דובער יהודה לייב גינזבורג: הבדלים בין גרסאות בדף
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) |
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) |
||
שורה 20: | שורה 20: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[https://anash.org/the-merchant-chossid-who-defended-the-chanukah-miracle/ החסיד הסוחר שהגן על נס חנוכה]''' {{אנש}} (אנגלית) | *'''[https://anash.org/the-merchant-chossid-who-defended-the-chanukah-miracle/ החסיד הסוחר שהגן על נס חנוכה]''' {{אנש}} (אנגלית) | ||
{{מיון רגיל:גינזבורג, דובער יהודה לייב}} | {{מיון רגיל:גינזבורג, דובער יהודה לייב}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
גרסה אחרונה מ־21:27, 25 ביוני 2023
רבי דובער יהודה לייב גינזבורג (תק"צ-תרנ"ד) היה סוחר חסידי ממוהילוב, ממשפחת בית הרב ובנו של רבי נחמיה בירך מדוברובנה (שהתחתן בזיווג שני עם נכדתו של אדמו"ר הזקן). ערך והוציא לאור את ספרי אביו. חידושיו הובאו בספרי אביו. משל עצמו הוא הדפיס את הספר "אמונת חכמים" נגד דעות המשכילים בענין נס חנוכה.
תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]
נולד בדוברובנה בסביבות שנת תק"צ לאביו ר' נחמיה בירך מדוברובנה.
כילד, למד בחיידר עם אדמו"ר המהר"ש ועם רבי שלמה זלמן שניאורסון, ה'מגן אבות' מקאפוסט, וכמה שהיה מהיר תפיסה, לא הצליח להשיג בידיעותיו ובלימודו את אדמו"ר המהר"ש[1].
לאחר נישואיו, שלח ידו בעסקים והתיישב בעיר מוהילוב, ולצד הצלחתו בעסקים נודע כלמדן שהיה בקי בנגלה, בחסידות, ובספרי החקירה.
נמנה על חסידי אדמו"ר הצמח צדק ועל מנהיגי הקהילה החסידית במוהילוב, וניצל את מעמדו וידיעותיו כדי להגן על קהילתו מפני רוחות ההשכלה שהחלו לנשב באותה תקופה.
לאחר הסתלקותו של אדמו"ר הצמח צדק, התקשר לאדמו"רי חב"ד-קאפוסט, ומספר פעמים אף שימש כנציגו של רבי שלמה זלמן מקאפוסט בעניני עסקנות הכלל.
פרסם מאמרי הגנה מפני המשכילים בעיתונות היהודית.
עסק בין השאר בהדפסת ספרי אביו 'דברי נחמיה', כאשר בספר נכללים גם חידושי תורה שלו.
נפטר בשנת תרנ"ד.
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
- החסיד הסוחר שהגן על נס חנוכה (אנגלית)
הערות שוליים
- ↑ פעם אירע שאדמו"ר הצמח צדק בחן גם אותו על לימודו, והוא פרץ בבכי והשיב כי הוא מבקש להצליח בלימוד, וכמענה סיפר לו הצמח צדק מה ששמע מאדמו"ר הזקן ששמע מהמגיד ממעזריטש, שמה שר' זושא מאניפולי יכול לעשות בדמעותיו הקדושות והטהורות - אפילו צדיק וגאון לא יכול להשיג בידיעותיו ובגאונותו".