אנחה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "״" ב־""")
אין תקציר עריכה
 
(13 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:


==בתורה==
==בתורה==
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה|מקור=שמות ב, כג}}


==בגמרא==
==בגמרא==
ב[[גמרא]] נכתב, {{ציטוטון|אמר רב אנחה שוברת חצי גופו של אדם שנאמר {{הערה|יחזקאל כא, יא}} "ואתה בן אדם האנח בשברון מתנים ובמרירות תאנח" ורבי יוחנן אמר: אף כל גופו של אדם שנאמר{{הערה|יחזקאל כ"א י"ב}} והיה כי יאמרו אליך על מה אתה נאנח... ונמס '''כל לב''' ורפו '''כל ידים''' וכהתה '''כל רוח וכל ברכים''' תלכנה מים{{הערה|כתובות ס"ב עמוד א'}}}}
לגבי אנחה יש מחלוקת עד כמה היא הורסת את הגוף, [[רב (אמורא)|רב]] אמר {{ציטוטון|אנחה שוברת חצי גופו של אדם שנאמר{{הערה|יחזקאל כא, יא}} "ואתה בן אדם האנח בשברון מתנים ובמרירות תאנח"}} ו[[רבי יוחנן]] אמר {{ציטוטון|אף כל גופו של אדם שנאמר{{הערה|יחזקאל כ"א י"ב}} והיה כי יאמרו אליך על מה אתה נאנח... ונמס '''כל לב''' ורפו '''כל ידים''' וכהתה '''כל רוח וכל ברכים''' תלכנה מים{{הערה|כתובות ס"ב עמוד א'}}}}


{{ציטוטון|בְּשָׁעָה שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא זוֹכֵר אֶת בָּנָיו שֶׁשְּׁרוּיִים בְּצַעַר בֵּין אוּמּוֹת הָעוֹלָם ... רַבִּי נָתָן אוֹמֵר: אֲנָחָה מִתְאַנֵּחַ, שֶׁנֶּאֱמַר{{הערה|יחזקאל ה, יג}}: "וַהֲנִיחוֹתִי חֲמָתִי בָּם וְהִנֶּחָמְתִּי"{{הערה|גמרא ברכות נ"ט עמוד ב'}}}}
[[הקדוש ברוך הוא]] מתאנח כאשר בני ישראל שרויים בצער{{הערה|[[מסכת ברכות]] נ"ט עמוד ב'}} שנאמר {{ציטוטון|וַהֲנִיחוֹתִי חֲמָתִי בָּם וְהִנֶּחָמְתִּי{{הערה|יחזקאל ה, יג}}}}


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
ב[[חסידות]] מודגש הרבה שאין די רק בלאנח אלא צריכים לעבוד בפועל, ומפורסם הפתגם: "טובה פעולה אחת מאלף אנחות".
ב[[חסידות]] מודגש הרבה שאין די רק בלאנח אלא צריכים לעבוד בפועל, וכפתגם המפורסם: "טובה פעולה אחת מאלף אנחות"{{הערה|[[תבנית:היום יום/ח' אדר ב'|היום יום ח' אדר ב']], מקורו ב[[מאמר]] [[אדמו"ר הרש"ב]] ולאחר מכן הובא במכתבי [[אדמו"ר הריי"צ]].}}.


{{ציטוטון|ודבר ברור הוא אשר טוב פועל אחד מאלף אנחות, '''כי באנחה לבד לא יושע שום דבר''', ופועל אחד יביא בעזרתו יתברך תועלת כפולה, התועלת הא' שנעשה דבר בפועל, והב' שזה מוסיף כח ואומץ לעבוד הלאה וללכת קדימה{{הערה|אגרות קודש ה[[אדמו"ר הריי"צ]] כרך ט"ז אגרת ה'תתכ"ג}}.}}
{{ציטוט צף|באנחות לבד לא נושע. האנחה היא רק כפת המנעול לפתוח את ה[[לב]] ולפקוח את העינים שלא לשבת בחבוק ידים, רק לסדר עבודה ופועל, איש איש באשר יוכל לפעול ולעשות בתעמולה לחיזוק התורה הרבצת התורה ושמירת המצות, זה בכתבו וזה בנאומו וזה בכספו.|[[תבנית:היום יום/כ"ג טבת|היום יום כ"ג טבת]]}}
[[אדמו"ר הריי"צ]] כותב{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/maharyatz/ig/16/5823.htm אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ כרך ט"ז אגרת ה'תתכ"ג].}} שהסיבה שפעולה אחת טובה יותר מאלף אנחות היא כי על ידי אנחה לא יזוז שום דבר ועל ידי פעולה יש תועלת כפולה, גם נעשה דבר בפועל וגם זה מוסיף לו כח להמשיך לעבוד.


{{ציטוטון|טובה פעולה אחת מאלף אנחות, אלקינו חי ותורה ומצות נצחיים המה, '''עזוב את האנחה''' ושקוד בעבודה בפועל ויחנך האלקים{{הערה|אגרות קודש ה[[אדמו"ר הריי"צ]] כרך ט"ז אגרת ו'קנ"ב}}.}}
וכפי שאומר אדמו"ר הריי"צ במקום אחר: {{ציטוטון|טובה פעולה אחת מאלף אנחות, אלקינו חי ותורה ומצות נצחיים המה, עזוב את האנחה ושקוד בעבודה בפועל ויחנך האלקים}}{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/maharyatz/ig/16/6152.htm אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ כרך ט"ז אגרת ו'קנ"ב]}}.


וכן מובא ב[[היום יום]]:{{הערה|כ"ג טבת}}
{{ציטוט צף|הרי גם ענין ה[[תשובה]] נעשה כבר, וכדברי [[אדמו"ר הריי"צ|כ"ק מו"ח אדמו"ר]] (גם בשם הגאון [[הרגוצ'ובי]]) שאנחה של יהודי ("אַ אידישער קרעכץ") היא [[תשובה עילאה]]|משיחת שבת פרשת עקב תשי"ג}}
אך יחד עם מעלת המעשה בפועל, צריכה להיות גם האנחה, ויש בה מספר מעלות על מעשה הפעולה. כאשר יהודי נאנח מתוך עומק ליבו באמת, הוא עושה [[תשובה עילאה]]{{הערה|משיחת שבת פרשת עקב תשי"ג}}, ואנחה זו מעלה את כל הענינים שעשה במשך כל ה[[שנה]]{{הערה|משיחת שבת פרשת עקב תשח"י}}
{{ציטוט צף|[[אדמו"ר הרש"ב|אבי אדוני זקני מורי ורבי]] אמר: אנחה [[יהודי]]ת המגיעה בסיבה של לא [[טוב]] [[גשמי]] הוא גם [[תשובה]] גדולה, בפרט אנחה בסיבה של לא טוב [[רוחני]]. ודאי וודאי תשובה מעולה. האנחה מושכת מעומק [[רע]] ומעמידה במעמד טוב.|[[תבנית:היום יום/ג' תמוז|היום יום ג' תמוז]]}}
ואדרבה, הרבי אומר שכדי לעזור ליהודי זה לא רק בפעולת החסד שבעזרה אלא צריכה להיות גם אנחה, וכאשר ישנה האנחה וצער הזולת נוגע לו דוקא אז הוא עוזר לחבירו. {{ציטוטון|כאשר יושב על כסא... והולך משלימות אל שלימות... אבל ללא אנחה ("אָן אַ קרעכץ"), כיון שאין זה ענין שכואב לו, אזי העצה שלו אינה עצה, והחסד שלו אינו חסד, ואין זה אפילו ענין סתמי, אלא זהו ענין של "חטאת", שזהו היפך הטוב והקדושה והאמת!!}}{{הערה|שם=פורים תש"כ|משיחת חג הפורים תש"כ}}.


{{ציטוטון|באנחות לבד לא נושע. האנחה היא רק כפת המנעול לפתוח את הלב ולפקוח את העינים שלא לשבת בחבוק ידים, רק לסדר עבודה ופועל, איש איש באשר יוכל לפעול ולעשות בתעמולה לחיזוק התורה הרבצת התורה ושמירת המצות, זה בכתבו וזה בנאומו וזה בכספו.}}
גם ידוע הסיפור שה[[רז"א]] שיחק עם אחיו ה[[אדמו"ר הרש"ב]] (בצעירותם) ב'רבי וחסיד' ה[[רז"א]] היה ה"[[רבי]]" וה[[רש"ב]] היה ה[[חסיד]], ה'חסיד' הגיע ל'רבי' וביקש תיקון על שפיצח אגוזים בשבת ואחר כך ראה ב[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] שזה אסור, הרז"א הציע לרש"ב דרך תיקון אך הרש"ב ענה לו: "אינך יכול להיות רבי, רבי כשהוא נותן דרך תשובה הוא נאנח".{{הערה|שם=פורים תש"כ}}
 
אך מצד שני גם מוצאים בחסידות הרבה על מעלתה של האנחה, ואדרבה שללא האנחה עזרה לזולת לא נחשבת:
 
{{ציטוטון|הרי גם ענין התשובה נעשה כבר, וכדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר (גם בשם הגאון הרגצ'ובי) שאנחה של יהודי ("אַ אידישער קרעכץ") היא '''תשובה עילאה'''{{הערה|משיחת ש"פ עקב תשי"ג}}}}
 
{{ציטוטון|הנה כאשר נאנח מעומק לבו ("איין טיפן קרעכץ") באמת, אזי אנחה זו מעלה את כל הענינים שעשה במשך כל השנה{{הערה|משיחת ש"פ עקב תשח"י}}}}
 
{{ציטוטון|לא די בפעולת החסד לעזור לו, אלא צריכה להיות גם האנחה ("דער קרעכץ").וכאשר ישנה האנחה, היינו, שצער הזולת נוגע לו אזי עוזר ומסייע לחבירו. אבל כאשר יושב על כסא... והולך משלימות אל שלימות... אבל ללא אנחה ("אָן אַ קרעכץ"), כיון שאין זה ענין שכואב לו, אזי העצה שלו אינה עצה, והחסד שלו אינו חסד, ואין זה אפילו ענין סתמי, אלא זהו ענין של "חטאת", שזהו היפך הטוב והקדושה והאמת!!{{הערה|משיחת חג הפורים תש"כ}}}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה אחרונה מ־19:51, 21 בינואר 2024

אנחהיידיש: א קרעכץ) היא נשיפה היוצאת מן הפה בדרך כלל בגלל צער ולאות.

בתורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה

שמות ב, כג

בגמרא[עריכה | עריכת קוד מקור]

לגבי אנחה יש מחלוקת עד כמה היא הורסת את הגוף, רב אמר "אנחה שוברת חצי גופו של אדם שנאמר[1] "ואתה בן אדם האנח בשברון מתנים ובמרירות תאנח"" ורבי יוחנן אמר "אף כל גופו של אדם שנאמר[2] והיה כי יאמרו אליך על מה אתה נאנח... ונמס כל לב ורפו כל ידים וכהתה כל רוח וכל ברכים תלכנה מים[3]"

הקדוש ברוך הוא מתאנח כאשר בני ישראל שרויים בצער[4] שנאמר "וַהֲנִיחוֹתִי חֲמָתִי בָּם וְהִנֶּחָמְתִּי[5]"

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחסידות מודגש הרבה שאין די רק בלאנח אלא צריכים לעבוד בפועל, וכפתגם המפורסם: "טובה פעולה אחת מאלף אנחות"[6].

" באנחות לבד לא נושע. האנחה היא רק כפת המנעול לפתוח את הלב ולפקוח את העינים שלא לשבת בחבוק ידים, רק לסדר עבודה ופועל, איש איש באשר יוכל לפעול ולעשות בתעמולה לחיזוק התורה הרבצת התורה ושמירת המצות, זה בכתבו וזה בנאומו וזה בכספו. "

היום יום כ"ג טבת

אדמו"ר הריי"צ כותב[7] שהסיבה שפעולה אחת טובה יותר מאלף אנחות היא כי על ידי אנחה לא יזוז שום דבר ועל ידי פעולה יש תועלת כפולה, גם נעשה דבר בפועל וגם זה מוסיף לו כח להמשיך לעבוד.

וכפי שאומר אדמו"ר הריי"צ במקום אחר: "טובה פעולה אחת מאלף אנחות, אלקינו חי ותורה ומצות נצחיים המה, עזוב את האנחה ושקוד בעבודה בפועל ויחנך האלקים"[8].

" הרי גם ענין התשובה נעשה כבר, וכדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר (גם בשם הגאון הרגוצ'ובי) שאנחה של יהודי ("אַ אידישער קרעכץ") היא תשובה עילאה "

– משיחת שבת פרשת עקב תשי"ג

אך יחד עם מעלת המעשה בפועל, צריכה להיות גם האנחה, ויש בה מספר מעלות על מעשה הפעולה. כאשר יהודי נאנח מתוך עומק ליבו באמת, הוא עושה תשובה עילאה[9], ואנחה זו מעלה את כל הענינים שעשה במשך כל השנה[10]

" אבי אדוני זקני מורי ורבי אמר: אנחה יהודית המגיעה בסיבה של לא טוב גשמי הוא גם תשובה גדולה, בפרט אנחה בסיבה של לא טוב רוחני. ודאי וודאי תשובה מעולה. האנחה מושכת מעומק רע ומעמידה במעמד טוב. "

היום יום ג' תמוז

ואדרבה, הרבי אומר שכדי לעזור ליהודי זה לא רק בפעולת החסד שבעזרה אלא צריכה להיות גם אנחה, וכאשר ישנה האנחה וצער הזולת נוגע לו דוקא אז הוא עוזר לחבירו. "כאשר יושב על כסא... והולך משלימות אל שלימות... אבל ללא אנחה ("אָן אַ קרעכץ"), כיון שאין זה ענין שכואב לו, אזי העצה שלו אינה עצה, והחסד שלו אינו חסד, ואין זה אפילו ענין סתמי, אלא זהו ענין של "חטאת", שזהו היפך הטוב והקדושה והאמת!!"[11].

גם ידוע הסיפור שהרז"א שיחק עם אחיו האדמו"ר הרש"ב (בצעירותם) ב'רבי וחסיד' הרז"א היה ה"רבי" והרש"ב היה החסיד, ה'חסיד' הגיע ל'רבי' וביקש תיקון על שפיצח אגוזים בשבת ואחר כך ראה בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן שזה אסור, הרז"א הציע לרש"ב דרך תיקון אך הרש"ב ענה לו: "אינך יכול להיות רבי, רבי כשהוא נותן דרך תשובה הוא נאנח".[11]

הערות שוליים

  1. יחזקאל כא, יא
  2. יחזקאל כ"א י"ב
  3. כתובות ס"ב עמוד א'
  4. מסכת ברכות נ"ט עמוד ב'
  5. יחזקאל ה, יג
  6. היום יום ח' אדר ב', מקורו במאמר אדמו"ר הרש"ב ולאחר מכן הובא במכתבי אדמו"ר הריי"צ.
  7. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ כרך ט"ז אגרת ה'תתכ"ג.
  8. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ כרך ט"ז אגרת ו'קנ"ב
  9. משיחת שבת פרשת עקב תשי"ג
  10. משיחת שבת פרשת עקב תשח"י
  11. 11.0 11.1 משיחת חג הפורים תש"כ