אשרי תבחר תשט"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
 
(25 גרסאות ביניים של 15 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אשרי תבחר תשט"ז''' הוא כינוי של מאמר מאת [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]] הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב", ונהוג לאומרו בברית מילה. המאמר נאמר במקורו לרב [[אפרים אליעזר ילס]] ב"{{מונחון|"ליל הברית|המכונה וואכנאכט}} של נכדו ב[[יחידות]] בחדרו של הרבי בחודש חשוון תשט"ז.
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}
'''אשרי תבחר תשט"ז''' הוא [[דיבור המתחיל]] של [[מאמר]] מאת [[הרבי]] הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב" (פסוק זה נאמר במהלך הברית על ידי ה[[מוהל]]), ונהוג לחזור על מאמר זה ב[[ברית מילה]].  


לאחר היחידות רשם הרב יאלעס חזרה על המאמר, ובהמשך נערך ונדפס המאמר בספר המאמרים תשט"ז (בהוצאת '[[ועד כתבי קודש]]').
==אמירת המאמר והדפסתו==
המאמר נאמר במקורו לרב [[אפרים אליעזר ילס]] בליל ה[[ברית]] של נכדו ב[[יחידות]] פרטית בחדרו של הרבי בחודש [[חשוון]] [[תשט"ז]].


לקראת [[ח"י ניסן]] תשנ"א בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של [[הרבי]] נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י ניסן תנש"א לאחר מכן ונדפס ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ה'.
לאחר ה[[יחידות]] כתב הרב יאלעס את ראשי פרקים מהמאמר הטרי, ובהמשך נערך ונדפס המאמר ב[[ספר המאמרים]] [[תשט"ז]] (בהוצאת '[[ועד כתבי קודש]]').


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
לקראת [[ח"י ניסן]] [[תנש"א]] בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של [[הרבי]] נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י [[ניסן]] [[תנש"א]] לאחר מכן ונדפס ב[[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ה'.
 
==תוכן המאמר==
{{לשכתב|פסקה=כן}}
המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנהוג שהמוהל אומר אותו במהלך ה[[ברית]], הרבי מבאר את הקשר של הפסוק לברית ומסביר שהפסוק מונה ד' ענינים: שני חצרות (חצריך לשון רבים) - חצר שאינה מקורה וחצר מקורה, ביתך והיכל, ומסביר שד' דרגות אלו נמצאים גם באדם ובעולמות, באדם הם בירור [[נפש הבהמית]], ששמירתה הוא ע"י חצר שאינה מקורה, ו[[נפש השכלית]] שדומה לעוף, צריכה שמירה גדולה יותר שמרומזת בחצר מקורה.
 
וזהו גם ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית, "ביתך והיכלך" זהו ב' מדרגות בביטול ב[[נפש האלוקית]] הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית, והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות, וכן בעולמות: עולמות [[עשיה]] ו[[יצירה]] הם מציאות, ועולם ה[[בריאה]] הוא אפשרות המציאות ועולם ה[[אצילות]] הוא בביטול לאלוקות ברמה שאין שום אפשרות למציאות אחרת, והסיבה לחילוק בין העולמות נובעת מהדרגות ברמות הביטול שלהם,  שבעולמות [[עשיה]] ו[[יצירה]] הביטול הוא [[ביטול היש]], ובעולמות [[בריאה]] ו[[אצילות]] הביטול הוא [[ביטול במציאות]], ולכן נהוג לומר את הפסוק הזה לפני הברית, מכיוון שברית מילה היא המשכה שלמעלה מהשתלשלות, ובשביל המשכה זו צריך את שלימות השתלשלות (כמו שמתבטאת בפסוק "אשרי תבחר ותקרב)".
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/mlukat/3/24 המאמר בגרסת טקסט]''' באתר [[ספריית ליובאוויטש]]
* [מפגש עם הנכד שלכבודו נאמר המאמר http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=96635] קישור לא עובד
*הרב [[אסף חנוך פרומר]], [[מדיה:אשרי תבחר תשט''ז - מאמר מבואר.pdf|המאמר]] עם ביאור [[מאמר מבואר]] בהוצאת [[את"ה העולמי]]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]