הופעה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הוספת ערך)
 
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:


'''הופעה''' בלשון הקודש, משמעותה גילוי. בחלב מהמקומות שנאמרה לשון הופעה, הוא גילוי מידת הדין, ובחלק מהמקומות ההופעה היא לטובה.
'''הופעה''' בלשון הקודש, משמעותה גילוי. בחלק מהמקומות שנאמרה לשון הופעה, הוא גילוי מידת הדין (על אומות העולם), ובחלק מהמקומות ההופעה היא לטובה (על בני ישראל).


==הרחבה==
==הרחבה==

גרסה אחרונה מ־11:04, 21 באוגוסט 2024

הופעה בלשון הקודש, משמעותה גילוי. בחלק מהמקומות שנאמרה לשון הופעה, הוא גילוי מידת הדין (על אומות העולם), ובחלק מהמקומות ההופעה היא לטובה (על בני ישראל).

הרחבה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הופעה לטובה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתורה שבכתב נאמר מספר פעמים הלשון 'הופעה' לטובה, דוגמת "הופיע מהר פארן"[1] שהוא לטובה[2], וכמבואר במסכת סנהדרין[3] שההופעה לטובה הוא מה שהשרה שכינתו בישראל, שהוא יחוד והמשכת אור הסובב כל עלמין בממלא כל עלמין.

זהו גם הביאור בלשון התפילות שאנו מבקשים בתפילת מוסף של יום טוב "והופע והינשא עלינו לעיני כל חי", שזוהי הופעה לטובה.

הופעה לרעה[עריכה | עריכת קוד מקור]

בכל מקום שנאמר לשון הופעה לגבי האומות הוא לרעה, לשון נקמה, כמו לדוגמא בתפילות ראש השנה שאנו מבקשים: "והופע בהדר גאון עוזך על כל יושבי תבל ארצך" (בשונה מתפילת מוסף יום טוב שמבקשים רק 'והופע והינשא עלינו'), שהוא לשון דין ונקמה, דוגמת לשון הפסוק "א-ל נקמות ה' א-ל נקמות הופיע"[4].

(אך בחסידות מבואר כי ניתן לפרש את 'והופע בהדר גאון עוזך' שגם הוא לטובה, כיון שלפני זה מבקשים בתפילה 'ויעשו כולם אגודה אחת', שפירושו גם על אומות העולם כמו שנאמר "אז אהפוך אל עמים שפה ברור לקרוא כולם בשם ה'", ולאחר שכולם כבר קוראים בשם ה', אזי ההתגלות לכולם היא לטובה בלבד).

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • הופעה, ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק אות ה', עמוד קכ"ח

הערות שוליים

  1. דברים לג, ב. וגם בתרגום אונקלוס: "אתחזי לנא אתגלי בגבורתה מטורא דפארן".
  2. ראו ברכות לג, א: "לטובה דכתיב הופיע מהר פארן", וברש"י שם: "כדאמרינן בבבא קמא לח, א מפארן הופיע והפקיר ממונן לישראל שור של ישראל שנגח שור של עכו"ם פטור". (ופשט הפסוק לפי רש"י בחומש, שהקב"ה הציע לבני ישמעאל את התורה ולא רצו).
  3. פרק חלק (צב, א).
  4. תהלים צד, א. וראה ברש"י שם: "הראה וגלה לנו את נקמתך". ובמצודת ציון: "ענין הארה, כמו הופיע מהר פארן". וכן ברד"ק: "הגלה עלינו וקח נקמתך מהם".