חב"דפדיה:תולדות חסידות חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
===תקל"ב – יסוד חסידות חב"ד===
===תקל"ב – יסוד חסידות חב"ד===


כשחזר [[אדמו"ר הזקן]] בפעם הראשונה ממזריטש, הוא סיפר שהרב [[המגיד ממזריטש]] גילה לו שאחד מתפקידיו בעולם הזה הוא לגלות [[חסידות חב"ד]].
בשנת [[תקל"ב]], עוד בחייו של המגיד ממזריטש, יסד אדמו"ר הזקן את שיטת חב"ד – עבודת ה' בחכמה בינה ודעת.
בשנת [[תקל"ב]], כבשו הרוסים את כל איזור ויטבסק וליוזנא מידי הפולנים. לכן, רק באותה שנה נוסדה חסידות חב"ד, חסידות חב"ד יכולה היתה להיווסד רק ב[[רוסיה]].
הרבי מבאר (שיחת י"ב תמוז [[תשי"ג]]) "...עד"ז בנוגע לתלמידי המגיד שנהגו נשיאות במקומם, שהיו חלוקים זה מזה באופני עבודת ה', וכתוצאה מזה נעשה גם החילוק בהתיישבותם במקום גשמי.
וזהו אחד הביאורים שמבארים חסידים טעם התיישבותו של אדמו"ר הזקן במדינת רייסין – דכיון שבה הוצרכו לתקן את ענין העבודה ע"פ טעם ודעת, עבודתהמוחין, לכבוש את בעלי המוחין, לכן, התיישב בה אדמו"ר הזקן מייסד תורת חסידות חב"ד; משא"כ במדינות וואלין ופולין, שמצד כמה וכמה סיבות היתה שם ההנהגה רק בענינים של חג"ת – התיישבו בהם אלה שדרכם בעבודת ה' היתה באופן כזה"


===תקל"ג – הסתלקות המגיד===
===תקל"ג – הסתלקות המגיד===

גרסה מ־21:32, 11 במאי 2010

מיזם תולדות חסידות חב"ד נועד להביא סקירה על השתלשלותה של חסידות חב"ד, מהקמתה ועד ימינו.

המיזם לא נועד להיכנס לפרטי האירועים, רק לתאר את השתלשלותם בזה אחר זה וההשלכות שלהם על חסידות חב"ד.

תקל"ב – יסוד חסידות חב"ד

כשחזר אדמו"ר הזקן בפעם הראשונה ממזריטש, הוא סיפר שהרב המגיד ממזריטש גילה לו שאחד מתפקידיו בעולם הזה הוא לגלות חסידות חב"ד. בשנת תקל"ב, עוד בחייו של המגיד ממזריטש, יסד אדמו"ר הזקן את שיטת חב"ד – עבודת ה' בחכמה בינה ודעת.

בשנת תקל"ב, כבשו הרוסים את כל איזור ויטבסק וליוזנא מידי הפולנים. לכן, רק באותה שנה נוסדה חסידות חב"ד, חסידות חב"ד יכולה היתה להיווסד רק ברוסיה. הרבי מבאר (שיחת י"ב תמוז תשי"ג) "...עד"ז בנוגע לתלמידי המגיד שנהגו נשיאות במקומם, שהיו חלוקים זה מזה באופני עבודת ה', וכתוצאה מזה נעשה גם החילוק בהתיישבותם במקום גשמי.

וזהו אחד הביאורים שמבארים חסידים טעם התיישבותו של אדמו"ר הזקן במדינת רייסין – דכיון שבה הוצרכו לתקן את ענין העבודה ע"פ טעם ודעת, עבודתהמוחין, לכבוש את בעלי המוחין, לכן, התיישב בה אדמו"ר הזקן מייסד תורת חסידות חב"ד; משא"כ במדינות וואלין ופולין, שמצד כמה וכמה סיבות היתה שם ההנהגה רק בענינים של חג"ת – התיישבו בהם אלה שדרכם בעבודת ה' היתה באופן כזה"

תקל"ג – הסתלקות המגיד

(כולל התקופה שלפני' ושלאחרי' (מה הי' המצב עם המתנגדים, הפגישה עם הגר"א וכו'))

תקל"ו

בשנת תקל"ו היתה אספה כללית של תלמידי המגיד, בה החליטו:

1. שרבי מנחם מנדל מויטבסק יסע לארץ הקודש. 2. שאדמו"ר הזקן יהיה לנשיא לחסידים במדינת ליטא. 3. שאדמו"ר הזקן יהיה המסדר הכללי.

באותה שנה יסד אדמו"ר הזקן את המרכז הראשון במקום מגורו ליאזנא, ויצא כרוז שאברכים הסמוכים על שולחן אבותיהם שחותניהם יכולים לבוא לליאזנא על משך שנים שלושה חדשים לקבל סדר בלימוד, ויסופקו להם אכסניא ומזון הכרחי מאנשי הקהילה.

הכרזת אדמו"ר הזקן עתה כנפים, ובמשך זמן קצר נתקבצו לליאזנא כארבעה מנינים אברכים מהערים הסמוכות" ויטבסק, בעשנאקאוויטש, הארדאק, יאנאוויטש רודניא, קאליסק, ליובאוויטש, נעוועל, ועוד.

הכל חשבו שגם בליאזנא יהיה אותו הסדר שהיה במרכזים הקודמים - בליובאוויט ובהורודוק, שכל האברכים היו לומדים באשר חפצו, וההתעסקות הכללית היתה בעיקרה בלימוד תורת החסידות.

לרוב הפתעה, סידר אדמו"ר הזקן סדר חדש: א. חובת לימוד גמרא בעיון חבורה חבורה בענין אחד, ולא פחות מארבע שעות ביום. ב. במשך השבוע מחוייבים להיות שיעור אחד ולהיות בקי בזה. ג. לימוד גמרא למיגרס לא פחות מדף אחד ליום. ד. פעמיים בשבוע, ביום ובשעות הקבועים לכך, יפלפלו ביניהם וכל אחד יעריך קושיותיו וישוביו, והממונה על כך היה רבי מרדכי פוזנר (אח אדמו"ר הזקן). ה. חובת לימוד הלכה בעיון בחבורה כסדר הנ"ל לא פחות מב' שעות ליום, ולימוד שולחן ערוך סימן אחד ליום (או סימן גדול לשני ימים) כסדר השו"ע, והממונה על כך היה המהרי"ל.  

תקל"ז – עליית החסידים לארה"ק

בשנת תקל"ז נסע רבי מנחם מנדל מויטבסק לארץ הקוד, ואדמו"ר הזקן נסע ללוותו.

אדמו"ר הזקן היה בצער גדול איך להחליט על נסיעתו לארץ הקוד. הוא ראה את רבו המגיד ממזריט בהקיץ ולא בחלום, פעמים רבות, אמר לו לא ליסוע לארץ הקוד. ולמרות זאת מגודל האהבה לארץ הקוד החליט ליסוע, ובחול המועד פסח הודיע שמיד אחרי חול המועד יחל במסע.

בתחיל חודש אייר יצא אדמו"ר הזקן עם בני ביתו ועם אחיו המהרי"ל, רבי מרדכי ורבי מה עם משפחתם, ועמם מספר מסוים ל תלמידי המרכז שיסד בליאזנא, והחלו במסע עד שהגיעו לעיר מאהליב אשר על נהר דניעסטר כידוע. במשך המסע נפרדו ממנו תלמידי המרכז מכיון אי איש במקום שמצא את פרנסתו.

כאשר שמעו תלמידי החדרים - המרכז, על נסיעתו של אדה,ז הם התעצבו מאוד, אך אדמו"ר הזקן אמר להם כי חייו קודמים. הם החליטו ללוותו בדרכו, ובכל מקום ועיר עברו היו נעצרים, ואדמו"ר הזקן היה אומר פלפול ברבים ומסיים בדברי מוסר והוראת דרך בעבודת השם. במקומות מסוימים היה אומר פלפול בנפרד ודברי מוסר בנפרד, דבר זה יצר רושם אדיר על בני התורה, מה שנתן מקום לתלמידי החדרים להתעכב במקומות ההם.

כל משך קיץ תקל"ז התעכב אדמו"ר הזקן בגליל פאדליא וואהלין.

  • ליוזנא
  • תקנ"ב – הקטרוג על אדמו"ר הזקן
  • תקנ"ד – הדפסת התניא
  • תקנ"ט – המאסר הראשון
  • תקס"א- המאסר השני
  • ליאדי
  • תקע"ב – מלחמת נפליון
  • תקע"ג – הסתלקות אדמו"ר הזקן
  • ליובאוויטש
  • נשיאות אדמו"ר האמצעי – "רחובות הנהר", מחלוקות שהיו אז וכו'
  • תקפ"ז – מאסרו של אדמו"ר האמצעי
  • תקפ"ח – הסתלקות אדמו"ר האמצעי
  • תקפ"ט – קבלת הנשיאות של הצ"צ
  • תקפ"ז – גזירת הקאנטוניסטים
  • תנועת ההשכלה – מלחמתו של הצ"צ בתנועת ההשכלה ומאסרו בשנת תר"ג
  • תרכ"ו - הסתלקות הצ"צ
  • תרכ"ו – קבלת הנשיאות של אדמו"ר מהר"ש
  • תרמ"א – רצחו של הצאר, פרעות ביהודים ופעולותיו של אדמו"ר מהר"ש
  • תרמ"ג - הסתלקות אדמו"ר מהר"ש
  • תרמ"ג - קבלת הנשיאות של אדמו"ר מהרש"ב
  • תרנ"ז – יסוד תומכי תמימים
  • תרע"ו – עזיבת ליובאוויטש והעברה לרוסטוב
  • תר"פ - הסתלקות אדמו"ר מהרש"ב
  • תר"פ - קבלת הנשיאות של אדמו"ר הריי"צ
  • תרפ"ד – לנינגרד
  • תרפ"ז – מאסרו של אדמו"ר הריי"צ
  • תרפ"ח – עזיבת רוסיה והעברה לריגא
  • תרפ"ט – ביקור בארה"ק
  • תר"צ – ביקור בארה"ב
  • תרצ"ג – עזיבת ריגא והעברה לווארשה, פולין
  • תרצ"ה – עזיבת ווארשה, והעברה לאטוואצק
  • תרצ"ט – מלחמת העולם השני'
  • ת"ש – ארה"ב (כולל הפעולות בארה"ב בשנים אלו)
  • תש"י – הסתלקות
  • תשי"א – קבלת הנשיאות