבית דוד שירש את המלכות
מאבותיו.
 
גם על זמן הגלות נאמר "אחת נשבעתי בקדשי אם לדוד אכזב זרעו לעולם
יהיה וכסאו כשמש נגדי"{{הערה|1=תהלים פט לו-לז}}. כך גם אנו אומרים "בשם קדשך נשבעת לו שלא
יכבה נרו לעולם ועד"{{הערה|1=בברכת ההפטרה}} - תמיד יש נצר לבית דוד הראוי למלוכה.
 
וכך אמרו חכמינו "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות
משיח לישראל". אותו אחד ממשיך את מלכות דוד הנצחית, אלא שירושת
המלכות הנמצאת אצלו לא חייבת לבא לידי מימוש במלוכה על עם. הוא מלך
בפוטנציאל ואיננו מלך בפועל.
 
גם על [[מלך המשיח]], נאמר שזה ש[[משיח שבכל דור|ראוי להיות משיח]] הוא זה שמציאותו עומדת למלכות עוד קודם להתגלות מלכותו בפועל.
ולכן כשדנו התנאים מי הוא הראוי להיות משיח אמרו{{הערה|1=סנהדרין צח ב}} "אי מין חייא הוא כגון רבי יהודה הנשיא" ופירשו המפרשים שהוא משום שעדין בזמן הגלות כבר יש בהם עניין המלכות.{{הערה|מהרש"א שם, וראה התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 320 ובהערה 49.}}
 
יש אומרים שאין שום צורך (ואף שלא ניתן) לבדוק כיום מי אכן מבית דוד, ומחדשים שישנו מושג של 'חזקת בית דוד' (בדוגמת [[כהן מוחזק]] כיום) כאשר חלים כל הסימנים של '[[בחזקת משיח]]' ו'[[משיח ודאי]]'.{{הערה|1=[https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=47 'הלכתא למשיחא' סימן י"ב] וראה שם [https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=18 סימן ג']}}
 
== צאצאי המלכות ==
 
יש אומרים כי צאצאי מלכות בית דוד משתדכים רק עם צאצאים אחרים של דוד המלך, ואין ראוי הדבר שישתדכו עם מי שאינו ממשפחה זו,{{הערה|1=ראה פרק חמישי ד[[כתובות]] במעשה ד[[רבי יהודה הנשיא|רבי]] איעסק לבריה בי רבי חייא, לפי שיטת [[רש"י]]. ועיין ב[[מהרש"א]] שם.}} ואף לא עם צאצאי ישי אבי דוד{{הערה|כמוכח שם, שהרי רבי חייא היה מצאצאי ישי.}}.
 
==ראו גם==
*[[מלך מבית דוד]]
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://drive.google.com/file/d/1WFh-qhRBr-vJmDew3tBEqZVjznVEU-tA/view ייחוסה של מלכות בית דוד]''', קובץ הערות וביאורים אהלי תורה גליון א'רמט פרשת פקודי תשפ"ד עמוד 69
 
{{גאולה ומשיח}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:מלך המשיח]]