קרבן עולה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
(9 גרסאות ביניים של 5 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
[[קובץ:שור.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שור, ממנו מקריבים קרבן עולה]]
העולה מוגדרת כ"[[קדשי קדשים]]". מפני שכולה לגבוה.
'''קרבן עולה''' היא קרבן שמביאים על {{מונחון|ביטול|אי קיומה של}} מצוות עשה, ומוגדרת בגמרא כ"דורון".
 
==במקרא==
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=(ג) אִם עֹלָה קָרְבָּנוֹ מִן הַבָּקָר זָכָר תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד יַקְרִיב אֹתוֹ לִרְצֹנוֹ לִפְנֵי הוי"ה:
== פרטי ההקרבה ==
(ד) וְסָמַךְ יָדוֹ עַל רֹאשׁ הָעֹלָה וְנִרְצָה לוֹ לְכַפֵּר עָלָיו:
 
(ה) וְשָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר לִפְנֵי הוי"ה וְהִקְרִיבוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת הַדָּם וְזָרְקוּ אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב אֲשֶׁר פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד:
'''שחיטתה:''' בצפון המזבח  
(ו) וְהִפְשִׁיט אֶת הָעֹלָה וְנִתַּח אֹתָהּ לִנְתָחֶיהָ:
 
(ז) וְנָתְנוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ וְעָרְכוּ עֵצִים עַל הָאֵשׁ:
'''קיבול דמה:''' בכלי שרת בצפון.  
(ח) וְעָרְכוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֵת הַנְּתָחִים אֶת הָרֹאשׁ וְאֶת הַפָּדֶר עַל הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל הָאֵשׁ אֲשֶׁר עַל הַמִּזְבֵּחַ:
 
(ט) וְקִרְבּוֹ וּכְרָעָיו יִרְחַץ בַּמָּיִם וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן אֶת הַכֹּל הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחוֹחַ לַהוי"ה|מקור=ויקרא פרק א}}
'''זריקת הדם:''' דמה טעון שתי מתנות שהן ארבע.
==הלכותיה==
 
העולה מוגדרת כ"קדשי קדשים" וכולה עולה לה'.
'''פרטים נוספים:''' טעונה הפשט העור וניתוח הבשר.
שחיטתה: בצפון [[מזבח העולה|המזבח]]. קיבול דמה: בכלי שרת (כלי שמשתמשים איתו בבית המקדש) בצפון. זריקת הדם: דמה טעון [[שתי מתנות שהן ארבע]]. בנוסף לזה טעונה הפשט העור וניתוח הבשר. נאכלת: כולה לה' על אש המזבח{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=29&daf=53b&format=pdf זבחים נג ב.]}}.
 
==עניינה==
'''אוכלים:''' כולה לה' על אש המזבח.
מהותה הפנימית: לאחר הבאת קרבן חטאת, יש להוסיף ולהביא קרבן עולה, שהיא כדורון לפני המלך{{הערה|זבחים ה' ע"א.}}. לפי הסבר [[הרבי]], בכל חטא ישנם שני חלקים: העבירה על המצווה המסויימת, והעבירה הכללית על מצוות התורה. בעוד שקרבן החטאת מכפר על החטא הספיציפי, מכפר קרבן עולה באופן כללי על הסטיה מחוקות התורה. מסיבה זו, ניתן להביא קרבן עולה, על כמה מצוות, ואין צורך להביא על כל מצווה קרבן נפרד{{הערה|[[לקראת שבת]], ל[[פרשת ויקרא]], [[תשע"א]].}}.
 
 
== שתי מתנות שהם ארבע ==
 
 
נחלקו רב ושמואל באופן נתינת הדם של "שתי מתנות שהם ארבע". שהם בקרנות - מזרחית צפונית, מערבית דרומית.
 
רב סובר כי נותן את הדם על קרן המזבח בשתי צדדי הקרן, ךדוגמא מזרחית צפונית, נותן פעמיים, בצד המזרחי של הקרן ובצד הצפוני של הקרן. שמואל סובר כי נותן על הקרן באמצע והדם מתפשט מאליו לשתי הצדדים, כמין אות כ"ף פשוטה.
 
ההוכחה כי זירת דם העולה הוא באופן של "שתי מתנות שהם ארבע" הוא מכיון שזריקת דם העולה צריך להיות על יסוד המזבח, ומכיון שלא היה למזבח יסוד בקרן מזרחית דרומית לא יתכן לבצע ארבע נתינות של דם אל ארבע קרנות.
 
הסיבה לכך שבקרן דרומית מזרחית לא היה יסוד למזבח הוא לפי שחלק זה היה בחלקו של יהודה, שלא כשאר יסודות המזבח שנפלו בחלקו של שבט בנימין, וזכה בנימין שיסודות המזבח היו רק בחלקו.
 
הסיבה לזכיה זאת, הוא כדברי רבי אלעזר: רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של בנימין, והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר חופף עליו כל היום לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן להקב"ה שנאמר ובין כתפיו שכן".
 
ההסבר לכך הוא שחלקו של יהודה החל מצידו המזרחי של הר הבית, כלל את כל העזרות עד המזבח, שם היה חלקו של בנימין, מלבד אמה אחת של המזבח בחלקו המזרחי שהיה של יהודה, כמעט כולו - חוץ מהקרן הצפוני - מזרחי.
 
נמצא שההקרן היחידה שהיה בחלקו של יהודה, ושם ראוי היה להיות יסוד, הוא בחלק המזרחי - צפוני, אלא שבזכותו של בנימין זכה של הקרנות יהיו בחלקו בלבד.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=29&daf=53b&format=pdf זבחים נג ב, נד א.]</REF>
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קרבנות]]
[[קטגוריה:קרבנות]]

גרסה מ־14:55, 6 באוקטובר 2023

שור, ממנו מקריבים קרבן עולה

קרבן עולה היא קרבן שמביאים על
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
ביטול מצוות עשה, ומוגדרת בגמרא כ"דורון".

במקרא

(ג) אִם עֹלָה קָרְבָּנוֹ מִן הַבָּקָר זָכָר תָּמִים יַקְרִיבֶנּוּ אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד יַקְרִיב אֹתוֹ לִרְצֹנוֹ לִפְנֵי הוי"ה: (ד) וְסָמַךְ יָדוֹ עַל רֹאשׁ הָעֹלָה וְנִרְצָה לוֹ לְכַפֵּר עָלָיו: (ה) וְשָׁחַט אֶת בֶּן הַבָּקָר לִפְנֵי הוי"ה וְהִקְרִיבוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֶת הַדָּם וְזָרְקוּ אֶת הַדָּם עַל הַמִּזְבֵּחַ סָבִיב אֲשֶׁר פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד: (ו) וְהִפְשִׁיט אֶת הָעֹלָה וְנִתַּח אֹתָהּ לִנְתָחֶיהָ: (ז) וְנָתְנוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ וְעָרְכוּ עֵצִים עַל הָאֵשׁ: (ח) וְעָרְכוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֵת הַנְּתָחִים אֶת הָרֹאשׁ וְאֶת הַפָּדֶר עַל הָעֵצִים אֲשֶׁר עַל הָאֵשׁ אֲשֶׁר עַל הַמִּזְבֵּחַ: (ט) וְקִרְבּוֹ וּכְרָעָיו יִרְחַץ בַּמָּיִם וְהִקְטִיר הַכֹּהֵן אֶת הַכֹּל הַמִּזְבֵּחָה עֹלָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחוֹחַ לַהוי"ה

ויקרא פרק א

הלכותיה

העולה מוגדרת כ"קדשי קדשים" וכולה עולה לה'. שחיטתה: בצפון המזבח. קיבול דמה: בכלי שרת (כלי שמשתמשים איתו בבית המקדש) בצפון. זריקת הדם: דמה טעון שתי מתנות שהן ארבע. בנוסף לזה טעונה הפשט העור וניתוח הבשר. נאכלת: כולה לה' על אש המזבח[1].

עניינה

מהותה הפנימית: לאחר הבאת קרבן חטאת, יש להוסיף ולהביא קרבן עולה, שהיא כדורון לפני המלך[2]. לפי הסבר הרבי, בכל חטא ישנם שני חלקים: העבירה על המצווה המסויימת, והעבירה הכללית על מצוות התורה. בעוד שקרבן החטאת מכפר על החטא הספיציפי, מכפר קרבן עולה באופן כללי על הסטיה מחוקות התורה. מסיבה זו, ניתן להביא קרבן עולה, על כמה מצוות, ואין צורך להביא על כל מצווה קרבן נפרד[3].

הערות שוליים