המסע לקיסלבודסק (תרפ"ג): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(ביטול גרסה 676956 של ל. ק. (שיחה))
תגית: ביטול
שורה 22: שורה 22:
==יהודי קיסלבודסק==
==יהודי קיסלבודסק==
ביאתו של [[אדמו"ר הריי"צ]] ו[[הרבי]] ושאר חסידי חב"ד, תרמה מאוד לקהילה היהודית בקיסלבודסק.
ביאתו של [[אדמו"ר הריי"צ]] ו[[הרבי]] ושאר חסידי חב"ד, תרמה מאוד לקהילה היהודית בקיסלבודסק.
== חסידים בקיסלבודסק ==
*[[יוסף שמואל גארפינקל]] - [[שוחט]] ו[[בודק]] בקיסלבודסק.


ב[[שואה]] נרצחו כל יהודי העיר.
ב[[שואה]] נרצחו כל יהודי העיר.

גרסה מ־23:53, 30 באפריל 2024

העיירה קיסלבודסק

המסע לקיסלבודסק[1], היה נסיעה של הרבי לעיר קיסלבודסק בשנת תרפ"ג במטרה לפגוש את אדמו"ר הריי"צ בפעם הראשונה.

רקע

אדמו"ר הריי"צ רצה ברבי כחתן לביתו - הרבנית חיה מושקא, ומסיבה זו רצה לפגושו, אולם מסיבות שונות דבר זה לא ארע.

בתחילת חודש תמוז בשנת תרפ"ג היה אדמו"ר הריי"צ בעיר קיסלבודסק לצורכי מרפא, והרבי היה באותו זמן קרוב לעיירה זו, ולכן יזם אדמו"ר הריי"צ פגישה בינו לבין הרבי.

לצורך זה נשלח ר' אליהו חיים אלטהויז להביא את הרבי לעיר קיסלבודסק.

בקיסלבודסק

בקיסלבודסק, נפגש הרבי עם אדמו"ר הריי"צ לראשונה, פגישה זו הייתה מכרעת ביותר בנוגע לחתונתו של הרבי עם הרבנית חיה מושקא.

בקיסלבודסק נפגש גם הרבי לראשונה עם הקהילה החסידית המורחבת[2], כבר אז הבחינו החסידים בגאונתו של הרבי, שראו אותו לומד כמה וכמה שעות ברציפות בחום הכבד שרר שם.

בי"ז תמוז תרפ"ג כשאדמו"ר הריי"צ חזר לרוסטוב, כתב לבתו הרבנית חיה מושקא:

בתי, השבוע למדתי ביסודיות "הלכות מענדל שי'", כמעט כל יום עד אתמול בערב מספר שעות כל יום. ביום ראשון בילינו שלושתינו כל היום והיה נעים מאוד. הוא נשאר כאן לשבת, ומן הסתם יסע ביום ראשון אי"ה הביתה בהצלחה. הוא מרגיש אחרת לגמרי מאשר בפעם הראשונה שבה היה כאן[3].

נשאר לו רושם טוב ונעים מקאווקאז... יכולני לומר שאני כבר קצת מכיר אותו. הוא נותר מאוד מרוצה מקבלת פנים. הוא לא ראה הנהגה כזאת, מאוד ביתית וידידותית, דבר שמוסיף הרבה.

יהודי קיסלבודסק

ביאתו של אדמו"ר הריי"צ והרבי ושאר חסידי חב"ד, תרמה מאוד לקהילה היהודית בקיסלבודסק.

בשואה נרצחו כל יהודי העיר.

הערות שוליים

  1. עיר זו הוכרזה בשנת תרס"ה כעיר נופש ומרפא
  2. עד אז הרבי לא יצא מעירו יותר מידי ולכן הוא לא הכיר בקושי את עדת החסידים
  3. כנראה הכוונה ליו"ד שבט תרפ"ג שבו היה הרבי אצל אדמו"ר הריי"צ ברוסטוב, כ"חסיד אצל הרבי" ולא בעניין השידוכין.