סוף מעשה במחשבה תחילה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
(3 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
יובל המלך!!
'''סוף מעשה ב[[מחשבה]] תחילה''' הינו ביטוי המושאל מתוך פיוט '''[[לכה דודי]]''', הנאמר בתפילת [[קבלת שבת]] בליל שבת. הפיוט נתחבר על ידי הרב המקובל [[שלמה אלקב"ץ]] מצפת, בזמן הרמ"ק והאריז"ל.
 
מתוך הבית השני בפיוט:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה
כִּי הִיא מְקוֹר הַבְּרָכָה
 
מֵרֹאשׁ מִקֶּדֶם נְסוּכָה
 
:סוֹף מַעֲשֶׂה בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה}}


==הפירוש הפשוט==
==הפירוש הפשוט==
שורה 20: שורה 29:


[[קטגוריה:פסוקים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:פסוקים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה מ־16:54, 10 ביולי 2023

סוף מעשה במחשבה תחילה הינו ביטוי המושאל מתוך פיוט לכה דודי, הנאמר בתפילת קבלת שבת בליל שבת. הפיוט נתחבר על ידי הרב המקובל שלמה אלקב"ץ מצפת, בזמן הרמ"ק והאריז"ל.

מתוך הבית השני בפיוט:

לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה כִּי הִיא מְקוֹר הַבְּרָכָה

מֵרֹאשׁ מִקֶּדֶם נְסוּכָה

סוֹף מַעֲשֶׂה בְּמַחֲשָׁבָה תְּחִלָּה

הפירוש הפשוט

כחלק מהפיוט המדבר בכללות על מעלת ותפארת השבת, משפט זה מבאר שלמרות שהשבת הינה ה"דבר" האחרון שאלוקים ברא, ביום השביעי למעשה בראשית, אבל בדרגה היא "תחילה" דהיינו נעלה מכל הבריאות והימים שלפני כן.

דווקא לכן היא הגיעה בסוף הבריאה, כמנוחה לאחר ששת ימי עבודה, במדרש מובא משל לפשט זה: משל למלך שעמל, בנה, הכין, וערך, חופת חתונה לבנו, ורק לאחר שהכל היה מוכן, חסר היה רק הכלה, אך ברור שהכלה זה עיקר החתונה.

בחסידות

אחד מרעיונות החסידות החוזרים על עצמם באין ספור מאמרי חסידות, היא אשר לכל דבר תחתון וגשמי יש הסתכלות אחרת ומיוחדת - כל נברא באשר הוא מושרש במחשבתו של הקב"ה, ומשם שואב את קיומו והתהוותו.

ישנם שלושה שלבים בביצוע כל דבר, מחשבה דיבור ומעשה המחשבה הינה שלב יותר דק ורוחני הקשור עם נפש האדם, הדיבור הינו משהו חיצוני אך עדיין קשור למחשבה, והמעשה הוא חיצוני לחלוטין ואינו מוכרח להיות קשור לנפש.

ככל שהעשיה הוא יותר תחתון ויותר גשמי או אפילו שלילי, - "סוף מעשה", שורשו הוא הרבה יותר נעלה - "במחשבה תחילה".

דוגמא לדבר ניתנת מכותל אבנים גבוה שנפל והתפרק, האבנים אשר היו למעלה יפלו במרחק מהכותל ואילו האבנים התחתונות יפלו קרוב לכותל, כי "כל הגבוה גבוה נופל למטה למטה".

משפט זה משמש גם כביטוי לאדם העושה מעשים ללא מחשבה קודמת, ולכן עושה גם מעשים אשר אחר כך מתחרט עליהם.