בן הא הא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"")
אין תקציר עריכה
 
(17 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''בן הא הא''' היה [[תנא]] קדמון בזמן [[הלל הזקן]]. {{הערת שוליים|1=[[מסכת חגיגה]] ט', ב'}} אמרתו היחידה הינה מוזכרת ב'[[מסכת אבות]]', "בן הא הא אומר לפום צערא אגרא".  
{{קשר חב"די}}
'''בן הא הא''' היה [[תנא]] קדמון בזמן [[הלל הזקן]].{{הערה|1=[[מסכת חגיגה]] ט', ב'}} אמרתו היחידה הינה מוזכרת ב'[[מסכת אבות]]', "בן הא הא אומר לפום צערא אגרא".<br>
בן הא הא זכה ל[[גילוי אליהו]]<ref>מסכת חגיגה דף ט' עמוד ב'</ref>.


== שמו ומקור כינויו ==
== שמו ומקור כינויו ==
מקור כינויו אינו ברור. בתוספות יום טוב{{הערת שוליים|1=[[אבות]] פרק ה', כב.}} הובאו שני פירושים: א. נקרא על שם אבותיו מפני שלא האריך ימים. ב. גר היה, וכדי להסתיר את זהותו ממלשינים נקרא על שם [[אברהם]] ו[[שרה]], הגרים הראשונים, שנתווסף ה' בשמותיהם, ועל שם זה נקרא: 'בן הא הא'. יש שאומרים שכך היה שמות אביו. {{הערת שוליים|ע' במד"ש בש' הר"י ב"נ }}
מקור כינויו אינו ברור. בתוספות יום טוב{{הערה|1=[[אבות]] פרק ה', כב.}} הובאו שני פירושים: א. נקרא על שם אבותיו מפני שלא האריך ימים. ב. גר היה, וכדי להסתיר את זהותו ממלשינים נקרא על שם [[אברהם]] ו[[שרה]], הגרים הראשונים, שנתווסף ה' בשמותיהם, ועל שם זה נקרא: 'בן הא הא'. יש שאומרים שכך היה שמות אביו.{{הערה|ע' במד"ש בש' הר"י ב"נ}}


על פי [[תורת החסידות]]{{הערת שוליים|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]]. מאמר אלה הדברים}} כשם שהשם [[בן הא הא]] רומז על ה"א הבחינות של [[יחידה חיה]] [[נפש]] [[רוח]] [[נשמה]]. כך גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של נפש רוח נשמה. {{הערת שוליים|ראו עוד ביאור [[אדמו"ר מהר"ש]] [[תורת שמואל]] תרל"ב חלק ב' מאמרים עמ' תיא}}
על פי [[תורת החסידות]]{{הערה|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]]. מאמר אלה הדברים}} כשם שהשם [[בן הא הא]] רומז על ה"א הבחינות של [[יחידה חיה]] [[נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה]]. כך גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של [[נפש]] רוח נשמה.{{הערה|ראו גם ביאור [[אדמו"ר מהר"ש]] [[תורת שמואל]] תרל"ב חלק ב' מאמרים עמ' תיא}}


== מקום קברו ==
== מקום קברו ==
רבי [[חיים ויטאל]] מעיד בשם רבו [[הארי]] שבן הא הא נקבר בדרך [[צפת]]-[[מירון]], באיזור עין זיתון [כיום באיזור צומת עין זיתים]{{הערה|ע"פ [[הארי]] נקבר בצפת על אם הדרך וההכר הוא אבן קטנה ונמוכה. עד היום אין ידוע היכן קברו}}, אך מפני חוסר בתיאור עדיין לא אותר מקום הציון.
רבי [[חיים ויטאל]] מעיד בשם רבו [[האריז"ל]] שבן הא הא נקבר בדרך [[צפת]]-[[מירון]], באיזור עין זיתון [כיום באיזור צומת עין זיתים]{{הערה|על פי [[האריז"ל]] נקבר בצפת על אם הדרך וההכר הוא אבן קטנה ונמוכה. עד היום אין ידוע היכן קברו}}, אך מפני חוסר בתיאור עדיין לא אותר מקום הציון.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


 
[[קטגוריה:הזוגות]]
[[קטגוריה:תנאים]]

גרסה אחרונה מ־13:01, 20 בפברואר 2024

ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נשוא הערך
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

בן הא הא היה תנא קדמון בזמן הלל הזקן.[1] אמרתו היחידה הינה מוזכרת ב'מסכת אבות', "בן הא הא אומר לפום צערא אגרא".
בן הא הא זכה לגילוי אליהו[2].

שמו ומקור כינויו[עריכה | עריכת קוד מקור]

מקור כינויו אינו ברור. בתוספות יום טוב[3] הובאו שני פירושים: א. נקרא על שם אבותיו מפני שלא האריך ימים. ב. גר היה, וכדי להסתיר את זהותו ממלשינים נקרא על שם אברהם ושרה, הגרים הראשונים, שנתווסף ה' בשמותיהם, ועל שם זה נקרא: 'בן הא הא'. יש שאומרים שכך היה שמות אביו.[4]

על פי תורת החסידות[5] כשם שהשם בן הא הא רומז על ה"א הבחינות של יחידה חיה נפש רוח נשמה. כך גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של נפש רוח נשמה.[6]

מקום קברו[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבי חיים ויטאל מעיד בשם רבו האריז"ל שבן הא הא נקבר בדרך צפת-מירון, באיזור עין זיתון [כיום באיזור צומת עין זיתים][7], אך מפני חוסר בתיאור עדיין לא אותר מקום הציון.

הערות שוליים

  1. מסכת חגיגה ט', ב'
  2. מסכת חגיגה דף ט' עמוד ב'
  3. אבות פרק ה', כב.
  4. ע' במד"ש בש' הר"י ב"נ
  5. אדמו"ר הצמח צדק, אור התורה. מאמר אלה הדברים
  6. ראו גם ביאור אדמו"ר מהר"ש תורת שמואל תרל"ב חלק ב' מאמרים עמ' תיא
  7. על פי האריז"ל נקבר בצפת על אם הדרך וההכר הוא אבן קטנה ונמוכה. עד היום אין ידוע היכן קברו