משתמש:קודש לנשיא הדור/מראי מקומות: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
שיע.ק העביר את הדף משתמש:קודש לנשיא הדור!/מראי מקומות לשם משתמש:קודש לנשיא הדור/מראי מקומות בלי להשאיר הפניה: העברה אוטומטית בעקבות שינוי שם המשתמש "קודש לנשיא הדור!" ל־"קודש לנשיא הדור"
מ (שיע.ק העביר את הדף משתמש:קודש לנשיא הדור!/מראי מקומות לשם משתמש:קודש לנשיא הדור/מראי מקומות בלי להשאיר הפניה: העברה אוטומטית בעקבות שינוי שם המשתמש "קודש לנשיא הדור!" ל־"קודש לנשיא הדור")
 
(43 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
[[קובץ:מראי מקיימס.png|200px|thumb|left|עמוד בספר [[לקוטי שיחות]], בו מראי מקומות רבים]]
'''מראי מקומות''' (או '''מראה מקומות'''. בראשי תיבות: '''מ"מ''') הוא כינוי לציון המקורות בספרות התורנית. מראי המקומות כוללים ציון למקור הדברים או המקומות בהם הדברים נידונים בספרות התורנית שקדמה לספר, והפניה לספרים נוספים בהם ישנה הרחבה בנושא.
'''מראי מקומות''' (או '''מראה מקומות'''. בראשי תיבות: '''מ"מ''') הוא כינוי לציון המקורות בספרות התורנית. מראי המקומות כוללים ציון למקור הדברים או המקומות בהם הדברים נידונים בספרות התורנית שקדמה לספר, והפניה לספרים נוספים בהם ישנה הרחבה בנושא.


בדרך כלל נמצאים בתחתית העמוד, ומציינים את הספר והעמוד או הפרק והפסוק.
בדרך כלל מופיעים מראי המקומות בתחתית העמוד, ומציינים את הספר והעמוד או הפרק והפסוק.
 
==מקור הביטוי==
הביטוי נפוץ בעיקר בספרות התורנית, ומקורו המשוער הוא בהשאלה מביטוי דומה המופיע ממספר מקומות ב[[גמרא]]{{הערה|מסכת גיטין סה, א. מסכת בבא בתרא קסה, א.}}.


==הצורך במקורות==
==הצורך במקורות==
ה[[תורה]] היא "ארוכה מארץ מידה, ורחבה מני ים"{{הערה|[[ספר איוב]] יא,ט}}. במהלך הדורות
ה[[תורה]] הינה "ארוכה מארץ מידה, ורחבה מני ים"{{הערה|[[ספר איוב]] יא,ט}}, ולכן כאשר כותבים עניין בשם ספר בתורה, יש צורך לציין את מקור הדברים, על מנת לחסוך את החיפוש אחר המקור במקרה שיהיה צורך בכך, ולפנות את הזמן להשקעה בלימוד התוכן עצמו{{הערה|על ספר [[מראי מקומות לספר משנה תורה]] אמר הרבי: "ומזה מובן גודל התועלת שבספר כזה - שעל ידי זה יכולים לחסוך את הטירחא והיגיעה שבחיפוש מקורות ההלכות [אשר [[הרמב"ם]] כותב על עצמו ש"פעמים . . לא אזכור מקומן עד שנחפש אחריהן", ואנן מה נעני אבתרי'], ובמילא יכולים להקדיש את מלוא הזמן והמרץ כדי להתייגע בלימוד ההלכה עצמה, מכיון שמלאכת החיפוש וליקוט המקורות נעשתה כבר על ידי אחרים"{{הערה|שם=תשדמבם|משיחת [[ח"י אלול]] [[תשד"מ]].}}.}}. כאשר הדברים מופיעים בדפוס, על ציון המראה מקום להיות מדוייק. לפני הפרסום, כדאי לעיין קודם בספר על מנת לוודא שהדברים אכן כתובים בו{{הערה|ראו שיחת כ"א מנחם אב תשד"מ.}}.
 
בנוסף לכך, מטרת ציוני המקורות היא כדי לעזור ללומד, כי על ידי עיון במקורות יוכל להרחיב את ידיעתו והבנתו מתוך המקורות עצמם, בהם לעיתים מבוארים הדברים יותר בהרחבה.
 
על יסוד מאמר חז"ל דברי תורה וכו' ועשירים במקום אחר
 
פעם התבטא [[הרבי]]{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&st=&pgnum=697&hilite= התוועדויות תשד"מ כרך ג' עמ' 2081].}}: {{ציטוטון|כל מראה-מקום מסייע ומוסיף בהבנת העניין. . כאשר ענין מסויים מתבאר במספר מקומות, יכולים וצריכים ללמוד ענין נוסף מכל מקום ומקום שבו נתבאר הענין, על-פי הכלל (חגיגה ג,א. ירושלמי שם פ"א ה"ה) "אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש"}}.
 
[[הרבי]] מבאר שבציון מראי מקומות "מבליטים את האחדות אשר בתורתנו הק' תורה אחת, וכיון שניתנו מיחידו של עולם, בודאי גם למעלה מזה, תורה יחידה"{{הערה|מכתב לר' [[ראובן מרגליות]], מופיע ב[[לקוטי שיחות]] חלק לד עמוד 240.}}.
 
==הזכרה בשם אומרו==
אחד מקניני ה[[תורה]] הוא הבאת דבר בשם אומרו. [[חז"ל]] אף מסבירים את החשיבות בדבר, ש{{ציטוטון|כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, שנאמר{{הערה|[[מגילת אסתר]] ב, כג}}: ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי}}{{הערה|[[מסכת אבות]] פרק ו משנה ו. [[מסכת מגילה|מגילה]] טו, סוף עמוד א.}}.
 
הרבי מבאר שאדה"ז התעצם עם תורת רבותיו והכל יודעים שלך היא{{הערה|שם=לקוש|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/36/13/2/index.htm#_ftn_1414 לקוטי שיחות חלק לו עמוד 180 ואילך].}}{{הערה|שם=תשלח}}, וכך אמר על תורתו ביחס לתורת אביו ר' לוי יצחק{{הערה|שיחת כ' מנחם אב תשל"ט.}}.
{{להשלים}}
==בחיבורי גדולי ישראל==
[[רש"י]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5727-3/232/244.htm?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%94%20%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA].}}.


אחד מקניני ה[[תורה]] הוא הבאת דבר בשם אומרו. ו[[חז"ל]] אף מסבירים את החשיבות בדבר, ש{{ציטוטון|כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, שנאמר{{הערה|[[מגילת אסתר]] ב, כג}}: ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי}}{{הערה|[[מסכת אבות]] פרק ו משנה ו. [[מסכת מגילה|מגילה]] טו, סוף עמוד א.}}. {{הערה|שם=לקוש|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/36/13/2/index.htm#_ftn_1414 לקוטי שיחות חלק לו עמוד 180 ואילך].}}
ה[[רמב"ם]] כתב את ספרו [[משנה תורה]] ללא ציון המקורות בדברי חז"ל לדינים המובאים בספרו. מאוחר יותר הצטער על כך, כמו שכתב בעצמו באחת מתשובותיו: {{ציטוטון|ודע שכל הדברים סתם שבו תלמוד ערוך הוא בפירוש בבלי או ירושלמי או ספרא וספרי או משנה ערוכה או תוספתא, על אלה סמכתי ומהם חברתי . . ועל זה נחמתי שלא חברתי ענין שאני אומר לך . . שכל הלכה שאינה במקומה באותו ענין אודיע מקומה}}. לעומת זאת, ב[[ספר המצוות]] הרמב"ם מציין למקורות הדינים שבהם נתבארו דיני המצוה.


לעזור ללומד.
ברצונו של [[הרמב"ם]] אף היה לעבור שוב פעם על חיבורו, ולהוסיף את המראי מקומות, כמו שכתב בהמשך התשובה: "ובדעתי - אם גוזר השם יתברך - שאעשנו, אף על פי שיש בו טורח הרבה". [[הרבי]] מסיק מכך, ש"מזה מובן שכאשר תלמידי הרמב"ם, תלמידי תלמידיו וכו', ובכלל כל המציינים את המקורות לספר [[הרמב"ם]] - בזה מתקיים רצונו של [[הרמב"ם]] שרצה לעשות כן בעצמו"{{הערה|שם=תשדמבם}}. ואכן במשך הדורות יגעו מפרשי הרמב"ם למצוא מקורות לדבריו. על מנת להשלים מטרה זו, יצאו לאור בהוראת הרבי ספרי [[מראי מקומות לספר משנה תורה]].


"ומזה מובן גודל התועלת שבספר כזה - שעל ידי זה יכולים לחסוך את הטירחא והיגיעה שבחיפוש מקורות ההלכות [אשר [[הרמב"ם]] כותב על עצמו ש"פעמים . . לא אזכור מקומן עד שנחפש אחריהן", ואנן מה נעני אבתרי'], ובמילא יכולים להקדיש את מלוא הזמן והמרץ כדי להתייגע בלימוד ההלכה עצמה, מכיון שמלאכת החיפוש וליקוט המקורות נעשתה כבר על ידי אחרים"{{הערה|שם=תשדמבם|משיחת [[ח"י אלול]] [[תשד"מ]].}}.
רבי יהושע בועז חיבר מספר חיבורי "מראי מקומות" ל[[תלמוד בבלי]]: "מסורת התלמוד" (בימינו מכונה "מסורת הש"ס") - הכולל בעיקר הפניות למקומות נוספים בגמרא. "תורה אור" - מציין את מקורות פסוקי ה[[תנ"ך]] המופיעים בגמרא. "עין משפט נר מצוה" - הפניות לפסקי ההלכה בגמרא המוזכרת, בספרי ה[[רמב"ם]], ה[[סמ"ג]], ה[[טור]] ו[[שלחן ערוך]]{{הערה|במהדורות המצויות כיום הוסיפו המוציאים לאור עוד מראי מקומות, חלקם צוינו בסוגריים.}}.


[[הרבי]] מעיר שבציון מראי מקומות "מבליטים את האחדות אשר בתורתנו הק' תורה אחת, וכיון שניתנו מיחידו של עולם, בודאי גם למעלה מזה, תורה יחידה"{{הערה|מכתב לר' [[אהרן מרגליות]], מופיע ב[[לקוטי שיחות]] חלק לד עמוד 240.}}.
רבי אהרן מפיסארו כתב ספר "תולדות אהרן" בו מציין את המקומות בש"ס בהם התבארו פסוקי התלמוד. כהשלמה לכך כתב ר' אהרן בן ר' שמואל את הספר 'בית אהרן' המציין את הביאורים מתוך 36 ספרי חז"ל והמפרשים, בתוכם [[ספר הזוהר]]{{הערה|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]] מעתיק מספר זה ב[[אור התורה]] [https://chabadlibrary.org/books/zz/oht/otb4/3/7/1375.htm?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%94%20%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA במדבר עמוד א'שעה], ומעיר: "המראה מקומות בזוהר על כמה פסוקי' שנז' בחיבור זה הוא מספר בית אהרן שמראה מקום על כל פסוק היכן שנז' בזוהר דף פלוני עמוד פלוני".}}.


==מאפיינים==
==בתורת החסידות וחיבורי [[רבותינו נשיאינו]]==
ציון מראי המקומות נעשה בצורה תמציתית, ועל כן עליו להעשות בצורה המדויקת ביותר שתפנה את האדם למיקום המדיוק בו הובאו הדברים.  
בספרי [[תורת החסידות|חסידות חב"ד]] הראשונים, לא מופיעים מקורות לרוב הענינים המובאים. החל מ[[ספר התניא]], בו הודיע [[אדמו"ר הזקן]] בדף השער שהספר "מלוקט מפי ספרים ומפי סופרים", והסתפק בהודעה זו הכוללת את ספרו, ואף במידה מסויימת את כל חסידות חב"ד{{הערה|שם=תשלח}}. אך בספר עצמו כמעט ולא ציין מקורות לנכתב. מאמריו שאמר ברבים נכתבו על ידי המניחים, והם נכתבו בצורה בה נאמרו, ללא הזכרת המקורות{{הערה|שם=תשיד}}. [[הרבי מלך המשיח]] מסביר, שאצל [[אדמו"ר הזקן]] תורת רבותיו התאחדה עמו, ולכן לא היה צריך לומר דבר בשם אומרו{{הערה|שם=תשלח|1=[https://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/3140427/jewish/-.htm#footnote99a3140427 דיבור המתחיל שלום רב תשל"ח הערה 99].}}. אמנם בספר [[לקוטי תורה]] הוסיף [[אדמו"ר הצמח צדק]] וציין מקורות רבים ל[[תורת הנגלה]] וספרי [[קבלה]] למאמרים שנדפסו בספר, וכן ציונים למאמרים אחרים בהם התבאר העניין בצורה שונה או בהרחבה יתרה{{הערה|ראו שיחת יג ניסן תשכו בתחילתה. שיחת שבת פרשת במדבר תשט"ו. [[תבנית:היום יום/ט"ו שבט|היום יום ט"ו שבט]].}}.
 
מאמריו של אדמו"ר הצמח צדק שנדפסו ב[[אור התורה]] מתאפיינים בציון מראי מקומות רבים בכל חלקי התורה{{הערה|ראו שיחת ליל ה' דחג-הסוכות תשמ"ז (התוועדויות תשמ"ז כרך א' עמ' 270). [[המלך במסיבו]] כרך א עמוד רנט.}}, ואחריו נמשך הדבר במידה מסויימת גם אצל בנו [[אדמו"ר מהר"ש]]. מאמרי [[אדמו"ר הרש"ב]] הינם בסגנון של ביאור העניין מכל צדדיו לפי מסקנת העניין, כדרך [[הרמב"ם]], ולכן בדרך כלל אינו מציין הרבה מראי מקומות{{הערה|שם=תשיד|ראו שיחת שבת פרשת קדושים תשי"ד.}}, אך לעיתים מציין ומפנה למקורות{{הערה|בעיקר באגרות וברשימות שכתב לעצמו}}.
 
ב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] נכתבו מראי מקומות על ידי רבינו הזקן בעצמו, והוגהו והושלמו על ידי אחיו [[יהודה לייב מינוביץ'|מהרי"ל מינוביץ']] ור' [[מרדכי פוזנר]]. חלק מהמראי מקומות נכתבו על ידי אחרים, אך בכל אופן נכתבו בידי {{מונחון|בר סמכא|אדם מוסמך}}.{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaam/igrot/2/23.htm?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%99%20%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA#_ftnref1524 הקדמת אדמו"ר האמצעי לשולחן ערוך]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4585&st=&pgnum=280&hilite= שיחת שבת פרשת צו תשי"ז בתחילתה]. ראו מבוא ל"ספרי ההלכה של אדמו"ר הזקן" עמודים כ-כא}}. גם בשאר כתבי [[רבותינו נשיאינו]] ב[[נגלה]] יש הדגשה מרובה בציוני מראי מקומות.
 
==ב[[דור השביעי]]==
[[קובץ:מרמק.png|200px|thumb|left|המ״מ - מעורר עכ"פ אחדים מהשומעים לראות בפנים, ובמילא לומדים דברים נוספים. ואפילו בשביל א׳ כדאי הציון. וזהו גם א׳ הטעמים שמרבים במ״מ (ובמפתחות) בזמן שנתרבה החושך וכו׳. וע״ד המבצעים. נוסף על דעירובין כ״א סע״ב. נד סע״ב]]
אחד ממאפייניה הבולטים של [[שיטת הלימוד של הרבי|תורת הרבי]] הוא ציון המקורות בצורה מפורטת לכל עניין, ובתמצות רב. בנוסף לכך הרבי אף עורך בקצרנות השוואה בין המקורות השונים, ולעיתים אף מרחיב ודן בדברי המקורות באריכות.
 
עם [[כ"ח סיוון תש"א|בוא הרבי לארצות הברית]] ב[[כ"ח סיוון]] [[תש"א]] מונה הרבי על ידי [[הרבי הריי"צ]] להנהלת [[קה"ת]] ו[[מערכת אוצר החסידים]], ובהוראת הרבי הריי"צ כתב הרבי מראי מקומות לספרי חותנו ומאמריו אותם הוציא הרבי לאור{{הערה|1=שלשלת היחס: ????. ראו [https://chabadlibrary.org/books/arum/lemaan/6/6.htm למען ידעו בנים יוולדו] - עדות המדפיס הרב [[מרדכי שוסטרמן]]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/1/105.htm אגרות קודש כרך א איגרת קה].}}. כמו כן לכל הספרים שהוציא הרבי לאור בעצמו בתקופה זו כתב מראי מקומות. באגרת משנת [[תשי"א]] מציע הרבי לרב שיכתוב לרבי את הנושאים שהוא רוצה לדרוש בהם, על מנת שהרבי יספק לו מראי מקומות בנושאים אלו{{הערה|1=ראו [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/4/904.htm אגרות קודש כרך ד אגרת תתקד].}} בשנת [[תשי"ד]] החל הרבי להכין הוצאה של [[ספר התניא]] בצירוף מראי מקומות ופירושים סביב העמוד, אך תכנית זו לא יצאה לפועל{{הערה|1= על פי דברי הרבי ב[[פתח דבר]] של המפתחות ל[[ספר התניא]] החל מהוצאת [[תשי"ד]]. ראו [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/2/262.htm אגרות קודש כרך ב אגרת רסב]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/7/2111.htm אגרות קודש כרך ז אגרת ב'קיא]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/18/6560.htm אגרות קודש כרך יח אגרת ו'תקס].}}. בשנים מאוחרות יותר, הורה הרבי להוציא לאור ספרי מראי מקומות על התניא{{הערה|נערכו על ידי הרב [[אהרן חיטריק]], הרב [[ניסן מנגל]] והרב [[יעקב עמנואל שוחט]] ויצאו לאור בהוצאת [[קה"ת]].}}.
 
[דוגמאות מהערותיו של הרבי למאמרי רבותינו נשיאינו חב"ד – בהם דיוקים מפליאים – נאספו במאמרו של הרב יוסף ברוך הכהן פרידמן ב'כפר חב"ד' גליון 67 (ערב ראש השנה תשמ"ג) עמ' 22-23, 17, ומשם בספר 'ימי מלך' כרך ב' עמ' 805-815].


ברוב הספרות התורנית מראי המקומות נדפסו בתוך שטף הדברים, אולם היו אחדים שציינו את דבריהם בשולי העמוד (לדוגמה: [[שלחן ערוך אדמו"ר הזקן]]). בתחילה רק ב[[מוגה|תורתו המוגהת]] של הרבי נדפסו המראי מקומות בשולי הגליון, עד שבשנת [[תשד"מ]] הבינו שרצון הרבי הוא שכל מראי המקומות יהיו בשוליים.
הרבי מעודד מחברי ספרים ומהדירים להרבות במראי מקומות מפורטים בספריהם{{הערה|1=ראו לדוגמא [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/9/2949.htm אגרות קודש כרך ט אגרת ב'תתקמט] - הממוענת לרב [[ראובן מרגליות]] שההדיר את הזהר עם מדור מראי מקומות.}}{{הערה|שם=שטיינמן|1= ראו [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/14/5000.htm  אגרות קודש כרך יד אגרת ד'תתר] למר [[אליעזר שטיינמן]]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/22/8310.htm  אגרות קודש כרך כב אגרת ח'שי]. ועוד.}}. למחבר אחד כותב הרבי: {{ציטוטון|נכון במאד וביחוד שחלקים הבאים יהיו שלימים, כל המראה מקומות ד{{מונחון|אטו כולי עלמא בקיאי בש"ס נינהו|וכי הכל בקיאים בש"ס הם?!}}}}{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/38/12/3/176.htm  לקוטי שיחות כרך לח עמוד 176].}}.


כאשר יש הערות ספורות, וכן היה נהוג בעבר, יש המציינים באמצעות כוכביות וכיו"ב. כיום נהוג בדרך כלל לציין באמצעות ספרות (1,2,3 וכן הלאה) או באמצעות [[אותיות האל"ף בי"ת]].
[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/27/10127.htm  אגרות קודש > כרך כז > י'קכז ספר הערכים].


===ספרי היסוד===
===מציאת מקורות לביאורי החסידות===
*'''[[תנ"ך]]''' - את המקורות בתורה, יש המציינים על פי ספר פרק, פסוק (דברים לב, א או חומש דברים פרק לב, פסוק א). בתורת הרבי מצוינים הם על פי הפרשיות - פרשה פרק, פסוק (האזינו לב, א). במידה וזוהי דרשה לפרשה מסוימת, יהיה כתוב "פרשתנו" במקום שמה.
הרבי מעודד מציאת מקורות ב[[נגלה]] לכל הענינים שב[[תורת החסידות]]{{הערה|ראו שיחת שמחת-תורה תשמ"ג (התוועדויות תשמ"ג כרך א' עמ' 305 – 306).}}, אף שהחסידות עצמה יכולה לשמש כמקור{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4595&st=&pgnum=26&hilite= שיחת שבת פרשת האזינו תשכ"ז]. ראו [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16052&st=&pgnum=657&hilite= שיחת שבת פרשת תצוה תשמ"ה]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=310&hilite= שיחת יום שמחת תורה תשמ].}}. באגרת כותב הרבי{{הערה|אגרות קודש כרך כא עמוד קיז}}:
:בנביאים וכתובים, מציינים על פי ספר פרק, פסוק (כנ"ל). במידה וזהו ספר בעל שני חלקים, יש המצרפים את שם הספר וחלקו באמצעות מקף (שמואל-א). בתורת הרבי, כאשר מצוין ל[[ספר שופטים]], מכיוון שזהו גם שמה של פרשה, כתוב "ס' שופטים".
*'''[[משנה]]''' - כאשר מציינים למשנה, בדרך כלל כאשר אין עליה גמרא (או שיש דיוק בנוסח המשנה שנדפסה במשניות) מציינים על פי מסכת פרק, משנה (פאה פרק א, משנה ב).
*'''[[תלמוד בבלי]]''' - כאשר מציינים לגמרא, עושים זאת על פי מסכת דף, עמוד ([[ברכות]] ג, א או דף ג, עמוד א). הסיבה שניתן לציין בצורה כזו היא, מכיוון שכל המדפיסים נמשכו אחרי חלוקת הדפים שעשה המדפיס הנוצרי דניאל בומברג בונציה בשנים ר"פ-רפ"ג.
*'''[[תלמוד ירושלמי]]''' - מכיוון שבירושלמי אין חלוקה אחידה לדפים בדפוסים השונים, נהוג לציין על פי מסכת פרק, הלכה (מקביל למשנה), תוך הדגשה שמדובר בירושלמי (ירושלמי פאה פרק א, הלכה ב).


===ספרי המפרשים===
{{ציטוט|תוכן=ומה שכותב אשר יש אומרים שאין נוגע כל כך למצוא מקור או מקום מאמר חכמינו-זכרונם-לברכה או דין שהובא בדא"ח כי זהו בעצמו המקור –  אני לא כן הוא עמדי. ולא עוד, אלא כשרואים במקור הרי כמה וכמה פעמים נתוסף הבנה גם בהענין בדא"ח. ולכאורה הוא גם חסידישער, לומר אשר ישנו מקור ואני לא מצאתיו מלומר שאני יודע שאין מקור והרבי חידש זה על-פי הוראה וכו'. -ובמוחש נראה בהגהות הצמח-צדק בדא"ח עד כמה נתיגע בזה. {{מונחון|ואכ"מ|ואין כאן מקומו}}.}}
כאשר מציינים לספרים שנכתבו כפירוש לספרי ה[[תנ"ך]] וספרי ה[[תלמוד]], כותבים את שם המפרש ומפנים אל הספר המקורי לפי דרך ההפניה אליו. אך אם מדובר ב{{מונחון|"דיבור המתחיל"|פיסקה בתוך הפירוש העוסקת במילים מסויימות}} ספציפי בתוך הפירוש, נוהגים לציין גם אותו. לדוגמא: "רש"י לסנהדרין צח, ב דיבור המתחיל "אי מן חייא". אם מצויין הספר ולאחריו שם המפרש, לדוגמא: "שמואל-א' ג, כז ובמצודות שם" - הכוונה היא לציין הן לספר המקורי והן לפירוש.


===הספרות ההלכתית===
כמו כן אומר הרבי כי יש עניין לציין כל מאמר בשם אומרו{{מקור}}. הרבי אף הורה לרב [[שלמה יוסף זוין]] כי יש לציין מקור ל[[סיפורים]] ולהעיר על מידת אמינותו של הסיפור ודייקנות המקור בפרטים{{הערה|1=ראו [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/11/3405.htm אגרות קודש כרך יא אגרת ג'תה]. ראו גם [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/5/1365.htm  אגרות קודש כרך ה אגרת א'שסה] לרב [[אברהם חנוך גליצנשטיין]]. }}. שידעו מה להשיב{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/5727-3/258/264.htm?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%94%20%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA#_ftn1188 תשכז].}}.
*'''[[הרי"ף]]''' - בחיבורו של הרי"ף ונושאי כליו נהוג לציין על פי דפי הרי"ף, כפי שנדפסו במשך השנים (ברכות ג, ב בדפי הרי"ף). בתורת הרבי יש פעמים שכאשר מצוין לנושאי הכלים, מצוין על פי סוגיית הגמרא עליה מדובר.
*'''[[משנה תורה]]''' - בחיבור היד החזקה ל[[הרמב"ם]] ובנושאי הכלים מצוין להלכות פרק, הלכה (רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ב, הלכה א או ב, א).
*'''[[ארבעה טורים|טור]]''' - כאשר מצוין לטור, מציינים על פי הסימנים. ב[[בית יוסף]] - על פי הדיבור המתחיל. בשנים האחרונות יש המציינים על פי חלוקת ההלכות של ה[[שלחן ערוך]] (כפי שנערך בטור "שירת דבורה"). ובשאר נושאי הכלים - על פי ציוניהם.
*'''[[שלחן ערוך]]''' - בחיבורו המרכזי של [[רבי יוסף קארו]], נהוג לציין לחלק ויש שגם/או להלכות סימן, סעיף (שלחן ערוך אורח חיים או/וגם הלכות השכמת הבוקר, סימן א, סעיף ב). כאשר מציינים להגהות [[הרמ"א]], מציינים כנ"ל ויש המוסיפים "בהגהה". שאר נושאי הכלים מצוינים על פי סימן, סעיף קטן (מגן אברהם סימן א, סעיף קטן ב).
*'''[[שאלות ותשובות]]''' - בספרות השו"תים מציינים על פי שם הספר חלק (אם יש כמה) סימן, ואם יש גם סעיף (לדוגמה: שו"ת [[הרשב"א]] חלק ג סימן תיח, או [[שו"ת צמח צדק]] חלק אורח חיים סימן ד).


===תורת החסידות===
===מאפיינים===
הרבי מציין כדי שיעיינו בתוך הדברים ולהפכיים{{הערה|שם=תשיט|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4586&st=&pgnum=502 שיחת שמחת תורה תשי"ט בתחילתה]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4586&st=&pgnum=660&hilite= שיחת חג הפורים תשי"ט].}}. {{ציטוט|תוכן=המאמר הנ"ל ישנו כבר ב"קופיר", וכבר נכרך בספרים. וכיון שכן, הרי ידוע מ"ש אדמו"ר האמצעי14: "ידעתי טבע אנ"ש שבדברים שבכתב שגם שמלאים טעות לא יחושו על כל הוצאה רבה להשיגם, וכאשר יבואו אותן הדברים בעצמן בדפוס . . גם אותו שקונה כורכו יפה ומניחו בקרן זוית כו'".


==בחיבורי גדולי ישראל==
ולכן מזכיר אני את שנת אמירת המאמר עם כל הפרטים שבדבר – כדי שילמדו את המאמר, ולא ידחו זאת לאחר זמן, אלא ילמדוהו עוד הלילה, מחר, ועכ"פ בימים הקרובים. ולימוד זה יהי' נכלל בהוספה שקיבלו היום בבוקר בנוגע ללימוד החסידות15.
רבי יהושע בועז חיבר מספר חיבורי "מראי מקומות" ל[[תלמוד בבלי]]: "מסורת התלמוד" (בימינו מכונה "מסורת הש"ס") - הכולל בעיקר הפניות למקומות נוספים בגמרא. "תורה אור" - מציין את מקורות פסוקי ה[[תנ"ך]] המופיעים בגמרא. "עין משפט נר מצוה" - הפניות לפסקי ההלכה בגמרא המוזכרת, בספרי ה[[רמב"ם]], ה[[סמ"ג]], ה[[טור]] ו[[שלחן ערוך]]{{הערה|במהדורות המצויות כיום הוסיפו המוציאים לאור עוד מראי מקומות, חלקם צוינו בסוגריים.}}.


ה[[רמב"ם]] כתב את ספרו [[משנה תורה]] ללא ציון המקורות בדברי חז"ל לדינים המובאים בספרו. מאוחר יותר הצטער על כך, כמו שכתב בעצמו באחת מתשובותיו: {{ציטוטון|ודע שכל הדברים סתם שבו תלמוד ערוך הוא בפירוש בבלי או ירושלמי או ספרא וספרי או משנה ערוכה או תוספתא, על אלה סמכתי ומהם חברתי . . ועל זה נחמתי שלא חברתי ענין שאני אומר לך . . שכל הלכה שאינה במקומה באותו ענין אודיע מקומה}}. לעומת זאת, ב[[ספר המצוות]] הרמב"ם מציין למקורות הדינים שבהם נתבארו דיני המצוה.
וכמו"כ בכל פעם שמזכירים ומציינים למאמר מסויים, הכוונה היא שאכן יעיינו בו!


ברצונו של [[הרמב"ם]] אף היה לעבור שוב פעם על חיבורו, ולהוסיף את המראי מקומות, כמו שכתב בהמשך התשובה: "ובדעתי - אם גוזר השם יתברך - שאעשנו, אף על פי שיש בו טורח הרבה". [[הרבי]] מסיק מכך, ש"מזה מובן שכאשר תלמידי הרמב"ם, תלמידי תלמידיו וכו', ובכלל כל המציינים את המקורות לספר [[הרמב"ם]] - בזה מתקיים רצונו של [[הרמב"ם]] שרצה לעשות כן בעצמו"{{הערה|שם=תשדמבם}}. ואכן במשך הדורות יגעו מפרשי הרמב"ם למצוא מקורות לדבריו. על מנת להשלים מטרה זו, יצאו לאור בהוראת הרבי ספרי [[מראי מקומות לספר משנה תורה]].
בנוגע להציון למאמרים, הנה מאז שהתחלתי להגי' את המאמרים, הנני מציין מראה-מקומות, מתוך כוונה שילמדו את המאמרים ביתר עיון, שכן, לימוד ענין שלם על אתר, אינו דומה ללימוד הענין לאחרי שמעיינים גם במקומות אחרים שבו נתבאר הענין, וזוהי כוונת הציון למקומות אחרים – לעורר שיעיינו בהם, שעי"ז יהי' לימוד הענין ביתר עיון.


רבי אהרן מפיסארו כתב ספר "תולדות אהרן" בו מציין את המקומות בש"ס בהם התבארו פסוקי התלמוד. כהשלמה לכך כתב ר' אהרן בן ר' שמואל את הספר 'בית אהרן' המציין את הביאורים מתוך 36 ספרי חז"ל והמפרשים, בתוכם [[ספר הזוהר]]{{הערה|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]] מעתיק מספר זה ב[[אור התורה]] [https://chabadlibrary.org/books/zz/oht/otb4/3/7/1375.htm?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%94%20%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA במדבר עמוד א'שעה], ומעיר: "המראה מקומות בזוהר על כמה פסוקי' שנז' בחיבור זה הוא מספר בית אהרן שמראה מקום על כל פסוק היכן שנז' בזוהר דף פלוני עמוד פלוני".}}.
כשראיתי שהדבר לא הועיל, עלתה בדעתי "המצאה" חדשה, והתחלתי לציין למקומות כאלו שבהסתכלות שטחית, ב"מושכל ראשון", נראה שאינם שייכים להענין המבואר במאמר זה – אולי עי"ז תתעורר תשוקה לחפש ולשאול ביאור בשייכות הענינים.


==בתורת החסידות==
לעת עתה – גם זה לא הועיל... וגם אלו שנעשית אצלם תועלת והוספה בלימודם בעיון – הי' זה במידה מועטה בלבד.
בספרי [[חסידות חב"ד]] הראשונים, לא מופיעים מקורות לרוב הענינים המובאים. החל מ[[ספר התניא]], בו הודיע [[אדמו"ר הזקן]] בדף השער שהספר "מלוקט מפי ספרים ומפי סופרים", והסתפק בהודעה זו הכוללת את ספרו, ואף במידה מסויימת את כל חסידות חב"ד{{הערה|שם=תשלח}}. אך בספר עצמו כמעט ולא ציין מקורות לנכתב. מאמריו שאמר ברבים נכתבו על ידי המניחים, והם נכתבו בצורה בה נאמרו, ללא הזכרת המקורות. [[הרבי מלך המשיח]] מסביר, שאצל [[אדמו"ר הזקן]] תורת רבותיו התאחדה עמו, ולכן לא היה צריך לומר דבר בשם אומרו{{הערה|שם=תשלח|1=[https://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/3140427/jewish/-.htm#footnote99a3140427 דיבור המתחיל שלום רב תשל"ח הערה 99].}}. אמנם בספר [[לקוטי תורה]] הוסיף [[אדמו"ר הצמח צדק]] וציין מקורות רבים ל[[תורת הנגלה]] וספרי [[קבלה]] למאמרים שנדפסו בספר, וכן ציונים למאמרים אחרים בהם התבאר העניין בצורה שונה או בהרחבה יתרה.


מאמריו של אדמו"ר הצמח צדק שנדפסו ב[[אור התורה]] מתאפיינים בציון מראי מקומות רבים בכל חלקי התורה, ואחריו נמשך הדבר במידה מסויימת גם אצל בנו [[אדמו"ר מהר"ש]] וכן לעיתים גם אצל [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|בעיקר באגרות וברשימות שכתב לעצמו}}.
אמנם, כל זמן שלא עברו מאה16 שנה... עדיין יש תקוה שהדבר יביא לתועלת הנרצה.}}


ב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] נכתבו מראי מקומות על ידי רבינו הזקן בעצמו, והוגהו והושלמו על ידי אחיו [[יהודה לייב מינוביץ'|מהרי"ל מינוביץ']] ור' [[מרדכי פוזנר]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/adhaam/igrot/2/23.htm?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%99%20%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA#_ftnref1524 הקדמת אדמו"ר האמצעי לשולחן ערוך]. ראו מבוא ל"ספרי ההלכה של אדמו"ר הזקן" עמודים כ-כא}}. גם בשאר כתבי [[רבותינו נשיאינו]] ב[[נגלה]] יש הדגשה מרובה בציוני מראי מקומות.
באמירה הרבי מציין בדבאופן כללי לספר פלוני או למחבר פלוני.


==ב[[דור השביעי]]==
'''לשונות במ"מ''': ראה: ולהעיר מ: אבל ב/אבל ראה: ודו"ק: ע"ש: ואכ"מ: וש"נ: ובכ"מ: וצע"ג מ: וצע"ק מ:.
[[קובץ:מרמק.png|200px|thumb|left|טקסט תיאור]]
עוד לפני עלות [[הרבי]] על [[קבלת הנשיאות|כס הנשיאות]]
[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/25/9398.htm?q=%D7%94%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%A8#_ftn_97 מכתב הוטנר]


https://chabadlibrary.org/books/search?path=1100000000/12&q=%d7%9e%d7%a8%d7%90%d7%94+%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa
בקיצור גדול. הדיוק במ"מ. מכתבים כלליים{{הערה|'''ראה מבואות פרומר'''.}}.


https://chabadlibrary.org/books/search?path=1100000000/14&q=%d7%9e%d7%a8%d7%90%d7%94+%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa
[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4586&st=&pgnum=394 הדיוק בממ של אדה"ז]


https://chabadlibrary.org/books/search?path=1100000000/13&q=%d7%9e%d7%a8%d7%90%d7%94+%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa
בשנת [[תשל"ט]] כתב הרבי לעורכי הספר [[חידושים וביאורים בש"ס]] לגבי ההערות בשולי השיחות{{הערה|מענה הרבי הודפס בתחילת כרך א.}}:


https://chabadlibrary.org/books/arum/lemaan/6/6.htm?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%94%20%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA
{{ציטוט|תוכן=כשמצוין המקור לספרים ובפרט לספרי כינוס דכמה-וכמה מחברים (כשדי-חמד וכיו"ב) - מובן ש(ברוב הפעמים) אין מפורטים בההערה המקורות שהובאו בספרים אלה ולכן גם לא צויין ופורט הכסף-משנה שהעירו עליו, כיוון שהובא בהחתם-סופר ושקו"ט בו ובארוכה בשדי-חמד בהמשך דבריו שהובאו בההערה.}}


[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/27/10013.htm?q=%D7%94%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%A8 עוד אחד]
==מאפיינים==
ציון מראי המקומות נעשה בצורה תמציתית, ועל כן עליו להעשות בצורה המדויקת ביותר שתפנה את האדם למיקום המדיוק בו הובאו הדברים. כאשר מדובר בתחילת הספר, המאמר או המסכת, או בסוף - נוהג [[הרבי]] לציין בדרך הזו (לדוגמא: סוף מסכת תענית), ולא כפי שמקובל בדרך כלל, מפני החביבות שבדבר.


https://chabadlibrary.org/books/search?path=1100000000%2F12&page=1&q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%94%20%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA
ברוב הספרות התורנית מראי המקומות נדפסו בתוך שטף הדברים, אולם היו אחדים שציינו את דבריהם בשולי העמוד (לדוגמה: [[שלחן ערוך אדמו"ר הזקן]]). הסיבה להעברת המ"מ לשולי העמוד, היא כדי להקל על הקורא{{הערה|ראו [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/657.htm אגרות קודש כרך ג אגרת תרנז].}}. בתחילה רק ב[[מוגה|תורתו המוגהת]] של הרבי נדפסו המראי מקומות בשולי הגליון, עד שבשנת [[תשד"מ]] הבינו שרצון הרבי הוא שכל מראי המקומות יהיו בשוליים.


https://chabadlibrary.org/books/search?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%99+%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA&path=1100000000%2F12
כאשר יש הערות ספורות, וכן היה נהוג בעבר, יש המציינים באמצעות כוכביות וכדומה. כיום נהוג בדרך כלל לציין באמצעות ספרות (1,2,3 וכן הלאה) או באמצעות [[אותיות האל"ף בי"ת]].


https://chabadlibrary.org/books/search?q=%D7%9E%D7%A8%D7%90%D7%99+%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA&path=1100000000%2F14
===ספרי היסוד===
*'''[[תנ"ך]]''' - את המקורות בתורה, יש המציינים על פי ספר פרק, פסוק (דברים לב, א או חומש דברים פרק לב, פסוק א). בתורת הרבי מצוינים הם על פי הפרשיות - פרשה פרק, פסוק (האזינו לב, א). במידה וזוהי דרשה לפרשה מסוימת, יהיה כתוב "פרשתנו" במקום שמה.
:בנביאים וכתובים, מציינים על פי ספר פרק, פסוק (כנ"ל). במידה וזהו ספר בעל שני חלקים, יש המצרפים את שם הספר וחלקו באמצעות מקף (שמואל-א). בתורת הרבי, כאשר מצוין ל[[ספר שופטים]], מכיוון שזהו גם שמה של פרשה, כתוב "ס' שופטים".
*'''[[משנה]]''' - כאשר מציינים למשנה, בדרך כלל כאשר אין עליה גמרא (או שיש דיוק בנוסח המשנה שנדפסה במשניות) מציינים על פי מסכת פרק, משנה (פאה פרק א, משנה ב).
*'''[[תלמוד בבלי]]''' - כאשר מציינים לגמרא, עושים זאת על פי מסכת דף, עמוד ([[ברכות]] ג, א או דף ג, עמוד א). הסיבה שניתן לציין בצורה כזו היא, מכיוון שכל המדפיסים נמשכו אחרי חלוקת הדפים שעשה המדפיס הנוצרי דניאל בומברג בונציה בשנים ר"פ-רפ"ג.
*'''[[תלמוד ירושלמי]]''' - מכיוון שבירושלמי אין חלוקה אחידה לדפים בדפוסים השונים, נהוג לציין על פי מסכת פרק, הלכה (מקביל למשנה), תוך הדגשה שמדובר בירושלמי (ירושלמי פאה פרק א, הלכה ב).


https://chabadlibrary.org/books/search?q=%D7%9E%22%D7%9E&path=
===ספרי המפרשים===
כאשר מציינים לספרים שנכתבו כפירוש לספרי ה[[תנ"ך]] וספרי ה[[תלמוד]], כותבים את שם המפרש ומפנים אל הספר המקורי לפי דרך ההפניה אליו. אך אם מדובר ב{{מונחון|"דיבור המתחיל"|פיסקה בתוך הפירוש העוסקת במילים מסויימות}} ספציפי בתוך הפירוש, נוהגים לציין גם אותו. לדוגמא: "רש"י לסנהדרין צח, ב דיבור המתחיל "אי מן חייא". אם מצויין הספר ולאחריו שם המפרש, לדוגמא: "שמואל-א' ג, כז ובמצודות שם" - הכוונה היא לציין הן לספר המקורי והן לפירוש.


http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=11881&CategoryID=2006
===הספרות ההלכתית===
*'''[[הרי"ף]]''' - בחיבורו של הרי"ף ונושאי כליו נהוג לציין על פי דפי הרי"ף, כפי שנדפסו במשך השנים (ברכות ג, ב בדפי הרי"ף). בתורת הרבי יש פעמים שכאשר מצוין לנושאי הכלים, מצוין על פי סוגיית הגמרא עליה מדובר.
*'''[[משנה תורה]]''' - בחיבור היד החזקה ל[[הרמב"ם]] ובנושאי הכלים מצוין להלכות פרק, הלכה (רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ב, הלכה א או ב, א).
*'''[[ארבעה טורים|טור]]''' - כאשר מצוין לטור, מציינים על פי הסימנים. ב[[בית יוסף]] - על פי הדיבור המתחיל. בשנים האחרונות יש המציינים על פי חלוקת ההלכות של ה[[שלחן ערוך]] (כפי שנערך בטור "שירת דבורה"). ובשאר נושאי הכלים - על פי ציוניהם.
*'''[[שלחן ערוך]]''' - בחיבורו המרכזי של [[רבי יוסף קארו]], נהוג לציין לחלק ויש שגם/או להלכות סימן, סעיף (שלחן ערוך אורח חיים או/וגם הלכות השכמת הבוקר, סימן א, סעיף ב). כאשר מציינים להגהות [[הרמ"א]], מציינים כנ"ל ויש המוסיפים "בהגהה". שאר נושאי הכלים מצוינים על פי סימן, סעיף קטן (מגן אברהם סימן א, סעיף קטן ב).
*'''[[שאלות ותשובות]]''' - בספרות השו"ת מציינים על פי שם הספר חלק (אם יש כמה) סימן, ואם יש גם סעיף (לדוגמה: שו"ת [[הרשב"א]] חלק ג סימן תיח, או [[שו"ת צמח צדק]] חלק אורח חיים סימן ד).


בשנת תשל"ט כותב הרבי לעורכי הספר 'חידושים וביאורים בש"ס' לגבי ההערות בשולי השיחות (נדפס בראש כרך א):
===תורת החסידות===
כאשר מציינים ב[[תורת החסידות]] ל[[מאמר]] מסויים, הציון נעשה בדרך כלל לפי שמו ותאריך אמירתו. לעיתים אף מציינים את המקום בו נאמר המאמר (לדוגמה: דיבור המתחיל [[וידעת מוסקבא]] [[תרנ"ז]]). ציון באופן הזה הוא כאשר הנושא אליו מפנים מבואר לאורך כל המאמר, וכאשר מדובר בפרק מסויים מתוך המאמר, מצויין גם הסעיף. אך בדרך כלל ההפניה היא לפי הספר והעמוד בו נדפס המאמר. כאשר מדובר בהוצאה חדשה של הספר מציינים זאת בסוגריים (לדוגמא: אור התורה מגילת אסתר (קה"ת, תש"נ) עמוד קב).


כשמצוין המקור לספרים ובפרט לספרי כינוס דכמה-וכמה מחברים (כשדי-חמד וכיו"ב) - מובן ש(ברוב הפעמים) אין מפורטים בההערה המקורות שהובאו בספרים אלה ולכן גם לא צויין ופורט הכסף-משנה שהעירו עליו, כיוון שהובא בהחתם-סופר ושקו"ט בו ובארוכה בשדי-חמד בהמשך דבריו שהובאו בההערה...
יוצאים מן הכלל:
*'''[[ספר התניא]]''' - אליו נהוג לציין לפי החלק בתוך הספר והפרק. לעיתים [[הרבי]] מציין אליו לפי העמוד.
*'''[[לקוטי תורה]]''' ו'''[[תורה אור]]''' - ספרים אלו הודפסו במתכונת של 2 עמודות בעמוד אחד, אך כל אחת מהן נחשבת לעמוד. לכן מציינים לדף, ובתוך כל דף ארבעה עמודים (לדוגמא: לקוטי תורה דברים לב, ג).
*'''[[אור התורה]]''' - הסדרה מחולקת לפי פרשיות התורה והמועדים, ולכן מיספור העמודים של הכרכים על ספר מסויים הוא כספר אחד (לדוגמא: אור התורה ויקרא מתחיל בעמוד תשכא).
*'''[[לוח היום יום]]''' - בשנים הראשונות הרבי היה מציין לפי העמודים, אך בשנים האחרונות הרבי מציין לספר לפי תאריך הפתגמים שבספר{{הערה|כנראה בשל ההוצאות השונות שנוספו במשך השנים.}}.
*'''[[לקוטי שיחות]]''' - מיספור העמודים בחלקים א-ב וחלקים ג-ד הוא כספר אחד.
*[[מאמרי הרבי]] - כיון שמאמרי הרבי מופיעים בכמה סדרות, נהוג בדרך כלל לציין למאמר לפי התאריך. אך במאמרים מוגהים מציינים בדרך כלל לפי מספור העמודים ב[[ספר המאמרים מלוקט]].


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*[[הרבי]], [[לקוטי שיחות]] חלק לו, [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/36/13/2/index.htm#_ftn_1414 שיחה ב לפרשת כי תשא]
*[[הרבי]], שיחת שבת [[ח"י אלול]] [[תשד"מ]], [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14952&st=%d7%9e%d7%a8%d7%90%d7%99+%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%95%d7%aa&pgnum=302 לקוטי שיחות חלק כט]
*הרב [[מיכאל חנוך גולומב]], '''[[שערי לימוד החסידות]]'''
*הרבי, [[לקוטי שיחות]] חלק לו, [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/36/13/2/index.htm#_ftn_1414 שיחה ב לפרשת כי תשא]
*הרבי, [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4586&st=&pgnum=323&hilite= שיחת יום שני של חג השבועות [[תשח"י]]]
*הרב [[מיכאל חנוך גולומב]], '''[[שערי לימוד החסידות]]''', חלק שני, פרק ח
*הרב [[זושא וולף]], '''הוצאת הספרים קה"ת''', פרק אזניים לתלמוד, כפר חב"ד, תשע"ג
*הרב [[זושא וולף]], '''הוצאת הספרים קה"ת''', פרק אזניים לתלמוד, כפר חב"ד, תשע"ג
*הרב יואל קטן, '''הכנת ספרים ומאמרים בספרות התורנית''', בית הוועד, תשס"ג  
*הרב יואל קטן, '''הכנת ספרים ומאמרים בספרות התורנית''', בית הוועד, תשס"ג  
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
19,321

עריכות