המשכה והאצלה: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
ספירת המלכות (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(גרסת ביניים אחת של משתמש אחר אחד אינה מוצגת) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{להשלים}} | |||
הלשונות '''המשכה''' ו'''האצלה''' מבטאות את השוני התהומי שבין הנבראים לעולם האצילות{{הערה|תניא, שעהיוה"א, ע"פ ביאורי הרי"כ במאור שבתורה עמ' 358.}}. | הלשונות '''המשכה''' ו'''האצלה''' מבטאות את השוני התהומי שבין הנבראים לעולם האצילות{{הערה|תניא, שעהיוה"א, ע"פ ביאורי הרי"כ במאור שבתורה עמ' 358.}}. | ||
==הקושי בהבנת מציאות הספירות== | ==הקושי בהבנת מציאות הספירות== | ||
הנבראים הם "מחודשים" (יש מאין), ולכן מהות מציאותם (גם בשעה שהם קיימים) היא "אין"{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה, פרקים א'-ז'.}} (מאחר והם "עשויים" מ"אין", שהרי הקב"ה לקח "אין ואפס" '''וממנו''' עשה את ה"יש"). אבל חס ושלום לומר דבר כזה על הספירות דאצילות (שהם "אין" או "בטלים במציאות") – שהרי הן אלוקות, וממילא הן מציאות אמיתית '''מצד עצמן''' (ולא כהנבראים – שכל מציאותם היא רק מצד רצון ה'). | הנבראים הם "מחודשים" (יש מאין), ולכן מהות מציאותם (גם בשעה שהם קיימים) היא "אין"{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה, פרקים א'-ז'.}} (מאחר והם "עשויים" מ"אין", שהרי הקב"ה לקח "[[אין ואפס]]" '''וממנו''' עשה את ה"יש"). אבל חס ושלום לומר דבר כזה על הספירות דאצילות (שהם "אין" או "בטלים במציאות") – שהרי הן אלוקות, וממילא הן מציאות אמיתית '''מצד עצמן''' (ולא כהנבראים – שכל מציאותם היא רק מצד רצון ה'). | ||
וממילא נשאלת שאלה עצומה: כיצד "מסתדרת" העובדה שהספירות הן מציאות עם האמונה שה' הוא אחד הפשוט? אם הוא אחד '''פשוט''' (שאינו מורכב מחלקים ואיברים), מה הפירוש בזה שיש לו רצון וחכמה ובינה וחסד וכו'? | וממילא נשאלת שאלה עצומה: כיצד "מסתדרת" העובדה שהספירות הן מציאות עם האמונה שה' הוא אחד הפשוט? אם הוא אחד '''פשוט''' (שאינו מורכב מחלקים ואיברים), מה הפירוש בזה שיש לו רצון וחכמה ובינה וחסד וכו'? |
גרסה אחרונה מ־02:14, 10 בדצמבר 2023
הלשונות המשכה והאצלה מבטאות את השוני התהומי שבין הנבראים לעולם האצילות[1].
הקושי בהבנת מציאות הספירות[עריכה | עריכת קוד מקור]
הנבראים הם "מחודשים" (יש מאין), ולכן מהות מציאותם (גם בשעה שהם קיימים) היא "אין"[2] (מאחר והם "עשויים" מ"אין", שהרי הקב"ה לקח "אין ואפס" וממנו עשה את ה"יש"). אבל חס ושלום לומר דבר כזה על הספירות דאצילות (שהם "אין" או "בטלים במציאות") – שהרי הן אלוקות, וממילא הן מציאות אמיתית מצד עצמן (ולא כהנבראים – שכל מציאותם היא רק מצד רצון ה').
וממילא נשאלת שאלה עצומה: כיצד "מסתדרת" העובדה שהספירות הן מציאות עם האמונה שה' הוא אחד הפשוט? אם הוא אחד פשוט (שאינו מורכב מחלקים ואיברים), מה הפירוש בזה שיש לו רצון וחכמה ובינה וחסד וכו'?
הסבר אדמו"ר הזקן[עריכה | עריכת קוד מקור]
ועל זה עונה אדמו"ר הזקן[3] שהספירות הן "המשכה והאצלה", היינו, שאינן מחודשות מאין אלא המשכה והאצלה שלו[4].