עולם התוהו: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 5,048 בתים ,  21 בספטמבר 2023
מ (החלפת טקסט – " הקבלה " ב־" הקבלה ")
(25 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{סדר ההשתלשלות}}
{{סדר ההשתלשלות}}
'''עולם התוהו''' הוא כינויו של ה[[שמיטה (בעולמות)|שמיטה]] הראשונה, הקודמת לשמיטה זו שהיא [[עולם התיקון]]. ענינו של עולם התוהו הוא שהיו [[אורות]] מרובים ו[[כלים]] מועטים. שכל ספירה בעולם התוהו היתה מאירה בתוקף, ולא נתנה מקום לספירות האחרות. משום כך, בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]], שהכלים של עולם התוהו נשברו, והאורות נתפרדו, עד שנפלו לעולמות [[בי"ע]]. על ידי עבודתו של האדם מתוקנים ה[[ניצוצות]] שנפלו ל[[עולמות בי"ע]] ועולים הם ל[[עולם האצילות]], שהוא עולם התיקון.
'''עולם התוהו - נקודים''' הוא כינויו של ה[[שמיטה (בעולמות)|שמיטה]] הראשונה , הקודמת לשמיטה זו שהיא [[עולם התיקון]]{{הערה| ספר התמונה הקדמה לתמונה ג' דף כט' ודף לא' ובתו"א נא' ד'}}. הספירות של עולם התהו נבראו באופן של אורות מרובים וכלים מועטים (הכלים לא יכלו להכיל את עוצמת האור אלא רק היוו כלי לצמצומו והעברתו. משום כך הספירות לא הצליחו להתאחד ולהתכלל אחד עם השני וכתוצאה מכך הייתה [[שבירת הכלים]], הכלים של [[עולם התוהו]] נשברו והאורות נתפרדו, (לכן נברא [[עולם התיקון]], אשר עניינו הוא "לשבת יצרה", העולם נוצר בשביל יישובו. בעולם התיקון קיים המצב של [[אורות בכלים]], בו האורות מתלבשים בתוך הכלי ועל ידי זה יתאחדו ה[[אורות]] אחד עם השני), אמנם אורות אלה נפלו וירדו לעולמות [[בריאה]] [[יצירה]] ובעיקר לעולם התחתון ביותר, עולם ה[[עשייה]]. על ידי שהאדם עובד את הקב"ה הוא גורם לאורות להתברר ולהתעלות חזרה אל מקום גבוה יותר מאשר בו היו לפני שנפלו ב[[שבירת הכלים]].
הסבר נוסף של אדמוה"ז {{הערה|תו"א נא' ד' -נב' א}} שבתהו לא היה פרצופים, ז"א התכללות של המידות וגם לא היה התחלקות הספירות לפרטי פרטים אלא כל ספירה הייתה לעצמה בקיצור ובכלליות.


על פסוק "ואלה המלכים אשר מלכו לפני מלוך מלך לבני ישראל.. וימלוך וימת" {{הערה|וישלח לא, לא}} המתאר את מלכי אדום מזרע [[עשיו]] מבואר שהמלכים הם כנגד [[ז' מלכין קדמאין]] השייכים לעולם התוהו, שהם [[ז' תחתונות]] של תוהו שבהם הייתה השבירה, ולכן נאמר בהם "וימלוך וימות" כי נפילה מדרגה מכונה מוות. עולם התוהו הוא ענינו של [[עשיו]], לעומת [[עולם התיקון]] שענינו הוא [[יעקב]], אך בכל זאת שורש התוהו יותר נעלה משורש התיקון ולכן כתוב "לפני מלוך" כי מלכי אדום הינם יותר נעלים ממלכי ישראל, בשורשם.
על פסוק "ואלה המלכים אשר מלכו לפני מלוך מלך לבני ישראל.. וימלוך וימת"{{הערה|וישלח לא, לא}} המתאר את מלכי אדום מזרע [[עשיו]] מבואר שהמלכים הם כנגד [[ז' מלכין קדמאין]] השייכים לעולם התוהו, שהם [[ז' תחתונות]] של תוהו שבהם הייתה השבירה, ולכן נאמר בהם "וימלוך וימות" כי נפילה מדרגה מכונה מוות. עולם התוהו הוא ענינו של [[עשיו]], לעומת [[עולם התיקון]] שענינו הוא [[יעקב]], אך בכל זאת שורש התוהו יותר נעלה משורש התיקון ולכן כתוב "לפני מלוך" כי מלכי אדום הינם יותר נעלים ממלכי ישראל, בשורשם.


כינוי אחר לעולם התוהו הוא [[עולם הנקודים]] המורה על גילוי האור בצורה חיצונית בלבד, הנקרא גילוי בבחינת [[נקודה]]. שעולם זה הוא העולם האמצעי מבין עולמות [[עקודים נקודים ברודים]]. שלפני עולם התוהו, ב[[עולם העקודים]], היו הספירות כולם עקודים בכלי אחד. בעולם התוהו, שהוא עולם הנקודים, התחלקו הספירות לכלים נפרדים. ב[[עולם הברודים]] שהוא [[עולם האצילות]] הספירות מחולקות לכלים נפרדים, אך כל ספירה כלולה מכל הספירות האחרות, מפני ה[[ביטול]] שבה.
כינוי אחר לעולם התוהו הוא [[עולם הנקודים]] המורה על גילוי האור בצורה חיצונית בלבד, הנקרא גילוי בבחינת [[נקודה]]. שעולם זה הוא העולם האמצעי מבין עולמות [[עקודים נקודים ברודים]]. שלפני עולם התוהו, ב[[עולם העקודים]], היו הספירות כולם עקודים בכלי אחד. בעולם התוהו, שהוא עולם הנקודים, התחלקו הספירות לכלים נפרדים וכל ספירה שוכנת מעל ומתחת לחברתה ("זו תחת זו"){{הערה|מבו"ש שער ב ח"א פ"ו; מ"ח מסכת מיתת המלכים פ"א.}}. ב[[עולם הברודים]] שהוא [[עולם האצילות]] הספירות מחולקות לכלים נפרדים, אך כל ספירה כלולה מכל הספירות האחרות, מפני ה[[ביטול]] שבה{{הערה|תו"א ד"ה "והבדילה הפרכת לכם" (פרשת לך לך יב, ג ואילך); ד"ה "פתח אליהו" (פרשת וירא יג, ג ואילך). ובכ"מ.}}.


==ענינו==
==ענינו==
ההפוך של עולם התיקון.  
ההפוך של עולם התיקון.  
בספר בראשית מובא ישר בהתחלה, "תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", וזאת מעצם מיקומו בסדר העולמות - הכי גבוה והכי בראשיתי.
בספר בראשית מובא ישר בהתחלה, "תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", וזאת מעצם מיקומו בסדר העולמות - הכי גבוה והכי בראשיתי.
בנוסף מובא בתו"א {{הערה| תו"א נח ט א' - ג'}} ששורש הנפש הבהמית למעלה מהנפש האלוקית, כמ"ש "ואלה המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני מלך מלך לבני ישראל" {{הערה|בראשית לו}} שהמלכים של אדום המסמלים את עולם התהו (כי כל אחד מהם מלך ומת לפני המלוכה של המלך אחריו כי לא היה התכללות וכל מלך (מידה) האירה בכל עוצמתה בלי נתינת מקום למידה אחרת ולכן הוצרך להיות מיתה לפני מלוכה של מידה אחרת) מלכו לפני מלך מלך לבנ"י המסמלים את עולם התיקון עולם האצילות.
ומתעוררת שאלה, כי {{הערה|תו"א נח ט ד'}} אדמוה"ז מסביר שמלאך הוא מעולם התהו וידוע שבשורש, הנשמה היא מעל המלאך ולכן המלאכים מחכים באמירת קדושה עד לאמירת ישראל קדושה למטה. והתשובה על כך מופיעה בתורת חיים {{הערה|נח סא' א'}} על ההסבר איך מים רבים לא מכבים את האהבה הרי הם בשורשם יותר גבוהים מנשמת היהודי כי הוא מעולם התיקון והם מעולם התהו? ששורש האהבה המסותרת אצל יהודי היא מעל התהו כי היא בעצמות אוא"ס ובמילא בשורש האהבה של היהודי היא מעל עולם התהו כולל את התהו של המלאכים.


==שבירת הכלים==
==שבירת הכלים==
שורה 16: שורה 19:


בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון.
בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון.
==נשמות מעולם התוהו==
אדמוה"ז מביא {{הערה|תו"א נא ד', תורה אור שמות ג'}} שישנם שתי נשמות שירדו מעולם התהו (משמיטה ראשונה) חנוך ומשה. חנוך כתוב עליו "ויתהלך חנוך את האלוקים" {{הערה| בראשית ה' כד'}} ז"א שכבר הלך בשמיטה קודמת ובמשה כתוב "מן המים משיתיהו" {{הערה| שמות ב י'}} שהגיע משמיטה ראשונה שהיא חסד = מים (שטבע המים לרדת למטה וטבע איש החסד להשפיע למי שנמצא מתחתיו). ותפקידם לתקן את העולם בגלל שהם מגיעים ממקום גבוה (עולם התהו) ששם הביטול יותר והם הצילו את העולם. שחנוך היה לפני המבול שהעולם היה במצב שפל וכדי שלא יחזור העולם לתהו ובהו ירד חנוך לתקן את העולם וגם משה ירד מתהו לתיקון כי לגאול את ישראל ולהביא להם את התורה {{הערה|שם נא ד'}}.


 
אמנם ר' יעקב קאפיל<ref>בספרו 'שערי גן עדן'</ref>, מזכיר שיש עוד נשמות שירדו מעולם התהו: "והמה בכתובים שנכתב אצליהם הי"ה כמו ויוסף היה ומשה היה וכיוצא בהם לרמז שהיו כבר בשמיטה הקדומה ונשתלשלו בזה השמיטה לתיקן הדור שבמימיהם כפי רצונו ומחשבתו של בעל הרצון" (פתח ראשון, דרך ג' בשם ספר תמונה<ref>תמונה שלישית אות ד': "הוא תחלת פעולות הויות רומז לעולם המים ואורו ובריותיו...נשמות קדושות טהורות ומאירין מאוד כי השמיטה כולה אור בחסד גלגלים פשוטים זכים ולא מורכבים, כי בזמן ההיא לא היו גלגלים מד' יסודות וכחות מלאכים פשוטים כמים ברים וזכים"</ref>).   
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
משתמש אלמוני