משתמש:לוי ווילשאנסקי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(22 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:


== ברוכים הבאים לדך המשתמש של לוי ווילשאנסקי ==
== חקירה חב"דית ==
<includeonly>משתמש זה אוהב לחקור ולערוך בהיסטוריית חב"ד</includeonly>
<includeonly>משתמש זה אוהב לחקור ולערוך בהיסטוריית חב"ד</includeonly>
{{בדף זה מקפידים על הנאה}}
{{בדף זה מקפידים על הנאה}}
<small>[ליצירת קשר במייל: leviwilschanski770@gmail.com]</small>
{{תיבת משתמש
{{תיבת משתמש
|טקסט= חקירה חסידית
|טקסט=[[770 - מרכז חב"ד העולמי|דאס]] איז מיין שטוב!
|טקסט משתמשת= משתמש זה אוהב לחקור ולערוך בהיסטוריית חב"ד
|טקסט משתמשת=
|טקסט לא גלוי= קורא מדי שבוע בשבועון 'בית משיח'
|מסגרת=#808080
|מסגרת=כחול
|רקע=#F0E68C
|רקע=אדום
|רקע תמונה=#FFFFFF
|רקע תמונה=
|צבע טקסט=black
<gallery>
|תמונה=חזית 770.jpg
דוגמה.jpg|Kupas-Rabbeinu-Rabbi-Groner דוגמה.jpg|כותרת 2
|גודל תמונה=60px
</gallery>
|משתמשת={{{משתמשת|}}}
</gallery>
}}
|צבע טקסט=שחור
{{תיבת משתמש
|תמונה=
|טקסט= משתמש זה אוהב [[התוועדות|להתוועד]]
|גודל תמונה=38px}}
|טקסט משתמשת=
|מסגרת=#808080
|רקע=#F0E68C
|רקע תמונה=#FFFFFF
|צבע טקסט=black
|תמונה=פאבריינגען.jpg
|גודל תמונה=450px
|משתמשת={{{משתמשת|}}}
}}
==הודעה משמחת==
{{תבנית:משתמש - חב"דציטוטי}}
<blockquote style="border: 1px solid red
; padding: 1em;">{{מצב דף שיחה}}</blockquote>
{{תיבת ארכיון|
}}
<noinclude>כל שאלה שלכם בנושא חקירה חב"דית - ניתן להפנות אליי</noinclude>
 
== נושא: תולדות הרשב"ץ ==
 
הרשב"ץ [הרב שמואל־בצלאל שפטיל], נולד בעיירה שווינציאן. שמחד הייתה בה קהילה חסידית רבת־שנים, ומאידך הייתה מעוז המתנגדים באותה תקופה באזור; כך או כך שווינציאן הייתה בעלת אופי 'מתנגדי' לחלוטין.
 
ר' שמואל־בצלאל נולד 'מתנגד' ובשיטה זו גדל על ברכי בחרותו.
 
הרב שמואל בצלאל שפטיל נולד בשנת תקפ"ט לערך, ובגיל צעיר התייתם מאביו. אמו נישאה בשנית. אביו החורג של הילד לא התנהג אליו כ"כ טוב, במילים עדינות, ואף קבע עמו שישן בבית הכנסת. אולם זה השתנה תוך זמן קצר. תמיד הוא הסתקרן לראות מה קורה בביהכנ"ס של החסידים, וזו הייתה בעינו בגדר תעלומה של ממש;
 
פעם אחת הזדמנה לו השעה לראות מה יש בפנים.
 
כשהגיע מיד כעסו עליו וסילקו אותו משם, אך נפשו כבר חשקה לדעת מה מסתתר מאחורי אותם דמויות (כאמור, קהילת החסידים בשווינציאן הייתה די גדולה).
 
הוא נפגש עם בחור חסידי שהסביר לו את תולדות החסידות, ומספר סיפורים חסידיים. ולבסוף סיפר על התניא ובעל התניא - הלא הוא רבינו הזקן. שמואל בצלאל הבין במעט מי הם החסידים - שהיו זרים לו עד כה.
 
נפשו חשקה ללמוד עוד ועוד על החסידים, אך החסיד דחה אותו בנימוס והציע לו לבוא לשיעור תניא שהתקיים בבית הכנסת החסידי. בהתחלה הוא מעט היסס, "אל תדאג", הרגיע אותו, "אני אדבר איתם לא יעשו לך כלום, ואסביר להם שאתה פשוט רוצה ללמוד מעט עלינו", שמואל בצלאל הסכים בשמחה.
 
בשיעור הוא לא הבין כלום, ואף אמר זאת לחברו החדש, החסיד הנ"ל. לילות ארוכים עמל עם חברו כדי להבין היטב את התניא, עד שהצליח להבין כל אות בתניא, למה היא מתכוונת.
 
לילה אחד, אחרי שעות ארוכות של התמדה בלימוד עם חברו החסיד, ביקש, יותר נכון התחנן, בפני חברו החסיד שירשה לו לקחת את ספר התניא לביתו.
 
החסיד כמובן לא הסכים בשום אופן!
 
אך לאחר 'נדנודים' מצד שמואל בצלאל הוא הסכים לבסוף. "זהר" הזהיר אותו, "אם יגלו אותך, זה יהיה אסון גדול מאוד בעבורך". הם נפרדו. כל הלילה שקד שמואל בצלאל על קריאת והבנת התניא;
 
כשהרגיש שהעייפות משתלטת על גופו, הוא מלמל לעצמו 'איך אפשר להרדם כשלומדים בספר כה מתוק?!'.
 
לילה אחד, הוא למד בעליית הגג של הבית כנסת המרכזי שבשווינציאן, בית הכנסת של ה'מתנגדים'. פתאום הוא ראה את אחד ה'מתנגדים' הגדולים ביותר מסתכל אליו במבט כזה שהיה נראה מבט מאיים. 'יפה, נערי, אני רואה שאתה לומד גם בלילה', שמואל בצלאל הסתיר את הספר. 'מדוע אתה מסתיר את הספר?' 'אה..הה...מממ כלום כלום' . ה'מתנגד' החל לחשוד, וביקש לראות באיזה ספר מדובר, שמואל בצלאל כמובן סירב. ה'מתנגד' החל במכות - וניצח.
הספר היה בידו.
הוא הגיע לרב ה'מתנגדים' באותו בוקר, והבין שהספר הנו של החסידים. כאן החל מסע ההצקות, אפילו מקרוביו ומחבריו. כשחזר הביתה עייף מכל היום, לפתע הוא שמע בום. אחח, זה כואב. עוד בום ועוד אחד ועוד אחד. מה מסתבר? דודו החל להכותו במכות רצח, כהוראת רב ה'מתנגדים'.
 
שבועות רבים ישב שמואל בצלאל כבול עץ במיטתו, בלי שיוכל להזיז איבר. רק לאחר שבועות מספר הוא הצליח לקום ולאכול מעט. מאמו הוא דווקא לא סבל, אלא היא אפילו אמרה שהיא לא רואה כל בעיה בהצטרפותו לחסידים. יום אחד הוא החליט שדי. צריך להחליט במה לבחור. חסידים או 'מתנגדים'.
 
הוא עשה לעצמו סימן, אם הוא יראה חסיד, הוא יהפוך לחסיד. וכנ"ל אם יפגוש 'מתנגד'.
 
הלה ראה חסיד וניהיה חסיד. אך לפתע צדה דמותו בדמות מוכרת, הרב צבי. רב ה'מתנגדים'. הוא זוכר שלילה אחד הוא בדק אצלו וגילה שהשנאה לחסידים היא בלי כל סיבה, וסתם כך היא. הרב צבי ראה אותו וניסה לדבר על ליבו לחזור ל'דרך הישר', כדבריו. שמואל בצלאל שאל אותו קושיא, והרב צבי ענה אותה, אך סתר בזאת את התוספות. שמואל בצלאל פירש את הקושיא בלי לסתור אף אחד מהחכמים שמפרשים את הגמרא. הרב צבי נדהם. לפתע הוא חש בלחי סטירה חזקה. מה קרה אחר כך - הוא לא זכר. אך מה שקרה זה שה'מתנגדים' הכו אותם, אך הרב צבי - וכל התלמידי חכמים שהיו איתו - לא הצליחו להעצירם. הם קראו לחסידים, שכמובן עצרו את ה'מתנגדים'. מאוחר יותר החליטו שצריך לשלוח אותו אל ר' מיכעלע אפאצ'קער, שם ילמד איך צריך להתכונן לנסיעה לרבי. אולם לפני הוא רצה להפרד מרבו, הרב צבי.
 
כשהגיע, הוא ראה שיש מישהו ליד הרב צבי, ומשום כך הרב צבי החל לדבר אליו כאל מי שעזב את דרך הישר, כל זאת כשהיה האיש בבית הרב צבי. אולם כשיצא, החל לדבר עם שמואל בצלאל בדברי תורה והבין שהחסידות לא גרמה לו, ח"ו, לדרדור אלא שהוא בכל זאת תלמיד חכם עוד יותר מבקודם.
 
כעת הוא יודע לא רק נגלה - אלא גם סודות התורה, החסידות. הוא התפלא יותר ויותר ונכח בחכמת ר' שמואל בצלאל בכל הגמרא, תוספות, רש"י, וכו'.
 
הוא בירך אותו ש'יהיה יהודי טוב', ושמואל בצלאל נזכר שה'מתנגדים' הולכים לפי דעות קדומות שאומרות שהחסידים סטים, רח"ל, מהדרך. (למרות שרוב התלמידי חכמים שהלכו מהדרך היו ה'מתנגדים', שרצו 'להכניס דקודוק לתורה' וכו', ושלחו קבוצה של תלמידי חכמים לגרמניה שם המירו את דתם, רח"ל). הוא נפרד ממנו והתחיל למסע. הוא התחנן בפני העגלון שקודם יבקרו בליובאוויטש ורק אז ילכו לר' מיכל.
 
אולם העגלון לא הסכים כי אין זו הוראת מעסיקיו - החסידים בשווינציאן. לבסוף הוא היה אצל ר' מיכל עד שנסע לליובאוויטש. בליובאוויטש ישן ליד התנור. לאחר זמן קצר הציע לו בן הרבי להתחתן, והוא, בלי לשאול שאלות, התחתן עם ההצעה שיעץ לו בן הרבי. הוא ניהיה אחד מגדולי החסידים ומוזכר רבות בזכרונות הרבי הריי"צ. (מקורות: 'הנער שלא נכנע', 'רגעים בליובאוויטש' - עיתון בית משיח, סיפורי חסידים, ועוד.)

גרסה אחרונה מ־22:24, 6 באפריל 2024

חקירה חב"דית[עריכה | עריכת קוד מקור]


דאס איז מיין שטוב!
קובץ:פאבריינגען.jpg משתמש זה אוהב להתוועד

הודעה משמחת[עריכה | עריכת קוד מקור]

משתמש זה ממקימי חב"דציטוט וישמח לשמוע על מצטרפים נוספים למיזם!


ההודעה האחרונה בדף השיחה של לוי ווילשאנסקי התקבלה מהמשתמש 93.66.96.188 בתאריך כ"ח באדר ב' ה'תשפ"ד.

כל שאלה שלכם בנושא חקירה חב"דית - ניתן להפנות אליי

נושא: תולדות הרשב"ץ[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרשב"ץ [הרב שמואל־בצלאל שפטיל], נולד בעיירה שווינציאן. שמחד הייתה בה קהילה חסידית רבת־שנים, ומאידך הייתה מעוז המתנגדים באותה תקופה באזור; כך או כך שווינציאן הייתה בעלת אופי 'מתנגדי' לחלוטין.

ר' שמואל־בצלאל נולד 'מתנגד' ובשיטה זו גדל על ברכי בחרותו.

הרב שמואל בצלאל שפטיל נולד בשנת תקפ"ט לערך, ובגיל צעיר התייתם מאביו. אמו נישאה בשנית. אביו החורג של הילד לא התנהג אליו כ"כ טוב, במילים עדינות, ואף קבע עמו שישן בבית הכנסת. אולם זה השתנה תוך זמן קצר. תמיד הוא הסתקרן לראות מה קורה בביהכנ"ס של החסידים, וזו הייתה בעינו בגדר תעלומה של ממש;

פעם אחת הזדמנה לו השעה לראות מה יש בפנים.

כשהגיע מיד כעסו עליו וסילקו אותו משם, אך נפשו כבר חשקה לדעת מה מסתתר מאחורי אותם דמויות (כאמור, קהילת החסידים בשווינציאן הייתה די גדולה).

הוא נפגש עם בחור חסידי שהסביר לו את תולדות החסידות, ומספר סיפורים חסידיים. ולבסוף סיפר על התניא ובעל התניא - הלא הוא רבינו הזקן. שמואל בצלאל הבין במעט מי הם החסידים - שהיו זרים לו עד כה.

נפשו חשקה ללמוד עוד ועוד על החסידים, אך החסיד דחה אותו בנימוס והציע לו לבוא לשיעור תניא שהתקיים בבית הכנסת החסידי. בהתחלה הוא מעט היסס, "אל תדאג", הרגיע אותו, "אני אדבר איתם לא יעשו לך כלום, ואסביר להם שאתה פשוט רוצה ללמוד מעט עלינו", שמואל בצלאל הסכים בשמחה.

בשיעור הוא לא הבין כלום, ואף אמר זאת לחברו החדש, החסיד הנ"ל. לילות ארוכים עמל עם חברו כדי להבין היטב את התניא, עד שהצליח להבין כל אות בתניא, למה היא מתכוונת.

לילה אחד, אחרי שעות ארוכות של התמדה בלימוד עם חברו החסיד, ביקש, יותר נכון התחנן, בפני חברו החסיד שירשה לו לקחת את ספר התניא לביתו.

החסיד כמובן לא הסכים בשום אופן!

אך לאחר 'נדנודים' מצד שמואל בצלאל הוא הסכים לבסוף. "זהר" הזהיר אותו, "אם יגלו אותך, זה יהיה אסון גדול מאוד בעבורך". הם נפרדו. כל הלילה שקד שמואל בצלאל על קריאת והבנת התניא;

כשהרגיש שהעייפות משתלטת על גופו, הוא מלמל לעצמו 'איך אפשר להרדם כשלומדים בספר כה מתוק?!'.

לילה אחד, הוא למד בעליית הגג של הבית כנסת המרכזי שבשווינציאן, בית הכנסת של ה'מתנגדים'. פתאום הוא ראה את אחד ה'מתנגדים' הגדולים ביותר מסתכל אליו במבט כזה שהיה נראה מבט מאיים. 'יפה, נערי, אני רואה שאתה לומד גם בלילה', שמואל בצלאל הסתיר את הספר. 'מדוע אתה מסתיר את הספר?' 'אה..הה...מממ כלום כלום' . ה'מתנגד' החל לחשוד, וביקש לראות באיזה ספר מדובר, שמואל בצלאל כמובן סירב. ה'מתנגד' החל במכות - וניצח. הספר היה בידו. הוא הגיע לרב ה'מתנגדים' באותו בוקר, והבין שהספר הנו של החסידים. כאן החל מסע ההצקות, אפילו מקרוביו ומחבריו. כשחזר הביתה עייף מכל היום, לפתע הוא שמע בום. אחח, זה כואב. עוד בום ועוד אחד ועוד אחד. מה מסתבר? דודו החל להכותו במכות רצח, כהוראת רב ה'מתנגדים'.

שבועות רבים ישב שמואל בצלאל כבול עץ במיטתו, בלי שיוכל להזיז איבר. רק לאחר שבועות מספר הוא הצליח לקום ולאכול מעט. מאמו הוא דווקא לא סבל, אלא היא אפילו אמרה שהיא לא רואה כל בעיה בהצטרפותו לחסידים. יום אחד הוא החליט שדי. צריך להחליט במה לבחור. חסידים או 'מתנגדים'.

הוא עשה לעצמו סימן, אם הוא יראה חסיד, הוא יהפוך לחסיד. וכנ"ל אם יפגוש 'מתנגד'.

הלה ראה חסיד וניהיה חסיד. אך לפתע צדה דמותו בדמות מוכרת, הרב צבי. רב ה'מתנגדים'. הוא זוכר שלילה אחד הוא בדק אצלו וגילה שהשנאה לחסידים היא בלי כל סיבה, וסתם כך היא. הרב צבי ראה אותו וניסה לדבר על ליבו לחזור ל'דרך הישר', כדבריו. שמואל בצלאל שאל אותו קושיא, והרב צבי ענה אותה, אך סתר בזאת את התוספות. שמואל בצלאל פירש את הקושיא בלי לסתור אף אחד מהחכמים שמפרשים את הגמרא. הרב צבי נדהם. לפתע הוא חש בלחי סטירה חזקה. מה קרה אחר כך - הוא לא זכר. אך מה שקרה זה שה'מתנגדים' הכו אותם, אך הרב צבי - וכל התלמידי חכמים שהיו איתו - לא הצליחו להעצירם. הם קראו לחסידים, שכמובן עצרו את ה'מתנגדים'. מאוחר יותר החליטו שצריך לשלוח אותו אל ר' מיכעלע אפאצ'קער, שם ילמד איך צריך להתכונן לנסיעה לרבי. אולם לפני הוא רצה להפרד מרבו, הרב צבי.

כשהגיע, הוא ראה שיש מישהו ליד הרב צבי, ומשום כך הרב צבי החל לדבר אליו כאל מי שעזב את דרך הישר, כל זאת כשהיה האיש בבית הרב צבי. אולם כשיצא, החל לדבר עם שמואל בצלאל בדברי תורה והבין שהחסידות לא גרמה לו, ח"ו, לדרדור אלא שהוא בכל זאת תלמיד חכם עוד יותר מבקודם.

כעת הוא יודע לא רק נגלה - אלא גם סודות התורה, החסידות. הוא התפלא יותר ויותר ונכח בחכמת ר' שמואל בצלאל בכל הגמרא, תוספות, רש"י, וכו'.

הוא בירך אותו ש'יהיה יהודי טוב', ושמואל בצלאל נזכר שה'מתנגדים' הולכים לפי דעות קדומות שאומרות שהחסידים סטים, רח"ל, מהדרך. (למרות שרוב התלמידי חכמים שהלכו מהדרך היו ה'מתנגדים', שרצו 'להכניס דקודוק לתורה' וכו', ושלחו קבוצה של תלמידי חכמים לגרמניה שם המירו את דתם, רח"ל). הוא נפרד ממנו והתחיל למסע. הוא התחנן בפני העגלון שקודם יבקרו בליובאוויטש ורק אז ילכו לר' מיכל.

אולם העגלון לא הסכים כי אין זו הוראת מעסיקיו - החסידים בשווינציאן. לבסוף הוא היה אצל ר' מיכל עד שנסע לליובאוויטש. בליובאוויטש ישן ליד התנור. לאחר זמן קצר הציע לו בן הרבי להתחתן, והוא, בלי לשאול שאלות, התחתן עם ההצעה שיעץ לו בן הרבי. הוא ניהיה אחד מגדולי החסידים ומוזכר רבות בזכרונות הרבי הריי"צ. (מקורות: 'הנער שלא נכנע', 'רגעים בליובאוויטש' - עיתון בית משיח, סיפורי חסידים, ועוד.)