נאות דשא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
[[אדמו"ר הרש"ב]] בעת הנסיעה לנאות דשא קורא - בפעם השניה - [[תיקון ליל שבועות]], וכשנוסעים כארבע פרסאות מצוה לעמוד ונוטל ידיו ומברך [[תפילת הדרך]]{{הערה|קונטרס ומעין עמ' לד.}}.
[[אדמו"ר הרש"ב]] בעת הנסיעה לנאות דשא קורא - בפעם השניה - [[תיקון ליל שבועות]], וכשנוסעים כארבע פרסאות מצוה לעמוד ונוטל ידיו ומברך [[תפילת הדרך]]{{הערה|קונטרס ומעין עמ' לד.}}.


[[אדמו"ר הריי"צ]] בשנת [[תש"א]] בנאות דשא סמוך לנוארק סיפר{{הערה|ספר השיחות תש"א, י"ג מנחם אב.}}: הסדר ב[[ליובאוויטש]] לנסוע לנאות דשא היה, שהיו נוסעים בערב, עוצרים בדרך, מתוועדים בשדה על הדשא ועם אור הבוקר הגיעו למקום נאות הדשא. כשאבי היה מגיע לנאות דשא, היה פושט בגדיו העליונים ונשאר ב[[טלית קטן]], מתיישב ומפשט הטלית קטן ואומר "זהו הבראה".
[[אדמו"ר הריי"צ]] בשנת [[תש"א]] בנאות דשא סמוך לנויארק סיפר{{הערה|ספר השיחות תש"א, י"ג מנחם אב, עמ' 149.}}: הסדר ב[[ליובאוויטש]] לנסוע לנאות דשא היה, שהיו נוסעים בערב, עוצרים בדרך, מתוועדים בשדה על הדשא ועם אור הבוקר הגיעו למקום נאות הדשא. כשאבי היה מגיע לנאות דשא, היה פושט בגדיו העליונים ונשאר ב[[טלית קטן]], מתיישב ומפשט הטלית קטן ואומר "זהו הבראה".


בהזדמנות זו ביאר את עניין נאות דשא ברוחניות, נעות דשא זהו בית של דשא, והכוונה היא שהוא כמו הדשאים שגדלים כל אחד בפני עצמו{{הערה|על פי דברי הגמרא בחולין ס, א.}}. ב"בית" לומדים ומתפללים, אך הרי עסוקים עם אנשים. בנאות דשא הקל וחומר הוא בעצמו, מה שהוא שקוע בתוכו, עניין "ויגבה ליבו בדרכי ה'"{{הערה|דברי הימים ב' יז, ו.}} העבודה בשמחה.
בהזדמנות זו ביאר את עניין נאות דשא ברוחניות, נעות דשא זהו בית של דשא, והכוונה היא שהוא כמו הדשאים שגדלים כל אחד בפני עצמו{{הערה|על פי דברי הגמרא בחולין ס, א.}}. ב"בית" לומדים ומתפללים, אך הרי עסוקים עם אנשים. בנאות דשא הקל וחומר הוא בעצמו, מה שהוא שקוע בתוכו, עניין "ויגבה ליבו בדרכי ה'"{{הערה|דברי הימים ב' יז, ו.}} העבודה בשמחה.
אדמו"ר הריי"צ סיפר שבקיץ תרנ"ה שהה אדמו"ר הרש"ב בנאות דשא סמוך לליובאוויטש והיה בא לליובאוויטש מדי יום שני. ביום חמישי י"ב תמוז שהיה יום הולדת של בנו [[אדמו"ר הריי"צ]] קמו בהשכמה טבלו בנהר ונסעו לאהל רבותינו נשיאנו בליובאוויטש, שם מול ארון הקודש הפתוח השביע את בנו ומסר לו את העבודה בעסקנות הכלל בעניינים גשמיים ורוחניים{{הערה|ספר השיחות תש"ה י"ב תמוז.}}.


[[הרבי]] במשך כל שנות נשיאותו לא יצא אף פעם לנופש ולא נסע ל'''נאות דשא'''. יוצאים מן הכלל באופן חריג היו שלושת ביקוריו של הרבי במחנות הקיץ [[גן ישראל]] ו[[קעמפ אמונה]] בהרי הקסטקיל בשנים [[תשט"ז]] [[תשי"ז]] ו[[תש"כ]]. במהלך ביקוריו בקעמפ ערך הרבי סיור בשטח הקעמפ ואחר כך נטל את ידיו לסעודת מצוה והתוועדות מיוחדת. שיחותיו של הרבי שנאמרו במהלך ביקורים אלו נדפסו בספר "בנאות דשא" בהוצאת [[קה"ת]].
[[הרבי]] במשך כל שנות נשיאותו לא יצא אף פעם לנופש ולא נסע ל'''נאות דשא'''. יוצאים מן הכלל באופן חריג היו שלושת ביקוריו של הרבי במחנות הקיץ [[גן ישראל]] ו[[קעמפ אמונה]] בהרי הקסטקיל בשנים [[תשט"ז]] [[תשי"ז]] ו[[תש"כ]]. במהלך ביקוריו בקעמפ ערך הרבי סיור בשטח הקעמפ ואחר כך נטל את ידיו לסעודת מצוה והתוועדות מיוחדת. שיחותיו של הרבי שנאמרו במהלך ביקורים אלו נדפסו בספר "בנאות דשא" בהוצאת [[קה"ת]].

גרסה מ־23:12, 30 ביוני 2024

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

רבותינו נשיאנו מזמן לזמן נסעו בחדשי הקיץ לנאות דשאאידיש: דאטשע).

רקע

הלשון "נאות דשא" הוא לשון רבותינו נשיאנו בכמה וכמה שיחות בנוגע לנסיעה בחדשי הקיץ ל"דאטשע" בלשון הפסוק בתהלים "בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי"[1].

אצל רבותינו נשיאנו

אדמו"ר הרש"ב בעת הנסיעה לנאות דשא קורא - בפעם השניה - תיקון ליל שבועות, וכשנוסעים כארבע פרסאות מצוה לעמוד ונוטל ידיו ומברך תפילת הדרך[2].

אדמו"ר הריי"צ בשנת תש"א בנאות דשא סמוך לנויארק סיפר[3]: הסדר בליובאוויטש לנסוע לנאות דשא היה, שהיו נוסעים בערב, עוצרים בדרך, מתוועדים בשדה על הדשא ועם אור הבוקר הגיעו למקום נאות הדשא. כשאבי היה מגיע לנאות דשא, היה פושט בגדיו העליונים ונשאר בטלית קטן, מתיישב ומפשט הטלית קטן ואומר "זהו הבראה".

בהזדמנות זו ביאר את עניין נאות דשא ברוחניות, נעות דשא זהו בית של דשא, והכוונה היא שהוא כמו הדשאים שגדלים כל אחד בפני עצמו[4]. ב"בית" לומדים ומתפללים, אך הרי עסוקים עם אנשים. בנאות דשא הקל וחומר הוא בעצמו, מה שהוא שקוע בתוכו, עניין "ויגבה ליבו בדרכי ה'"[5] העבודה בשמחה.

אדמו"ר הריי"צ סיפר שבקיץ תרנ"ה שהה אדמו"ר הרש"ב בנאות דשא סמוך לליובאוויטש והיה בא לליובאוויטש מדי יום שני. ביום חמישי י"ב תמוז שהיה יום הולדת של בנו אדמו"ר הריי"צ קמו בהשכמה טבלו בנהר ונסעו לאהל רבותינו נשיאנו בליובאוויטש, שם מול ארון הקודש הפתוח השביע את בנו ומסר לו את העבודה בעסקנות הכלל בעניינים גשמיים ורוחניים[6].

הרבי במשך כל שנות נשיאותו לא יצא אף פעם לנופש ולא נסע לנאות דשא. יוצאים מן הכלל באופן חריג היו שלושת ביקוריו של הרבי במחנות הקיץ גן ישראל וקעמפ אמונה בהרי הקסטקיל בשנים תשט"ז תשי"ז ותש"כ. במהלך ביקוריו בקעמפ ערך הרבי סיור בשטח הקעמפ ואחר כך נטל את ידיו לסעודת מצוה והתוועדות מיוחדת. שיחותיו של הרבי שנאמרו במהלך ביקורים אלו נדפסו בספר "בנאות דשא" בהוצאת קה"ת.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. תהלים כג, ב.
  2. קונטרס ומעין עמ' לד.
  3. ספר השיחות תש"א, י"ג מנחם אב, עמ' 149.
  4. על פי דברי הגמרא בחולין ס, א.
  5. דברי הימים ב' יז, ו.
  6. ספר השיחות תש"ה י"ב תמוז.